Gå til innhold

Motorolje i automatkassen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelp! Mamma og en Esso ansatt skulle fylle olje og klarte å fylle motorolje i "ATF oil only". Har kjørt minst 300 km etter dette og nå starter ikke bilen. Fant ut av dette idag. Hva gjør jeg.

Skrevet

Hvilken bil?

Det bure ikke ha noe med om den starter eller ikke, tror jeg. Få girkassen flushet (flushet, ikke bare oljebytte) på verksted. Motorolje er ikke laget for å virke som hydraulikkolje.

Skrevet

Du vet at det er girkassen det er fylt på? Det står jo gjerne Atf only på servo olje beholderen også.

Skrevet

D sier jo litt om kompetansen til de som jobber på bensinstasjonene nu til dags.. #-o

Jeg regner med det er servooljebeholderen som allerede er nevnt her.

Skrevet

Ja helt enig, men hvis du derimot lurer på noe som helst om ei baconpølse så får du svar du kan stole på :D

Skrevet

Dere skal ikke gjøre narr av ansatte på bensinstasjoner, når dere ikke selv vet at man ikke fyller girkasse olje under panseret.

Visst det er fylt motorolje i beholderen til servoolje, så vil det ikke ha noen innvirkning på om motoren starter eller ikke.

Dog kan man ødelegge servopumpa, som resulterer i ødelagt servo.

Kurrant sak og få byttet dette på en servicehall, evnt verksted.

Skrevet

En sann historie -- Hadde ei nabo kjerring her som fant ut at det var lite olje på motoren, reiste ned til bensinstasjon og fyldte opp, hun syntes det gikk på mye olje da.... Da hun prøvde å starte motoren så smalt det, så var hun ferdig med denne motoren. #-o#-o

Altså, har man ikke peiling på hva som er under pansret så bør man heller ikke åpne det, det gjør minst skade. La merkeverkstedet gjøre jobben, vil anta at da har du en mulighet til å ha en pålitelig bilhold.

Skrevet
Dere skal ikke gjøre narr av ansatte på bensinstasjoner, når dere ikke selv vet at man ikke fyller girkasse olje under panseret.

Visst det er fylt motorolje i beholderen til servoolje, så vil det ikke ha noen innvirkning på om motoren starter eller ikke.

Ikke for å kverulere, men det finnes f.eks en del amerikanske biler som har peilepinne/påfyll til automatkassen under panseret. Ville ha vært en kjekk sak å hatt i en bmw også, siden det frister ikke å måtte opp med hele bilen og lage søl bare for å sjekke nivået...

Skrevet

Eldre BMWer hadde peilepinne til automaten. Helt klart synd at det er borte på nyere biler. Men det er jo en fin måte for og tvinge folk til bilverkstedet. Og for ikke å snakke om at det ikke er tappeplugg i converter.

Skrevet

Jeg fylte girkasseolje til min '90 535 fra peilepinnerør under panseret, og jeg svarte før han hadde sagt hvilken bil det gjaldt. Da er det naturlig å regne med at hand opplysninger stemmer..

Sånn for å gjøre narr av ansatte ved dieselstasjonene :lol:

Skrevet
Jeg fylte girkasseolje til min '90 535 fra peilepinnerør under panseret, og jeg svarte før han hadde sagt hvilken bil det gjaldt. Da er det naturlig å regne med at hand opplysninger stemmer..

Sånn for å gjøre narr av ansatte ved dieselstasjonene :lol:

Står ikke ATF Oil only på peilerøret :)

Skrevet

Er nok servooljebeholderen det er fylt på i denne saken ja. Men du skal nok ikke gjøre narr du heller for det er ganske mange biler som man fyller olje til automatkassen i motor rommet. Feks på de fleste toyotaer med automatkasse så skal man fylle atf oljen gjennom røret til peilepinnen

Skrevet

Kan du komme med en beskrivelse av på hvilken måte bilen ikke starter?

Kommer det bare klikkelyder eller går starter rundt men starter ikke?

Og hvis det er fylt motorolje på servoen ville jeg fått flushet systemet og byttet beholder (denne har integrert filter)

Skrevet

Er nok servooljebeholderen det er fylt på i denne saken ja. Men du skal nok ikke gjøre narr du heller for det er ganske mange biler som man fyller olje til automatkassen i motor rommet. Feks på de fleste toyotaer med automatkasse så skal man fylle atf oljen gjennom røret til peilepinnen

Det er en E46 BMW det er snakk om her, da er det totalt irrellevant hva som finnes, eller har vært.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...