Gå til innhold

'09 E91 676 HiFi upgrade (DSP & sub på vei inn)


 Share

Anbefalte innlegg

Kjenner til det der, og det er også litt av grunnen til at jeg har planer om å ettermontere originalt. Kjenner bare jeg ble litt fristet når jeg så gjennom tråden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Spennende tråd. Har selv tenkt på å bytte ut forsterkeren i min for å få litt mer guffe. Som du sier virker elementene å være bra og en ny forsterker vil sikkert få mer ut av det. I midlertid skal jeg begynne å bytte ut diskanten i høyre framdør da den skurrer ved visse frekvenser. Virker som om elementet er løsnet eller noe. Men må virkelig hele dørpanelet av for å komme til diskanten?

 

Red: Har forresten 676 i bilen.

Endret av FJPopp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tro at du klarer å ta av den lista uten å ta av dørtrekket, men jeg har ikke prøvd selv. Det blir antagelig værre å komme til hurtigkoplinga på kabelen. Husker ikke hvor langt nedimellom døra den lå. Var ikke lange ledningsstumpen på diskanten mener jeg å huske så er det er vel en ørliten mulighet for at du kan hale kabelen opp så du får koplet fra diskanten og plugga inn ny.

 

Og ja som jeg skreiv en plass tidligere i tråden så gjorde ny forsterker virkelig susen. Det er en no-brainer å bytte forsterker før man tenker på å bytte høyttalere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har JL Audio HD900/5. Svært mange som oppgraderer disse bilene bruker JL Audio XD600/6. Sistnevne er maks plug&play, passer fysisk rett inn på samme lokasjon som original forsterker og er noe rimeligere enn HD-serien.

Veit ikke åssen det er å få tak i JL Audio her til lands. Du kan eventuelt se på Mosconi Gladen, disse får mye skryt av folk som har greie på bilstereo og du får enkelt tak i det via nettbutikken på dynabel.no.

 

Legger inn min sedvanlige link til e90post.com, her er det maaaaaasse info om oppgradering av lyd i E9x.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har JL Audio HD900/5. Svært mange som oppgraderer disse bilene bruker JL Audio XD600/6. Sistnevne er maks plug&play, passer fysisk rett inn på samme lokasjon som original forsterker og er noe rimeligere enn HD-serien.

Veit ikke åssen det er å få tak i JL Audio her til lands. Du kan eventuelt se på Mosconi Gladen, disse får mye skryt av folk som har greie på bilstereo og du får enkelt tak i det via nettbutikken på dynabel.no.

 

Legger inn min sedvanlige link til e90post.com, her er det maaaaaasse info om oppgradering av lyd i E9x.

Oki, igjen takk for at du tok deg tid til å svare :=) Skal sjekke ut JL Audio og e90post :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Meget pent arbeid! Liker bilen og hva du har gjort med stereo :) Har selv jobbet med dette så har en liten forkjærlighet!

 

 

Kan også anbfale JL audio. Har en JL /500 Black på sub i min og Alpine PDX F6 på høytalere, men jeg fjernet ikke oem forsterker, satt dem inn bak :) slik kan jeg sette inn Logic forsterker senere og få full EQ på skjermen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det :)

 

Har lyst på DSP og sub. Sub måtte blitt å felle ei kasse ned i "reservehjulsbrønnen", men har null peil på kasser og denslags så det spørs vel om det blir noe..

Tror jeg kunne høyna lydkvaliteten mye om jeg hadde fått inn en DSP. Kjørt time alignment, finjustert ting med en skikkelig EQ og båndpassfiltert subbene under setene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde PXA-H800 + display fra alpine, det var KILLER! Solgte det da jeg kjøpte 123d'n, pga jeg vil alt skal kunne styres fra idrive.. 

 

Du kan høre med nautiluz ang kasser, han bygger det meste.

http://bimmers.no/topic/730925-nautiluz-sin-diverse-bilstereo-byggetr%C3%A5d/

 

Har en 10" dynabel i kasse nå, men jeg har selv planer om å få bygget 2 stk 8" eller 10" i bagasjerommet, da jeg har en lomme på hver side :)

Har du reservehjulsbrønn da? det er vel kun en firkanta kasse der?
 

 

Noe nytt siden sist? ser det er en stund siden sist update :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skreiv "reservehjulsbrønn" med " fordi det er jo ikke helt det det er. Det er bare ei firkanta kasse ja. Har sett flere som har bygd ei kasse og felt ned der.

BSW selger ei kasse som passer som Per i Kari nedi der, men den er svindyr og inkluderer en Rockford Fosgate forsterker som jeg ikke vil ha.

 

Har sett i tråden til Nautiluz fra tid til annen, det er kvalitet over det han driver med! Hadde nok blitt snasent om jeg fikk han til å bygge noe. Kanskje en vakker dag hehe.

 

Det har ikke skjedd annet enn puss og gnikk siden sist gitt. Jeg er ikke så ivrig på å modifisere bil, bedre stereo og litt oppfriskning av interiørdetaljer holdt for meg :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Lenge siden sist oppdatering.. Nye ting på gang! Skal prøve meg på 3-veis aktiv deling i front. Har handlet sub, DSP og nye forsterkerier. \:D/

Sub: Denne kjøpte jeg for en stund siden av en på forumet her. Han hadde støpt glassfiber i den originale greia som går nedi oppbevaringsrommet under gulvet. Har lett etter noe slikt i lang tid da jeg ikke er interessert i å ha ei kasse som tar opp plass i bagasjen. Det sitter et 10" Polk Audio db1040 element i kassa. Mulig at elementet blir oppgradert på sikt. Har ikke noe behov for å kunne blåse ørevoksen ut av øra, er på jakt etter best mulig SQ.
Ikke allverdens volum i denne kassa, rundt 20 liter tipper jeg, så er vel noe begrenset hva man kan dytte nedi den (?).

Sub.jpg

DSP: Dette har jeg aldri prøvd meg på før, men har lest side opp og side ned samt sett endel fine tutorials på Youtube. Så tror jeg skal klare å få det til å spille! :-D Valget falt på Mosconi 6to8.
Oppsettet blir da 7 kanaler: 2x diskant, 2x mellomtone, 2x midbass, sub.

Forsterkere: Fra før har jeg brukt JL Audio HD900/5 for å skape lyd i Bimmern. Inntil videre tenker jeg å bruke 500W-kanalen på den til å drive sub. Elementet som sitter i kassa nå tåler ikke stort mer enn dette.
Det ble så en Mosconi Gladen One 130.4 for å drive mellomtone og diskant (Morel Hybrid 402), og en Mosconi Gladen One 130.2 for å drive midbass under setene (Earthquake SWS 8X). Disse SWS'ene er egentlig mer sub en midbass så burde byttes. Men har ikke fått tak i Jehnert XE 200R som jeg tror er det optimale valget.
Høyttalerne i bakdørene vil ikke lenger være i bruk.

Bilder fra prosessen er vel på sin plass. Begynte i dag så er langt fra i mål. 
Jeg er litt treig av meg så tar nok litt tid før alt er ferdig :stupid:
Demontert deksler for å komme til åpningen i karosseriet for kablene som går inn i døra. Etter litt fikling og enkelte gloser fikk jeg trua kabelen gjennom.
1.jpg

Dytter kabelen gjennom kabelføringa som går over til døra. Stuka noe j**lig med å få den gjennom. Her kom det mange gloser.. så hadde jeg litt Zalo på kabelen og da smatt den rett gjennom på null komma svisj :)
2.jpg

Kabelen kommer så inn i døra:
3.jpg

Det er en liten glippe mellom undersiden av konnektoren  og "huset" den sitter i, her er det akkurat plass til en ekstra kabel. Ser såvidt kabelen går inn under lyseblå konnektor:
4.jpg

Passasjersiden var lettere å komme til og man hadde finni teknikken fra førerdøra så det gikk ganske så glatt her.
7.jpg

Her er passasjerdøra ferdig kablet. Har tatt OEM kabel som kommer fra forsterker og koplet den direkte på diskanten. Ny kabel skal koples direkte på mellomtone:
9.jpg

Da gjennstår det bare å få på dørtrekket.
10.jpg

Sliter litt med å få kablene videre bakover fra baksetet. Håpet jeg ikke måtte demontere alt baki bagasjen men er ikke noen vei utenom tror jeg. De dekslene som dekker hjulbuene er visst noe pes å få av. Tror det meste av plastikk-deksler som sitter rundt siderutene må av for å komme til siste skruen. Fækk. Gadd ikke mer i kveld.
11.jpg


To be continued, før eller seinere!

Endret av OveN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...