The Marlboro Man Skrevet Desember 16, 2012 Share Skrevet Desember 16, 2012 Skal foreta en slags 170 000km service på min nyinnkjøpte 2002 BMW 320d. Siden vi ikke er bortskjemt med BMW verksted her i Harstad må jeg til alternativt verksted. Punktene jeg har tenkt gjennom å prioritere er følgende: - Veivhusventileringsfilter - Microfilter\coupefilter - Luftfilter - Oljefilter\oljeskift - Kjøleveskeskift - Dieselfilter Er det noe som jeg har "glemt"? noe dere kan tipse om? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gica Skrevet Desember 16, 2012 Share Skrevet Desember 16, 2012 Du kan vel slenge med skift av olje på kassen også om det ikke har blitt byttet olje før. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hermanoo90 Skrevet Desember 16, 2012 Share Skrevet Desember 16, 2012 er bremsevæsken bra? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
The Marlboro Man Skrevet Desember 16, 2012 Forfatter Share Skrevet Desember 16, 2012 er manuell kasse, men kan vel være greit med ett skift på dem og da, bremsevæsken ja...den var anmerket at hadde for lavt kokepunkt, troor det stod 150g men skulle være 155g. usikker... takk for tips! tenkte selv på EGR ventilen da, vet dere om slangene til veivhusventilasjonen er normalt å bytte, eller er det bare filteret? finner bare veivhusfilter når jeg leter omkring... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ealoken Skrevet Desember 17, 2012 Share Skrevet Desember 17, 2012 veivhusfilter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
The Marlboro Man Skrevet Desember 17, 2012 Forfatter Share Skrevet Desember 17, 2012 Jepp veivhusfilter prioriteres og skal byttes, deler er bestillt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thorbis Skrevet Desember 17, 2012 Share Skrevet Desember 17, 2012 glødeplugger kanskje. er somregel et hælvette og bytte på 320d. gjengen går og man får ikke opp pluggen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maxopp Skrevet Desember 17, 2012 Share Skrevet Desember 17, 2012 http://haugesund.bavaria.bmw.no/no/haug ... cover.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Desember 17, 2012 Share Skrevet Desember 17, 2012 Jeg ville kanskje ha vurdert å ta denne typen service selv. Skal ikke så mye til av kunnskap for å dette til. Er det 136 hk eller 150hk motor? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
propan Skrevet Desember 17, 2012 Share Skrevet Desember 17, 2012 Dårlig copypaste,men her har du serviceskjema til Insp2 Motor Print til artikkelutvalg [Delekatalog] Tøm drivstofffilteret(ene) [Delekatalog] Skift kjølevæske hver 48. måned [Delekatalog] Skift oljefilteret [Delekatalog] Skift motoroljen [Delekatalog] Kjølesystem: kontroller kjølevæskenivå, etterfyll hvis nødvendig Styring Print til artikkelutvalg [Delekatalog] Kontroller oljenivået i styre systemet, etterfyll hvis nødvendig [Delekatalog] Kontroller alle deler av styresystemet for skader, slitasje og lekkasjer kontroller for klaring Bremser Print til artikkelutvalg [Delekatalog] Kontroller bremseklosstykkelse NB: klossens tykkelse kan kontrolleres mens den sitter på ved hjelp av BMW-spesialverktøyet 34 1260 [Delekatalog] Kontroller bremserørene, slangene og koblingene for lekkasjer og skade [Delekatalog] Skift bremsevæske i henhold til serviceindikator / 24 måneder [Delekatalog] Kontroller tilstanden til bremseskivene kun hvis bremsekloss er skiftet ut [Delekatalog] Kontroller/juster parkeringsbremse [Delekatalog] Kontroller parkeringsbremsebelegget kun dersom bakre bremseklosser er skiftet ut [Delekatalog] Kontroller bremsekaliper, rengjør hvis nødvendig kun hvis bremsekloss er skiftet ut Hjuloppheng, felger og dekk Print til artikkelutvalg [Delekatalog] Kontroller mønsterdybden og slitasjemønster på alle dekk, inklusive reservedekket [Delekatalog] Støtdempere: kontroller for lekkasjer [Delekatalog] Hjuloppheng: kontroller generell tilstanden for skade og slitasje [Delekatalog] Smør hjulsenterplugger for lettmetallfelger kun hvis hjulene er fjernet [Delekatalog] Kontroller lufttrykket i dekkene og juster hvis nødvendig Elektrisk system Print til artikkelutvalg [Delekatalog] Kontroller at de innvendige varsellampene fungerer [Delekatalog] Nullstill serviceintervallindikator [Delekatalog] Kontroller alle lys og bilhorn inklusiv kupélys og instrumentpanellys [Delekatalog] Kontroller batteriets trolløye skift batteri om nødvendig [Delekatalog] Kontroller konsentrasjonen av frontrutevaskervæske, etterfyll hvis nødvendig inkludert intensivrengjøringsmiddel, hvis relevant [Delekatalog] Kontroller at utelysene fungerer Interiør Print til artikkelutvalg [Delekatalog] Kontroller sikkerhetsbelter for skader, slitasje og drift [Delekatalog] Skift støv- og pollenfilterelementet Generelt Print til artikkelutvalg [Delekatalog] Les av feilkodene fra alle styringssystemer [Delekatalog] Kontroller karosseriet for korrosjon og skader [Delekatalog] Kontroller hele undersiden av kjøretøyet for lekkasjer, korrosjon og skade [Delekatalog] Bytt brannslukkingspatronen hver 12. måned Testkjør Print til artikkelutvalg [Delekatalog] Kontroller driften av bremsene kjøretøy med skiver bak, tilpasning av parkeringsbrems [Delekatalog] Kontroller driften av styresystemet [Delekatalog] Kontroller driften av transmisjonen [Delekatalog] Utfør kontrollstyringstest [Delekatalog] Kontroller koblingsmekanismen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
The Marlboro Man Skrevet Desember 17, 2012 Forfatter Share Skrevet Desember 17, 2012 tusen takk for mange gode svar folkens!! den lista du kom med her var flott! dette er 150hkern, med software upgrade...går faktisk meeget bra, kjørte Oslo-Harstad på 1 tank, 0,47l.p.m Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Desember 18, 2012 Share Skrevet Desember 18, 2012 Fin fint. Grunnen til at jeg spurte var at 150hk ikke kan plugge igjen EGR uten å få feilmelding, eller software justering. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
The Marlboro Man Skrevet Desember 18, 2012 Forfatter Share Skrevet Desember 18, 2012 Ok. EGR ventil blir ikke byttet nå, ei heller blendet. Har lest om EGR opp og ned i mange timer, blir jo nesten panisk av alt man leser om potensielle havarier. EGR ventil, EGR termostat, bla bla...trodde det var noe med eksostilbakeføring, men det går altså kjølevann gjennom den? forstår egentlig ikke helt, men men...satser på at bilen setter pris på litt førstekjærlighet i form av litt elementært snax. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Desember 18, 2012 Share Skrevet Desember 18, 2012 EGR ventilen fører eksosgass tilbake i innsuget på motoren, noe som er negativt. Prøv selv med å puste i en plastpose, som du har tredd over hodet Over tid så kan/vil? dette medføre ett tett innsug. Effekten av tett innsuget er det samme som å puste igjennom et sugerør mens du går litt hurtig. Men du kan bruke feks bunnen på en brusboks og borre 7 mm hull i den og blende igjen EGR ventil åpningen mot innsuget, dette har jeg lest at skal gå fint. EGR termostat er en termostat som regulerer vannet som varmer opp vannet rundt eksosen som skal til EGR ventilen. En liten tilleggsvarmer til kjølevannet. Men jeg har ikke merket noen til at denne er utkoblet, ble ikke merkbart mindre varmt ihvertfall. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
The Marlboro Man Skrevet Desember 18, 2012 Forfatter Share Skrevet Desember 18, 2012 Ok. god beskrivelse, takk. Tror ikke jeg skal tulle med den nå, om den er dårlig eller slitt eller tett i innsuget skulle jo vitterlig bilen dra dårligere...noe jeg med god samvittighet kan si at den ikke gjør, bilen går faktisk imponerende godt. Rart å la seg imponere av en "vanlig" 4er diesel, men jeg smiler når den drar oppover registeret, villig som bare det! Ser at den gule oljelampa kommer på etter oppstart og vedvarer 10-20 sek, er dette noe å bekymre seg over? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå