Magnisx Skrevet Januar 15, 2013 Share Skrevet Januar 15, 2013 Hei, kom over den 520. Er 18 i feb så har lyst på bil rundt 30-40 tusen. HEr er finn-linken : http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=39311047 Spurte en bekjent og hun sa at girkassen kan være svak? Hva tror dere? Mvh Magnus Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evopower Skrevet Januar 15, 2013 Share Skrevet Januar 15, 2013 Girkassen behøver ikke være dårlig, men det kan være et svakt punkt dersom den er dårlig vedlikeholdt med oljeskift osv. Det ser du jo fort i serviceboka om alt er på stell. Selv hadde jeg en E28 528i som min 18 årsbil. Ville ha krefter og manuell gir, slik at jeg kunne clutche ut og ligge bredt i rundkjøringer. Hvis det ikke er dine kriterier, så klarer du deg fint med denne bilen. Den er ganske lat og blir frakjørt av en 318i. Men det er en flott cruiser. Du må sjekke etter oljesvetting i motor, vannpumpa og radiatoren kan være et vanlig problem på disse motorene, med følge av varmkjøring og sprekk i toppen. Sjekk foringer og hjullager i understell, at alt er fast og fint. Disse modellene kan ha en del sensorfeil, som gjør at lamper lyser, selv om det egentlig ikke er noen feil på bilen. Kontroller jekkfester og innfestninger i understell og dempere for rust. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Januar 15, 2013 Share Skrevet Januar 15, 2013 Bare vær litt forsiktig med reversen, ikke dra på bakover, rygg rolig så holder sikker kassen. Jeg har selv en 1997 523 aut som jeg har hatt i 2 år, den er nå kjørt 167.000 km og jeg er veldig fornøyd. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet Januar 15, 2013 Share Skrevet Januar 15, 2013 Sålenge du går bilen etter i sømmene NØYE og ting virker å være bra, så vil jeg si det er et godt kjøp. Jeg ville funnet ut om katalysator er byttet, fattern kjører samme bilen til daglig, den har vel gått nesten 140k nå, katalysatoren tetta seg og den ble byttet.. Bilen ble plutselig sprek Jeg synes det er feil å si at bilen er lat, det er den ikke. En racerbil er det uansett ikke, men den trekker godt allikevel. Sjekk også rust i og rundt bakluke og dører. Sjekk etter ulyder og knirk i foringer. Sålenge girkassen girer fint så hadde jeg ikke vært redd for det. Når det gjelder motor så sjekk de vanlige tingene, ta en titt på peilepinnen og se at olja ikke er grå/hvit. Vannpumpe ser jeg på som slitedel og de må byttes i ny og ne og koster "ingenting". Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet Januar 15, 2013 Share Skrevet Januar 15, 2013 Det er vanskelig med en fasit på E39-automater. Noen ryker etter 200-220k km (ifølge telleren), mens andre holder lenge (300-400k+ km). Min har servicehefte til 315k km, og har gått 360k km på samme automaten. En mulighet kan være at 520-automater går kortere før overhaling enn 523 og 528 fordi den må jobbe mer. Synsing fra min side... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet Januar 15, 2013 Share Skrevet Januar 15, 2013 Hva slags kasse er det som sitter i disse? ZF? Getrag? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet Januar 15, 2013 Share Skrevet Januar 15, 2013 ZF... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnisx Skrevet Januar 16, 2013 Forfatter Share Skrevet Januar 16, 2013 Takk for innspill. Vis jeg skulle valgt mellom denne som er linka til eller denne : http://www.finn.no/finn/car/used/viewim ... e=39241064 Hva synes dere? Sånn på førsteintrykk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Januar 16, 2013 Share Skrevet Januar 16, 2013 Den første. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet Januar 16, 2013 Share Skrevet Januar 16, 2013 Jeg hadde nok også godt for den første, det jeg ville lagt vekt på i den prisklassen på denne typen bil er at den bør være eid av en voksen person. Jeg ser ungdom nå tildags som kaller E39 og E36 for mandagsbiler omtrent, har problemer med forstillinger og det ene og det andre. Mor og far, i henholdsvis E36 og E39, de har hatt så lite problemer med sine. En bekjent har vært negative ovenfor bilvalgene i lang tid på grunn av erfaringer med slike feil, men det viser seg at denne bekjente også bruker bilene hardt. Modern har betalt 15 000,- i bilkostnader ink. all vedlikehold på 10år/100 000km, dette ble regnet ut i stort og smått for ikke lange tiden siden. Fadern sin E39(520iA), kjørt snart 80 000km med den siden kjøp nå, nåværende km. stand rundt 160k tenker jeg, her har det blitt byttet katalysator og dempere forran. Det jeg vil fram til er at om man behandler ting med litt fornuft så trenger ikke et bilhold være så forbanna dyrt. E39n var kjørt av eldre dame da den ble kjøpt av fattern. Derfor vil jeg med mitt eksempel lagt vekt på voksne eiere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bliza Skrevet Januar 16, 2013 Share Skrevet Januar 16, 2013 jeg tror du kommer til å angre deg vis du kjøper deg bil med automatkasse til førstebil. halve morroa med m52 motorene er jo giringa. har du manuell så trenger du værtfall ikke å tenke på slitasjen på girkassa, de tåler veldig mye juling!. jeg synes også at 520i er en for liten motor til å ha automat på, den blir rett og slett for lat. den girer mye og det blir ikke samme komforten som det er i fks 525ia. men med manuell så er det en helt grei motor som jobber veldig fint!. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnisx Skrevet Januar 17, 2013 Forfatter Share Skrevet Januar 17, 2013 Takker for svar folkens. Bilen går inn til eu godkjenning imorgen, står den blir det kjøp. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå