Yngvejos Skrevet November 20, 2012 Skrevet November 20, 2012 awt skrev: Det skal nok være slik. Har aldri skrudd av DRL på min egen bil, så kan ikke si om det er slik der, men jeg vil tro det.Om man ser litt bort fra auto-funksjonen kjører nok tyskere flest med bryteren på "0" om dagen, da det ikke er påbudt med kjørelys der. Om man aktiverer DRL vil det (etter min mening) være naturlig at de kommer på også når man har på "0", da det normalt er det bryteren står på om dagen. Å justere fotocellen er mulig, men man får ikke justert den så veldig mye med standardinnstillingene. Mener på det er fire forskjellige nivå der nivå en er minst lysfølsom. Jeg tror de normalt står innstilt på nivå to. Vet det er flere som har forsøkt å gjøre denne enda mindre sensitiv med mer avansert koding, men vet ikke helt hvordan det gikk. På min bil er alle lysene av med bryteren i Auto hvis DRL er deaktivert i idrive. Når det blir mørkt tennes alle lys. Sensitiviteten på lyssensoren kan også velges i idrive. Jeg vil tro at dette er innstillingen tyskerene kjører med, mens det kodes med AE som kjørelys i land hvor det er påbudt med DRL. I NFRM (FRM 2 og 3) kan man kode hva man vil ha som kjørelys: AE, AE + tåkelys, Xenon eller halogenfjernlys med nedsatt effekt. Mulighetene er mange.
andreasmj Skrevet November 20, 2012 Forfatter Skrevet November 20, 2012 Yngvejos skrev: I NFRM (FRM 2 og 3) kan man kode hva man vil ha som kjørelys: AE, AE + tåkelys, Xenon eller halogenfjernlys med nedsatt effekt. Mulighetene er mange. Jeg lurte litt rundt dette med koding. Er det en spesiell kabel som må til, eller funker f.eks denne: http://www.reliabletop.com/bmw-inpa-kcan_p13.html Softwaren får jeg tak i. Spm til: S843A Power Reduction som vi har på våre norske biler. Er dette noe man kan aktivere/deaktivere like enkelt som andre ting? Jeg skal innom bavaria i morgen tidlig ang kjørelysene. Er det mest populært med kun AE nå eller er det fortsatt AE + tåkelys som gjelder? Som tidl. råner heller jeg litt mot sistnevnte... edit: Ser at den kabelen jeg har linket til ikke har D-can. Må man virkelig opp i 100USD for denne kabelen? I så fall, funker denne regner jeg med? http://www.one-stop-electronics.com/shop/index.php?dispatch=products.view&product_id=16
CrZyWiz Skrevet November 20, 2012 Skrevet November 20, 2012 Ville kodet det som org, dvs bare AE når du har i Auto. Så kan du selv switche til AE + tåkelys ved behov
andreasmj Skrevet November 21, 2012 Forfatter Skrevet November 21, 2012 Godt poeng.. Stikker til bavaria nå!
quandt1960 Skrevet November 21, 2012 Skrevet November 21, 2012 Du må ha ODBII som dekker D-CAN. Se under den store diagnosetråden
andreasmj Skrevet November 21, 2012 Forfatter Skrevet November 21, 2012 SanjinRed skrev: Du må ha ODBII som dekker D-CAN. Se under den store diagnosetråden Takk for tips! Har vært innom Bavaria nå. Førstemann mente at hans bil fungerte helt likt på høsten og vinteren. Solen sto så lavt at sensoren mente lysene skulle være på osv. Fortalte at jeg har prøvd på selv de lyseste dagene, så han gikk med på å sende ut en tekniker for å vise meg hvordan de fungerte. Teknikeren viste seg å være veldig hyggelig og pratsom. Han sjekket først at jeg hadde klart å huke av riktig på iDrive, så lyste han på sensoren med en lykt som visstnok skulle bevise at dette fungerte. Da det ikke ga utslag gikk han inn og hentet en enda større lykt. Dette fungerte da heller ikke og siden han ene kollegaen hans med den største lykta ikke hadde kommet på jobb enda måtte jeg booke time. Jeg nevnte at det kunne være at noen hadde kodet om til at xenonlysene alltid skal være på, men det var det visst ikke snakk om. Mest sannsynlige scenarioet var at frontruten hadde blitt byttet ut og de som hadde skiftet rute hadde byttet sensor også som ikke hadde blitt registrert skikkelig....... Må være noen enorme lagre de forskjellige verkstedene som skifter ruter har hvis de bytter ut alt som står inntil ruta. Er det slik at dere som ikke har dette problemet kjører automatisk med xenonlys 24/7 fra november til april pga "lavt sollys"? Nå har jeg to valg: 1. Vente til timen jeg har fått 4. desember 2. Kjøpe en D-CAN OBDII - USB kabel og kode selv
dynamic Skrevet November 21, 2012 Skrevet November 21, 2012 andreasmj skrev: Takk for hjelpen awt.Ringte Bavaria og fikk vel ikke noe klart svar derfra. Han mente jeg skulle prøve å sette den i "0". Da lyser de innerste ringene ganske sterkt, men xenonlysene kom ikke på da jeg dekket til sensoren (mulig jeg ikke gjorde en god nok jobb). Derimot la jeg merke til at mens den sto i posisjon "0" og jeg skrudde av DRL i iDrive, så forsvant alt av lys. Venter spent på mørket! I pos 0, med DRL "avhuket" i iDrive så er de innerste ringene tent sterkere. Det er helt riktig at om du tar av DRL så er alt lys av. I pos 0 vil Xenon ikke automatisk komme på, uansett hvor mørkt det er. Setter du den i "A" skal (i alle fall i teorien) bilen selv bytte automatisk mellom DRL (sterkere lys i de innerste ringene) og Xenon. Det grønne lyset markerer om xenon er på eller ikke. Om den ikke slår av xenon selv i sterk sollys er det noe som ikke er som det skal være, men ved litt halvmørkt høstvær kommer xenon ofte på, i alle fall på min.
CrZyWiz Skrevet November 21, 2012 Skrevet November 21, 2012 Iom at det er mørketid her i Nord-Norge, så stortsett ja hehe! Men skal ikke være avhengig av sollys for at DRL skal lyse.
andreasmj Skrevet November 21, 2012 Forfatter Skrevet November 21, 2012 CrZyWiz skrev: Iom at det er mørketid her i Nord-Norge, så stortsett ja hehe! Ja jeg ser du er fra Finnsnes! Jeg får holde utkikk etter bilen din når jeg besøker moren min i Gibostad i julen. Jeg lurer jo litt på hva slags solstorm som må til for å kutte xenonlysene mine når to sterke lommelykter ikke er godt nok....
andreasmj Skrevet Desember 12, 2012 Forfatter Skrevet Desember 12, 2012 Får vel skrive inn i tilfelle noen i fremtiden skulle lure på det samme. Helgen før bilen skulle inn til Bavaria var jeg på fjellet i strålende vær og opplevde ved to anledninger at xenonlyktene ikke skrudde seg på. Da dette fungerte ringte jeg Bavaria mandag morgen og avbestilte timen, men har jo selvfølgelig ikke opplevd dette i ettertid. Jeg har lagt merke mange BMWer som kun kjører med AE når bilen min kjører rundt med Xenon, men det er jo mulig de har stilt dette manuelt. Vi får se når solen begynner å komme tilbake igjen om jeg ikke er nødt til å justere sensitiviteten! Takk for all hjelpen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå