John Kr Skrevet April 26, 2013 Share Skrevet April 26, 2013 Enig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halco Skrevet April 26, 2013 Forfatter Share Skrevet April 26, 2013 HansH, du treffer i tieren på en viktig blink når du sier at det ikke er likegyldig hvem av hhv BMW-Tyskland, BMW-importøren, BMW-forhandleren, eller BMW-merkeverkstedet som er pålagt det økonomiske ansvaret for garantiarbeid/deler. Dette er et dritviktig poeng, for det er vel skolelærdom at incentivene for å yte det lille ekstra for å gjøre kunden fornøyd krymper med den fysiske avstanden til kunden. Jo lengre inne i en kontorbygning i Tyskland man sitter, jo mindre er man villig til å gjøre som Toyota (og Mazda, som jeg kjenner fra innsiden) som fikser problemer grundig og ofte på forskudd uten at bileier engang får vite om utbedringen. Da får man fornøyde kunder og et verdifullt rykte som driftsikkert bilmerke uten at, som det nevnes over, Toyota eller Mazda er noe særlig bedre skrudd sammen enn BMW i utgangspunktet. Og da er vi vel ved kjernen til både BMWs problem og min bremseskivehistorie? Hvis metallbokstavene B M W på dørlisten faller av (det skjedde på femmeren min) så må forhandler/verksted ta bilde av nummerskilt, km-teller og dørlisten. Så sendes bildene til BMW-importøren i Oslo som tar en titt på sakene og skriver noen ord på engelsk, og videresender saken til Tyskland for garanti-godkjenning. Slik var det med bremseskivene mine også, med det resultat at bokholderne i Tyskland sannsynligvis aldri fikk med seg historikken og kun godkjente nye skiver til bilen min fortløpende hver annen måned. Fullstendig idiotisk, og det måtte mye tid og innsats til fra min side før jeg fikk presset frem en erkjennelse hos BMW importøren i Oslo av hvor idiotisk det var å kun skifte skivene hver annen måned. Og alt dette tullet kun fordi verken Jæger eller BMW-importøren hadde noen økonomiske incentiver for å fikse den underliggende feilen. Da var det triveligere å eie min gamle Mazda som (har jeg fått vite i ettertid) fikk skiftet både pluggledninger og mye annet småknask som Auto23 av erfaring visste burde skiftes når bilen var innom for service, som et føre var prinsipp, helt gratis og uten at jeg fikk vite noe om det. Jeg trodde faktisk bilen var 100% feilfri alle de seks årene jeg eide den. Sannheten var, fikk jeg vite seinere, at den hadde sine feil som de fikset fortløpende, og at de regnet en 6 år gammel Mazda med 150000km på teller som oppbrukt!! (og likevel regnes Mazda som mer driftsikker enn BMW...). Auto23 fortalte også at det ikke var alle kundene som fikk slik særbehandling, kun faste gode kunder som meg og min far. Det er nesten så jeg lengter tilbake...men kun nesten. Mazda....nei, nå har vi fått smaken på BMW begge to og er helfrelst. Var forresten oppe hos Jæger og hentet bilen med de nye høyhastighets-bremsene i dag. Svære saker, caliperne fremme gikk nesten borti felgen. Da jeg kø-bremset første gang holdt jeg på å seile rett inn i ræven på en XC70. Hvor i svarte er bremsekraften? Og nå går jeg å grubler på hvorfor bremsene virker så "tunge" å bremse med. Må virkelig legge vekt på pedalen for å få effekt. Og da begynnner selvfølgelig knotten min å jobbe igjen. Har de nå satt på noen svære "tungdrevne" calipere som krever høyere trykk enn den gamle bremseservoen klarer å levere? Dette har jeg absolutt null peil på, men det var ikke noen god første-erfaring. Håper dette går seg til etterhvert. Noen som vet om dette er normalt når man får nye bremser eller oppgraderer til større bremser? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halco Skrevet April 27, 2013 Forfatter Share Skrevet April 27, 2013 Falsk alarm. Bremsene funker som de skal, og vel så det! Kanskje det var noe rustbeskyttende belegg på skivene som måtte slipes bort først. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evenol Skrevet April 27, 2013 Share Skrevet April 27, 2013 Så nå er bilen friskmeldt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halco Skrevet April 28, 2013 Forfatter Share Skrevet April 28, 2013 Nå fungerer i hvertfall bremsene som de skal. Men helt sikker på at feilen er fikset er jeg ikke før om 2-3 måneder. Forøvrig var det fremdeles noen smådeler til de nye bremsene som mangler og som Jæger må sette på når de kommer fra Tyskland, bla noen støvdeksler. Skal innom igjen om to uker. Hadde en opptelling og bilen har med denne ene bremsefeilen vært innom Jæger 11 ganger siste 12 måneder. Har vært uten bil tilsammen 18 hele dager. Men akkurat nå er jeg bare happy for at Jæger endelig har tatt grep og skiftet noe mer enn kun skivene. At jeg er happy sier mye om hvor hardt jeg har måttet slåss mot det håpløse BMW-garantisystemet. Når dette synker inn etterhvert kommer jeg nok til å reflektere på hele denne historien med litt mindre happy følelser. Det som skremmer meg er tanken på at dette ikke er et særtilfelle men faktisk et eksempel på hvordan BMW håndterer garantisaker generelt. BMW bilene fortjener bedre! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OddaBMW Skrevet April 28, 2013 Share Skrevet April 28, 2013 Hei! Synest det er rart ikke BMW importørene leser Bimmers.no, der vil de jo skjønne at vi som har BMW snakker sammen og vurderer kundebehandlingen deres. Jeg kom på verksted med defekte varmetråder i bakruta, og først begynte kundebehandler å fortelle om jordfeil++++, men når jeg nevnte at dette var mest sannsynlig de berømte kablene i bakluka og at jeg hadde lest dette på bimmers, så snudde han tvert og sa at det stemmer nok det. Jeg tror bimmers er et respektert forum hos mange verksteder da det er brukere fra alle lag i samfunnet. Synest det er merkelig at BMW Norge kan sitte å se på en historie som du har med bremsene, da de må vite at bimmers er et "sladreforum", og at nesten alle BMW interiserte leser daglig på forumet. Før internett ble vanlig gjekk det nok an å ha denne kundebehandlingen som JS har tilbudt deg, men den tid er over så her har di et forbedringspotensiale. Håper at bilen din fungerer perfekt , men ser at din BMW tillit har fått seg ei kraftig ripe i lakken, noe som jeg og kjenner på når jeg skal skifte bil............. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet April 28, 2013 Share Skrevet April 28, 2013 I mitt tilfelle byttet BMW alle fire coilene, med tilhørende plugger. Så virker som det er litt forskjellig praksis! Er spent på dine nye bremseskiver nå! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw cab Skrevet April 29, 2013 Share Skrevet April 29, 2013 Du er ikke alene Halco.Velkommen til bremse klubben min. Min f30 som fyller 1 år nå i juli med per dags dato 19000 km på telleren har vært på bavaria hele 2 ganger nå pga kast i skivene.Skal inn nå igjen 7 mai for å bytte for 3 gang. Men denne gangen var jeg så forbannet at jeg sa på telefon at ble ikke det bra denne gangen så kunne de faen meg brenne opp den bilen og hvis ikke det gikk så bruke den som delebil. Kundebehandleren ble borte i 3 sek og sa at nå skulle vi løse det.Jeg spurte rett ut om hva hvis ikke det ble bra.Da sa han rett som det var at f30 var en dritt bil og han var lei all kjeften han fikk nesten hver dag av forskjellige sinte kunder pga alle feil på nye bimmere. Da fikk jeg dårlig samvitighet og sa vi prøver en gang til.Fyren var på gråten stakkar,jeg var nok litt hard mot han,hele. Men det er faktisk sant det han sa.Jeg er egentlig lei alle de feilene selv nå.Har kjørt BMW siden jeg var 19,og nå fyller jeg 29 i juni.Og har merket at kvaliteten blir mer å mer ræva på bilene. I mitt tilfelle så virker det som bremsene er bra når det er fuktig vær,og så fort det blir varmt så rister det i hele fronten når jeg bremser,kun ved nedbremsing. En annen ting er at rattet er vibrerende mellom 60-100 km/t.Det har ingenting å si om jeg bremser eller ikke,det gjør det uansett.Jeg tror faktisk selv at bremse problemene kommer av den nye el servo greiene til BMW.Fordi dette var fra første dag når bilen ble levert til meg av Bavaria når bilen var ny.En kompis av meg har også en F30,bare 2 med nyere enn min.Og samme feilene der også. Bavaria skyldte første gangen på at det var mine "uorginale"felger som var syndebukken. Da ba jeg de om gjøre jobben sin,for det var de 18 tommer sportline felgene bilen ble levert originalt med.Viste de kontrakt og alle dokumenter,men de måtte først ha bilen på bukken,samme dag for å dobbel sjekke det. Vel etter 10 min kom kontra beskjeden om at det var skivene. Og snipp snapp snute startet min BMW bremse reise rute;) hehe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw cab Skrevet April 29, 2013 Share Skrevet April 29, 2013 Vil bare få frem at både vinter dekk og sommer dekk ble kjøpt nytt hos bavaria.Det hadde jeg fått grinet meg til litt,siden jeg er en gammel kunde hos de.hehe. Sommer er 225/45-18 med run flat dritt dekk,og vinter er 215/45-16 eller noe.Begge sett er originale BMW felger.Ikke kopi. Fikk opp nye feil idag på bilen som jeg bare må få ut. Nå er hornet på bilen også dø,og pdc piper konstat ved rygging uten noen hinder foran eller bak.Høres ut som en gammel brannbil,hehe.Og den dumme sensor greia under bakfangeren for å poppe opp bakluka virker heller ikke tror jeg.Stått å sparket bilen på bakfangeren i sinne i naboens øyne,hehe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet April 29, 2013 Share Skrevet April 29, 2013 Vil bare få frem at både vinter dekk og sommer dekk ble kjøpt nytt hos bavaria.Det hadde jeg fått grinet meg til litt,siden jeg er en gammel kunde hos de.hehe. Sommer er 225/45-18 med run flat dritt dekk,og vinter er 215/45-16 eller noe.Begge sett er originale BMW felger.Ikke kopi.Fikk opp nye feil idag på bilen som jeg bare må få ut. Nå er hornet på bilen også dø,og pdc piper konstat ved rygging uten noen hinder foran eller bak.Høres ut som en gammel brannbil,hehe.Og den dumme sensor greia under bakfangeren for å poppe opp bakluka virker heller ikke tror jeg.Stått å sparket bilen på bakfangeren i sinne i naboens øyne,hehe Virker som bruken har sitt å si her.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw cab Skrevet April 29, 2013 Share Skrevet April 29, 2013 Hva mente du med det? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
John Kr Skrevet April 30, 2013 Share Skrevet April 30, 2013 Var ikke dette en F11 tråd, for å finne tilbake (søke) F30 infoen så bør dette være i en egen tråd. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halco Skrevet April 30, 2013 Forfatter Share Skrevet April 30, 2013 Det bmwcab skrev om at bilen/rattet rister i hastigheter over 60kmt var interessant. jeg opplever nemlig det samme i min bil når den nærmer seg 80kmt. Og det skyldes ikke ubalanse i hjulene for det skjer med begge sett, og jeg har fått kontrollert avbalanseringene. Dette med vibrasjoner i bilen skal jeg ha i bakhodet hvis skivene mot formodning begynner å tulle igjen om noen måneder. Så takk for den infoen, den kan være relevant og viktig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw cab Skrevet April 30, 2013 Share Skrevet April 30, 2013 Er fullt klar over at tråden handler om f11 John Kr.Men både f11 og f30 sliter med samme feil,så syns det var greit å dele min erfaring om f30 når sakens kjerne går ut på samme problem. Jeg selv er jo i bilbransjen,er selvstendig næringsdrivende innen bruktbil bransjen,og tok fagbrev som bilmekaniker i 2003.Det jeg prøver å si er at jeg har kjørt utrolige mange biler gjennom årene at jeg klarer å skille mellom faktiske feil på bremser på en bil eller ikke. BMW f10,f11,f30 og f20 har nøyaktig samme feil når det kommer til kast i skivene under kort tid og med normal kjøremønster. Legger man sammen 1+1 så finner man veldig fort ut at det er ikke bremsene som har skyld i dette. Jeg har forsket litt på området her i det siste og kommet frem til at alle de nye bilene som har blitt levert ut har samme produsent på felger.En god kompis av meg som selger felger og dekk har målt det at felgene mine har 1,2 mm avvik på senter av felgene.Dvs at felgene er litt for store på navnet til bilen.Siden det ikke blir brukt senterring og det heller ikke er plass til det på originale felger så blir faktisk felg senter fort stort,som igjen gjør at det blir kast i navnet.Siden avviket er på mellom 1-1,2 mm så merkes ikke det av utstyret til BMW. Min teori er at enten så er de originale felgene problemet her,eller så er det faktisk fabrikk feil på navet. Som ikke BMW klarer å måle avvik på.Siden det er snakk om veldig få små avvik. Fordi på min bil så har jeg gått gjennom hele understellet rundt baut,og alt er tight og bra.Det er ikke slakk noen sted.Så da er det faktisk ikke understellet på bilen som er problemet her,det er noe annet som f.eks navet på bilen på hvert hjørne. Siden det er el servo motor på bilene våres,så vil f.eks feil på navet forplante seg videre til rattet.Og ved nedbremsing så så vil det virke som at bærekuler og casterforinger er defekt,noe det ikke er. Men andre forum i verden sier at alle feil kommer av defekt el servo "rack" og BMW har ingen løsning på det fra tyskland,men er fullstendig klar over at det er en feil et sted.Folk i UK har faktisk fått hevet kjøpene pga det og fått utlevert hele nye biler igjen,men med samme feil igjen etter noen 1000 km på veien. Med jeg oppdaterer deg Halko etter at mitt 3 verksted besøk prosjekt er over;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
John Kr Skrevet April 30, 2013 Share Skrevet April 30, 2013 Er fullt klar over at tråden handler om f11 John Kr.Men både f11 og f30 sliter med samme feil,så syns det var greit å dele min erfaring om f30 når sakens kjerne går ut på samme problem.Jeg selv er jo i bilbransjen,er selvstendig næringsdrivende innen bruktbil bransjen,og tok fagbrev som bilmekaniker i 2003.Det jeg prøver å si er at jeg har kjørt utrolige mange biler gjennom årene at jeg klarer å skille mellom faktiske feil på bremser på en bil eller ikke. BMW f10,f11,f30 og f20 har nøyaktig samme feil når det kommer til kast i skivene under kort tid og med normal kjøremønster. Legger man sammen 1+1 så finner man veldig fort ut at det er ikke bremsene som har skyld i dette. Jeg har forsket litt på området her i det siste og kommet frem til at alle de nye bilene som har blitt levert ut har samme produsent på felger.En god kompis av meg som selger felger og dekk har målt det at felgene mine har 1,2 mm avvik på senter av felgene.Dvs at felgene er litt for store på navnet til bilen.Siden det ikke blir brukt senterring og det heller ikke er plass til det på originale felger så blir faktisk felg senter fort stort,som igjen gjør at det blir kast i navnet.Siden avviket er på mellom 1-1,2 mm så merkes ikke det av utstyret til BMW. Min teori er at enten så er de originale felgene problemet her,eller så er det faktisk fabrikk feil på navet. Som ikke BMW klarer å måle avvik på.Siden det er snakk om veldig få små avvik. Fordi på min bil så har jeg gått gjennom hele understellet rundt baut,og alt er tight og bra.Det er ikke slakk noen sted.Så da er det faktisk ikke understellet på bilen som er problemet her,det er noe annet som f.eks navet på bilen på hvert hjørne. Siden det er el servo motor på bilene våres,så vil f.eks feil på navet forplante seg videre til rattet.Og ved nedbremsing så så vil det virke som at bærekuler og casterforinger er defekt,noe det ikke er. Men andre forum i verden sier at alle feil kommer av defekt el servo "rack" og BMW har ingen løsning på det fra tyskland,men er fullstendig klar over at det er en feil et sted.Folk i UK har faktisk fått hevet kjøpene pga det og fått utlevert hele nye biler igjen,men med samme feil igjen etter noen 1000 km på veien. Med jeg oppdaterer deg Halko etter at mitt 3 verksted besøk prosjekt er over;) Ok, det var ikke noe kritikk... Dersom man skal finne tilbake til disse opplysningene angående F30 så skal du ha god fantasi for å kunne søke på F11, men dine opplysniner er relevant til denne tråden uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå