Gå til innhold

Ang bytte baklykter fra preface til facelift på E39 touring

Anbefalte innlegg

Skrevet

- Vet ikke om motstander fjerner flimmer, men godt mulig

- Mest sansynelig vil lysa blinke hurtig når du slår på tenninga og lysa er slått av, eller når bilen går

på tomgang med lysa av, vil de blinke av og til.

Dette vil kanskje motstanden fikse, det vet jeg ikke noe om.

- Du vil ikke få tull med km med mindre du bytter LCM, UTEN og kode inn km slik at den stemmer med speedometeret. Så bytter du LCM, må du kode for og slippe prikken.

Ellers kan du bytte alt av lykter og montere motstander uten og bekymre deg for at denne prikken skal dukke opp. :)

Skrevet

Hmm :) Da forstår jeg ikke hvorfor alle sier at du MÅ ha ny LCM og hvorfor forhandlere selger dette med i kittet ? :roll:

Men, da får jeg en industri elektriker til å fikse meg motstander så monterer jeg lyktene 8)

Skrevet

Skal ikke si det sikkert, men jeg tror det da det virker som det kun er pæresjekk som er deaktivert på min 2003 mod.

Vis jeg aktiverer den får jeg feil på baklys.. :)

Og bilen min har led fra fabrikk :)

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2

Skrevet

Rart at du får feilmelding da siden din er levert fra fabrikk med dette..

Ingen andre som vet dette sikkert ? Absolutt ikke ønskelig med km juks merknad på bilen mtp et framtidig salg.. :s

Skrevet
Rart at du får feilmelding da siden din er levert fra fabrikk med dette..

Ingen andre som vet dette sikkert ? Absolutt ikke ønskelig med km juks merknad på bilen mtp et framtidig salg.. :s

Derfor jeg tror at det er bare pæresjekken som er forskjell.. Tror ikke der er noe spes med lcm som gjør den kompatibel med led.. :)

Faren min bytta LCM i sin 98 mod når han bytta til led. Skal se om vi kanskje kan montere tilbake den gamle lcm og prøve og fjerne pæresjekken og se hvordan det går.. Hadde vært artig og sett om det funka..

Da hadde det vært mange som har blitt "svindla" med at man trenger ny modul osv.. :P

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2

Skrevet

Så lenge det lyser der det skal, holder det å slå av pæresjekk for de pærene/områdene som flimrer eller blinker.

Du får som sagt ikke opp "tamper dot" før du setter inn en brukt LCM som ikke er kodet opp mot bilen den blir montert i. Men om det skjer etter et bytte, er det ikke verre enn å kode inn rammenummer og km stand som står i instrumentpanelet, som Alpejohn sier.

Både pæresjekk og tamper dot kan ordnes med BMW scanner 1.40

Husk at pæresjekk ikke er én funksjon. Hver pære har en varm og en kaldsjekk.

Det er svake pulser som sjekker om pærene er røket.

På tomgang med lysbryter av, kan LED pærer blinke, da fordi de tenner lettere enn glødepærer, så en svak puls fra pæresjekk er alt som skal til før det lyser/blinker.

Når en LED pære lyser konstant, reagerer den fortsatt på puls fra pæresjekk, dermed kan man oppleve flimring eller diskotek.

Noen får bare flimring eller blinking, andre får feilmelding i instrumentpanel for røket pære, Evt en kombinasjon av begge. Dette fordi LED tenner så lett og har så lavt strømforbruk, at LCM kan bli lurt til å tro at det ikke er motstand, spesielt når LCM er designet for å få oppdage den høyere motstanden man får av strømforbruket til en glødepære.

Man kan da velge å styre med motstander på de pærene som skaper seg, eller kode vekk varm-/kald-sjekk (pæresjekk) på problempærene.

Da slutter LCM å sende puls for å sjekke om pærene er hele, ergo den oppdager ikke lenger om de aktuelle pærene er røket(kvitt feilmeldinger), og Pærene blir ikke forstyrret av pulser mens de lyser konstant. (Kvitt flimring/diskotek)

Skrevet

Flott Robin! Det var svaret jeg er ute etter! Jeg vil poste ny post når jeg har montert lyktene med motstander 8)

Hvis du alpejohn prøver også så er det supert :-)

Skrevet

Da har jeg idag prøvd med motstander. Det fikk vekk flimringen, men da jeg ikke hadde riktige så gikk ikke pæresjekken vekk. Får riktige motstander på mandag til 30-40,- kr så er veldig rimelig og god ordning dette kontra de dyre løsningene som forhandlere av disse lyktene selger folk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...