Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg kjøpte ny bruktbil til fruen for et par uker siden. Riktig nok ingen BMW, men jeg poster her siden jeg er BMW entusiast.. Bilen det er snakk om, er en 2010 VW Golf. Denne ble kjøpt av merkeforhandler, og vi ble ikke opplyst om at bilen hadde gått som kjøreskolebil.

Vi ventet med omreg til januar, pga lavere avgift. Men vi fikk ikke hentet ut skiltene før bilen ble vist hos en trafikkstasjon, siden den hadde vært en skolebil. Jeg ble paff der jeg stod, siden jeg ikke visste noe om det. Jeg ser nå i ettertid at det er skjært en del i teppet på h.s. Mulig vi burde lagt merke til dette hos forhandleren, men det gjorde vi ikke.

Er dette noe man kan kreve å få noe av kjøpesummen refundert for?

I mine øyne er ikke en skolebil like attraktiv som en tilsvarende bil eid av en privatperson som er nøye med den.

Skrevet

skole biler pleier som regel og bli tatt godtvare på med tanke på service og sånne ting da :P

men ja skjønner at du føler deg litt lurt da selger har holdt tilbake info om bilen.

Skrevet

Be om å få ordnet teppet. Ellers bør jo bilen være grei, den skal jo være prissatt ut fra km stand og tilstand. Tror en kjøreskolebil fort kan være vel så bra som en privateid bil, om ikke bedre.

Skrevet
skole biler pleier som regel og bli tatt godtvare på med tanke på service og sånne ting da :P

men ja skjønner at du føler deg litt lurt da selger har holdt tilbake info om bilen.

Det er så utrolig morsomt å lese akkurat slik holdning - med at skolebiler som regel er tatt god vare på.

Det er helt klart at de sikkert blir tatt vare på, holdt rene osv. Men du skal lete lenge etter noe mer slurekjørt, småkjørt og jalla kjørte biler. Hadde aldri kjøpt en skolebil, uten om at den hadde vært mye mye billigere. Hjelper ikke at service er holdt i mine øyne

Hadde absolutt gått tilbake å krevd kompenasjon - evt heving av kjøpet.

Skal sant sies at ofte merkeforhandlere (-møller) selger biler som har vært leiebiler.

Huske på at det er ett hav av bruktbiler tilsalgs - og da er det ingen problem å vike unna tidl. skolebiler - pizzabiler og leiebiler :)

Skrevet

Det er så utrolig morsomt å lese akkurat slik holdning - med at skolebiler som regel er tatt god vare på.

Det er helt klart at de sikkert blir tatt vare på, holdt rene osv. Men du skal lete lenge etter noe mer slurekjørt, småkjørt og jalla kjørte biler. Hadde aldri kjøpt en skolebil, uten om at den hadde vært mye mye billigere. Hjelper ikke at service er holdt i mine øyne

Hadde absolutt gått tilbake å krevd kompenasjon - evt heving av kjøpet.

Skal sant sies at ofte merkeforhandlere (-møller) selger biler som har vært leiebiler.

Huske på at det er ett hav av bruktbiler tilsalgs - og da er det ingen problem å vike unna tidl. skolebiler - pizzabiler og leiebiler :)

+1

Ser jo poenget med at de kan være velholdte, men igjen, de får kjørt seg og! Jeg personlig ville ikke kjøpt en skolebil mindre prisen var riktig. Har den troen at jo færre som har kjørt bilen jo desto bedre! En bil som har blitt kjørt av en og samme person over lengre tid har nok det lille ekstra en firmabil/skolebil ikke har. Men det er min mening. Jeg ville nok konfrontert selger med dette, men på en fin måte. Prøver de seg igjen ville jeg kjørt hardere på, for dette er faktisk feil informert. [-X

Skrevet

Spørsmålet er bare om de er pliktige til å informere om dette eller ikke. En har aldri noen garanti for hvordan en bruktbil er bevart, uansett om den er eneiers eller ikke. Er ganske mange nyere bruktbiler som har vært både leiebiler, firmabiler via leasing ol også, og ingen av disse behøver å være noe bedre enn en skolebil. Samtidig er jeg ofte forundret over hvor mange som ønsker å kjøpe demobiler av forhandlere. Disse er ihvertfall grisekjørt av mange som har prøvekjørt...

Skrevet

Jeg har også en skole bil ,Har jo ikke vert hard kjørt ,servicer er fulgt ,ny clutch har den å ,

har kjørt ca 200 på 5 år .

Er for nøyd med den ,men er ingen bmw .

Heller en skolebil foran en leie(herje)bil

Skrevet

Takker for svar!

Enig i mye av det som er blitt skrevet..

Bilen virker forholdsvis tight og fin ellers, men det virker som om f.eks håndbrekket er blitt brukt en del.

Så er det som Mexos skriver; Er de pliktige til å informere om dette?

Sist jeg snakket med selger over telefon var dette et tema. Han beklaget, men sa at dem ikke var pliktige til å informere om at det var en skolebil..

Da er spørsmålet om dette er riktig, eller ikke.. :?

Skrevet

Syns ikke det er noe galt i å ha skolebil dersom den er godt holdt. Har selv hatt to stk uten problemer. Klart at skolebiler kjører store avstander på kort tid og man må regne med økt slitasje på visse ting kontra andre biler. Derfor har det selvfølgelig vært fint å blitt informert om det av selger i forkant sånn at man kan sjekke det. Om selger har plikt til å informere vet jeg ikke, men han burde det syns jeg.

Skrevet
Takker for svar!

Enig i mye av det som er blitt skrevet..

Bilen virker forholdsvis tight og fin ellers, men det virker som om f.eks håndbrekket er blitt brukt en del.

Så er det som Mexos skriver; Er de pliktige til å informere om dette?

Sist jeg snakket med selger over telefon var dette et tema. Han beklaget, men sa at dem ikke var pliktige til å informere om at det var en skolebil..

Da er spørsmålet om dette er riktig, eller ikke.. :?

Såvidt jeg vet er de kun pliktige til å opplyse om den har gått som taxi. Litt flaut at jeg er usikker på dette siden jeg har jobbet som bilselger, men vi hadde aldri noen sånne biler inne. :oops: Men har solgt leiebiler ol. og er ingen plikt om å informere om dette, men jeg var bestandig ærlig om spørsmålet dukket opp.

Skrevet

Noen kjøpekontrakter har en kolonne for info om bilen er blitt brukt i næringsvirksomhet, noe skolebil faller innunder. Men forhandlere bruker vel ikke sånne kontrakter?

Skrevet

Greit nok at selgern ikke har plikt til å opplyse om bilen har vært skolebil, men om han er nogen lunde oppegående og ærlig så opplyser han om dette. Hadde selv blitt rimelig forbanna hadde jeg blitt lurt slik som dette.

Er også av den oppfatning av at selv om en skole bil er nøye vedlikeholdt med Servicer og slikt så er fortsatt den mekaniske slitasjen vesentlig større enn på tilsvarende biler.

Skrevet
Greit nok at selgern ikke har plikt til å opplyse om bilen har vært skolebil, men om han er nogen lunde oppegående og ærlig så opplyser han om dette. Hadde selv blitt rimelig forbanna hadde jeg blitt lurt slik som dette.

Er også av den oppfatning av at selv om en skole bil er nøye vedlikeholdt med Servicer og slikt så er fortsatt den mekaniske slitasjen vesentlig større enn på tilsvarende biler.

Sett bort ifra clutch(som også byttes tilsvarende ofte på skolebiler), hva mener du slites vesentlig mer sett utifra kmstand?

Skrevet

Sett bort ifra clutch(som også byttes tilsvarende ofte på skolebiler), hva mener du slites vesentlig mer sett utifra kmstand?

Lurer jeg også på? litt mer slitasje på clutch og bremser, men det er jo slitedeler

en kjøreskolebil har heller nesten aldri folk i baksete, bruker ikke bilen til å frakte ting i, så slitasje rundt om inni bilen er minimal. den blir heller aldri pisket noe, man vet også at oljeskift og slitedeler blir nøye følgt med på

er ikke langt ifra det kan være positivt å handle kjøreskolebil ?

Skrevet

Jeg mener helt klart at dette er en ulempe. Ikke fordi bilen er dårlig av den grunn, men fordi 99% av Norges befolkning er negative til dette. Er folk negative til dette, må det kompenseres for i prisen. Med andre så hadde du kanskje betalt noe mindre for bilen hvis du hadde kjent til det, eller kanskje du ikke hadde kjøpt den. Hva skjer når du selger bilen? du må kanskje selge den billigere fordi den har vært skolebil.

De gangene jeg har solgt skolebiler har sjefen vært klar på at dette skal opplyses om(og skal stå i kontrakten), vi har også byttet gulvteppe på de fleste, en kunde ville heller ha rabatten, en nytt teppe. Ps har ikke vært noe galt med disse bilene i ettertid, etter hva jeg har hørt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...