Gå til innhold

2 kjappe spm. ang. Sportsfilter til 328i E46


AlexZandero
 Share

Anbefalte innlegg

Hei har 2 kjappe spørsmål.

1. Jeg lurer på hvilket luftfilter til min BMW som er best når det kommer kanskje til litt effektøkning og lyd..

En kamerat av meg har en BMW 520i E34 med sportsfilter fra GS bildeler, Og jeg kan si at den lager grommere lyd der framme når man sitter inni bilen.

2. Er dette skadelig for motoren? Jeg har p.d.d filter fra mekonomen, Helt likt (org) det som satt inni. Bytta det for en stund tilbake fordi jeg hadde oljebytte så tok det i samme slengen. Men fikk da kjeft av fattern fordi han mente at slike filtere ikke tar på de grove partiklene (er mer åpne) så over tid vil maskina ta skade av dette. Men dette var før han trodde det var snakk om konfilter, Dette han ikke visste er at det erstatter filter i org. luftfilterboks.

Dette er filter som kameraten min har som han gjerne vil at jeg burde kjøpe hehe.. Men ville bare høre og forsikre meg om det finnes bedre alternativ:

http://www.gsbildeler.no/nettbutikk/vare/583567

Takker på forhånd gutta! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp orginalt filter, du får ikke noe mer hk av slikt uansett, og om de ikke brukes riktig og vaskes ofte så kan det skade motoren.. Som faren din sier, med små partikler osv. Men det skal settes inn med olje for og hindre dette. Men det blir også fort skittent..

Like greit og bruke org. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp orginalt filter, du får ikke noe mer hk av slikt uansett, og om de ikke brukes riktig og vaskes ofte så kan det skade motoren.. Som faren din sier, med små partikler osv. Men det skal settes inn med olje for og hindre dette. Men det blir også fort skittent..

Like greit og bruke org. :)

Seriøst? Så da skader han maskina si egentlig ved å kjøre på sånt filter? Men det merkes at den 520i for alt den er verdt (har hatt selv).. Er blitt kvassere og brommer litt finere lyd asså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke en dritt ekstra, har du ikke sett tester av filter på youtube og topgear/fifth gear?

I visse tilfeller mistet dem en hest også.

De er ikke like fine som orginal filter, naturlig nok siden de slipper inn mer luft. Stor kjangs for å få varm luft også er det også, som oftest er det bedt med org filterboks..

Eneste man får er golf helikopterlyd :P

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange dynosheets der ute med dokumentert at konfilter faktisk gir et par hester ekstra helt på toppen, men om man merker disse noe spessielt varierer.

Det å si at det gir ingenting er bare tull, det er jo uensett verdt pengene bare pga av lyden om man har 6 sylindre.

Har man et konfilter må man også ha et godt varmeskjold så man ikke super varmluft. Hvis ikke vil man sansynligvis miste litt effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett flere tester, men sant som du sier at det kan gi et par ekstra helt på toppen, men det gjelder ikke standard motorer, da snakker vi trimma greier..

På normale motorer så jeg flere tester der de mistet 1 hest blant annet, og du får jo en utfordring med varmeskjold som du nevner. Derfor er den orginale boksen som regel bra, så lenge den har skikkelig kjøleinntak, noe de fleste har :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører med et slikt K&N vaskbart innsatsfilter og har gjort det de siste 80.000km. Vasker det og setter det inn med ny olje ved hvert oljeskift. Skal ikke påstå at det blir noen hester til eller fra men det blir utvilsomt finere lyd i bilen. Motor og Turboen lever i beste velgående.

Ser nå at det hver gang noen spør om slike filtre så kommer det opp det samme svarte om at LMM blir ødelagt og her også motoren blir ødelagt fordi disse filtrene slipper inn småstein.

Har dere som skriver dette noen som helst dokumentasjon på at LMM og motor blir ødelagt? Husker at folka fra K&N la ut en Youtube video hvor de motbeviste det de kalte "myten" om at deres oljeinnsate filtre ødela LMM. Klarte ikke finne den videon nå.

Det jeg er ute etter er å prøve å skille fakta fra forumrykter her på Bimmers fordi jeg har inntrykk av at flere og flere påstander her inne bare blir gjentatt fra mann til mann uten å ha hold i virkeligheten. Skal ikke påstå at det er tilfellet her men det er derfor jeg kunne tenkt meg å sett noe som helst dokumentasjon slik at det går an å hake dette av som en sannhet eller som et forumrykte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at LMM blir ødelagt når folk tror de skal bruke hele sprayboksen med olje.. sauser inn filtret, hiver det i bilen og bare kjører...

En sånn boks holder sikkert til 50 oljinger og du burde la det tørke iallefall over natta på baderomsgulv e.l. så er det null problem.

Har hatt dette iallefall 15 år på forskjellige biler, og aldri hatt problemer med lmm eller andre ting... ikke engang på audi som sliter med dårlige lmm... så det er bare en myte som har kommet av feilbruk. Den eneste grunnen til at jeg bruker det, er for at jeg ikke gidder å dra å kjøpe nytt filter, bedre og billigere å bare rense. :)

Det er da innsatsfilter jeg tenker på, ikke åpent :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Broderen satt et K&N konfilter på en audi a4 1.8 for flere år siden, og LMM tok kveld ikke så lenge etter.

Men defekte LMM er et velkjent VW/Audi problem så dette kunne veldig godt hendt også med det originale luftfilteret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står litt om filter her.

http://www.nicoclub.com/archives/kn-vs-oem-filter.html

In 60 minutes the AC Filter accumulated 574gms of dirt and passed only 0.4gms. After only 24 minutes the K&N had accumulated 221gms of dirt but passed 7.0gms.

Compared to the AC, the K&N “plugged up” nearly 3 times faster, passed 18 times more dirt and captured 37% less dirt. See the data tables for a complete summary of these comparisons.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, der var det fakta på bordet ja.

Har selv ødelagt en 30.5cc racingmotor til radiostyrt bil med ca 30 min kjøring i sandtak en veldig tørr sommerdag med et dårlig kon-papirfilter. Der er det dog kun doble oljeinnsatte skumgummifiltre som gjelder for å stoppe dritten så jeg trodde ærlig talt at de oljeinnsatte filtrene til K&N var bedre enn denne testen dessverre viser.

Her er min historie fra RC verden. Heldigvis litt billigere med en 30.5cc RC enn en Bmw motor :-)

http://www.radiostyrt.no/showthread.php ... t-30-5-Esp

Har du noe lignende vitenskapelige tester når det gjelder disse filtrene og ødelagte LMM?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...