Gå til innhold

E60/E90/E39 - Diagnose av termostat og temperatur problemer


eLC
 Share

Anbefalte innlegg

BMW E61 530D LCI - tyskimport

Hvor varm blir din på en vanlig vinterdag? Guide for å få frem kjøletemp helt til sist i posten.

Min oppnår ikke driftstemperatur (tror jeg).

Historikk:

  • -Dårlig kupevarme ved utetemp. 0C. Viste 38-40C kjølevannstemp. etter 3-4 mil på motorvei.
    -Byttet AGR-termostat, og temp. steg til 55-60C under samme forhold.
    -Byttet hovedtermostat. Uendret temp., fortsatt 55-60C.
    -Klemte igjen slange til varmeveskler automat for å teste, og temp. steg raskt til >90C.
    -Byttet varmeveksler til automat. Bilen var 60C ved henting på verksted, utetemp. -2C. Kjører bare 2km, og kjølevannstemp. viser da 93C. Konkluderer med at feilen er utbedret.

Av ren nysgjerrighet vil jeg noen dager senere se hvor lang tid det tar før bilen når driftstemp., og oppdager at den da stopper på 75-82C avhengig av pådrag.

Bilen ligger mer eller mindre stabilt på 78C på motorvei, og synker litt i slake nedoverbakker og stiger litt i motbakker. Testet ved utetemp. fra 0C ned til -10C med samme resultat.

Jeg har ikke senere fått bilen opp i over 90C slik som den dagen den ble hentet fra verksted etter bytte av varmeveksler, og finner ingen logikk i dette.

Ut fra hva jeg har forstått, skal termostaten åpne på 88C, og driftstemperatur ligge stabilt rundt 92C.

Er relativt oppråd nå, så alle tips mottas med takk! :)

Enkelte mener at motoren ikke klarer å bli varm nok på en norsk vinterdag (jeg har testet fra 0C ned til -10C med samme resultater).

Bilen har forøvrig ikke lameller i grillen (M-sport), men dette skulle ikke ha noe å si på tomgang.

Guide for å lese av kjølevannstemperatur:

  • Skru på tenningen.
    -Hold triptelleren inne i ca.10 sek. til det står 01. Slipp knappen
    -Vent til det står 01.00, og noter tallet på 6 eller 7 siffer (VIN).
    -Summer disse sifrene (eks. 12345 = 15).
    -Hold inne knappen igjen i ca.2 sek. til det bare står 01 igjen.
    -Trykk så gjentatte ganger til du kommer til 19. Slipp knappen.
    -På 19.00 vil det stå "Lock on".
    -Trykke så det antall ganger som summen du fikk da du la sammen tallene (eks. 15 ganger).
    -Displayet går tilbake til 01, og er nå ulåst.
    -Trykk deg frem til 07.
    -Punktet 07.01 viser kjøevannstemp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme erfaring. '07 530D E61 LCI, ikke import. Nå i vinter i utetemperaturer området 0 til minus 10 så kommer kjølevannstemp etter 20-30 minutt opp til ca 65-70 grader på vanlig småkjøring - 60 sone. Motorvei ca 76-78 grader, hvis oppoverbakke motorvei 80+. Men har aldri sett 85-90.

Temp dropper/øker raskt ved tomgang og gasspådrag.

Har så byttet AGR-termostat, ingen forskjell.

Kanskje bytte hovedtermostat vil løfte opp mot 85-90 grader?

8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hei! Har en 525d som bruker lang tid på å bli varm.

Etter 30 min "normal kjøring" får jeg rundt 70 grader som max temp. Går mellom 60-70 grader.

I dag kjørte jeg en lang tur med aktiv kjørestil og da fikk jeg bilen opp i 80 grader på det meste etter ca 50 min normal kjøring, men så fort jeg triller uten å gi gass så synker tempen fort ned til et sted mellom 60-70 grader.

En dag her fikk jeg den opp i hele 96 grader, men da hadde jeg kjørt lenge og nettopp tatt noen forbikjøringer i en veldig bratt motbakke. Etter dette sank temperaturen ned igjen til rundt 80 - 85 grader og etter hver var vi tilbake til 60-70 grader.

All kjøringen har skjedd ved utetemperaturer på mellom 0 og -5 grader.

Har selv lurt på om agr eller hoved termostat burde vært skiftet, men denne oljekjøleren var helt nytt for meg. Så takk for den informasjonen. .

Noen som vet ved hvilken temperatur hovedtermostaten skal åpne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dere har sett han her, må aktivere teksting for å få med seg alt:


Han har helt ny agr og hovedtermostat og får stabil temp på over 90 grader når han kjører i 80 km/t, med lavt turtall, lite drag og med utetempratur på et par minus grader. Tror også det er en 530d.

Jeg har nå bestilt ny agr og hovedtermostat, så skal prøve å skifte de til helgen.. :)

 

DIY egr termostat : http://www.youtube.com/watch?v=ZhtfKliAkiU

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp begynt å se på temperaturen i obd menyen, og her jeg holder til er det mildt. Så jeg kan ikke si noe sikkert. Trådstarter sliter med å nå 90 grader og han har 3 nye termostater i sin bil. Så jeg tror ikke -20 hjelper bilen å nå 90 grader..

Jeg skal til Østerdalen om noen uker, og gitt at jeg får byttet mine termostater innen da. Så kanskje jeg får testet litt der oppe og kommer med noe mer konkret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel normalt på dieselbiler dette fordi de er så effektive ift bensinmotorer. Det tar definitivt 15-20km før oljetempen er oppe i 70-93 grader avhengig av utetemp og motorbelastning. Kjølevannet er jo vannglykol og holder ikke like bra på varmen som olje så den vil jo varierere lettere og folk har ikke alltid samme blandingsforhold. Når bmw skriver driftstemperatur så mener de ikke kjølevann men olje. Har sett flere irritere seg grønn, inkl meg selv at de ikke har oljetemp men kun kjølevann i bakmenyen. Så selv om kjølevannet er kaldt er oljetemp mer stabil. (Har forska litt selv på dette med andre som har hatt oljetemp måling)

Noen bmwr har vinterpakke som jeg mener er sterkere batteri og kupévarmer så derfor kanskje folk merker større forskjell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei frysepinner :)

Jeg har erfart noe lignende med min 325d E91 (3l, R6) der det ble kaldt i bilen

rundet - 15C, jeg byttet EGR termostaten, da ble det litt bedre, men greia var at det ikke kom noe avgass gjennom eksoskjøleren årsaken var solenoid ventlen som åpner EGR ventil var deffekt, byttet denne og da kom varme bidraget fra eksoskjøleren tydelig frem, mye rasker opp med tempraturen og holder varmen i motoren der den bør være.

Mvh, LT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg byttet agr termostat, hovedtermostat, kjølevæske og luftet x antall ganger. Dette ga klare resultater for bilen seg stabilt på 90! :D Første 10 minuttene kom den opp i 85 grader og lå stabilt der så var egentlig fornøyd med det, men etter litt lang motbakke kom den opp i 93 grader. Etter dette holt den seg på 90 grader resten av turen. Varierte fart fra 0 til 100 km/t og den var hele tiden i +/- 2 grader av 90. Var minus 9 grader i kveld også så jeg er meget fornøyd. Håper bare at dette da fortsetter og være i orden en stund nå..

Edit: Legger til noe som egentlig sier seg selv, men varmen klimaanlegget sender ut er også blitt betydelig bedre! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...