Gå til innhold

Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i.E28 og årets første shine.Upd


sveigis
 Share

Anbefalte innlegg

Her har det skjedd lite nå.Har igrunn bare slappet av og nytet roen.Kveldene har jeg igrunn bare stortsett satt på nettet på jakt etter diverse deler.

Men vinterdekk nærmer seg så da blir det vask inni hjulhus og diverse og montering av skvettlapper foran.

Kanalbytte nærmer seg og.

Kommer da til å gi bilen en skikkelig behandling med tynnflytende tektyl inni rammevanger og diverse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det begynner å krype nedover på gradestokken,fant jeg ut av at jeg like gjerne kunne montere vinterhjula.

Så igår fikk den originale krysseikefelger med gode piggdekk på.

Å jeg må bare si en ting,Guud å nydelig å slippe sporing og risting på utdaterte lavprofil.

Nå går den på god og feit gummi 205/60-15 dekk.Ikke sporete.Rett som en strek bortover. :smile:

Er jo nesten så jeg får lyst til å bygge den om til klin orignal med originalfjærer og dempere kombinert med originale sommer dekk.Men det vil nok hjelpe med nye sommerdekk på TS ene mine :smile: .

Blir noen bilder imorgen tenker jeg av bil med vinterhjul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går med planene om å bytte kanaler på bilen din? Ser ut til at jeg må til med en slik jobb jeg også, fant 2 små rusthull på hver side av bilen rundt jekkfestene, er nok grunnen til at det er så jæævlig vått inni bilen min :P

Skal til nå ganske snart.Men pga div. Andre ting er det blitt utsatt.

Ja jeg har til nå ungått vått gulv men jeg velger ,håper og tror at innerkanal er bra og tett.Det er rundt jekkfestet min og har rustet.Er igrunn i tvil om jeg skal demontere støtfanger bak og diverse annet for å så gi den en reall omgang med tektyl når jeg skal til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags vinterdekk har du? :)

 

Behagelig med 15" på E34, men ser veeeldig smått ut i forhold til bilen. Glemmer iblandt hvor store de faktisk er. Parkerte ved siden av MX5'n til en kompis, og E34'n så jo ut som et monster.

 

Du burde sjekke dreneringshullene dine. Er ett i hver fotbrønn. Disse dekselene løsner ofte på E34 og det begynner å ruste rundt de. Jeg har det både på fører og passasjersiden.

 

Bakfanger er veldig enkel å ta av. Kanskje du må av med innerskjermene bak, kommer litt an på. Det er fire plastskruer som holder de på plass, så burde være av på under et minutt uansett. Bakfangeren vipper du bare av listen på midten på, for så å skru ut to skruer på hver side. Så er det bare å dra den bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører 205/65-15 Vredestein piggdekk på min.Hadde disse ifjor og var veldig fornøyd.

Når det gjelder dreneringshullene så ser det helt ut der.Men jeg vet ikke om jeg skal drøye til sommeren med å demontere bakfanger og diverse pga jeg skal vel til med noe diverse bensinrør og diverse da.Og kjedelig med klissete skruer og bensinrør pga tektyl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det begynner å krype nedover på gradestokken,fant jeg ut av at jeg like gjerne kunne montere vinterhjula.

Så igår fikk den originale krysseikefelger med gode piggdekk på.

Å jeg må bare si en ting,Guud å nydelig å slippe sporing og risting på utdaterte lavprofil.

Nå går den på god og feit gummi 205/60-15 dekk.Ikke sporete.Rett som en strek bortover. :smile:

Er jo nesten så jeg får lyst til å bygge den om til klin orignal med originalfjærer og dempere kombinert med originale sommer dekk.Men det vil nok hjelpe med nye sommerdekk på TS ene mine :smile: .

Blir noen bilder imorgen tenker jeg av bil med vinterhjul.

  

Blir bra med vinterdekk og bedre kjørekomfort da, jeg støttet absolutt forslaget ditt om å gjøre den helt dønn original selv om bilen så si er original fra før :) Nå kjører vi begge på 15" BBS, jeg har sommer dekk på ennå ;)

Parkerte ved siden av MX5'n til en kompis, og E34'n så jo ut som et monster.

 

Ett pent monster da :D MX5 ser jo ut som ei padde med hjul ;) Jeg parkerte min E34 med siden av en kompis sin Cadillac, da blei BMWen liten og spinkel gitt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten update er vel på tide tenker jeg.

Nå som det begynner å bli møkkete og drit på veiene, må en jo stadig frem med vaskefilla sånn at dette ikke setter seg på bilen.

Idag var det jo en fin dag å gjøre dette på.

Så såpe,avfetting og vaskehanske ble funnet frem.Spylt i bauger og kanter ble den og ren ble den også.

 

Litt bilder;

 

Skitten som fy:

 

post-58602-0-77910500-1383933450_thumb.j

 

post-58602-0-24118200-1383933484_thumb.j

 

Så litt vaskemidler som er greie men funksjonable for å få vekk driten;

 

post-58602-0-32512200-1383933610_thumb.j

 

Avfetting og såpet inn:

 

post-58602-0-46476000-1383933663_thumb.j

 

Spylt av:

post-58602-0-46883500-1383933737_thumb.j

 

post-58602-0-85023400-1383933762_thumb.j

 

Deretter tørket og behandlet med Meguiars Quick Det.:

 

post-58602-0-81867300-1383933866_thumb.j

 

post-58602-0-38439800-1383933894_thumb.j

 

post-58602-0-84005700-1383933917_thumb.j

 

Da var bilen klar til søndag.Da blir det familetreff.

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag var det familietur med 5eren som stod på menyen.

Vi hadde avtale med min søster om at vi skulle spise middag sammen.

Bilen ble bunkret opp med bensin og i flott søndagsvær,suste vi avgårde langs E18 og opp i distriktet hvor jeg er fra.

Og kone og barn synes det er behagelig å reise på tur med gamle 34en.Eller som kona sa idag:"skulle ønske vi skulle kjøre til månen".

22 mil ble lagt bak oss idag som var ren kos.Ingen bilder idag men.

Koselig med en sånn familietur iblant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg går og venter på operasjon,må jeg fylle dagene litt.Og når en eier gammel bil,finner jeg jo stadig litt å gjøre.

Hadde noen branketter til fjørbeina liggende så jeg tenkte,hvorfor ikke shine de opp?I og med jeg har nå 2 komplette oppussede fjørbein så kan jeg like gjerne fikse disse også.

Frem med rondell,pussepapir,grunning og benga.

Tok ikke noe bilder av prosessen men et par av ferdig resultat.

Alltid gøy med ting som er rent og fikset når det skal monteres.

 

Et par bilder:

 

post-58602-0-70057500-1384176400_thumb.j

 

post-58602-0-03699900-1384176421_thumb.j

 

Var og hjemme hos mitt barndomshjem og måtte da rote litt i bilbladene jeg hadde.

Gleden var stor da jeg fant et Bilsport fra 1989 da de testet e34  535i for første gang.

Jeg gadd ikke å ta bilder av hele repotasjen pga lys og dårlig bilder.

Men overskriften på bladet sier vel sitt og det som de starter repotasjen med:

 

post-58602-0-78550700-1384176659_thumb.j

 

post-58602-0-26833600-1384176679_thumb.j

 

Står i teksten at dette var og en bil som tross stor motor var billig å kjøre og med japansk kvalitet verdig.

Vel,billig å kjøre med ,det var vel å ta litt hardt i men.

Uansett gøy å finne sånt noe igjen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jeg og hentet en ny kanal idag.Deilig.

så da skal jeg snart igang med  bytte.Jeg gru/gleder meg til dette.For gud fader vite hva som skjuler seg bak.

Jeg vet sånn noenlunde hvordan det er men.

Dette er ingen original kanal fra Bmw men piratkopi.Men passform og profiler ser bra ut.Så når dette blir sveiset på,sparklet og lakkert,så tenker jeg det blir greit.

Bilder må til;

 

post-58602-0-51609500-1384360716_thumb.j

 

post-58602-0-53386100-1384360756_thumb.j

 

Mangler jekkfeste men det skal jeg fikse.

post-58602-0-94775500-1384360774_thumb.j

 

post-58602-0-93968800-1384360793_thumb.j

 

Profiler ser bra ut:

post-58602-0-88989900-1384360810_thumb.j

 

Til dere som skal kjøpe kanal eller deler gennerelt,så anbefaller sjekke priser på Bilomsetningen i Arendal.

Etter å ha sjekket rundt overalt var her den billigste plassen.

420 kr inkludert moms og det er billig i forhold til Gs og disse andre Bmw forhandlerene.Nå vet jeg selvsagt ikke hvordan passform er men kan banke og sveise litt på en kanal for den prisen.Jeg har og kjøpt andre deler der og de er billig på mye.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koed har også billige kanaler. Jeg fant rust på min rett innenfor kanalen, i gulvet. Kan være verdt å sjekke samtidig.

 

Sørg for å lage mer solide jekkfester enn de orginale da. (Også kjent som widow-makers)

Ja ,jekkfester må jeg finne en løsning.Skal og bygge om dreneringen til takluke da den går ned i kanal som igjen sørger for rust.

Må og finne en oppskrift på behandling av innerkanal før jeg sveiser på ytterkanal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag var dagen da jeg og en kamerat ville begynne på kanalbytte.

Vi forberedte oss godt da jeg erfraringsmessig vet at der alltid er mer enn det vises når det gjelder rust.

Vi jekket opp bilen og plasserte den godt.Deretter begynte vi å kappe rundt jekkfeste sånn bare for å danne oss et bilde hvor ille det var

Overaskelelsen var enorm da det viser seg at det er kun rundt jekkfestene den har fått det.Hele kanalen ellers var jo som ny , tørr og fin innvendig med brun tynn gugge som lå inni der.

Jeg og han som hjalp meg ble enige om at å bytte en hel kanal var utelukket så lenge alt annet var friskt.

Vi kappet til friskt stål ble funnet og kompisen min fikk laget noen solide forsterkinger på jekkfeste.Og dette festet ble bra.

Når dette var gjort fikk jeg fikset min "våte drøm" nemlig takluke derenering.

Her ble det skjøtet på en slange som nå går på utsiden av kanalen.Deilig når det renner ut.

Så ble biten tilpasset ,falset og sveisehull ble borret. Innvendig kanal ble rengjort og grunning og arkanol ble malt på overalt.Etter dette ble biten punktsveist .Nå har jeg lagt på grunning og venter på at dette tørker så blir det sparkel imorgen.Da blir tynnflytende tektyl inni kanaler også.

Er gøy å se på folk som kan sveise å lage ting.Jeg stod som en gjøk på siden...Men alt annet gjør jeg selv.

Har ingen bilder ikveld men imorgen har jeg en stor bildeupdate på hva som er gjort.Da skal dere se hvordan jekkfestene ble.Med andre ord jobbet på bil i hele dag og jeg er fornøyd med jobb og resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i.E28 og årets første shine.Upd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...