Gå til innhold

kan dette være en bra bil?

FIIIIIL
 Share

Anbefalte innlegg

Toyota er størst på innkalling ja :)

Det vil jeg kalle en ekstra tjeneste nesten, så hva det har med saken skjønner jeg ikke..

Skulle mange andre bilmerker begynt å kalle inn for slike småfeil tror jeg det hadde blitt stygt.

Og med tanke på hvor SINNSYKT mange biler de selger, og hvor SINNSYKT mange varianter de har er det slettes ikke værst å ha den kvaliteten de har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 154
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

http://www.klikk.no/motor/bil/article718173.ece

kom over denne.. men jeg er vel fortsatt useriøs som ikke er trangsynt å mener bmw er best uansett..

Hvor langt tror du i snitt en 10 år gammel japansk bil har kjørt i forhold til en like gammel BMW?

Har ganske bred erfaring med både BMW og Toyota selv, og begge lager gode biler, men min faktiske erfaring er Toyota ikke har færre feil per km enn BMW, og til BMW er det mye bedre konkurranse på slitedeler slik at man kan holde eldre BMW'er på veien til en fornuftig pris.

Har eid både Carina E og E39 520i, som begge er brukt som eksempler i tråden, og begge bilene var svært trofaste og gode biler. Carinaen var overraskende romslig, og morsom å kjøre, mens E39 har en suiveren comfort! På Carinaen måtte det byttes instrumentpanél og sentrallåsen var ikke laget for å vare over 200 000 km + noen få andre småting. Begge trengte bytte av utslitte stag til vindusviskere. På E39'en måtte jeg skifte et par ABS-følere og motstand til kupévifte, i tillegg til litt normale slitedeler. Det verste for driftsikkerheten til en BMW er egentlig å la den stå stille over lang tid, da blir de gretne!

Det som har overrasket meg mest positivt med BMW er hvor lite slitedeler som må byttes med tanke på generelt høyere vekt, kraftigere motor, tyngre og bredere hjul, høyere utstyrsgrad (mer som kan gå i stykker) og ikke minst kjøreegenskaper som gjør at man gjerne gir litt mer gass, bremser litt kraftigere og holder litt høyere hastighet i svinger, for til tross for dette har jeg ikke måttet bytte mer slitedeler enn på Toyota.

Ellers en liten fordel som mange ikke tenker på med BMW er at mens veldig mange med forhjulsdrevne biler ofte må skifte skiver og klosser bak pga. lite bruk og mye veisalt, så sørger antispinn for å holde bremsene i form bak på BMW.

Det er også morsomt å følge med på kombinasjonen av folks kjørestil, og hvor høye vedlikeholdskostnader de har på bilene. Som regel en tydelig sammenheng der!

Er ellers spent på hva Toyota får til fremover nå når de endelig har lansert en spennende liten sportsbil igjen, ettersom det kan virke som kvaliteten gikk litt samme vei som spenstighten på 2000-tallet.

Beklager mangelen på barnslige uttrykk, som enkelte ser ut til å ha en forkjærlighet for, men synes ikke det bidrar til å heve kvaliteten på en diskusjon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de siste årenes stadige tilbakekallinger er og blir en solid ripe i lakken. Hvor mange tilbakekallinger har BMW hatt de siste 10 åra? 2 kanskje mens Toyota alene har sikker over 15 tilbakekallinger.

Ripe i lakken. sier du?

Jeg er ikke like sikker. Dersom det var BMW som gjennomførte stadige tilbakekallinger, mistenker jeg at du som super-BMW fan ville vært blant de ivrigste til å påpeke at tilbakekallingene var bevis på at BMW var de beste innen produktutvikling og til å sette kundens sikkerhet i høysetet. ;) Dessuten, hvilket annet merke sendte brev til eiere av 10 år gamle biler og tilbød dem en gratis utbedring/oppdatering? For, let's face it, dette er biler der produsentens garantiansvar opphørte for lenge siden, og der kunne man tro produsenten var mer interessert i å få bileieren til å kjøpe en helt ny bil, enn å holde den gamle på veien.

Dette hadde vært saker; gratis bytte av plastdeler i vannpumpen, skifte av en komponent i nivåreguleringen på bakakselen som kunne gitt dyre verkstedregninger senere - eller bytte av deler i styringen som det er en teoretisk sjanse kan svikte, selv om det ennå ikke er registrert forekomster av en slik svikt. Alt sammen på en kanskje 5-10 år gammel BMW, utført gratis på merkeverkstedet. Kanskje de t.o.m. spanderte kaffe mens du ventet på at bilen ble ferdig. Joda, dette hadde fått mange til å føle at de ble satt pris på som BMW-eiere.

Men når Toyota gjennomfører flere tilbakekallinger enn noen annen produsent, betyr det at det finnes feil på eldre Toyotaer som ikke forekommer i tilsvarende grad på biler fra andre merker; som Ford, Renault, Fiat, Opel? Jeg tviler.

Hvis så lignende feil også finnes på andre merker, hvorfor tilbakekalles ikke disse i samme grad? Mangler produsenten ressursene til å drive produktforskningen som kan finne disse svakhetene, eller er de tvert imot kjent med problemene, men velger å holde de for seg selv, uten å underrette kunden? Jeg vet ikke helt hvilket av de to alternativene som er de verste.

Resonnementet jeg trekker her, mistenker jeg det er Toytoas banktanke at jeg skal trekke; og tilbakekallingene tjener dermed som en del av Toyotas markedsføring, og er en dristig måte å få gratis medieomtale (mye medieomtale!) og gjennom den stadig minne Toyotaeiere - og framtidige Toyotaeiere - om at Toyota er opptatte av dem og deres sikkerhet, også etter at bilen har forlatt salgslokalet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at de må fikse feilene før noe brenner opp?eller før noen motorer koker opp:)?

Du også vet dette ikke er problemet, de fikser dette før det med en liten teoretisk mulighet kan skje. Dette kommer bmw til å gjøre. Sånn er det bare.. fatter ikke at dere ikke forstår det, eller er det det at dere ikke VIL forstå? -det kan jeg faktisk skjønne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp...håper du leste artikkelen? hehe...står vel akkurat det jeg har prøvd å si der :)

Jeg tror jeg lar Engelens kommentar stå som svar på dine kommentarer. Jeg er helt enig med ham. I tillegg vil jeg legge til at 11 millioner tilbakekallelser i løpet av et (1) år er alt for mye uansett hvor serviceminded Toyota er og uansett hvor mange biler de selger. Bare for å sette 11 millioner biler i perspektiv. Det er hele 3,7 millioner mer enn Toyotas samlede bilproduksjon i 2011. Nesten halvannen årsproduksjon har med andre ord blitt tilbakekalt i løpet av et år. Slikt koster enorme summer og er helt sikkert ikke noe Toyota gjør frivillig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp...håper du leste artikkelen? hehe...står vel akkurat det jeg har prøvd å si der :)

Jeg tror jeg lar Engelens kommentar stå som svar på dine kommentarer. Jeg er helt enig med ham. I tillegg vil jeg legge til at 11 millioner tilbakekallelser i løpet av et (1) år er alt for mye uansett hvor serviceminded Toyota er og uansett hvor mange biler de selger. Bare for å sette 11 millioner biler i perspektiv. Det er hele 3,7 millioner mer enn Toyotas samlede bilproduksjon i 2011. Nesten halvannen årsproduksjon har med andre ord blitt tilbakekalt i løpet av et år. Slikt koster enorme summer og er helt sikkert ikke noe Toyota gjør frivillig.

Hans svar er det jeg har ment hele tiden, men mangel på skriveegenskaper holder det igjen! :P hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...