Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei godtfolk!

Ser nå at avgiftene reduseres på jevnt over alle BMW modellene. Noen tanker om dette vil reflektere seg på bruktprisene? Har noen bekjente som vurderer en 525Dx e.l., disse faller jo rundt 7000 i avgift, noe som ikke akkurat er allverden, men et kjært fall likevel :) 530Dx faller vel en del mer, men dette er jo igjen en 6ér. Tror dere det vil slå ut noe særlig? Jeg tror ikke det blir snakk om veldig mye, men noe kan det jo bli.. Det ligger jo allerede 70-80 F10/F11 med xDrive ute til salgs, så er jo absolutt kjøpers marked.. Ser jo at M550´n har blitt gode 40 000 billigere også, kunne vært en fin ferietur det.. Men, sånn er det vel med en regjering som er SV det ene året, og Høyre det andre.. Kontinuitet er et fin ord!

Skrevet

På bruktbilprisene tror jeg ikke avgiftsreduskjonen har noen rolle, til det er den alt for liten. Men for de som skal bruktimportere bil fra utlandet så vil det jo bli marginalt billigere, men hvor mye billigere er ikke godt å fastslå :) Det som kan ha større innvirkning på bruktprisen på dieselbilerer det stadige negative fokuset på dieselbiler, særlig i disse tider hvor det snakkes om avgift i de større byene og i værste fall dieselforbud :?

Skrevet

Dette er meget interessant. Personlig tror jeg diesel-biler kommer til å holde seg godt i pris, også på mellomlang sikt. Om avgiftene på drivstoff legges om til fordel for bensin (eller at diesel og bensin prises likt) tror jeg flere kommer til å velge bensinmotor. Selvsagt helt avhengig av bilmodell.

Det som i alle fall er sikkert er at ingen ting er sikkert. Om kjøreforbudet mot dieselbiler blir merkbart i vesentlig grad tror jeg man vi se en markant økning i kjøp av bensinbiler. I alle fall hva små-biler angår.

Skrevet

Enig med håkon. Ettersom diesel koster mindre pr liter, og bidrar til et lavere forbruk, tror jeg det skal mye til for at bensin skal være billigere. Jeg regner at jeg sparer ca5 kr pr mil med 320d kontra bensin.

5kr x 3000mil pr år er godt og vel 1200kr spart pr mnd..

Skrevet
Enig med håkon. Ettersom diesel koster mindre pr liter, og bidrar til et lavere forbruk, tror jeg det skal mye til for at bensin skal være billigere. Jeg regner at jeg sparer ca5 kr pr mil med 320d kontra bensin.

Så må en legge til høyere servicekostnader på diesel kontra bensin ;-) Men diesel er nok fremdeles billigere å kjøre med.

Skrevet

Så må en legge til høyere servicekostnader på diesel kontra bensin ;-) Men diesel er nok fremdeles billigere å kjøre med.

Tror ikke du har noe høyere servicekostnader på dieselbiler, ca de fem første årene. Hvertfall erfaringen med bilene til foreldrene mine, kun byttet noe standard slitedeler som bremser, foringer osv.

Skrevet

Hvor mye høyere er servicekostnadene for en diesel? Jeg driver selv å lurer litt på diesel eller bensin, begge tilfellene er det snakk om nyere seksylindrede motorer. Sitter liksom og å veier for og i mot men det med servicekostnader hadde jeg ikke tenkt på.

Skrevet

Du har iallefall en motor som er under større belastning og mindre marginer. Det er bare å se på hvor ofte man skifter dyser på en diesel kontra en bensin, mye mer trykk på piezo-dysene til diesel. Hvis vi snakker om turbodiesel kontra sugediesel, så sier det seg selv at det er mye mer avansert.

Er også mye mer sote-problemer med diesel.

Vet også at BMW sliter mye med veivhusventilasjon på sine diesel-motorer.

Man kan ha en dieselbil i 10år uten at det er noe dyrere driftskostnader enn bensin, men du kan også være uheldig, veldig uheldig. Ny turbo til min koster feks 16.000,- hos GS, og jeg tør ikke tenke på partikkelfilteret...

Kan også legge til; Skulle jeg ha kjøpt en ny Bmw i dag hadde jeg nok seriøst vurdert en bensinturbo. Når det derimot kommer til e90 320D vs 320i så mener jeg 320D er det soleklare valget, iallefall for meg. Eneste fordelen med bensin i den sammenhengen er lyden, og den er ikke superdeilig i en 320i heller.

Skrevet

Er litt usikker på hvordan det er på Bmw, men når jeg jobbet med subaru fikk jeg beskjed av verkstedet om at en service i snitt kostet en 1000 lapp mer på en diesel enn en bensinmotor, men det som virkelig skapte prisforskjellen var at det var mange flere komponenter i dieselmotoren som sto ovenfor belastning og lettere kunne ryke, pluss problemer med nedsoting ikke minst. Rublings hadde et fint innlegg angående dette. Kanskje vi er heldig og har en BMW mekaniker her inne som kan dele noen erfaringer. :-)

Skrevet

Servicekostnadene vil ofte være høyere på dieselen, av flere grunner. men bla veivhusfilter burde byttes annenhver service. Og at dieselmotoren rett og slett tar mer olje en sin bensinbror(f.eks ved 520d kontra 520i).

dieselfilteret har vell også lavere intervaller en bensinfilter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...