awt Skrevet Oktober 2, 2012 Skrevet Oktober 2, 2012 19. januar 2013 trer nye regler i kraft når det kommer til kjøring med tilhenger. Nye regler fra 19. januar 2013:Er klasse BE tatt for første gang på ovennevnte dato eller senere, må tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskride 3500 kg. Overskrides denne vekten, må føreren ha klasse C1E selv om bilen «tilhører» klasse B. Person som har tatt klasse BE før 19. januar 2013, slipper å ta hensyn til tilhengerens tillatte totalvekt. Det er tilstrekkelig å kontrollere bilens tekniske begrensninger i form av tillatt hengervekt (maksimal aktuell totalvekt for tilhenger) og tillatt vogntogvekt (summen av bilens og tilhengerens aktuelle totalvekter.). Fra 19. januar 2013 kan klasse B kode 96 være et alternativ til klasse BE, jf. forrige side om Klasse B (personbil). Alt etter hvilken bil og tilhenger du disponerer, må du selv finne ut om klasse B kode 96 eller klasse BE er den beste løsningen. Ny klasse B kode 96Den nye kode 96 til førerkort klasse B, gjelder for trekking av tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg – og hvor vogntogets samlede tillatte totalvekt ligger i området 3500-4250 kg. Man må imidlertid alltid kontrollere bilens tekniske begrensninger i form av bilens tillatte hengervekt og tillatte vogntogvekt. Disse begrensningene må alltid respekteres uansett hvilken førerkortklasse fører har. Resultatet kan bli at bil og/eller tilhenger ikke kan lastes fullt opp. Du får førerkort i klasse B kode 96 ved å gjennomgå minst 7 timer obligatorisk opplæring, men uten å måtte gå opp til ny førerprøve. Under opplæringen må du bl.a. kjøre vogntog hvor samlet tillatt totalvekt er 3500-4250 kg. Rettigheten markeres i førerkortet med kode 96 tilknyttet klasse B. Med andre ord; har du planer om BE, fort deg!
Leadfoot Skrevet Oktober 2, 2012 Skrevet Oktober 2, 2012 Takk for dette innlegget! Da får jeg ordne dette før byråkratiet kompliserer ting enda mer.
bmw320da Skrevet Oktober 2, 2012 Skrevet Oktober 2, 2012 Har dette tilbakevirkende kraft for dem som ikke har BE ? Mener må de som har bare B ta 7T kurset for og kjøre tyngere enn 750 kg?? Sent from my GT-P5110 using Tapatalk 2
KireS Skrevet Oktober 3, 2012 Skrevet Oktober 3, 2012 Har ikke tilbakevirkende kraft nei. Tok BE lappen selv for et par uker siden så slipper unna ny regler:)
le0n Skrevet Oktober 3, 2012 Skrevet Oktober 3, 2012 Hva er prisen på BE sånn ca? Må hive meg rundt og få tatt den eg og:-)
///Magnusrc Skrevet Oktober 3, 2012 Skrevet Oktober 3, 2012 Ser at jeg får legge om planene og ta den før nyttår og ikke etter!
E.H.D Skrevet Oktober 3, 2012 Skrevet Oktober 3, 2012 Er det så mange hengere med totalvekt over 3500kg slik at dere må ta BE nå? De er jo bare det som blir forskjellen på BE nå og "ny" BE.
Jås Skrevet Oktober 3, 2012 Skrevet Oktober 3, 2012 Blir flere timer i forhold til før. Jeg driver med dette og vi merker STOR pågang nå gitt...
oddis Skrevet Oktober 3, 2012 Skrevet Oktober 3, 2012 Jås, hva er forskjellen i opplæring på det nye kode 96? Og det står nevnt at man isåfall må ha C1E hvis man ikke tar kode 96?? Forsto meg ikke helt på den påstanden.
Jås Skrevet Oktober 3, 2012 Skrevet Oktober 3, 2012 Det ser ut som opplæringen er lik på begge klasser, men be krever førerprøve i tillegg mens kode 96 kun krever opplæring. Om du skal dra tyngre henger en 3500 må du ha c1e. Jeg snakka med noen høye herrer hos statens vegvesen om dette senest idag, og ifølge dem er dette høringsforslaget. Det er ikke vedtatt enda. Men det virker som det er dette de kommer til å gå for. Awt,hvor fant du denne infoen? På vegvesen.no? Edit,fant infoen. Den lå ikke der før helga.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå