Gå til innhold

Beste/værste Motor Bmw Har laget noensinne?


badsha
 Share

Anbefalte innlegg

Et håpløst spørsmål som Nytern også påpeker, men min umiddelbare personlige mening er... M30B35, M20B25 og S70/2... :P

Mener du disse er de beste? Kan du utdype hvorfor? :)

Jada... og det viktige i mitt perspektiv er at man kan vurdere motorer i både relative og absolutte termer. S70/2 V12 motoren på 627 HK uten ladeluft i McLaren F1 er uten tvil BMW´s helt store mesterstykke i absolutte termer. Dette er det ganske bred enighet om.

Større uenighet er det naturligvis når det gjelder M30B35 og M20B25 motorene, men jeg mener at da de var nye var de i relativ forstand mer imponerende i forhold til konkurrentenes tilsvarende motorer enn BMW´s senere alminnelige motorer har vært. Disse motorene var fantastiske i E30 325i og E28 535i. Så silkebløte i måten kraften ble levert på og de var ilsinte på toppen med verdens fineste turbinlyd. Eksoslyden (uten utslippsbegrensninger) på lavt turtall var grov på den rette måten og dannet mer eller mindre skole for hva gode 3-parts leverandører som f.eks Eisenmann prøver å oppnå med deres standard eksosanlegg. Det er helheten i hvordan disse motorene var som tiltaler meg og som jeg savner... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lett dette. Har hatt en drøss med BMW`er opp gjennom årene , men stort sett med 6ere og 8ere. Eneste 4rer jeg har hatt er E28 518i, således et utrolig hyggelig bekjentskap!

Den minst imponerende var M52b20 i en E36. Samtidig syns jeg M50b20 i E34 fungerte helt ok.

Koste meg med M50b25, M52b25 og M52b28. Nå går det i M57b30 som er en imponerende motor prestandamessig.

MEN jeg må si at M60b40 med manuell kasse er til nå det hyggeligste bekjentskapet. Og M54b30!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M40 er vel ikke en kjempekonstruksjon sånn kvalitetsmessig, men stort sett alle de jeg har vært borti har gått over 300k før de har rast..

Syns alle sekssylindrede motorer med to liters slagvolum er fullstendig tragisk! Makan til late og tørste møkkamotorer skal du leite lenge etter! Idiotisk å ikke lage to-liters firer i stedet..

Nå kommer det sikkert masse tull om at sekserlyden veier opp osv...

Av de bedre konstruksjonene er vel s54, fantastisk register og tåler masse juling! M54b22 syns jeg også er en knallmotor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt m50 m52 m30 alle disse tre har vert skuddsikre men på topp kommer m50 så m30

Jeg får inntrykk av at MANGE har mye problemer med M30'n sin, så jeg er litt usikker på hva jeg skal poste her.. Den er vel fantastisk når alt virker.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makan til late og tørste møkkamotorer skal du leite lenge etter! Idiotisk å ikke lage to-liters firer i stedet..

Det at de er late og tørste (hvilket de ikke er) har ikke noe med hvor god motoren er teknisk, må skille mellom prestanda og driftsikkerhet. Da disse motorene var nye så var ikke teknologien helt der ennå til å lage to liters firerer med ytelser nok i en tung 5-serie :) Se bare på de gamle Mercedes dieselene som var kjempe daue meg gikk greit en million kilometer, det er skuddsikre motorer det selv om de er både tørste å grisedaue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teknologi til å lage to liters firer med nok ytelse? M42 b18 har 10hk og 17nm mindre enn m50b20. Eller så kunne man lagd en m43 b20 med vel så gode prestanda, som blir mye mindre tørst. M20b20 er jo hvertfall sorgens kapittel! At bmw's toliters seksere ikke er late og tørste, hva støtter du den påstanden med? Eneste + m50b20 skal ha er at den her et jevnt register, drar jevnt dårlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teknologi til å lage to liters firer med nok ytelse? M42 b18 har 10hk og 17nm mindre enn m50b20. Eller så kunne man lagd en m43 b20 med vel så gode prestanda, som blir mye mindre tørst. M20b20 er jo hvertfall sorgens kapittel! At bmw's toliters seksere ikke er late og tørste, hva støtter du den påstanden med? Eneste + m50b20 skal ha er at den her et jevnt register, drar jevnt dårlig...

Ja ja, så på ditt du! Nytter vel ikke å diskutere med noen som allerede har gjort seg opp sin personlige mening. Jeg synes ikke M50B20 er dau i f eks E36, den er heller ikke tørst i E34 med tanke på bilens vekt og motorens relativt lave effekt. Når jeg snakker om at de ikke hadde teknologi nok til å lage effektive firere så tenker jeg tilbake på 70 tallet da de første to liters rekkesekserne kom i E12 og E21.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt m50 m52 m30 alle disse tre har vert skuddsikre men på topp kommer m50 så m30

Jeg får inntrykk av at MANGE har mye problemer med M30'n sin, så jeg er litt usikker på hva jeg skal poste her.. Den er vel fantastisk når alt virker.. :lol:

m30b35 motoren jeg har i 7eren har jeg slitt med kjøleproblem og det var et hellvette og finne utav. men egentlig var det bare 2 deler(toppakning og termostat) som måtte skiftes på motoren. og nå funker den som bare det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teknologi til å lage to liters firer med nok ytelse? M42 b18 har 10hk og 17nm mindre enn m50b20. Eller så kunne man lagd en m43 b20 med vel så gode prestanda, som blir mye mindre tørst. M20b20 er jo hvertfall sorgens kapittel! At bmw's toliters seksere ikke er late og tørste, hva støtter du den påstanden med? Eneste + m50b20 skal ha er at den her et jevnt register, drar jevnt dårlig...

Ja ja, så på ditt du! Nytter vel ikke å diskutere med noen som allerede har gjort seg opp sin personlige mening. Jeg synes ikke M50B20 er dau i f eks E36, den er heller ikke tørst i E34 med tanke på bilens vekt og motorens relativt lave effekt. Når jeg snakker om at de ikke hadde teknologi nok til å lage effektive firere så tenker jeg tilbake på 70 tallet da de første to liters rekkesekserne kom i E12 og E21.

E12 og E21 hadde R4 først i X20 og X20i utgave :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...