BMWbørge Skrevet Desember 2, 2012 Skrevet Desember 2, 2012 Kjørte i -18°C i dag. vanligvis ligger motor temp tett oppunder 100°C. antar dette er normalt hos BMW, Mercedes lå på omkring 90°C vel vel. ved -15° og kaldere så ble ikke motoren varmere enn noen og 80 grader.....???? er dette normalt? noen som har erfaringer? Har nettopp blitt Bimmer eier så jeg aner ikke... synes kanskje temp i motor bør ha en fast arb temp uansett uteforhold....
vegard89 Skrevet Desember 2, 2012 Skrevet Desember 2, 2012 Alle biler skal ligge på 90°C ved vanlig motortemp.. Men trur det ikke er så uvanlig at den ligger litt under når minus gradene er framme.. var dette mens du kjørte eller når den sto stille? Regner med at det er diesel du har?
Kjennern Skrevet Desember 3, 2012 Skrevet Desember 3, 2012 Samme på min, så fort det bikker -10 så blir den ikke så varm lenger. Jeg får fortsatt masse varme i kupeen men motor temp ligger under 90 grader. Idag var det mellom 15-17 kalde på vei til jobb og da kom den nesten ikke over 60 grader... Er vel slik når stort sett all energi går til fremdrift.
BMWbørge Skrevet Desember 3, 2012 Forfatter Skrevet Desember 3, 2012 Merkelig, hadde trodd BMW hadde en fiks for det der.. men om kjerra tåler det så går det vel bra.
Mattae Skrevet Desember 3, 2012 Skrevet Desember 3, 2012 Alle biler skal ligge på 90°C ved vanlig motortemp.. Men trur det ikke er så uvanlig at den ligger litt under når minus gradene er framme.. var dette mens du kjørte eller når den sto stille? Regner med at det er diesel du har? og derfor åpner termostaten min på 105 grader? en del nyere biler skal ha temp på rundt 100 grader.
BMWbørge Skrevet Desember 3, 2012 Forfatter Skrevet Desember 3, 2012 Alle biler skal ligge på 90°C ved vanlig motortemp.. Men trur det ikke er så uvanlig at den ligger litt under når minus gradene er framme.. var dette mens du kjørte eller når den sto stille? Regner med at det er diesel du har? Jepp, diesel
BMWbørge Skrevet Desember 4, 2012 Forfatter Skrevet Desember 4, 2012 Hei , bare å lukke denne tråden, det ER oljetempen jeg ser i instrumentpanelet. Ikke vanntemperaturen, den er sikkert helt som den skal være den . Kommer sikkert en fin "pling" og display info om vanntemp er for høy Ha en fin kveld alle stolte bimmers!!
Evopower Skrevet Desember 10, 2012 Skrevet Desember 10, 2012 Kjørte i -18°C i dag. vanligvis ligger motor temp tett oppunder 100°C. antar dette er normalt hos BMW, Mercedes lå på omkring 90°C vel vel. ved -15° og kaldere så ble ikke motoren varmere enn noen og 80 grader.....???? er dette normalt? noen som har erfaringer? Har nettopp blitt Bimmer eier så jeg aner ikke... synes kanskje temp i motor bør ha en fast arb temp uansett uteforhold.... Dette er ikke unormalt i det hele tatt på en moderne dieselmotor. Hør med de som kjører Subaru Boxerdiesel. De klarer ikke engang 50 grader på motoren når det blir kaldere enn -5 !!!
John Kr Skrevet Desember 10, 2012 Skrevet Desember 10, 2012 Hei, jeg har en 2012 F11, har samme erfaringer som deg, men husk --- det er oljetempen du leser av inne i bilen og ikke kjølevanntemperaturen --- kjølevanntemperaturen vil nok vær litt lavere en oljetempen. Normal oljetemp vil ligge på 100 grader. Jeg har en M-sport og har tenkt å lage et deksel eller lignende for å regulere luftmengden inn i nedre luftinntak hvor oljekjøleren sitter, dette vil medføre at oljetempen kommer opp på det normale.
Odd-M Skrevet Desember 10, 2012 Skrevet Desember 10, 2012 Kjølevannstemperaturen vil under rolig kjøring i kaldt vær være mye varmere enn olja.
John Kr Skrevet Desember 10, 2012 Skrevet Desember 10, 2012 Kjølevannstemperaturen vil under rolig kjøring i kaldt vær være mye varmere enn olja. Skal ikke legge meg ut på en omfattende diskusjon og veddemål på hva some er varmest av kjølevann eller oljen, men under normale forhold så vil nok oljen være varmest. Men under ekstrem kulde så er jeg mer usikker på dette, men det er vell ikke så farlig da mine erfaringer er lik trådstarters erfaringer.
Odd-M Skrevet Desember 10, 2012 Skrevet Desember 10, 2012 Jeg hadde en F11 520d på lån et par uker i forbindelse med reklamasjon/garanti på min. Kald periode med temperaturer på 15-20 minus. Nåla rikka seg nesten ikke over 50 grader uten at jeg grisekjørte med den. Men varmt i kupèen ble det. God nok indikasjon for meg på at jeg i allefall har et poeng..
John Kr Skrevet Desember 10, 2012 Skrevet Desember 10, 2012 Forstår... Skal prøve å lage et eller annet remedier som regulerer luften inn på oljekjøleren, trur ikke våre biler er egentlig bygget for ekstreme kulde, husk dette er en dieselmotor med lav friksjon som utvikler lite varme. Skal vi ha varme i bilen så kan vi kjøpe en gammel biler med gammel motorer med høy friksjon. Får se på dette i helgen...
Kjennern Skrevet Desember 10, 2012 Skrevet Desember 10, 2012 Blir varmt i kupeen min å, holder for meg Ble ikke noe varmere på 3mil selv om den står i varm garasje..
Gaski Skrevet Desember 16, 2012 Skrevet Desember 16, 2012 Det var godt og varmt i kupeen med minus 27-28 grader, selv om temperaturmåleren ikke gikk opp til 100 grader. Og kaldere blir det nok senere i vinter. 2012 525xd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå