Atle Bjustveit Skrevet Oktober 20, 2012 Share Skrevet Oktober 20, 2012 Jeg driver å vurderer ny bil, og en F11 eller F31 er i siktet, men det som jeg lurer på er om det vil være en tabbe å kjøpe diesel bil idag, i og med at det ryktes om diverse "straffe" avgifter for diesel biler med tanke på forurensing vinters tid. Stavanger har ikke innført noe slik enda som jeg vet, men det er vel bare tidsspørsmål dersom andre storbyer innfører slike avgifter. Så er det også et dilemma om hvorvidt gevinsten med lavt forbruk på diesel har noe å si, ettersom at nye 2 liter turbo bensin motor fra BMW gir nokså gode forbruksdata målt mot diesel. Det er ikke så stort skille lenger som før. Man må også ta høyde for service kostnader diesel vs bensin. 2 literen fra BMW er nokså frisk av seg, og føles ganske riktig til en F31, men jeg lurer på om 2 literen bensin i en F11 vil være for liten og føre til "høyt" forbruk. Jeg ønsker å kjøpe F31, men det er litt lite bagasjerom i den i forhold til det å ha med barnevogn. Jeg puttet vår barnevogn i en F31 igår og det er ikke mye plass igjen. Så bilen jeg burde hatt er en F31 med F11 bagasjerom. Dersom vi velger en F11, blir det med minste motor, og jeg vet ikke om det blir riktig valg med tanke på bensin forbruk. Noen som har meninger om å eie en F31 som familie bil på 4 stk? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron Jeremy Skrevet Oktober 20, 2012 Share Skrevet Oktober 20, 2012 Jeg har vært i din situasjon. Vi hadde en E90 når vi ble foreldre første gang, og det ble selvsagt feil, mtp vogn og bakoverlendt (snudd) barnesete. Den gang kjøpte vi en E39 530Dat, og fungerte ok, inntil det rant på av uforutsette utgifter. Da kom det en E91 i hus, som var en langt mer moderne bil, og ikke så mye mindre faktisk. Så kom det en E83 (gamle X3) som igjen ble litt liten når vi ble 4. Nå har vi en 09 model E61. F11 er en stor bil, og om dere er/blir 3 og skal være 3 en "stund" er nok F31 den ideele bilen, personlig ville jeg gått for N20 motoren (320i) Skal du kjøpe bil for 5 år eller slikt, er det kanskje mer fornuftig å satse på F11. Spørs også kanskje hvem som skal kjøre denne til hverdags, ifht størrelse. Men kan dere klare dere med F31, som har ok plass bak, men ganske bra plass i baksete, så tror jeg det er et glimrende valg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
johnja Skrevet Oktober 20, 2012 Share Skrevet Oktober 20, 2012 Nå handler vel ikke tråden om dette, men jeg er veldig skuffet over plassen bak i F11, men imponert over plassen i F30. Jeg er så skuffet over plassen i F11, at den er byttet ut Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Atle Bjustveit Skrevet Oktober 20, 2012 Forfatter Share Skrevet Oktober 20, 2012 Jeg synes F31 er en bil som jeg godt kunne tenkt meg, eneste som er stort minus er bagasjeplassen, den er liten når man putter en barnevogn inn der, men man kan løse bagasje plassen med å sette takboks på bilen, noe vi gjør idag med vår E39 når vi reiser på ferie, og kun da. F31 er omtrent like stor om vår E39 i ytre mål, og det er kona som daglig bruker BMW'en, da jeg har firmabil. Dersom F11 er "mye" større enn vår E39, tror jeg kanskje kona vil synes den blir stor og vanskelig å håndtere ved parkering på trange plasser slik som der hun jobber. Dersom vi velger å kjøpe ny bil, blir det med tanke på å eie den i minst 5 år, og om 1.5 år er minste mann ferdig med barnevogn, og dermed vil bagasje plassen bli bedre. Det er mye å tenke på, og jo mer jeg tenker desto verre blir valget. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Atle Bjustveit Skrevet Oktober 20, 2012 Forfatter Share Skrevet Oktober 20, 2012 Nå handler vel ikke tråden om dette, men jeg er veldig skuffet over plassen bak i F11, men imponert over plassen i F30.Jeg er så skuffet over plassen i F11, at den er byttet ut Hva er den byttet ut til? Jeg kan ikke forstå at F11 har dårlig plass bak. Dersom du mener bagasjerommet så er det ganske mye større enn hva F31 har, og dersom du mener benplassen kan jeg ikke uttale meg, siden jeg ikke har sittet bak i en F11. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
johnja Skrevet Oktober 20, 2012 Share Skrevet Oktober 20, 2012 Jeg mener i hovedsak benplassen, men er lite imponert over bagasjeplassen også. Ellers så er det også følelsen av "rom" som er helt annerledes i F30. At jeg ikke er helt fornøyd med F11, er jo ingen fasit, men en erfaring jeg har. Ellers har jeg gått tilbake til x5 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron Jeremy Skrevet Oktober 20, 2012 Share Skrevet Oktober 20, 2012 Jeg mener i hovedsak benplassen, men er lite imponert over bagasjeplassen også.Ellers så er det også følelsen av "rom" som er helt annerledes i F30. At jeg ikke er helt fornøyd med F11, er jo ingen fasit, men en erfaring jeg har. Ellers har jeg gått tilbake til x5 Interresant! Er derfor jeg syns forum er såvidt spennende, da brukererfaring er uendelig mye mer verdt enn noen test basert på kun timer eller dager. Men hva syns du om F11 kontra E70 da? Synspunktene dine er ikke pga fargevalg heller antar jeg, at slikt spiller inn? Personlig syns jeg F3* ser meget stor ut for størrelsen i baksete, mens bagasjeplassen virker tilnærmelsesvis som i E91, mao fremdeles for lite. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Atle Bjustveit Skrevet Oktober 20, 2012 Forfatter Share Skrevet Oktober 20, 2012 Jeg mener i hovedsak benplassen, men er lite imponert over bagasjeplassen også.Ellers så er det også følelsen av "rom" som er helt annerledes i F30. At jeg ikke er helt fornøyd med F11, er jo ingen fasit, men en erfaring jeg har. Ellers har jeg gått tilbake til x5 Interresant! Er derfor jeg syns forum er såvidt spennende, da brukererfaring er uendelig mye mer verdt enn noen test basert på kun timer eller dager. Men hva syns du om F11 kontra E70 da? Synspunktene dine er ikke pga fargevalg heller antar jeg, at slikt spiller inn? Personlig syns jeg F3* ser meget stor ut for størrelsen i baksete, mens bagasjeplassen virker tilnærmelsesvis som i E91, mao fremdeles for lite. Ron, F31 har omtrent samme aksel avstand som E39, og dermed forklarer nok det at F31 har god benplass bak, men den er omtrent 20cm (mener jeg å huske) kortere toalt i forhold til E39 touring, noe som forklarer at bagasjerommet er kortere enn på E39. Men ifølge data oppgitt på F31, så har den 495 liter bagasjerom, og E39 touring har 410 liter, og fremdeles har E39 større bagasjerom, og jeg lurer litt på hvordan de har målt 495 liter på F31. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
johnja Skrevet Oktober 20, 2012 Share Skrevet Oktober 20, 2012 Jeg gikk fra x5 til F11, nå har ikke jeg studert mål og avstander, men x5'n er/virker mye større. Og det er den jo også, men egentlig ikke såååå mye større heller. Men det er noe med kupeen på F11 som får den til og virke trang, gutta, på 8 og 11 trives ikke bak i den, de sitter lavt, og taket/sidene gjør sitt til at du får en helt annen rom følelse i den. Da sammenligner jeg med E70, men kanskje mest med F30. Den imponerer meg med kupeplassen. Men igjen, dette er personlige meninger/opplevelser Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMWBølla Skrevet Oktober 20, 2012 Share Skrevet Oktober 20, 2012 Jeg er helt klart mest glad i bensin, men har samme følelse som deg når det kommer til "liten" motor i 5´er, derfor valget falt på 3´er.. Ellers tror jeg ikke dieselforbud osv. kommer til å bli så ekstremt som mange frykter eller skal ha det til.. For min del ble valget bensin fordi jeg liker det best selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Atle Bjustveit Skrevet Oktober 20, 2012 Forfatter Share Skrevet Oktober 20, 2012 Jeg er helt klart mest glad i bensin, men har samme følelse som deg når det kommer til "liten" motor i 5´er, derfor valget falt på 3´er..Ellers tror jeg ikke dieselforbud osv. kommer til å bli så ekstremt som mange frykter eller skal ha det til.. For min del ble valget bensin fordi jeg liker det best selv. Tror nok at valget heller mot en F31, da med bensin. Jeg har ikke lyst på en diesel, da jeg ikke liker lukten av diesel, samt at vår bil vil ha en del små kjøring, og jeg vet ikke om partikkel filteret vil like det i lengden om vi hadde valgt en diesel. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Oktober 20, 2012 Share Skrevet Oktober 20, 2012 Ron, F31 har omtrent samme aksel avstand som E39, og dermed forklarer nok det at F31 har god benplass bak, men den er omtrent 20cm (mener jeg å huske) kortere toalt i forhold til E39 touring, noe som forklarer at bagasjerommet er kortere enn på E39.Men ifølge data oppgitt på F31, så har den 495 liter bagasjerom, og E39 touring har 410 liter, og fremdeles har E39 større bagasjerom, og jeg lurer litt på hvordan de har målt 495 liter på F31. Dette er et informativt svar etter min smak... data som dette lyver ikke. Som et lite perspektiv til historien kan jeg opplyse at bagsjerommet på E46 Touring iht. BMW er målt til 435 liter (med bakseteryggen oppreist). Forklaringen er at høyden på bagasjerommet (opp til der rolloen er montert) er høyere på E46 Touring enn på E39 Touring... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Oktober 20, 2012 Share Skrevet Oktober 20, 2012 I ditt tilfelle så ville jeg nok valgt Bensin F31, både fordi det er en ny modell og fordi firer bensin bør være mer lettsolgt igjen i en 3 serie enn i en 5 serie. Jeg lurer igrunn litt på det samme selv dette med diesel eller bensin da jeg lurer på å bytte E90en inn i F10 med tid å stunder. Da jeg kjøpte min 325d så var det min første dieselbil, og jeg må si jeg har vært veldig fornøyd og motoren har absolutt stått til forventningene og litt til. Likevel så føler jeg dieselbilene sin fremtid er litt usikker, vet aldri hva myndighetene kan finne på så jeg innrømmer at å eie en Bensinbil hadde vært litt tryggere. Men trenden er jo klar, det er bensin som er i skuddet igjen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
johnja Skrevet Oktober 20, 2012 Share Skrevet Oktober 20, 2012 Husk at du må på 530d for å få 6'er Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Oktober 20, 2012 Share Skrevet Oktober 20, 2012 Husk at du må på 530d for å få 6'er Det er jeg fullstendig klar over, men det er ikke ny F10 som er aktuelt dog. Har sett meg ut 2010-2011 525d, 528i eller 530d Tviler på at det blir 525d, da skal den være fullspekka med M-sport og alt. Lurer litt på 530d med eller uten x-drive, får ikke helt bestemt meg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå