quandt1960 Skrevet November 30, 2012 Share Skrevet November 30, 2012 Hadde bilen på BMW oljeservice på tirsdag. 3300 spenn på en 320d 2009 mod. Jævli dyrt men Greit nok. Bilen får stempel i serviceheftet. Parkerer bilen idag etter jobb i en slakk nedoverbakke og skal akkuratttil å ta den av så dukker feilmelding opp på idrive. Engine oil low. Stop and fill up at least 1 litre. Skjønner ingenting og stopper bilen. Peiler oljen og finner faen ingen spor etter olje. Ringer forbanna til BMW forhandleren og de ber meg ikke kjøre bilen. De ber meg fylle på en eller annen tilsvarende olje og kjøre bilen til verkstedet på mandag. Imidlertid er jeg skeptisk og lurer på om jeg skal be Falken kjøre bilen opp til de morgen. Også skeptisk om motoren og turboen har tatt skade av det og at det først vil vise seg senere en gang. Den røde oljelampen har ikke lyst og jeg lurer på om dere vet hvor mye olje som skal mangle før du ikke ser den på peilepinnen. Fra max til min skal det vel være 1 liter. De sier de fylte 5,2 liter og jeg lurer isåfall hvor oljen er blitt av?? Ser ingen lekkasje bare to rennemerker nede på bunnlokket under motoren. Har de glemt bolten på bunnpannen eller eter noe annet oljen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lagunilla Skrevet November 30, 2012 Share Skrevet November 30, 2012 Sikkert glemt å dra til oljepluggen. Det opplevde jeg, da sa de at det var en lærerutdanning som hadde nettop begynt å beklaget hendelsen. Fikk da gratis service.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet November 30, 2012 Forfatter Share Skrevet November 30, 2012 Ja var en tingene jeg mistenkte, men kommer ikke til for å sjekke pga deksel. Tror jeg fyller på olje og kjører bilen opp til de. Noe dritt da jeg ikke har bil i helgen så den servicen får de pokker refundere. Må ta buss og styr morgen for å kjøpe riktig castrol olje for å slippe å bytte :/ Takk for svar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet November 30, 2012 Forfatter Share Skrevet November 30, 2012 For å slippe å blande olje skulle det stå Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet November 30, 2012 Share Skrevet November 30, 2012 Har du ikke olje av riktig type i bilen? De fleste får jo en slik taske så du alltid har med deg en liter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet November 30, 2012 Forfatter Share Skrevet November 30, 2012 Nei de fylte jo castrol powerflex mn den har jeg ikke. Så må kjøpe morgen. Men når ingen olje vises på oljepinner når jeg peiler så betyr det at det mangler hvertfall 1,5-2 liter og det må lekke et sted. Jeg kan se noen par rennemerker av olje i bunndeksel overnfra men er usikker på om det var der før. hvor oljen blir av er jeg usikker og bilen har bare trillet 23000 km og er så å si som ny. kanskje har de bare glemt å fylle nok eller glemt å trekke til oljefilter eller bunnpannebolten utrolig kjipt anyway...regner med bilen ville gitt beskjed med rød oljelampe hvis det hadde vært kritisk lite olje :/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bricks Skrevet Desember 1, 2012 Share Skrevet Desember 1, 2012 Er det ikke bedre å bruke bergingsbil?Jeg ville ikke tatt sjansen på noe annet.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet Desember 1, 2012 Forfatter Share Skrevet Desember 1, 2012 Jo jeg sitter og vurderer bergingsbil nå. Jeg fylte på først en liter som manualen sier. Men det var ingenting å registrere på peilepinnen. så fylte jeg på 0,75 til og da sto den på min. Tok på bilen for å få opp litt oljetrykk og varme og for å sjekke Check controlen om samme feil kom opp. Så stoppa jeg bilen og peila på nytt. Så nå er hele forbanna pinnen oversvømt og jeg skjønner virkelig ingenting. Når oljen er under minimum så skal en fylle på max en liter. Hvis oljen da er på MIN så er det 1 liter opp til MAX. Så jeg skjønner fint lite. Problemet er at jeg bor i svært trange gater og jeg tror jeg må flytte bilen til en større gate. Uansett et forbaska styr og jeg skjønner ikke dette for marginene er jo ikke så smal på fylling av olje. Den skal ikke bli oversvømt av 1,75 liter når du peiler og ikke ser noen olje på peilepinnen. Max er jo heller ikke bra for motoren. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Desember 1, 2012 Share Skrevet Desember 1, 2012 Peilet du oljen i nedoverbakke? Det er i så fall ikke lurt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet Desember 1, 2012 Forfatter Share Skrevet Desember 1, 2012 svært slakk nedoverbakke. det burde ikke ha så mye å si Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet Desember 1, 2012 Forfatter Share Skrevet Desember 1, 2012 skal se om jeg kan suge ut litt via peilepinnen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Desember 1, 2012 Share Skrevet Desember 1, 2012 Om peilestaven er langt bak på motoren har det en del å si, og det kan også ta en tid før oljen renner ned. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mspec Skrevet Desember 1, 2012 Share Skrevet Desember 1, 2012 Det tar jo gjerne litt tid før all oljen vises på pinnen,men det skal da ikke komme opp varsel om å fylle ivertfall 1L pga. du står å haller litt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
shoetang Skrevet Desember 1, 2012 Share Skrevet Desember 1, 2012 Når du fikk feilmelding på engine oil low så skal det vel mangle en del olje. Hvis de ikke skifter kobber pakning på bunnpluggen kan det lekke en del. Min far gjekk tom for olje på grunn av det engang. Men ser du spor etter olje lekkasje på pakninger er det vel garanti sak. Skummelt å levere bil på verksed av og til, du veit aldri kem som skal "fikse" på den. Du har nok hatt service på et merkeverksted ?, men alle kan vel gjøre feil... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
shoetang Skrevet Desember 1, 2012 Share Skrevet Desember 1, 2012 [broder til shoetang skriver]: Ein mulighet er at verkstedet har gløymt å ha olje på oljefilterpakningen før dei monterte det. Det gjekk ofte greitt på eldre filtre, men spesielt moderne filtertypar er svært sensitive for dette. Resultatet blir i enkelte tilfeller at olja i verste fall fossar ut, i beste fall piplar det ut litt og litt. Dersom så er tilfelle, krever du å få dette skriftlig frå verkstedet i tilfelle det seinare viser seg at motoren har tatt skade av dette. Mvh. Karl Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå