Gå til innhold

Hva bør man se etter av feil på en 530 M57D30 motor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått et tilbud på en 530D Touring.

Motoren har gått 200k

Jeg kjenner bare bensinmotor på bmw og var i grunnen på jakt etter atter en 5 er med bensinmotor.

Men hva kan være faren ved å kjøpe en med diesel motor. Kan vel fort bli mye dyrere en en bensinmotor ?

Skrevet

Feilfrekvensen er ikke stor men det forekommer problemer med dyser, turbo og pumper. Som med alle dieselmotorer. Så lenge den drar jevnt og godt på hele registeret, starter lett kald som varm og ikke hr ulyder så er det antageligvis ikke noe feil. Jeg kjørte en slik fra 150-160' til 250' km. Bytta løftepumpa i tanken og fødepumpa under bilen. Husk å bytt veivhusventilasjonen.

Skrevet

Takk for svar

Litt usikker på hva løftepumpe og fødepumpe er men :) regner med det sitter en pumpe i tanken, men hvilke pumpe sitter under bilen?

Veivhusventilasjonen ser i alle fall ut på delebilder, at er litt enkler og raskere å bytte på denne en feks M52TUB og M54

Skrevet

Tre pumper, en i tanken, en fødepumpe under bilen som får diesel frem til motor og en trykkpumpe på motor. De to første er rimelige, trykkpumpa er dyyyr. Har ikke hørt eller lest om problemer på trykkpumpa.

Veivhusventilasjonen er 15-30 min jobb.

Skrevet

Prøvde bilen i dag, merket at den var godt raskere en min 523 og motoren dro på hele spekteret.

Men den hørtes ut som en volvo 760 fra 80 tallet da radiatorviften gikk i ett. så kun den jeg hørte når man dro på. Men det er vel ikke noe voldsomme summer å få fikset.

Skrevet

har en 530d m57 motoren, det er jo de berømte swirl flapsa som står i innusget men det er sjelden de ryker.

Passe på att dpf ikke er tett så du ødlegger turbo

På min har ikke radiator viften gått en eneste gang, kansje noe gale? tempen har no alltid vert grei

min er chippet til 285hk å 630 nmdå :) skiftet eksos powerfilter osv :)

Skrevet

Har kjørt min fra 148000 km til 226000 km nå, eneste "feilen" jeg har hatt er matepumpa under bilen, men det er jo ikke direkte "motor".. :) Ellers har den altid startet lett som pokker, selv i -20 :)

Jeg har byttet veivhusfilteret en gang, og skal bytte det nå når jeg bytter olje igjen.

Syns det er en kjempe motor, går godt også gjør den 8)

Skrevet

ogis har en m57n/ m57tu, ikke samme motor som jojr spør om.

Min er på ca 280 000km, alle dyser originale og ok (har sjekka alle), original høytrykkspumpe, original turbo, original kasse osv. Du tar tegninga. Har forøvrig også tatt ut 280hk på disse originale, gamle, velbrukte komponentene. Uten problemer.

Veivhusventilasjonsfilter er veldig viktig å bytte som det nevnes. Ellers står det jo litt i dieseltråden.

Skrevet

Det virket som det gikk relativt bra ja, ble litt skeptisk til at jeg hørte vifta hele tiden, tenkte først på at det var turboen som sang på siste verset, men den ville vel hatt en annen lyd.

Veivhusventilasjon sitter den under topplokket på disse? å lett å skifte?

Skrevet

det sitter under plastdeksler ja, enkelt å bytte om man ikke har 10 tommeltotter. Vesentlig mye enklere enn på noen av bensinvariantene.

Dersom vifta gikk hele tida er det trolig defekt viskose, ikke noe problem å bytte.

Skrevet

Ja av med dekselet over motor og luftfilter, så står det på toppdekselet. Svært lett å skifte.

Viskosekoblingen som står? Eller var det den elektriske forran som gikk? Sistnevnte går dersom du har AC tilkoblet, men det vet du sansynligvis fra før.

Skrevet
Ja av med dekselet over motor og luftfilter, så står det på toppdekselet. Svært lett å skifte.

Viskosekoblingen som står? Eller var det den elektriske forran som gikk? Sistnevnte går dersom du har AC tilkoblet, men det vet du sansynligvis fra før.

Ja det er ikke den som går til ac.

så det er kjølevifta til motoren, å da viskosekoblingen, men jeg har ikke ide om hvordan en viskosekobling virker/fungerer, å det er vel litt plunder å skifte

Skrevet

Ja det er ikke den som går til ac.

så det er kjølevifta til motoren, å da viskosekoblingen, men jeg har ikke ide om hvordan en viskosekobling virker/fungerer, å det er vel litt plunder å skifte

Den er latterlig enkel og skifte! :)

Et lite tips, du bør ha en veldig smal 32mm fastnøkkel til og holde igjen på reimhjulet i tilfelle den sitter godt fast. Mutteren på reimhjulet er kun 4-5 mm bred så en standard nøkkel vil også dekke mutteren på viskosen du skal skru av. Jeg slipte flat en 30mm nøkkel så den er ca 5mm bred og så slipte jeg opp kjeften så den ble 32mm.

Nå er det lekende lett og få av vifta om den sitter fast. :)

Det du gjør; du får begge fastnøkklene ned mellom og løser mutter på viskosen (lings som ble nevnt over), når du har skrudd av vifta så legger du den inn i plast dekselet på radiator mens du løser et klips på hver side av toppen på radiator (av typen med en pinne i senter som du drar ut), fjerner eventuell boks som henger på plasten og løfter ut vifta og plasten samtidig. Gjør det samme når du monterer, altså hold vifta inn i plasten til radiator mens du løfter den nedi igjen. Gjort på 10 mi etter du har gjort det en gang. :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Skrevet

Så det som ser ut som en mutter der er egentlig delt i 2 ?

Burde vel ha bilen forran meg før jeg stiller en masse spørsmål her. :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...