M3 Yngve Skrevet Desember 2, 2012 Skrevet Desember 2, 2012 Har en "hell-rot" E46ci, som trenger litt oppkvikk på lakken. Før fantes det jo "color back" i med farge, men den finner jeg ikke mere. Noe knall bra tips ?
Mikael-B Skrevet Desember 2, 2012 Skrevet Desember 2, 2012 Er vel stort sett lite som fungerer tilfredsstillende uten å bruke maskin. Beste som er for hånd blir vel noe av Meguiars Ultimate Compound eller SwirlX. Eventuelt Autoglym sine Super Resin Polish. Hell-rot E46 har vel klarlakk? Det er vel ikke ren baselakk uten klarlakk? Slike colorup produkter fungerer somregel kun når det er snakk om baselakk uten klarlakk, og er bare en midlertidig løsning ettersom den "fyller" på lakken. Så når du har vasket et par tre ganger, er den like ille igjen. Om det er interessant, kunne jeg hjulpet deg med å maskinpolert den, og du hadde fått en holdbar fin finish.
Alpejohn Skrevet Desember 2, 2012 Skrevet Desember 2, 2012 Sjekk dcn.no Der er det erfaring i fleng, og masse spennende og lese om bilpleie Edit: Så ikke at det hadde kommet svar
Odd-M Skrevet Desember 2, 2012 Skrevet Desember 2, 2012 Samme lakk på min E46. 3M Extra Fine Compound med tilhørende gul pute på skikkelig poleringsmaskin fikk opp fargen dit den skal være. Vil du ha bort alt av riper gjør 3M Fast Cut+ med tilhørende grønn pute det lett som bare det. Roterende maskin med Fast Cut+ er skummelt for nybegynnere. Spiser hull i lakken før du rekker å trekke pusten med feil bruk. En såkalt DA-maskin med oscillerende bevegelser er enklere, men langt fra like effektiv. Det er egentlig ingen annen måte å få dette fikset permanent enn poleringsprodukter med slipemidler og høvle ned lakken. Du kan juske og jåle så mye du vil med jallaprodukter av type "colorback", men virkeligheten blir fort synlig igjen etter noen uker eller vaskerunder. De håndproduktene jeg har best erfaring med er Meguiars Deep Crystal trestegs-serie, med rubbing, polish og voks. Gjør faktisk en ok jobb på matt lakk hvis man gjør første steg veldig grundig.
CrZyWiz Skrevet Desember 3, 2012 Skrevet Desember 3, 2012 Bare tull å våtslipe, sålenge lakken bare er litt matt.
Mikael-B Skrevet Desember 3, 2012 Skrevet Desember 3, 2012 Våtsliping er ikke noe vits med mindre du har mye appelsinhud, du har dype riper, skal fylle i lakk i steinsprut/riper eller skal ha en glasslignende overflate. Er mye jobb å få en fin overflate igjen.
snorrebmw Skrevet Desember 3, 2012 Skrevet Desember 3, 2012 Autoglym rubbing. 03 bruke masse vann på sprutet flaske. Dette blir varmt. Bruke maskerings tape. Lister og ting som ikke skal rubbes må maskeres. 2000 sliping virker det. Men du burde ha gjort det før. Trenger eksentrisk maskin som slutt trinn med en god polering.. Jeg bruker deep shine fra autoglym.. Rubbing. Lakkrens Polering Deep shine Forsegling.. Er ikke så bra som deetech..
Odd-M Skrevet Desember 3, 2012 Skrevet Desember 3, 2012 Det er slett ikke så enormt med jobb å korrigere etter våtsliping. En liten runde med en tøff polish og maskin så er det i boks. Jeg har i allefall god erfaring med våtsliping etter flekklakk. Ikke prøvd større partier, men dette gjør jo lakkverkstedene daglig.
snorrebmw Skrevet Desember 3, 2012 Skrevet Desember 3, 2012 Kommer ingen vei m tøff polish. Først må vel riper vekk.. Ta små og små felt med rubbing. Lakkrens, så polering. Tenker det blir bra jeg..
Alpejohn Skrevet Desember 3, 2012 Skrevet Desember 3, 2012 Kommer ingen vei m tøff polish. Først må vel riper vekk.. Ta små og små felt med rubbing. Lakkrens, så polering. Tenker det blir bra jeg.. Er jo den grove polishen som fjerner riper, så bruker man en finere og til slutt en for og avslutte..
Odd-M Skrevet Desember 3, 2012 Skrevet Desember 3, 2012 Kommer ingen vei m tøff polish. Først må vel riper vekk.. Ta små og små felt med rubbing. Lakkrens, så polering. Tenker det blir bra jeg.. Hvis man holder på å tøver med håndprodukter ja, men med maskinpolering er det ingenting som heter "lakkrens". Jeg bruker primært proffprodukter, der alle inneholder slipemidler av ymse kaliber. Håndprodukter inneholder bare kjemisk rens og fillerstoffer, for å midlertidig fylle opp riper og sår som en skikkelig polish vil fjerne permanent. Polish kan grovt sett graderes i tre varianter, såkalt "rubbing" (altså tøff polish som jeg sa), vanlig polish og fin-polish for den siste ekstra glansen. Det finnes imidlertid ørten produsenter, varianter og variabler innenfor dette.
Mikael-B Skrevet Desember 3, 2012 Skrevet Desember 3, 2012 Det er slett ikke så enormt med jobb å korrigere etter våtsliping. En liten runde med en tøff polish og maskin så er det i boks. Jeg har i allefall god erfaring med våtsliping etter flekklakk. Ikke prøvd større partier, men dette gjør jo lakkverkstedene daglig. Har kjørt våtsliping av to biler, og det tar _lang_ tid å korrigere opp glansen igjen. Dette var biler med original lakk. Korrigering av flekkvåtsliping er lite problem, da kan du kjøre en litt ullpute og en grov polish. Det å kjøre ull over en hel bil, tar på både armer, maskin og puter. Dagens lakk sprøytet av lakkverksteder er stort sett mye mykere enn lakk brukt av bilfabrikanter, og dermed mye lettere å korrigere og våtslipe. Og dermed også lettere å få riper i. Men dog, alt er relativt, da alle lakktyper er forskjellige å korrigere og polere. Det er helt avhengig av hvor myk/hard lakken er. Noen kan oppleve gode resultater med håndprodukter, da lakken er ekstremt myk. Mens andre kan bruke mange, mange timer med maskin og grov korrigering før de engang ser noe forskjell.
Odd-M Skrevet Desember 3, 2012 Skrevet Desember 3, 2012 Jet Black/Schwarz2 har jeg opplevd som STEINHARD å korrigere, men samtidig veldig lett å lage riper i. En selvmotsigelse egentlig, men vet flere har opplevd det samme. Svart lakk er jo er mareritt uansett. Grov polish og roterende lager heftig mye hologrammer på denne fargen, men greit å fjerne med en fin polish og DA. Hellrot synes jeg er veldig grei å jobbe med. En DA-maskin tok ganske greit såkalt swirls/små vaskeriper, men måtte frem med roterende for å få bort riper. Ganske myk i lakken. Hvis lakken blir veldig matt av sollys så er det gjerne såkalt singelstage, altså uten klarlakk over. Disse blir etterhvert lys rosa. Min E46 har klarlakk, foruten et opplakkert panel. Titansilber er også grei å jobbe med, ganske hard og fin og holos blir jo ikke synlig uansett, så veldig tilgivende å jobbe med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå