Gå til innhold

Hvordan bli bilmekanikere?

bimmaboy
 Share

Anbefalte innlegg

Bilmekaniker er nok ein grei jobb det de første åra. Meen så blir man dritt lei når man har det som jobb, og skal hjem og skru på egne prosjekter. Derfor valgte jeg offshore jobb istedenfor. Og opptil flere bilmekaniker kompiser jeg har, har tatt kurs osv for å prøve å komme seg offshore :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilmekaniker er nok ein grei jobb det de første åra. Meen så blir man dritt lei når man har det som jobb, og skal hjem og skru på egne prosjekter. Derfor valgte jeg offshore jobb istedenfor. Og opptil flere bilmekaniker kompiser jeg har, har tatt kurs osv for å prøve å komme seg offshore :)

Hva mener du med kurs for offshore? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med kurs for offshore? :)

Uten at jeg har satt meg veldig inn i det, så må alle som i det hele tatt skal offshore, enten du er vaskehjelp eller mekaniker - ha et offshore kurs. Dette er ganske dyrt mener jeg å huske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som skal ut offshore må igjennom obligatorisk sikkerhetskurs, krankurs g4/g11 og VHF kurs..disse koster tilsammen 24 000,- ..så det var bra tippa. Å få jobb offshore med kun disse kursene blant opp mot 1000 søkere til tider, er som å vinne i lotto(for de som er litt oppegående i statistikk vet at det er sterkt overdrevet, men bare for å få frem et poeng). Mange velger derfor å hoppe på et "grunnleggende kurs i bore og brønnteknikk" for å bedre sine sjangser. Dette kurset koster i dag 36 000,- hvor eksamens avgifter kommer i tillegg. Man stiller da vesentlig sterkere blant søkerne men man er langt i fra garantert noen jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke krav om hverken krankurs eller VHF-kurs. Dette er bare noe skolene maser om for å selge kurs. Jeg har riktignok krankurs da jobben min krever det, men de fleste her ute har nok ikke det. VHF-kurs har jeg heller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor mye tjener man på dette? og hvor lenge blir man på jobb? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å påpeke noe, det er fysisk umulig for en person å bli bilmekanikere :wink:

Morroklumpen :)

hvor mye tjener man på dette? og hvor lenge blir man på jobb? :)

Alt etter stillig det. Men selv som hjelpearbeider så tjener man meget gode penger. Kursa en må ha for å komme ut koster litt ja, men er en billig invistering visst du ser det litt på sikt. Har du kontakter rundt om å kommer deg ut så er de penga for tjent inn :) IMO80 er iallefall pålagt, sikkerhetskurs med heli velt. Men desto flere kurs en har desto bedre stiller man jo.

På plattform/rigg går for 2 veker på og 4 veker fri, eller 2/3. Jeg som er maskinist på båt går 4 veker på og 4 veker fri :) Min utdanning var bare Teknikk og industriell produksjon(VG1) etterfulgt av Maritime fag(VG2), skal videre på fagskole senere for å kunne løyse ut flere sertifikater sånn at jeg stiger i gradene. Sakte men sikkert så skal jeg prøve å komme meg over på rigg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...