Gå til innhold

Legge flis på Garasjegulv -- erfaringer

John Kr
 Share

Anbefalte innlegg

Så du som jobber på megaflis må jo være best i verden. Hva er din påstand for at adda er bedre enn feks alfix.? Har du noen gang brukt noe produkter du kan sammenligne det med? Kan du forklare meg og de andre her hva 2 komp fliselim er og hvorfor det må brukes? Og nei fliselim fra merker jeg har nevnt er ikke så mye dyrere enn produktet du nevner. Ja jeg har også butikk erfaring, har jobbet flere år på Modena og jobbet mange år som murer noe jeg fremdeles gjør i dag. Har prøvd alt mulig av produkter og vet med erfaring at lim fra adda skal jeg ikke bruke igjen, men jeg skal ikke påstå at alle produktene deres er dårlige av den grunn. Og når det kommer til fliser i en garasje er det mye som kan brukes, det kan jo du som megaflis proff lese på pakken hva flisen er kvalifisert for.

Og tilbake til herren som bygger garasje så finnes det et stort utvalg av fliser som kan brukes også på megaflis. Du får hva du betaler for

Det innlegget ditt er så på trynet at jeg gidder ikke svare en gang, du er tydligvis veldig usikker på deg selv når du tar mitt innlegg så ille opp #-o

Men den siste der har du rett i, når det kommer til flis så får man det man betaler for ja... I korte trekk så vil jeg si til trådstarter at velg en gjennomfarget, frostsikker porselenato flis, helst i 30x30 størrelse, gjerne produsert i Italia, Spania eller andre land som er store på flis og velg for all del ikke det billigste. Hos oss så får du fullgode garasjefliser fra 150,- kr per m2 og oppover :)

At det er på tryne pga jeg ikke liker limen dere selger? Trådstarter spør om råd og jeg svarer. Les ditt første innlegg så kan du svare meg på om hvem som tar ting ille opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes deres innlegg var bra jeg, fikk vinklet dette noe og ikke minst får vite at det er flere produkter på markedet en det jeg var klar over.

Har ennå ikke fått svar på noen av mine prisforespørsler, kanskje jeg ikke får svar heller, fagpersonell i dag har nok å gjøre. Kan tenkes at jeg gjør jobben selv og da er det godt med slike innlegg som over.

Er du litt nevenyttig og får lånt en god flisekutter så skal det nok gå greit å legge gulvet i garasjen selv ;) Prøv å slip vekk den humpen du skrev om tidligere, husk å prime (grunne) gulvet før du starter på fliseleggingen.

Når du du skal begynne å legge flisene så anbefaler jeg en god flytlim som du blander ut som en litt bløt soft-is aktig masse (bedre med for bløt enn for tørr) med minimum 10mm tannsparkel. Jo større fliser, desto større tannsparkel må du bruke.

Kan anbefale deg å bruke dette settet om det er litt skjevheter i gulvet. Blir enkelt å gjøre det selv da iallefall

Veldig enkelt og kjekt :)

http://www.nettflis.no/produkter/tilbeh ... ng-100stk/

Ser at settet var litt dyrt, men det var første og beste link på google etter et raskt nettsøk.

Kilene kan brukes på ny, må bare kjøpe nye klips vis du eventuelt vil bruke det en annen gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er på tryne pga jeg ikke liker limen dere selger? Trådstarter spør om råd og jeg svarer. Les ditt første innlegg så kan du svare meg på om hvem som tar ting ille opp.

Er ikke det som er saken men at du tar helt av og kaller meg verdensmester og bedreviter bare fordi jeg "korrigere" litt på det du skrev. Dette er ett nettforum hvor du må tåle at folk er uenige og sier i mot. Er ikke noe galt med mitt første innlegg men måten du reagerer på er det noe galt med.... Ro deg ned litt, er ingen som tviler på deg som håndverker selv om måten du svarer på virker som du tar det dødpersonlig.

Av lim så kan jeg også anbefale Adda Top Crete Nano, veldig mange håndverkere foretrekker dette limet da det er veldig lett og luftig i konsistensen. Dette er ikke ett to komponent lim men er vesentlig bedre en "standar" flislim :) Husk at på betong og andre sugene underlag så må du spe ut noen primere med vann, hvis ikke er de noe ugreie å påføre.

Ellers så er flislegging ganske greit, få på gjevnt med lim med tannsparkelen og bruk fugekryss eller tau så du får riktig avstand mellom flisene. Fliser i den aktuelle størrelsen er også veldig lett å legge og det går forholdsvis fort, som nevnt over så er en skikkelig god fliskutter halve jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bygget mitt eget hus for en del år siden og dermed så har man fått en del erfaring med snekkring og diverse, jeg har lagt en del flis gjennom denne perioden så uerfaren er jeg ikke.

Jeg har to (2) garasjegulv som skal flislegges, arealet er tilsammen ca 70m2. Det ene gulvet er helt rett med en maks avvik på bare 4mm på 7,5m lengde. Dette gulvet er pusset med helikopter og er helt glatt. Problemet her er at jeg malte dette gulvet med oxsan olje for noen år siden, men det var en tabbe, men denne malingen er så godt som borte i dag. Regner med at jeg bør pusse over dette gulvet lett.

Det andre gulvet er noe skjevere og har en kul/forhøyning (20mm) midt inne på gulvet som er høyere en porteåpningen, denne mener jeg bør slipes ned. Tenkte jeg skulle bruke utgjevningsmasse på dette gulvet da det har en maks avvik på hele 36mm. Høyde forskjellene er målt med ringlaser. Gulvet er ubehandlet og grovpusset med helikopter.

Gulvene har ingen motoroljesøl.

Hvor nøye er det at gulvet er 100% rett før man legger flis?

Må all oxan oljen (maling) fjernes før priming?

Så var det tips til å fjerne kulen på det ene gulvet?

Jeg kjøper gjerne noe vertøy / maskiner dersom det trengs til pussingen. Har flere størrelser av vinkelslipere (blåbosch).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må pusse over gulvet lett ja, muligens vaske det. Men nei absolutt alt må ikke vekk, det som henger, det henger. Så du slipper å være i garasjen i ukevis å slipe/skrape ;)

Det andre gulvet ditt så må du nok slipe ned humpen som du har beskrevet. Veldig gjerne med den slipe klossen du viste på bildet. Gulvet kan godt være litt ujevnt må bare bruke en større tannsparkel, og det er da disse kilene jeg snakkte om kommer til nytte. Men hva er målet ditt på 36 mm? er det fra den ene enden til den andre eller noe sånt? Slik at det er fall den ene veien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Satt opp ringlaseren i portåpningen, laserstråler ligger 25mm over gulvet, til venstre inne på gulvet så treffer strålen nesten gulvet, måler høyden fra gulvet til strålen til ca 4mm. Dvs at du har en topp på 21mm. Til høyre heller gulvet nedover slik at avtsanden fra gulvet opp til strålen er 36 mm. Dvs at avstanden fra laveste punktet og til portåpning er 11mm (ikke så ille), dette tenkte jeg å avrette med masse, men det betyr at jeg må slipe ned den toppen inne til venstre. Håper dette var forståelig. Da skal jeg ha rett gulv.

Har ikke tenkt å lage fall, fall på 10mm pr meter lengde, bruker nessten ikke bilene (2 stk) på vinterstid, så snø og vann er ikke det store problemet.

Må se litt mer på dette verktøyet du nevner, dette er ukjente greier for meg, men det jeg oppfatter er at du bruker dette for å få samme høyde/dybde på naboflisa slik at gulvet blir helt gjevnt. Så en forklaring på bruken på hjemmesia, men oppfattet ikke alle detaljene på bruken. Er noe redd for at du jekker opp den ene flisa slik at det kommer luft under, dette vil svekke flisa samt at det vil kanskje legge seg vann der som fryser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor rett du vil ha gulvet ditt er jo bare opp til deg, det går fint å planere ut skjevheter. Nå er det litt vanskelig å se for seg men er litt med på notene her. Så lenge gulvet blir jevnt så betyr det ikke så veldig mye om det er litt forskjell fra den ene eller den andre siden. Du skal jo bare bruke det til å lagre bil.

Og 1 cm fall pr meter er ikke nødvendig i en slik garasje da, så lenge det ikke er motfall inn fra porten så går det greit. Hvis det er små ujvenheter du vil jevne ut så går det greit å bruke litt fliselim bare. Bruk flatsiden på tannsparkelen da først å før på en tynt jevnt lag over hele området før du eventuelt legger på litt mer. Ellers bruk en god avrettingsmasse en som tåler og ligge ute, eneste jeg kommer på som tåler det er "HEYDI Flytstøp fin"(OBS. Husk å prime før og etter)

Det verktøyet er genialt, det løfter ikke så mye at det kommer luft inn under. Så lenge du bruker en god tannsparkel (gjerne 12mm) og en god bløt lim som du presser flisene forsiktig ned. da fester limet seg til flisen og til bakken og du har litt å jobbe med da.

Det skal komme ganske mye vann inn på gulvet ditt før det fryser til og at det sprekker opp. Når du bruker en tannsparkelen så blir ikke hele underlaget dekket med lim om du vil, det er små "årer" som vann kan bevege seg i og eventuelt utvide seg som is uten at det blir farlig.

Nå er det også en garasje du har som er tett for vann uten om det som følger med bilene inn. Tenk alle de terassene utvendig som står ute i regn og vind hver dag. Så hadde ikke bekymret meg for det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor nøye er det at gulvet er 100% rett før man legger flis?

Det spørs litt på hvor store fliser du skal bruke. 30x30cm tåler noe ujevnheter men du får lett et noe høyere forbruk av fliselim. Flisene vil ellers følge de større ujevnhetene i gulvet.

Litt skeptisk mot å bruke flytesparkel, siden disse ofte gir en dårligere betongkvalitet enn den du hadde fra før av. Følg i så fall rådet fra Random Hero og velg en god en - men regn i alle fall ut hvor mye du trenger først. Ved store gulv kan kostnadene bli store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke den slipe skiven som du viser på bildet. Passer på vanlig liten vinkelsliper, men vær forberedt på at det støver noe jævlig :) ellers kan jeg anbefale og gå for en industri flis på gulvet, det tåler veldig masse og er egnet for slik bruk. Kan kjøre truck og diverse på slike fliser.

Støtter forslaget om industrifliser. Ulempen kan være at noen synes fargeutvalget er kjedelig. Til gjengjeld er prisene ofte veldig gode i forhold til hvilken kvalitet det er på flisene man får - bl.a. fordi de ofte omsettes i store mengder, gjerne til butikklokaler på mange tusen kvadratmeter.

Så lenge man ikke forsøker seg på en rivstart mens man har kjettinger på gaffeltrucken tåler de det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ennå ikke fått svar på noen av mine prisforespørsler, kanskje jeg ikke får svar heller, fagpersonell i dag har nok å gjøre. Kan tenkes at jeg gjør jobben selv og da er det godt med slike innlegg som over.

Mer enn nok å gjøre...

Selv om 60kvm litt tilgjengelig gulv og en pris på, tja, 750-1000 kr/kvm (inkl. lim og fugemasse) burde gjøre dette til en forholdsvis interessant jobb.

Du får heller glede deg over det du sparer hvis du ender opp med å gjøre jobben selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du tenkt å ha garasjen oppvarmet hele tiden eller ? eller kun når du skal gjøre noe med bilen..

vet du hvordan gulvet er isolert? er det dårlig isolert så ville jeg iallefall ikke vurdert varmekabler. det vil sluke strøm og ta veldig lang tid å varme opp om du kun skal ha det sporadisk oppvarmet. i tilfelle så må man legge ganske høy effekt på de om man skal ha noenlunde rask oppvarming. strømsluk... anbefaler heller varmepumpe : ) MEEEN når det sagt, så er det jo utrolig behagelig med gulvvame da! betong/ flis er kaldt uansett hvor varmt det er i rommet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer enn nok å gjøre...

Selv om 60kvm litt tilgjengelig gulv og en pris på, tja, 750-1000 kr/kvm (inkl. lim og fugemasse) burde gjøre dette til en forholdsvis interessant jobb.

Du får heller glede deg over det du sparer hvis du ender opp med å gjøre jobben selv. :)

Snakker fort om ca 50 lapper ja ferdig arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...