Gå til innhold

Hvilke punkter bør prioriteres på "privat" service?


The Marlboro Man
 Share

Anbefalte innlegg

Skal foreta en slags 170 000km service på min nyinnkjøpte 2002 BMW 320d.

Siden vi ikke er bortskjemt med BMW verksted her i Harstad må jeg til alternativt verksted.

Punktene jeg har tenkt gjennom å prioritere er følgende:

- Veivhusventileringsfilter

- Microfilter\coupefilter

- Luftfilter

- Oljefilter\oljeskift

- Kjøleveskeskift

- Dieselfilter

Er det noe som jeg har "glemt"? noe dere kan tipse om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er manuell kasse, men kan vel være greit med ett skift på dem og da, bremsevæsken ja...den var anmerket at hadde for lavt kokepunkt, troor det stod 150g men skulle være 155g. usikker...

:wink:

takk for tips!

tenkte selv på EGR ventilen da, vet dere om slangene til veivhusventilasjonen er normalt å bytte, eller er det bare filteret? finner bare veivhusfilter når jeg leter omkring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig copypaste,men her har du serviceskjema til Insp2

Motor Print

til artikkelutvalg

[Delekatalog] Tøm drivstofffilteret(ene)

[Delekatalog] Skift kjølevæske

hver 48. måned

[Delekatalog] Skift oljefilteret

[Delekatalog] Skift motoroljen

[Delekatalog] Kjølesystem: kontroller kjølevæskenivå, etterfyll hvis nødvendig

Styring Print

til artikkelutvalg

[Delekatalog] Kontroller oljenivået i styre systemet, etterfyll hvis nødvendig

[Delekatalog] Kontroller alle deler av styresystemet for skader, slitasje og lekkasjer

kontroller for klaring

Bremser Print

til artikkelutvalg

[Delekatalog] Kontroller bremseklosstykkelse

NB: klossens tykkelse kan kontrolleres mens den sitter på ved hjelp av BMW-spesialverktøyet 34 1260

[Delekatalog] Kontroller bremserørene, slangene og koblingene for lekkasjer og skade

[Delekatalog] Skift bremsevæske

i henhold til serviceindikator / 24 måneder

[Delekatalog] Kontroller tilstanden til bremseskivene

kun hvis bremsekloss er skiftet ut

[Delekatalog] Kontroller/juster parkeringsbremse

[Delekatalog] Kontroller parkeringsbremsebelegget

kun dersom bakre bremseklosser er skiftet ut

[Delekatalog] Kontroller bremsekaliper, rengjør hvis nødvendig

kun hvis bremsekloss er skiftet ut

Hjuloppheng, felger og dekk Print

til artikkelutvalg

[Delekatalog] Kontroller mønsterdybden og slitasjemønster på alle dekk, inklusive reservedekket

[Delekatalog] Støtdempere: kontroller for lekkasjer

[Delekatalog] Hjuloppheng: kontroller generell tilstanden for skade og slitasje

[Delekatalog] Smør hjulsenterplugger for lettmetallfelger

kun hvis hjulene er fjernet

[Delekatalog] Kontroller lufttrykket i dekkene og juster hvis nødvendig

Elektrisk system Print

til artikkelutvalg

[Delekatalog] Kontroller at de innvendige varsellampene fungerer

[Delekatalog] Nullstill serviceintervallindikator

[Delekatalog] Kontroller alle lys og bilhorn

inklusiv kupélys og instrumentpanellys

[Delekatalog] Kontroller batteriets trolløye

skift batteri om nødvendig

[Delekatalog] Kontroller konsentrasjonen av frontrutevaskervæske, etterfyll hvis nødvendig

inkludert intensivrengjøringsmiddel, hvis relevant

[Delekatalog] Kontroller at utelysene fungerer

Interiør Print

til artikkelutvalg

[Delekatalog] Kontroller sikkerhetsbelter for skader, slitasje og drift

[Delekatalog] Skift støv- og pollenfilterelementet

Generelt Print

til artikkelutvalg

[Delekatalog] Les av feilkodene fra alle styringssystemer

[Delekatalog] Kontroller karosseriet for korrosjon og skader

[Delekatalog] Kontroller hele undersiden av kjøretøyet for lekkasjer, korrosjon og skade

[Delekatalog] Bytt brannslukkingspatronen

hver 12. måned

Testkjør Print

til artikkelutvalg

[Delekatalog] Kontroller driften av bremsene

kjøretøy med skiver bak, tilpasning av parkeringsbrems

[Delekatalog] Kontroller driften av styresystemet

[Delekatalog] Kontroller driften av transmisjonen

[Delekatalog] Utfør kontrollstyringstest

[Delekatalog] Kontroller koblingsmekanismen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. EGR ventil blir ikke byttet nå, ei heller blendet. Har lest om EGR opp og ned i mange timer, blir jo nesten panisk av alt man leser om potensielle havarier. EGR ventil, EGR termostat, bla bla...trodde det var noe med eksostilbakeføring, men det går altså kjølevann gjennom den? forstår egentlig ikke helt, men men...satser på at bilen setter pris på litt førstekjærlighet i form av litt elementært snax.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EGR ventilen fører eksosgass tilbake i innsuget på motoren, noe som er negativt.

Prøv selv med å puste i en plastpose, som du har tredd over hodet :)

Over tid så kan/vil? dette medføre ett tett innsug.

Effekten av tett innsuget er det samme som å puste igjennom et sugerør mens du går litt hurtig.

Men du kan bruke feks bunnen på en brusboks og borre 7 mm hull i den og blende igjen EGR ventil åpningen mot innsuget, dette har jeg lest at skal gå fint.

EGR termostat er en termostat som regulerer vannet som varmer opp vannet rundt eksosen som skal til EGR ventilen. En liten tilleggsvarmer til kjølevannet.

Men jeg har ikke merket noen til at denne er utkoblet, ble ikke merkbart mindre varmt ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. god beskrivelse, takk. Tror ikke jeg skal tulle med den nå, om den er dårlig eller slitt eller tett i innsuget skulle jo vitterlig bilen dra dårligere...noe jeg med god samvittighet kan si at den ikke gjør, bilen går faktisk imponerende godt. Rart å la seg imponere av en "vanlig" 4er diesel, men jeg smiler når den drar oppover registeret, villig som bare det!

Ser at den gule oljelampa kommer på etter oppstart og vedvarer 10-20 sek, er dette noe å bekymre seg over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...