Gå til innhold

Din erfaring med hjelpesystemer som antispinn og antiskrens?

-Roger-
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg er litt skeptisk til om faktisk nye sommerdekk kan være bedre enn utslitte vinterdekk.

Min erfaring er at med sommerdekk kunne man like så godt kjørt med slicks. Null kontroll what so ever. Problemer med å stoppe om man kjører i 20km/t.

Kanskje som engelen sier hvis man kommer over nullpunktet men tviler på dette om det skulle være snø i veibanen. Da er nok vinterdekk bedre uansett. Har med gummien og gjøre og ikke med mønsterdybden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 99
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg skal innrømme at jeg ikke helt skjønte hvor du ville med denne.

Først, noe generelt påbud om vinterdekk finnes vel ikke?

Var kun satt på spissen, ikke noe mer mening i det.

Var faktisk en på Trafikkstasjonen som mente dette, på snø så kunne mange ganger gode sommerdekk med godt spor være bedre enn utkjørete og gamle vinterdekk.

Trodde vinterdekk var påbudt, vet iallfall at det vanker kraftige bøter og i værste fall førerkort beslag hvis du blir stoppa midtvinters på sommerdekk. En kollega kjørte dog hele vinteren igjennom med 19" med nye sommerdekk på sin E46, gikk overraskende greit selv opp bakker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at det formulert et direkte påbud om vinterdekk i loven, så er det i praksis påbudt ettersom at bilen skal være forsvarlig skodd. Kjører du med sommerdekk på snøen, da er ikke dette forsvarlig, og du bryter dermed loven.

Jeg tviler på om man kan få bot for å kjøre med sommerdekk en mild vinterdag på tørre veier, eller på regnvåte veier for den saks skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at det formulert et direkte påbud om vinterdekk i loven, så er det i praksis påbudt ettersom at bilen skal være forsvarlig skodd. Kjører du med sommerdekk på snøen, da er ikke dette forsvarlig, og du bryter dermed loven.

Jeg tviler på om man kan få bot for å kjøre med sommerdekk en mild vinterdag på tørre veier, eller på regnvåte veier for den saks skyld.

Man har lov å kjøre på sommerdekk om det ikke er glatt, men det har vært forslag om påbud med vinterdekk i vinterperioden. Håper ikke det blir noe av, det må være lov for folk å tenke litt selv.

Selv bruker jeg å lufte Z3'en på usaltede veier her på sidevegen hvor jeg bor om det er tørt og fint om vinteren. Dette gjør jeg 1-2 ganger i mnd for å move opp bremser, la motor og elektronikk være i drift en stund. Dette vil da bli forbudt (som om jeg vil bry meg om det) og det syns jeg er hårreisende, eller kanskje kommunistisk er et bedre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tviler på at det skal ha noe å si selv om det grenser til uaktsomhet. Er f eks påbudt med vinterdekk, men alt for mange kjører rundt med nedslitte vinter dekk uvitende om at nye sommerdekk faktisk kan ha bedre egenskaper....

Da er alle fattige mennesker som ikke har råd til moderne bil med ESP uaktsomme hver gang de kjører bil, meg inkludert.

Tviler litt på den med at gode sommerdekk er bedre en slitte vinterdekk på normale vinterveier. Ikke min erfaring i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er alle fattige mennesker som ikke har råd til moderne bil med ESP uaktsomme hver gang de kjører bil, meg inkludert.

Tviler litt på den med at gode sommerdekk er bedre en slitte vinterdekk på normale vinterveier. Ikke min erfaring i hvertfall.

Slik kan du også vri og vinkle mitt innlegg.... :wink:

Jeg mener at hvis du kjører på nedslitte vinterdekk så er du uaktsom, er en grunn til at vi har datostempling på dekk og regler med minimum lovlig mønsterdybde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en bil har ESP er det neppe noe problem å finne ut i ettertid om det var koblet ut. Pleier å sjekke dette + hastighet i tiden før ulykken og annen relevant data fra bilens elektroniske logg etter ulykker.

Blir neppe strafferettslig ansvarlig for å deaktivere ESP, men om man har en forsikrningsavtale hvor man har rabatt for ESP kan jeg tenke meg at noe avkortning vil kunne forekomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en bil har ESP er det neppe noe problem å finne ut i ettertid om det var koblet ut. Pleier å sjekke dette + hastighet i tiden før ulykken og annen relevant data fra bilens elektroniske logg etter ulykker.

Blir neppe strafferettslig ansvarlig for å deaktivere ESP, men om man har en forsikrningsavtale hvor man har rabatt for ESP kan jeg tenke meg at noe avkortning vil kunne forekomme.

Jeg har aldri hørt at man har lest av hastighet fra elektronikken etter ulykker.

Heller aldri om ASC/DSC var av eller på. Kjenner du til noen saker der dette er gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste det senest for et par uker siden i avisen i forbindelse med en ulykke. Det er og en pågående diskusjon om dette er greit siden dette egentlig er ment for intern bruk hos bilprodusenten, for deres evaluering av hvordan bilen klarte seg, og hva som kan forbedres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel hvis jeg står i en bratt bakke på glatta og skal opp med 95' e36'en min så hjelper det alltid og ha på antispinn og vintergir på automat kassa når jeg skal opp, da krabber den seg rolig og lett opp, det avhenger av at jeg har gode dekk selfølgelig, flere ganger jeg har kjørt inn i plasser med liten bakke og ikke kommet opp igjen hvor jeg har smelt på hjelpemidlene og krabba meg opp med denne hjelpa.

På dårlig dekk hjelper det som regel bare dritt med antispinn på og da må litt fart og slalomkjøring uten antispinn til for å sjangse på og komme opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...