CrZyWiz Skrevet Januar 22, 2013 Skrevet Januar 22, 2013 Det ble heldigvis ikke behov for å trekke bilen ut av garasjen.Snakket med en kamerat i går kveld, som driver bilverksted. Etter symptomforklaring var han rimelig sikker på at dette skyldes for liten batterispenning. Formidlet dette til bergingsfolket, og så sannelig; med en batteribooster startet bilen som bare rakker'n. Nå er poden på vei til dalenes dal for å hente hjem bilen, så blir det vel å bytte til AGM batteri tenker jeg. Takk for svar, alle sammen Møkkabil? Nei, ikke nå lenger - bare møkkabatteri.... Damn det er deilig å ha rett!
BlueM Skrevet Januar 22, 2013 Skrevet Januar 22, 2013 Siden poden ble sendt ut i kulden, så regner jeg med at gamlefar slapp å sette seg inn i nymotens elektronikk... Nei, du skulle nok ha kjørt noe engelsk noe... Hilsen Konsulentslasken.
Espen02E30 Skrevet Januar 22, 2013 Skrevet Januar 22, 2013 Er litt trist å lese at man kaller bilen sin møkka bil når man synlig kan så lite om nettopp bil. Du skriver jo selv at bil "bare tikker litt der framme", så begynner man å prate om diesel og glødeplugger?? Tipper denne som mange andre biler går med sete varmer, vifte på fullt, speilvarme, osv osv uten å topplade batteriet 2-3 ganger på vinteren, legger du sammen dette bruker du tett på det dynamo lader om ikke mer av og til.
Z1 Skrevet Januar 22, 2013 Skrevet Januar 22, 2013 Er litt trist å lese at man kaller bilen sin møkka bil når man synlig kan så lite om nettopp bil.Du skriver jo selv at bil "bare tikker litt der framme", så begynner man å prate om diesel og glødeplugger?? Tipper denne som mange andre biler går med sete varmer, vifte på fullt, speilvarme, osv osv uten å topplade batteriet 2-3 ganger på vinteren, legger du sammen dette bruker du tett på det dynamo lader om ikke mer av og til. Mange tror at bilen ALDRI kan gå tom for strøm
Morty999 Skrevet Januar 22, 2013 Skrevet Januar 22, 2013 Er litt trist å lese at man kaller bilen sin møkka bil når man synlig kan så lite om nettopp bil.Du skriver jo selv at bil "bare tikker litt der framme", så begynner man å prate om diesel og glødeplugger?? Tipper denne som mange andre biler går med sete varmer, vifte på fullt, speilvarme, osv osv uten å topplade batteriet 2-3 ganger på vinteren, legger du sammen dette bruker du tett på det dynamo lader om ikke mer av og til. +1... er bedr eå holde kjeft enn å snakke om mye dritt som overhode ikke har med saken å gjøre....
BlueM Skrevet Januar 23, 2013 Skrevet Januar 23, 2013 Nå kjenner jeg tilfeldigvis denne brukeren personlig, og vet at han har godt over gjennomsnittet kunnskap om bil. Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg ville nok blitt litt overrasket selv om jeg hadde hatt en såpass ny bil som plutselig ikke ville starte - særlig når den akkurat har hatt en langtur på baken - og burde ha god lading på batteriet, da er vel ikke flatt batteri det første man tenker på? ...og om man i frustrasjon kaller sin egen bil drittbil, så er det vel neppe noen grunn for andre å stupe i skyttergravene av den grunn. Det må da være mye mer trivelig for alle om man heller støtter og hjelper hverandre enn å komme med diverse unødvendige - og til dels personlige kommentarer. Nuvel. Kan vi da alle holde hender og være venner igjen?
Ullsokk Skrevet Januar 23, 2013 Skrevet Januar 23, 2013 Hvor mange ah er batteriet i bilen din? Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
b-havers Skrevet Januar 23, 2013 Forfatter Skrevet Januar 23, 2013 Ullsokk; jeg har ikke fått tid til å se over bilen enda. Nylig hjemkommet fra jobb - og teststartet bilen nå – død. Batteriet står på lading (jada, jeg skal kjøpe nytt). Når (om den starter uten aktiv starthjelp) skal den inn i litt oppvarmet garasje. DA først skal jeg egne med til å undersøke kapasiteten på batteriet. Dette er en tyskimportert bil, antar at det er en mulighet for at batteriet holder ‘europeisk standard’ hva angår Ah. Dette vil da naturligvis bli byttet til et batteri som er sterkere og som takler nordiske forhold bedre (dog; var det ikke like kaldt i fjor vinter???). Som jeg skrev i innledende post mistenkte jeg nettopp batteriet, men fikk underveis ‘rettledning’ av proff bilberger til å tro noe annet. Dog, som BlueM påpeker over her – bilen hadde akkurat kjørt ca 30 mil, og stått i ro i ca 12 timer før det ikke var mulig å få liv i den. At en bil på 4-4,5 år spiser batteri så fort viste jeg ikke, selv om jeg har drevet med bil på si i ca 35 år. Men man lærer så lenge man lever, ikke minst takket være hjelpsommme folk på forum som dettte. Jeg beklager om jeg tråkket noen fintfølende BMW-eiere på tærne ved å ytre frustrasjonsord om bilen (nei, jeg beklager egentlig ikke det...). Jeg skjønner det er et sårt tema å snakke nedlatende om dette bilmerket. Men, kan på ingen måte love at det ikke skjer igjen. Kjenner et par eple-fantaster som har det på samme måte... Utover dette; takk igjen til dere som kom med seriøse svar på mine spørsmål.
CrZyWiz Skrevet Januar 23, 2013 Skrevet Januar 23, 2013 Ullsokk; jeg har ikke fått tid til å se over bilen enda. Nylig hjemkommet fra jobb - og teststartet bilen nå – død. Batteriet står på lading (jada, jeg skal kjøpe nytt). Når (om den starter uten aktiv starthjelp) skal den inn i litt oppvarmet garasje. DA først skal jeg egne med til å undersøke kapasiteten på batteriet. Dette er en tyskimportert bil, antar at det er en mulighet for at batteriet holder ‘europeisk standard’ hva angår Ah. Dette vil da naturligvis bli byttet til et batteri som er sterkere og som takler nordiske forhold bedre (dog; var det ikke like kaldt i fjor vinter???). Som jeg skrev i innledende post mistenkte jeg nettopp batteriet, men fikk underveis ‘rettledning’ av proff bilberger til å tro noe annet. Dog, som BlueM påpeker over her – bilen hadde akkurat kjørt ca 30 mil, og stått i ro i ca 12 timer før det ikke var mulig å få liv i den. At en bil på 4-4,5 år spiser batteri så fort viste jeg ikke, selv om jeg har drevet med bil på si i ca 35 år. Men man lærer så lenge man lever, ikke minst takket være hjelpsommme folk på forum som dettte. Jeg beklager om jeg tråkket noen fintfølende BMW-eiere på tærne ved å ytre frustrasjonsord om bilen (nei, jeg beklager egentlig ikke det...). Jeg skjønner det er et sårt tema å snakke nedlatende om dette bilmerket. Men, kan på ingen måte love at det ikke skjer igjen. Kjenner et par eple-fantaster som har det på samme måte... Utover dette; takk igjen til dere som kom med seriøse svar på mine spørsmål. Det er dessverre ikke unormalt på en moderne turbodiesel,med masse elektronikk som trekker strøm. Når man ikke da vedlikeholdslader batteriet, vil kapasiteten svekkes ganske fort. Ett vanlig batteri mister kapasiteten drastisk fortere når man kommer under ett visst nivå, derfor lurt og vedlikeholdslade det avogtil. Visst du sliter med å finne ett AGM batteri til en levelig penge, så leverer Biltema faktisk AGM batterier nå. Det største de har passer perfekt til E60, og har fått bra kritikk på nettet. De tyskleverte har ofte mindre batteri en de som er levert med "Cold Climate Package", noe som heller ikke hjelper på levetiden i kalde strøk.
b-havers Skrevet Januar 25, 2013 Forfatter Skrevet Januar 25, 2013 Hmm, da er batteriet bytte - og bil reprogrammert. Det stod av alle ting et Volvo 80Ah AGM batteri i den!! Bilen er Tyskimportert av Bilia Økern - tror jeg må ta en prat med dem; her lukter det reklamasjon. Byttet i et standard 80Ah Blybatteri, som Bilia Follo/Ski var standard på denne bilen. Så får vi håpe at det holder mer enn fire (?) år.
CrZyWiz Skrevet Januar 25, 2013 Skrevet Januar 25, 2013 Kjøp deg en vedlikeholdslader, og lad den avogtil over natta
FredrikE24 Skrevet Januar 25, 2013 Skrevet Januar 25, 2013 Høres ut som en eller flere celler som har vært kranglete med deg! Hadde samme problem med Mercedesen min, skulle ikke store forbruket til uten lading(av dynamo) før det var "flatt", å ha på kupelyset i 2 minutter var nok til å knele batteriet helt i kjellern. Et lite "støt" med en startkabel fra et annet batteri bortpå polene var nok til at cellen(e) kvikna til og man fikk kjinna til å få start. Hvilespenningen var ikke spesielt høy og ved belastning gikk starteren sakte rundt(noe jeg ikke ensa før jeg fikk satt i nytt) og batterispenningen under belastning svært lav. Litt må man regne med. Har du oppbevaringsrom i bilen, ta alltid med litt håndverktøy, jekk, en skvett olje, dieselfilter og startkabler med på tur. Det tar ikke mye plass og burde ha fast plass i bilen mener nå jeg. Jeg har utstyr og verktøy til å bytte batteri, få starthjelp, bytte viftereim, dieselfilter, oljefilter osv. langs veien når jeg er på tur. Sjekk om det står noe produksjonsdato på batteriet som sitter i bilen. Lukter litt vondt av akkurat det der.
b-havers Skrevet Februar 2, 2013 Forfatter Skrevet Februar 2, 2013 Alle dere BMW-kyndige: Vi er tilbake i Dalenes dal med BMW'en - og her er en statusoppdatering. Etter forrige tur hit, med start-vansker og veihjelp, har tralla fått både nytt batter (90Ah), reprogrammert ladesystem - og har også vært satt på vedlikeholdslading. Det har ikke vært noe problemer med bilen hjemme i Follo i mellomtiden. Lokaltemperaturen ligger nå på 12-13 kuldegrader, og bilen VIL F*** MEG IKKE STARTE IGJEN. Med fare for å fornærme mange av dere; jeg er IKKE imponert over dette Bayernproduktet... Dog - med startkabler startet den.... Så, vi kan vel anta at det er selve ladesystemet som har gått åt skogen. Og DA snakker vi vel reklamasjon mot forhandleren...
CrZyWiz Skrevet Februar 2, 2013 Skrevet Februar 2, 2013 Alle dere BMW-kyndige:Vi er tilbake i Dalenes dal med BMW'en - og her er en statusoppdatering. Etter forrige tur hit, med start-vansker og veihjelp, har tralla fått både nytt batter (90Ah), reprogrammert ladesystem - og har også vært satt på vedlikeholdslading. Det har ikke vært noe problemer med bilen hjemme i Follo i mellomtiden. Lokaltemperaturen ligger nå på 12-13 kuldegrader, og bilen VIL F*** MEG IKKE STARTE IGJEN. Med fare for å fornærme mange av dere; jeg er IKKE imponert over dette Bayernproduktet... Dog - med startkabler startet den.... Så, vi kan vel anta at det er selve ladesystemet som har gått åt skogen. Og DA snakker vi vel reklamasjon mot forhandleren... Helt klart! Det er noe som ikke stemmer, så jeg ville levert bilen til forhandler og referert til reklamasjonsrettet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå