Gå til innhold

BMW E60 520i 4 syl, hvordan er de?


Evopower
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Ser litt på E60 om dagen og lurer på om det er noen som har noen erfaringer med 520i 4 sylinderen som kom med faceliften i slutten av 2007. Jeg ser den fikk den nye girkassa på automatgirede versjoner, selv om jeg helst ønsker meg manuell.

Hvordan er de kontra f.eks en 520i 2.2 6 sylinder? Tenker på forbruk, lydopplevelse, effektkurve på lave/høye turtall, vedlikehold, vektfordeling i bilen 4`er kontra 6`er osv.

Finner bare tester med 6`eren på nettet og det ligger 2 med 4`eren ute på finn.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er billigere i drift.

Effektkurven er mer lineær, dvs at den har mer krefter på lavere turtall en den gamle 2.2 6eren. Lyden er ikke like pen, men vektfordelingen blir bedre pga lavere vekt.

Av vedlikehold, så hadde de første årene problemer med coilene, dog ble nok endel tatt på reklamasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Hvordan kler motoren bilen? Tenker på om du har mer igjen for å kjøpe en 2009 modell E90 med samme motoren. Siden denne bilen er lettere så passer sikkert motoren bedre i 3 serien, eller virker den like "lat" uansett?

Overrasket over at motoren er kraftigere på bunn enn 6`eren, samtidig som den har jevnere fordeling av kreftene over turtallsregisteret? Typisk for en liten 4`er er jo nettopp svakt dreiemoment på bunn og at den yter best når den blir pisket opp på turtall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd den i 5 serien, men i 3 serie coupe :) Var langt ifra "lat" i den bilen, med manuell.

Neida, det er ikke så ulogisk sålenge motorvolumet er det samme :) Du får større sylindre i en 2liter 4syl kontra en 6 syl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit. Høres positivt ut. Jeg har kjørt en E36 318iS en gang. Den var overraskende kvikk. Vil tro den holdt lett følge med en E39 525i om ikke raskere! Det er jo en 1.8 16v på 143hk. Og N43 motoren i E60 er jo 2.0 16V på 170hk, og med variable ventiltider. Ser man på tallene, så skal jo E60`en gå riktig så bra. Får bare prøve en og se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er billigere i drift.

Effektkurven er mer lineær, dvs at den har mer krefter på lavere turtall en den gamle 2.2 6eren. Lyden er ikke like pen, men vektfordelingen blir bedre pga lavere vekt.

Av vedlikehold, så hadde de første årene problemer med coilene, dog ble nok endel tatt på reklamasjon.

Om BMW klarte å lage en 2 liters firer med bedre bunndrag enn en 2.2 liter sekser, og med samme effekt, så er jo det veldig imponerende. Finner ikke noen papirer på nett med moment kurve på N43B20, men den har (ifølge bmw) 210 nm@4250, 170hk@6700 mens M54B22 har 210nm@3500, 170hk@6100 o/m. Så TALLENE sier hvertfall at N43B20 er en mer turtallsmotor enn M54B22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg satt i en 520, greide den ikke å holde i følge med en Mitusbishi Lancer 1.6 :applause:

Hvordan skal 318 fra 90 tallet greie å holde følge med en 525 da? :D Haha!

Firer er sikkert grei, men skal du ha bmw så kjører du rekke motor.

Edit: 520 2005 modell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg satt i en 520, greide den ikke å holde i følge med en Mitusbishi Lancer 1.6 :applause:

Hvordan skal 318 fra 90 tallet greie å holde følge med en 525 da? :D Haha!

Firer er sikkert grei, men skal du ha bmw så kjører du rekke motor.

Edit: 520 2005 modell

Klart, visst det er feil med enten bil eller høyrefoten :)

Rekke motor er det jo uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg satt i en 520, greide den ikke å holde i følge med en Mitusbishi Lancer 1.6 :applause:

Hvordan skal 318 fra 90 tallet greie å holde følge med en 525 da? :D Haha!

Firer er sikkert grei, men skal du ha bmw så kjører du rekke motor.

Edit: 520 2005 modell

Klart, visst det er feil med enten bil eller høyrefoten :)

Rekke motor er det jo uansett...

Mente sekser.

Tror ikke det er noe gærnt men høyrefoten til en som

er på Rudskogen hele tida:D haha. Anyway så er det ikke meg bare så det er sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

318is går jo så dårlig. Hvordan kan man sammenligne den med 525 på 192 hk?? Har sett flere av dine innlegg. Null kilde.

I hvem sine innlegg?

Jeg har aldri nevnt det, TS nevnte det lengre opp i tråden her. :^o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...