Gå til innhold

Beste/værste Motor Bmw Har laget noensinne?


badsha
 Share

Anbefalte innlegg

Det som er min drøm er at BMW tørker støv av M50B20 og redesigner hele motoren, setter på moderene Vanos teknikk og en turbo. Tar forsiktig ut 195 hester og 420 nm, skrur den ned i F10 som 520I. Ser for meg ett realistisk CO2 utslipp på 139 g per km og ett blandet forbruk på rundt 0,6 l per mil, koblet opp mot den moderene 8 trinns sportsautomaten så hadde dette gått kjempe fint. Bilen ville gått til 100 på 8 sekunder og klart 238 km/t :)

Tenk om det kunne blitt slik at de som kun har råd til innstegsmodellen likevel kunne nytt en sekser og likevel "følt" at de hadde gromme saker, akkurat sånn som det var i de gode gamle dager :D Og det verste er at BMW som bilverdens beste motorprodusent fint kunne fått dette til.... 8)

Litt off topic men..

Er så enig. Det hadde piffa opp en ellers lat sekser ! :)

Sent from space using Tapatalk -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Det som er min drøm er at BMW tørker støv av M50B20 og redesigner hele motoren, setter på moderene Vanos teknikk og en turbo. Tar forsiktig ut 195 hester og 420 nm, skrur den ned i F10 som 520I. Ser for meg ett realistisk CO2 utslipp på 139 g per km og ett blandet forbruk på rundt 0,6 l per mil, koblet opp mot den moderene 8 trinns sportsautomaten så hadde dette gått kjempe fint. Bilen ville gått til 100 på 8 sekunder og klart 238 km/t :)

Tenk om det kunne blitt slik at de som kun har råd til innstegsmodellen likevel kunne nytt en sekser og likevel "følt" at de hadde gromme saker, akkurat sånn som det var i de gode gamle dager :D Og det verste er at BMW som bilverdens beste motorprodusent fint kunne fått dette til.... :cool:

Litt off topic men..

Ehh... Sover du i timen? Det er jo det bmw driver med nå, bruker små motorer med overlading og direkte innsprøytning for å få en motor med fullt dreiemoment fra bunn og fine tall. Det startet i mini cooper s/peugeot 207 rc, et samarbeide mellom psa og bmw.

Det som veldig mange ikke skjønner er at for å endre karakteristikk på en motor er det ikke bare å bytte innsug, kammer og eksos. I den store sammenhengen bidrar alle delene i en motor til å gjøre den til det den er, ingenting er tilfeldig. Når vi (mannen i gata) "trimmer f.eks. en m52b28 med m50 innsug, s50b30us kammer, grenrør og en chip som er "skreddersydd" for formålet så er motoren i teorien ødelagt, selv om den sikkert fungerer greit i praksis. Hvis den motoren skulle vært bygd optimalt for å yte mer toppeffekt så skulle det vært ei lettere veiv med kortere slag, større boring, lettere stempler og råder, veivhuset skulle hatt en annen utforming, større ventiler, større kanaler i toppen osv.

En annen ting er at f.eks en to liters dieselmotor med 170-180hk ikke vil kunne leve like lenge enn en sekssylindret motor, da den går mye hardere, færre slag på en runde. Men motorer som blir riktig behandlet og riktig vedlikeholdt kan stort sett gå en million km, enten det er m40, m50 eller KIA.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

 

Endret av Sjøbuse
Fjernet unødvendig kommentar.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder dette også N45B20s? Ble litt beskymra jeg nå... Har hørt det skulle være en ganske solid motor siden den ikke er utstyrt med valvetronic.

 

Har aldri vært borti det på den, men nå er det en litt mer sjelden motor.

http://board.s14power.com/showthread.php?t=6631

Er vel ikke stort bedre det problemet der.

 

Som nevnt litt opp her så faller vel denne motoren fort inn i kategorien best og værst.

 

Værst i form av at jeg vil tro den er den motoren som %'vis det har rast flest av der ute på gata opp i mot antall biler.

Best i form av at den har et veldig bra potensiale.

 

Problemet er at den er designet som en lettvekts racingmotor. Toppen har store ventiler og kanaler, med veldig tynne ventilstenger.

Bunn har bore og stroke som en større 6'er, oljepumpe mer lik tørrsump, men skrøpelige lette alu. sylinderforinger.

 

Når en da tar racedesign beregnet å ikke gå så langt og putter i en hverdagsbil må det bli problemer.

Men om en bare luker ut problemene i form av å sette inn stål-linere med tilhørende stempelringer. Og kanskje noe annet en bronseventilstyringene. Så blir det nok mer en racedesignet motor tilpasset hverdagsbilen.

 

 

Det er noe uforløst som ligger å ulmer i bunn på den motoren, men på papiret er det en heller tannløs sak med fancy topp.

 

Som motoroverhaleren sa:

Den motoren har et utrolig bra design og potensiale, bortsett fra de linerne. Ikke tvil om at det er løp den motoren er bygget for. Men jeg kan ikke skjønne hvordan en kun får ut 173hk. Det må være en stor restriktor utenfor motoren et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...