Gå til innhold

Detailed BMW F10 520DA med lakken fra H.....te


 Share

Anbefalte innlegg

Hei godt folk. Jeg har i lang tid vert en ivrig leser her på Bimmers før jeg registrerte meg i høst.

Selv jakter jeg E30 om dagen. så håper det er prosjekt på plass i løpet av sommern/høsten.

Får vel introdusere meg skikkelig i "hvem er vi" tråden. link...

Skal vel ikke se bort fra at ASXn blir bytta med en LCI E91 heller

Men tenkte jeg kunne dele denne med dere, dette er en jobb jeg gjorde for en tid tilbake.

som bør passe fint på "Bimmers" Det er mye bilder å tråden er klippet fra et annet forum.

Så sikkert ikke alt som er like intresant her, spessielt ikke for de som har liten interesse av bilpleie.

BMW F10 520D som skal til ”pærs”

IMG_3144.jpg

IMG_2991.jpg

Bilen ble denne gangen faktisk hentet da det passet seg slik.

Hadde fått beskjed om at det trolig var litt lakkstøv på bilen, det viste seg være helt sant og litt verre en jeg hadde regnet med. Eieren skulle på en liten ferie som betyde at jeg fikk ha bilen en snau uke ekstra. Det viste seg å være gull verdt.

Når bilen hadde kommet seg inn i garasjen var det tydelig selv gjennom en del møkk at her var det litt arbeid i vente. Jeg hadde også blitt gjort oppmerksom på noen ”micropaint” lakkering som var gjort. Som ikke så helt bra ut………

Tenkte jeg skulle gjøre en rask liten test også til vasken av denne glideren.

En side med det gamle kjente for de aller fleste her på DCN. Nemlig Prickbort + surfex HD + skum + vask + Iron-x. den andre siden fikk bare et lag men Tar-x også skumlagt med Iron-x soap gel i skum kanon. Selv om det står ”dont delute with water” gjorde jeg allikevel det. Ca 50/50 i skum kanonen også skruen ca midt på justeringen. Også skulle dette få normal virketid også spyles og vaskes etter normal rutine. Som slutt test skulle Claybar og en føling med hånden være dommer.

Før vask…..

IMG_2881.jpg

IMG_2882.jpg

IMG_2883.jpg

IMG_2884.jpg

IMG_2887.jpg

Produktene linet opp å klare til testing..

IMG_2888.jpg

Prickbort og surfex lagt på venstre siden.

IMG_2889.jpg

IMG_2890.jpg

Tar-X legges på.

IMG_2891.jpg

IMG_2893.jpg

Ser ut til å gjøre litt jobb…

IMG_2895.jpg

IMG_2896.jpg

IMG_2897.jpg

IMG_2898.jpg

IMG_2899.jpg

IMG_2900.jpg

Prickbort og surfex jobber også

IMG_2901.jpg

IMG_2902.jpg

IMG_2903.jpg

IMG_2904.jpg

Tar-X henger utrolig godt på lakken og den renner ikke bort før du spyler godt på den. Den sheader vann faktisk. Og ikke noe problem å se hvor en har spylt eller om en har bommet på en liten flekk..

IMG_2905.jpg

IMG_2906.jpg

IMG_2907.jpg

IMG_2908.jpg

IMG_2909.jpg

Iron-X soap gel er lagt på en kan faktisk også se antydninger til at den ”blør” selv om det syntes dårlig på bildene.

IMG_2910.jpg

IMG_2911.jpg

IMG_2912.jpg

IMG_2914.jpg

IMG_2916.jpg

Valetpro Orange Prewash lagt på motsatt side etter avspyling av ”soap gelen”

IMG_2918.jpg

Bilen ble rygget inn igjen for å se etter visuelle forskjeller på HS og VS men det klarte jeg ikke se og heller ikke dokumentere, det som er tydelig er i alle fall at det er ikke mye beskyttelse igjen her..

IMG_2920.jpg

IMG_2921.jpg

IMG_2922.jpg

IMG_2923.jpg

IMG_2924.jpg

IMG_2925.jpg

Tid for vanlig vask med Optimum car wash i bøtta.

IMG_2928.jpg

IMG_2929.jpg

Clay etter dører på høyre side av bilen… Ikke mye å finne her

IMG_2930.jpg

Samme på venstre siden. Ikke noe å se her heller..

IMG_2932.jpg

IMG_2933.jpg

Konklusjon på denne bilen.

2 nye og spennende produkter gjør samme jobben som 5 produkter som jeg tidligere har brukt mye av. Riktig passer nok denne komboen seg best før en eventuell korrigering eller voksing.

Men ga helt klart mer en godkjent resultat.. Resten kan leses her.

Litt inspeksjonsbilder…. Lar disse tale for seg selv….

IMG_2934.jpg

IMG_2935.jpg

IMG_2936.jpg

IMG_2937.jpg

IMG_2938.jpg

IMG_2939.jpg

IMG_2940.jpg

IMG_2941.jpg

IMG_2942.jpg

Så var det duket og klart for å se om det var noe å hente i lakken..

Testet først litt med S30+ (easy clean) og orange scholl… Dette er bildet etter to harde runder…

Selv om det ser vesentlig bedre ut er jeg ikke kommet skikkelig igjennom lakkstøvet enda og har ikke rørt noen riper… bilen har ikke gått lange biten ca 19K men har klart å samle opp bra med riper alle er ”rette” og går i bilens lengde retning…. Lukter mye møkkete børstevask lang vei her..

IMG_2944.jpg

IMG_2945.jpg

IMG_2946.jpg

Det var sent på kvelden/ natten etter vask og andre ting så jeg tok en runde til med lykt og tok noen flere inspeksjonbilder. Og fant noen steder tydelige tegn etter gammel ”lakkerings maskering” grublet også litt på hva jeg skulle finne på med ruter, så testet litt med lakktynner og masse gnikking på bakruten, dette gav heldigvis resultater.

IMG_2947.jpg

IMG_2948.jpg

IMG_2949.jpg

IMG_2950.jpg

IMG_2951.jpg

IMG_2952.jpg

IMG_2953.jpg

IMG_2954.jpg

Lakkverksted det er her på fremfangeren det har vert ”reparert” litt….. (eller?)

IMG_2955.jpg

IMG_2958.jpg

IMG_2959.jpg

IMG_2960.jpg

Ny dag og nye muligheter, testet litt videre og hoppet rett på nye S2orange sammen med lilla scholl.

Det tok heller ikke nok…? Og gikk over på gul scholl sammen med S2, bildene er etter to runder med denne komboen. På spre pass etterfulgt av et pass på ca 1500 så 3-4-5 pass med MYE press så godt som flat bakplate på ca 2000…… og enda var det litt igjen noen steder… samt at det var knapt tegn til hollogrammer og kjørespor…. Så hva skal en si …. HARD nei…. Helt JæVLIG HARD!

Etterfulgt er en del arbeidsbilder og 50/50s

IMG_2961.jpg

IMG_2962.jpg

IMG_2963.jpg

IMG_2964.jpg

IMG_2965.jpg

IMG_2966.jpg

IMG_2967.jpg

IMG_2968.jpg

IMG_2969.jpg

IMG_2970.jpg

IMG_2971.jpg

IMG_2973.jpg

IMG_2975.jpg

IMG_2976.jpg

IMG_2977.jpg

IMG_2979.jpg

IMG_2983.jpg

IMG_2984.jpg

IMG_2986.jpg

IMG_2987.jpg

IMG_2989.jpg

IMG_2991.jpg

IMG_2993.jpg

IMG_2995.jpg

IMG_2998.jpg

IMG_3001.jpg

IMG_3003.jpg

Etter taket var ferdig og litt annet testing, ville jeg prøve ullpad og andre polisher for å se om de tok noe mer…. Jeg var innom alt fra menz PO34 til 3M FCP… men ikke noe ga noe mer cut en tidligere kombo, så fant jeg en ”gammel” sampel flaske med scholl S3+ prøve produktet som kun var et mellom steg før S3Gold kom ut. Denne ga faktisk merkbart mer cut en S2 men støvet også en del.

Noe jeg lett kunne leve med bare jeg fikk mer ut av poleringen… så resten av bilen ble kjørt med denne. Og gul scholl men fortsatt samme prosedyre som over. Bortsett fra at jeg kunne lette litt på presset i runde 2. Jeg holdt vel på med panseret alene i ca 5 timer før jeg nærmet meg et fornuftig resultat..

IMG_3005.jpg

IMG_3008.jpg

IMG_3010.jpg

IMG_3012.jpg

IMG_3013.jpg

IMG_3015.jpg

IMG_3017.jpg

IMG_3019.jpg

IMG_3020.jpg

IMG_3021.jpg

IMG_3022.jpg

IMG_3023.jpg

IMG_3024.jpg

Dette er hvordan det ser ut etter runde 1 med oppskrift ovenfor. Gul scholl+ S3+(gold)

Godt med RDS igjen å ta av her.. bare å la flexen stå på videre…

IMG_3026.jpg

IMG_3027.jpg

IMG_3028.jpg

IMG_3029.jpg

IMG_3031.jpg

IMG_3032.jpg

Jobbet meg fremover på denne siden, og tak støtfangere til slutt….

IMG_3033.jpg

IMG_3034.jpg

IMG_3038.jpg

IMG_3040.jpg

IMG_3041.jpg

IMG_3043.jpg

IMG_3044.jpg

IMG_3048.jpg

IMG_3049.jpg

IMG_3050.jpg

IMG_3053.jpg

IMG_3056.jpg

IMG_3060.jpg

IMG_3061.jpg

Dårlig bildet etter polering av lykteglass på bakluka, Hovedlampa i bakskjermen er ikke tatt.

IMG_3063.jpg

IMG_3065.jpg

IMG_3067.jpg

IMG_3068.jpg

IMG_3070.jpg

Dette er ikke ”normal” kost etter 2 runder med GROV rubbing og rubbing pad på 2000 rpm…

Jeg kommer ikke til å glemme denne bilen med det første…. Mye hardt arbeid..

IMG_3073.jpg

IMG_3075.jpg

Tid for fremfanger å se hva en kan rette opp etter ”profesjonelle”…..

Kjørte 3 runder med spotpad og samme kombo som tidligere her. Kjørte dog ikke på 2000rpm.

Tok tiden til hjelp og kjøre rolig på 1500rpm og jobbet over hele fangeren før jeg gikk tilbake til start.

IMG_3077.jpg

IMG_3078.jpg

FøR:

IMG_3080.jpg

ETTER:

IMG_3082.jpg

Kjørte bilen ut og skummet den med OPW for å bli kvitt støvet fra grov korrigeringen.

Bilen inn igjen også var det tid for Scholl S30+ (easy peasy) og grønn über… Kjørte denne på følgene måte: spre- 2pass med press på ca 1800 også 3-4 pass med lett press for siste finnish.

IMG_3083.jpg

IMG_3084.jpg

IMG_3085.jpg

IMG_3086.jpg

IMG_3087.jpg

IMG_3090.jpg

Ville prøve denne på panseret:

Den var grei å legge og ikke noe problem å buffe vekk. Det var litt vanskelig å se hvor den var lagt på denne lakken før den tørket for buffing. Den gav det kjente glassaktige overflaten og ekstremt glatt..

IMG_3094.jpg

IMG_3095.jpg

Bilder av ferdig vokset bil men ikke ”ferdig bil”

Etter alle disse timene med slit var det jo greit med litt kos, så valget falt på Swissvax Concorso på denne kjerra. Det ble lagt swissvax Autobahn og pneu på felger, scholl blue på annen plast. Autosol og Autobahn på eksos igjen og bare bones i hjulbuer.

IMG_3100.jpg

IMG_3102.jpg

Scholl blue på plast i grillen.

IMG_3103.jpg

IMG_3104.jpg

Så over til en del ferdig bilder, var ikke helt heldig med innstillingene på kamera når jeg tok bildene utdørs, men det får en leve med… Tror det ble et skapelig resultat denne gangen.

IMG_3106.jpg

IMG_3109.jpg

IMG_3111.jpg

IMG_3112.jpg

IMG_3113.jpg

IMG_3114.jpg

IMG_3115.jpg

IMG_3116.jpg

IMG_3117.jpg

IMG_3118.jpg

IMG_3119.jpg

IMG_3120.jpg

IMG_3121.jpg

IMG_3122.jpg

IMG_3123.jpg

IMG_3124.jpg

IMG_3125.jpg

IMG_3126.jpg

IMG_3127.jpg

IMG_3128.jpg

IMG_3129.jpg

IMG_3130.jpg

IMG_3131.jpg

IMG_3132.jpg

IMG_3133.jpg

IMG_3134.jpg

IMG_3135.jpg

IMG_3136.jpg

IMG_3137.jpg

IMG_3139.jpg

IMG_3140.jpg

IMG_3141.jpg

IMG_3142.jpg

IMG_3143.jpg

IMG_3144.jpg

IMG_3145.jpg

IMG_3146.jpg

IMG_3150.jpg

IMG_3151.jpg

IMG_3152.jpg

IMG_3153.jpg

IMG_3154.jpg

IMG_3155.jpg

IMG_3156.jpg

IMG_3157.jpg

Jeg var greit fornøyd når jeg fikk levert fra meg denne bilen.

Jeg regnet raskt over og kom vel frem til at det gikk med ca 25timer bare til grov korrigering og ca det samme på resten. altså et sted rundt 50+ timer totalt…

Utstyr brukt underveis:

Foma 747 HT

Scandicshine foamcannon

Valetpro Orange preewash

Valetpro billbery felgrens

Optimum car wash

Mac 124 Prickbort

Surfex HD

Carpro Tar-X

Carpro Iron-X

Carpro Iron-X soap gel

Scholl blå clay

Optimum no rinse wash and shine som clay lube

bernhard ull mitt fra SS

18L bøtte med GG

osv osv

korrigering:

Scholl S03Gold

Scholl S02 Orange

Scholl S3+ (gold)

Scholl S30+

Scholl S17+

Scholl Gul pad

Scholl orange pad

über grønn

+++++++ pads

3M Fast cut plus (FCP) grønn

Carpro Eraser

LSP:

Carpro C.quartz ceramic paint

Swissvax Concorso

Swissvax Autobahn

Swissvax Pneu

Scholl blue

Rain x

Og takk for titten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er tråder jeg liker. Flotte oversikter over utstyr. 50/50 bildene var bra også :D

Min lille erfaring ifra polering der jeg bruker roterende flex og kun 3M produkter er at BMW generelt har hard lakk? kan liksom alltid herje en del med grønn først for å få det bra, men jeg bruker mye oransje pute i stedet for grønn siden jeg sliter med å kjøre grønn pute(så støver det mye mer også)

Hva er det som gjør at lakken ser så jæ*** ut på en "ny" bil? Det går jo masse eldre biler om aldri har fått smake enn roterende maskin men bare blitt håndvasket og håndvokset i alle år som ser mye bedre ut enn dette her :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oij! her var det mye bra og hyggelig respons..

Kanskje jeg skulle lagt ut en annen jobb jeg har liggende på en en E61 M-sport carbonsort?

Fet jobb. Håper eier var FORNØYD!

Det var han nok :)

Dette er tråder jeg liker. Flotte oversikter over utstyr. 50/50 bildene var bra også :D

Min lille erfaring ifra polering der jeg bruker roterende flex og kun 3M produkter er at BMW generelt har hard lakk? kan liksom alltid herje en del med grønn først for å få det bra, men jeg bruker mye oransje pute i stedet for grønn siden jeg sliter med å kjøre grønn pute(så støver det mye mer også)

Hva er det som gjør at lakken ser så jæ*** ut på en "ny" bil? Det går jo masse eldre biler om aldri har fått smake enn roterende maskin men bare blitt håndvasket og håndvokset i alle år som ser mye bedre ut enn dette her :?:

Akkurat denne har nok gått mange runder i vaskemaskin, før den har stått inne på et lakkverksted dårlig tildekket, så det var lakkstøv på hele bilen inklusive vinduer...

Den grønne 3M puta er ikke veldig robust og gjør at det støver mye. den har i tillegg veldig små porer som fort blir tette med grov polish. Prøv f.eks Gul über eller gul scholl. så funker det mye bedre eventuelt også megs "softbuff" pads.

Fytti grisen for en jobb du har gjort med den der! Den må jo være vesentlig bedre enn når den rullet av samlebåndet...

Prisen på en slik behandling av min F11 koster vel skjorta?

Det koster lite i forhold til antall timer som blir lagt ned av timer i en slik bil.

Jeg har ingen intensjon om å leve av dette da jeg har helt grei fulldags jobb og gjør dette kun fordi det er hobby og lidenskap.

Hvordan er den iron x soap gel? Like effektiv som iron x på felg?

Hei, nei det syntes jeg ikke den er.

Driver nå å tester Bilthammer Kororsol som skal gjøre samme nytten uten den grusomme lukten også kan den legges på vått.

Meget bra jobba!

Hvilken årsmodell er dette? Synes det var mye vaskeriper:o

Det er vel så vidt jeg husker en 2011mod (les litt lenger opp) dette er import bil.

Du må nesten legge ut bilder av reaksjonen til eieren også. For dette er jo sinnsykt! Du er skikkelig god til det du gjør!

Det har jeg desverre ikke :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig flott stykke arbeid ja :)

Takk for det.

Rett over påske er det klart for en annen F1x denne gangen 525D i spacegrey, vil tro den er i langt bedre stand en denne var

Legg gjerne ut bilder av den jobben også. Har spacegrey selv. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...