SteffenB Skrevet November 10, 2012 Share Skrevet November 10, 2012 Har nå bestemt at førstebilen skal bli en E46, men sitter fortsatt å grubler over om det blir diesel eller bensin.. Budsjettet er på 60-70lapper, så det blir nok en prefacelift. Har endel mer penger å rutle med, men ser ikke noen grunn til å ha dyrere førstebil, + det er greit å ha litt penger til reperasjoner for hånd, og i tillegg så trenger jeg vel ikke mer enn ansvar/delkasko uansett da. Har alltid likt bensin best, men ser at en 320D(136hk) går like bra som en 320i(150hk), så ser ikke noe grunn til å betale 10-15 lapper ekstra i året bare for å ha finere lyd og større arbeidsområde. - Da klarer jeg meg like godt med diesel Kan godt være jeg har misforstått, men når jeg ser akkselerasjons videoer på YouTube, så virker det ihvertfall som om de går like bra. Og det ser faktisk ut til at 320D drar fra bensinen i høyere fart.. (?) Gjerne kom med innspill her til dere som har prøvd begge deler.. Spørsmålet her er vel egentlig hva dere anbefaler som førstebil i denne prisklassen.. Det ser jo ut til at man får mer for pengene om man går for bensin, men dette taper man jo ekstremt fort etter å ha fylt opp et par tanker med drivstoff. Hvis jeg skal ha bensin så frister det selvsagt mer med en 323, men er altfor få av disse i god stand.. Er ikke 320D et bedre, og ikke minst fornuftig valg? Dette er vel en smakssak for de fleste, men hva råd har dere? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Inline six Skrevet November 11, 2012 Share Skrevet November 11, 2012 Den dieselen du snakker om er etter min erfaring utrolig dau og kjedelig + at du risikerer omfattende og dyre rep. kostnader på den kontra bensisnseksern. M52TU motorn som står i 320i 323i og 328i er en meget driftsikker og stødig konstruksjon. Jeg anbefaler å gå for 323i eller 328i da disse to ikke bruker mer bensin en 320i men har betraktelig bedre drag og knuser den 320d lett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMWE39turbo Skrevet November 11, 2012 Share Skrevet November 11, 2012 136hk versjonen i 320d, er da en fin bruksmotor, og den konkurrer lett med blant annet E34 520i og E46 320i (2.2) når det gjelder å holde følge. Hvertfall etter mine erfaringer Har den motoren i min 520d , og vi har hatt den innen familien i 60 000 km nå (gått 205'), og eneste som er bytta på motor er reimer, rullehjul og termostat. Orginalturbo er det på den også. Og den går veldig billig, 0.5 på langkjøring er mulig å få til. og du risikerer jo dyre reperasjoner uansett hvilken motor du kjøper, sånn egentlig. Så vil si det absolutt er en trufast motor, hvertfall etter mine erfaringer, kjenner også flere med denne motoren som har gode erfaringer, blant annet en som har gått 340' uten de store problemene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SteffenB Skrevet November 11, 2012 Forfatter Share Skrevet November 11, 2012 Ja, planen var jo å finne en 320d som har skiftet dieselpumpe, da blir det fort ikke like dyrt men er jo litt vanskelig å finne en fin aktuell bil som i tillegg har skiftet dieselpumpe.. Har lett i ganske mange måneder nå, og har noen måneder igjen før jeg får lappen. Men har jo lyst å ha bilen stående i garasjen i noen måneder før jeg får lappen. Drivstoff forbruket iløpet av 2 år er jo ganske lik om f.eks. turboen ryker i en 320d da Kommer vel litt an på hvor lenge jeg skal ha bilen da.. Er jo litt trist å ha en bensinsluker sånn at du syter når du f.eks. skal reise på turer osv.. men kan jo som dere sier bli et dyrere bilhold med en 320d også om man er uheldig da.. En bensin tåler kanskje litt mer herjekjøring og tømming av gir, kontra en diesel? Turboen har vel ikke så godt av dette? (Så sant man roer den ned i noen minutter før man skrur av tenninga). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMWE39turbo Skrevet November 11, 2012 Share Skrevet November 11, 2012 Om du skal herjekjøre så er nok bensin bedre, og om du kjører i by / småturer veldig ofte. (under 10km) Eg har nesten alltid latt bilen stå et par minutter før eg kjører, og lar den stå en 30+ sekunder før eg stopper motor. Egentlig ikkje nødvendig sies det, men alltid gjort det, og joda, har tømt gira et par ganger og pådrag / utblåsninger. Og turboen min er fin, men som sagt, kjøre litt med vet, men betyr ikkje at en diesel ikkje tåler å få kjørt seg i blant den også Eg syns hvertfall det er en fin bruksmotor, og med nesten rakerør er ikkje lyden sånn kjempegale heller, ikkje for voldsom. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bliza Skrevet November 11, 2012 Share Skrevet November 11, 2012 kjøp deg bensinmotor!, diesel motor kan du kjøpe deg når du blir gammel!. mye artigere med en bensinmotor når man skal leke seg litt!, og m52 motoren er en sinnsykt bra motor. jeg har aldri hatt noen problemer med mine m52 motorer!. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet November 11, 2012 Share Skrevet November 11, 2012 Jeg synes at det er en god idé å kjøpe en E46 som førstebil. Modellen er stadig nogenlunde moderne og hadde bl.a som standard 6 airbagger samt en for tiden fornuftig passiv beskyttelse. Motorene er også nogenlunde drivstofføkonomiske litt avhengig av motortype og størrelse. Hvis økonomien er avgjørende ville jeg ha valgt 318i/318d/320d. En rekkesekser er mer spennende, men idag er det kun de store treliterne som leverer varen overbevisende... 330i eller 330d (204 HK). For de spesielt interesserte er 320i med M54B22 motoren et artig alternativ, mens 325i med M54B25 motoren faller igjennom i forhold til 330i. Utfordringen med M54B22 motoren er det lave dreiemomentet (210 Nm) som først topper ved 3500 rpm. Slikt koster i form av drivstoff og gjennomsnitlig forbruk ved blandet kjøring er derfor relativt solide 0,89 liter/mil. De eldre modellene med M52 motor er knapt så interessante idag pga. drivstofforbruket. Min innstilling er derfor primært de minste motorene eller de største motorene... avhengig av hva som er mest viktig for deg. Jeg ville forøvrig ikke ha vært spesielt bekymret for pumpe og/eller turbohavari på dieselmotorene. Det viktigste er at du finner et eksemplar som er godt vedlikeholdt og som tilsynelatende er kjørt fornuftig/voksent... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SteffenB Skrevet November 11, 2012 Forfatter Share Skrevet November 11, 2012 Jeg synes at det er en god idé å kjøpe en E46 som førstebil. Modellen er stadig nogenlunde moderne og hadde bl.a som standard 6 airbagger samt en for tiden fornuftig passiv beskyttelse. Motorene er også nogenlunde drivstofføkonomiske litt avhengig av motortype og størrelse.Hvis økonomien er avgjørende ville jeg ha valgt 318i/318d/320d. En rekkesekser er mer spennende, men idag er det kun de store treliterne som leverer varen overbevisende... 330i eller 330d (204 HK). For de spesielt interesserte er 320i med M54B22 motoren et artig alternativ, mens 325i med M54B25 motoren faller igjennom i forhold til 330i. Utfordringen med M54B22 motoren er det lave dreiemomentet (210 Nm) som først topper ved 3500 rpm. Slikt koster i form av drivstoff og gjennomsnitlig forbruk ved blandet kjøring er derfor relativt solide 0,89 liter/mil. De eldre modellene med M52 motor er knapt så interessante idag pga. drivstofforbruket. Min innstilling er derfor primært de minste motorene eller de største motorene... avhengig av hva som er mest viktig for deg. Jeg ville forøvrig ikke ha vært spesielt bekymret for pumpe og/eller turbohavari på dieselmotorene. Det viktigste er at du finner et eksemplar som er godt vedlikeholdt og som tilsynelatende er kjørt fornuftig/voksent... Ja, du har jo et poeng her. Er jo like så greit med diesel istedet for 320i preface, med mindre man vil ha en sportslig kjøremaskin da. Men da hadde det nok vært mye bedre med en 323i.. Det som irriterer meg er at markedet er såååå lite, spesielt for 320d. Har lett en stund nå, men det dukker vel opp noe en dag.. Problemet er jo at det ikke er så lenge igjen til jeg får lappen heller. Så dere har egentlig ikke noe mer å tilføye 320d mot 320i annet enn at bensinen er sportsligere, men går nærmest like bra som dieselen ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bliza Skrevet November 11, 2012 Share Skrevet November 11, 2012 Jeg synes at det er en god idé å kjøpe en E46 som førstebil. Modellen er stadig nogenlunde moderne og hadde bl.a som standard 6 airbagger samt en for tiden fornuftig passiv beskyttelse. Motorene er også nogenlunde drivstofføkonomiske litt avhengig av motortype og størrelse.Hvis økonomien er avgjørende ville jeg ha valgt 318i/318d/320d. En rekkesekser er mer spennende, men idag er det kun de store treliterne som leverer varen overbevisende... 330i eller 330d (204 HK). For de spesielt interesserte er 320i med M54B22 motoren et artig alternativ, mens 325i med M54B25 motoren faller igjennom i forhold til 330i. Utfordringen med M54B22 motoren er det lave dreiemomentet (210 Nm) som først topper ved 3500 rpm. Slikt koster i form av drivstoff og gjennomsnitlig forbruk ved blandet kjøring er derfor relativt solide 0,89 liter/mil. De eldre modellene med M52 motor er knapt så interessante idag pga. drivstofforbruket. Min innstilling er derfor primært de minste motorene eller de største motorene... avhengig av hva som er mest viktig for deg. Jeg ville forøvrig ikke ha vært spesielt bekymret for pumpe og/eller turbohavari på dieselmotorene. Det viktigste er at du finner et eksemplar som er godt vedlikeholdt og som tilsynelatende er kjørt fornuftig/voksent... Ja, du har jo et poeng her. Er jo like så greit med diesel istedet for 320i preface, med mindre man vil ha en sportslig kjøremaskin da. Men da hadde det nok vært mye bedre med en 323i.. Det som irriterer meg er at markedet er såååå lite, spesielt for 320d. Har lett en stund nå, men det dukker vel opp noe en dag.. Problemet er jo at det ikke er så lenge igjen til jeg får lappen heller. Så dere har egentlig ikke noe mer å tilføye 320d mot 320i annet enn at bensinen er sportsligere, men går nærmest like bra som dieselen ? jeg kjøpte meg 320i til første bil, har ikke angret en dag på det. er alt for knyttet til den stakkars bilen!, jeg har aldri hatt motorproblem eller lignende. men det jeg har hatt som faktisk kan bli et ganske dyrt problem er subframe disaster, altså sprekkdannelser i travers festene. men jeg fikset det selv så det kostet meg ikke så mye. videre har jeg byttet ut 320i motoren med en 328i motor fordi jeg følte jeg trengte mere power i den. så jeg ville helt klart ha gått for en 328i motor, den gjør det til en veldig artig bil!. jeg tror ikke du kommer til å angre deg vis du kjøper diesel for e46 er en kjempe bra bil. men diesel er ikke like artig som bensin synes jeg altså, turtallet på bensin motorene til bmw er sinnssykt artig og jeg ville aldri ha byttet det ut med diesel! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kennethe34 Skrevet November 12, 2012 Share Skrevet November 12, 2012 Ja, planen var jo å finne en 320d som har skiftet dieselpumpe, da blir det fort ikke like dyrt men er jo litt vanskelig å finne en fin aktuell bil som i tillegg har skiftet dieselpumpe.. Har lett i ganske mange måneder nå, og har noen måneder igjen før jeg får lappen. Men har jo lyst å ha bilen stående i garasjen i noen måneder før jeg får lappen.Drivstoff forbruket iløpet av 2 år er jo ganske lik om f.eks. turboen ryker i en 320d da Kommer vel litt an på hvor lenge jeg skal ha bilen da.. Er jo litt trist å ha en bensinsluker sånn at du syter når du f.eks. skal reise på turer osv.. men kan jo som dere sier bli et dyrere bilhold med en 320d også om man er uheldig da.. En bensin tåler kanskje litt mer herjekjøring og tømming av gir, kontra en diesel? Turboen har vel ikke så godt av dette? (Så sant man roer den ned i noen minutter før man skrur av tenninga). Fornuftig innlegg! Skal du absolutt ha en 320D 136hk så finn en som har bytta dieselpumpa og gjerne turboen og. Ifølge mine erfaringer pleier pumpen å ryke på c.a 180-250.000km, og denne koster deg fort 15 lapper + arbeid.. Da er plutselig ikke dieselbilen mer økonomisk likavell.. 136hk dieselen er forøvrig tidenes steinknuser (direkte innsprøytning, ikke common rail) og vibrerer mye mer enn de nyere generasjonene diesler fra Bmw. Prøv gjerne en slik for å se om du klarer å leve med det, jeg hadde ikke klart det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet November 12, 2012 Share Skrevet November 12, 2012 Ja, planen var jo å finne en 320d som har skiftet dieselpumpe, da blir det fort ikke like dyrt men er jo litt vanskelig å finne en fin aktuell bil som i tillegg har skiftet dieselpumpe.. Har lett i ganske mange måneder nå, og har noen måneder igjen før jeg får lappen. Men har jo lyst å ha bilen stående i garasjen i noen måneder før jeg får lappen.Drivstoff forbruket iløpet av 2 år er jo ganske lik om f.eks. turboen ryker i en 320d da Kommer vel litt an på hvor lenge jeg skal ha bilen da.. Er jo litt trist å ha en bensinsluker sånn at du syter når du f.eks. skal reise på turer osv.. men kan jo som dere sier bli et dyrere bilhold med en 320d også om man er uheldig da.. En bensin tåler kanskje litt mer herjekjøring og tømming av gir, kontra en diesel? Turboen har vel ikke så godt av dette? (Så sant man roer den ned i noen minutter før man skrur av tenninga). Fornuftig innlegg! Skal du absolutt ha en 320D 136hk så finn en som har bytta dieselpumpa og gjerne turboen og. Ifølge mine erfaringer pleier pumpen å ryke på c.a 180-250.000km, og denne koster deg fort 15 lapper + arbeid.. Da er plutselig ikke dieselbilen mer økonomisk likavell.. 136hk dieselen er forøvrig tidenes steinknuser (direkte innsprøytning, ikke common rail) og vibrerer mye mer enn de nyere generasjonene diesler fra Bmw. Prøv gjerne en slik for å se om du klarer å leve med det, jeg hadde ikke klart det. Slik var teknologien før common-rail innsprøytning kom på plass i dieselmotorene. Det er imidlertid et par ting du åpenbart ikke er klar over i denne sammenhengen og det er at det primært kun er høytrykkspumpen som dessverre noen ganger svikter på den den første M47 motoren med 136 HK. På den senere utgaven med common-rail og 150 HK er det derimot turboen som primært svikter. Dette behøver imidlertid ikke å være et problem. Min E46 318d Touring (som har en effektredusert utgave av den første M47 motoren) har nå gått 315000 Km uten problemer av noe slag knyttet til motoren. Både turboen og høytrykkspumpen kan forøvrig overhales for rundt 7500 kroner. Det er derfor viktig å ikke overdrive problemet med hhv. turboen og høytrykkspumpen. Er bilen godt vedlikeholdt (spesielt jevnlig oljeskift) og kjørt på en fornuftig måte holder disse motorene godt. I praksis merker man heller ikke den helt store forskjellen på 136 HK og 150 HK utgaven. Når man først har kommet opp i fart går de begge temmelig bra. Jeg gikk faktisk direkte fra E36 323i til E46 318d uten å ta nevnverdig skade av dette. Så bra er disse dieselmodellene... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kennethe34 Skrevet November 12, 2012 Share Skrevet November 12, 2012 Ja, planen var jo å finne en 320d som har skiftet dieselpumpe, da blir det fort ikke like dyrt men er jo litt vanskelig å finne en fin aktuell bil som i tillegg har skiftet dieselpumpe.. Har lett i ganske mange måneder nå, og har noen måneder igjen før jeg får lappen. Men har jo lyst å ha bilen stående i garasjen i noen måneder før jeg får lappen.Drivstoff forbruket iløpet av 2 år er jo ganske lik om f.eks. turboen ryker i en 320d da Kommer vel litt an på hvor lenge jeg skal ha bilen da.. Er jo litt trist å ha en bensinsluker sånn at du syter når du f.eks. skal reise på turer osv.. men kan jo som dere sier bli et dyrere bilhold med en 320d også om man er uheldig da.. En bensin tåler kanskje litt mer herjekjøring og tømming av gir, kontra en diesel? Turboen har vel ikke så godt av dette? (Så sant man roer den ned i noen minutter før man skrur av tenninga). Fornuftig innlegg! Skal du absolutt ha en 320D 136hk så finn en som har bytta dieselpumpa og gjerne turboen og. Ifølge mine erfaringer pleier pumpen å ryke på c.a 180-250.000km, og denne koster deg fort 15 lapper + arbeid.. Da er plutselig ikke dieselbilen mer økonomisk likavell.. 136hk dieselen er forøvrig tidenes steinknuser (direkte innsprøytning, ikke common rail) og vibrerer mye mer enn de nyere generasjonene diesler fra Bmw. Prøv gjerne en slik for å se om du klarer å leve med det, jeg hadde ikke klart det. Slik var teknologien før common-rail innsprøytning kom på plass i dieselmotorene. Det er imidlertid et par ting du åpenbart ikke er klar over i denne sammenhengen og det er at det primært kun er høytrykkspumpen som dessverre noen ganger svikter på den den første M47 motoren med 136 HK. På den senere utgaven med common-rail og 150 HK er det derimot turboen som primært svikter. Dette behøver imidlertid ikke å være et problem. Min E46 318d Touring (som har en effektredusert utgave av den første M47 motoren) har nå gått 315000 Km uten problemer av noe slag knyttet til motoren. Både turboen og høytrykkspumpen kan forøvrig overhales for rundt 7500 kroner. Det er derfor viktig å ikke overdrive problemet med hhv. turboen og høytrykkspumpen. Er bilen godt vedlikeholdt (spesielt jevnlig oljeskift) og kjørt på en fornuftig måte holder disse motorene godt. I praksis merker man heller ikke den helt store forskjellen på 136 HK og 150 HK utgaven. Når man først har kommet opp i fart går de begge temmelig bra. Jeg gikk faktisk direkte fra E36 323i til E46 318d uten å ta nevnverdig skade av dette. Så bra er disse dieselmodellene... Jeg har byttet flere turboer på M47 motoren og flere høytrykkspumper, så jo er ganske godt kjent med disse. Det er helt rett som du sier at med skikkelig vedlikehold, så vil ikke dette nødvendigvis være ett problem. Jeg synes fortsatt det blir litt "feil" å bruke din bil som ett eksempel i dette tilfellet da det ikke er lett å finne en bil som din som har hatt to(?) eiere og er passet bra på igjennom så mange kilometer. Det typiske er flere eiere, slurvete vedlikehold og dermed raser det turboer, høytrykkspumper osv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet November 12, 2012 Share Skrevet November 12, 2012 Jeg har byttet flere turboer på M47 motoren og flere høytrykkspumper, så jo er ganske godt kjent med disse. Det er helt rett som du sier at med skikkelig vedlikehold, så vil ikke dette nødvendigvis være ett problem. Jeg synes fortsatt det blir litt "feil" å bruke din bil som ett eksempel i dette tilfellet da det ikke er lett å finne en bil som din som har hatt to(?) eiere og er passet bra på igjennom så mange kilometer. Det typiske er flere eiere, slurvete vedlikehold og dermed raser det turboer, høytrykkspumper osv. Jeg er enig med deg, men det må være spesielle forhold i Norge som gjør at det er problemer med disse motorene (trolig kaldstarter/kaldkjøring). Jeg har etterhvert snakket med ganske mange mekanikere (bl. hos BMW) her i Danmark og de påpeker at det ikke er uvanlig med en kjørelengde på over 500000 Km før turboen og/eller høytrykkspumpen sier takk for seg. Jevnlig oljeskift, litt forsiktig bruk av motoren når den er kald samt at man kort lar den få kjøle ned før stans/stopp hvis den er brukt hardt hjelper mye på holdbarheten... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SteffenB Skrevet November 13, 2012 Forfatter Share Skrevet November 13, 2012 Hmm rart.. men er jo fortsatt veldig dårlige pumper selv i norge om vi sammenligner mot andre dieselbiler. Burde jo holdt mye lengre, selv om vedlikeholdet ikke er fullt så bra (?) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet November 13, 2012 Share Skrevet November 13, 2012 136hk versjonen i 320d, er da en fin bruksmotor, og den konkurrer lett med blant annet E34 520i og E46 320i (2.2) når det gjelder å holde følge. Hvertfall etter mine erfaringer Har den motoren i min 520d , og vi har hatt den innen familien i 60 000 km nå (gått 205'), og eneste som er bytta på motor er reimer, rullehjul og termostat. Orginalturbo er det på den også. Og den går veldig billig, 0.5 på langkjøring er mulig å få til. og du risikerer jo dyre reperasjoner uansett hvilken motor du kjøper, sånn egentlig. Så vil si det absolutt er en trufast motor, hvertfall etter mine erfaringer, kjenner også flere med denne motoren som har gode erfaringer, blant annet en som har gått 340' uten de store problemene. Da tror jeg du har litt vell store og urealistiske håp om den motoren, men det henger vell sammen med at du har en En 320d 136hk har ikke en nubbsjans å henge med 320i 2.2l. Den bruker 1,7sek lengre tid 0-100, og 19km lavere toppfart. De er ikke sammenlignbare engang. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå