Tyggern Skrevet Mars 16, 2013 Share Skrevet Mars 16, 2013 Hei godt folk. Jeg har i lang tid vert en ivrig leser her på Bimmers før jeg registrerte meg i høst. Selv jakter jeg E30 om dagen. så håper det er prosjekt på plass i løpet av sommern/høsten. Får vel introdusere meg skikkelig i "hvem er vi" tråden. link... Skal vel ikke se bort fra at ASXn blir bytta med en LCI E91 heller Men tenkte jeg kunne dele denne med dere, dette er en jobb jeg gjorde for en tid tilbake. som bør passe fint på "Bimmers" Det er mye bilder å tråden er klippet fra et annet forum. Så sikkert ikke alt som er like intresant her, spessielt ikke for de som har liten interesse av bilpleie. BMW F10 520D som skal til ”pærs” Bilen ble denne gangen faktisk hentet da det passet seg slik. Hadde fått beskjed om at det trolig var litt lakkstøv på bilen, det viste seg være helt sant og litt verre en jeg hadde regnet med. Eieren skulle på en liten ferie som betyde at jeg fikk ha bilen en snau uke ekstra. Det viste seg å være gull verdt. Når bilen hadde kommet seg inn i garasjen var det tydelig selv gjennom en del møkk at her var det litt arbeid i vente. Jeg hadde også blitt gjort oppmerksom på noen ”micropaint” lakkering som var gjort. Som ikke så helt bra ut……… Tenkte jeg skulle gjøre en rask liten test også til vasken av denne glideren. En side med det gamle kjente for de aller fleste her på DCN. Nemlig Prickbort + surfex HD + skum + vask + Iron-x. den andre siden fikk bare et lag men Tar-x også skumlagt med Iron-x soap gel i skum kanon. Selv om det står ”dont delute with water” gjorde jeg allikevel det. Ca 50/50 i skum kanonen også skruen ca midt på justeringen. Også skulle dette få normal virketid også spyles og vaskes etter normal rutine. Som slutt test skulle Claybar og en føling med hånden være dommer. Før vask….. Produktene linet opp å klare til testing.. Prickbort og surfex lagt på venstre siden. Tar-X legges på. Ser ut til å gjøre litt jobb… Prickbort og surfex jobber også Tar-X henger utrolig godt på lakken og den renner ikke bort før du spyler godt på den. Den sheader vann faktisk. Og ikke noe problem å se hvor en har spylt eller om en har bommet på en liten flekk.. Iron-X soap gel er lagt på en kan faktisk også se antydninger til at den ”blør” selv om det syntes dårlig på bildene. Valetpro Orange Prewash lagt på motsatt side etter avspyling av ”soap gelen” Bilen ble rygget inn igjen for å se etter visuelle forskjeller på HS og VS men det klarte jeg ikke se og heller ikke dokumentere, det som er tydelig er i alle fall at det er ikke mye beskyttelse igjen her.. Tid for vanlig vask med Optimum car wash i bøtta. Clay etter dører på høyre side av bilen… Ikke mye å finne her Samme på venstre siden. Ikke noe å se her heller.. Konklusjon på denne bilen. 2 nye og spennende produkter gjør samme jobben som 5 produkter som jeg tidligere har brukt mye av. Riktig passer nok denne komboen seg best før en eventuell korrigering eller voksing. Men ga helt klart mer en godkjent resultat.. Resten kan leses her. Litt inspeksjonsbilder…. Lar disse tale for seg selv…. Så var det duket og klart for å se om det var noe å hente i lakken.. Testet først litt med S30+ (easy clean) og orange scholl… Dette er bildet etter to harde runder… Selv om det ser vesentlig bedre ut er jeg ikke kommet skikkelig igjennom lakkstøvet enda og har ikke rørt noen riper… bilen har ikke gått lange biten ca 19K men har klart å samle opp bra med riper alle er ”rette” og går i bilens lengde retning…. Lukter mye møkkete børstevask lang vei her.. Det var sent på kvelden/ natten etter vask og andre ting så jeg tok en runde til med lykt og tok noen flere inspeksjonbilder. Og fant noen steder tydelige tegn etter gammel ”lakkerings maskering” grublet også litt på hva jeg skulle finne på med ruter, så testet litt med lakktynner og masse gnikking på bakruten, dette gav heldigvis resultater. Lakkverksted det er her på fremfangeren det har vert ”reparert” litt….. (eller?) Ny dag og nye muligheter, testet litt videre og hoppet rett på nye S2orange sammen med lilla scholl. Det tok heller ikke nok…? Og gikk over på gul scholl sammen med S2, bildene er etter to runder med denne komboen. På spre pass etterfulgt av et pass på ca 1500 så 3-4-5 pass med MYE press så godt som flat bakplate på ca 2000…… og enda var det litt igjen noen steder… samt at det var knapt tegn til hollogrammer og kjørespor…. Så hva skal en si …. HARD nei…. Helt JæVLIG HARD! Etterfulgt er en del arbeidsbilder og 50/50s Etter taket var ferdig og litt annet testing, ville jeg prøve ullpad og andre polisher for å se om de tok noe mer…. Jeg var innom alt fra menz PO34 til 3M FCP… men ikke noe ga noe mer cut en tidligere kombo, så fant jeg en ”gammel” sampel flaske med scholl S3+ prøve produktet som kun var et mellom steg før S3Gold kom ut. Denne ga faktisk merkbart mer cut en S2 men støvet også en del. Noe jeg lett kunne leve med bare jeg fikk mer ut av poleringen… så resten av bilen ble kjørt med denne. Og gul scholl men fortsatt samme prosedyre som over. Bortsett fra at jeg kunne lette litt på presset i runde 2. Jeg holdt vel på med panseret alene i ca 5 timer før jeg nærmet meg et fornuftig resultat.. Dette er hvordan det ser ut etter runde 1 med oppskrift ovenfor. Gul scholl+ S3+(gold) Godt med RDS igjen å ta av her.. bare å la flexen stå på videre… Jobbet meg fremover på denne siden, og tak støtfangere til slutt…. Dårlig bildet etter polering av lykteglass på bakluka, Hovedlampa i bakskjermen er ikke tatt. Dette er ikke ”normal” kost etter 2 runder med GROV rubbing og rubbing pad på 2000 rpm… Jeg kommer ikke til å glemme denne bilen med det første…. Mye hardt arbeid.. Tid for fremfanger å se hva en kan rette opp etter ”profesjonelle”….. Kjørte 3 runder med spotpad og samme kombo som tidligere her. Kjørte dog ikke på 2000rpm. Tok tiden til hjelp og kjøre rolig på 1500rpm og jobbet over hele fangeren før jeg gikk tilbake til start. FøR: ETTER: Kjørte bilen ut og skummet den med OPW for å bli kvitt støvet fra grov korrigeringen. Bilen inn igjen også var det tid for Scholl S30+ (easy peasy) og grønn über… Kjørte denne på følgene måte: spre- 2pass med press på ca 1800 også 3-4 pass med lett press for siste finnish. Ville prøve denne på panseret: Den var grei å legge og ikke noe problem å buffe vekk. Det var litt vanskelig å se hvor den var lagt på denne lakken før den tørket for buffing. Den gav det kjente glassaktige overflaten og ekstremt glatt.. Bilder av ferdig vokset bil men ikke ”ferdig bil” Etter alle disse timene med slit var det jo greit med litt kos, så valget falt på Swissvax Concorso på denne kjerra. Det ble lagt swissvax Autobahn og pneu på felger, scholl blue på annen plast. Autosol og Autobahn på eksos igjen og bare bones i hjulbuer. Scholl blue på plast i grillen. Så over til en del ferdig bilder, var ikke helt heldig med innstillingene på kamera når jeg tok bildene utdørs, men det får en leve med… Tror det ble et skapelig resultat denne gangen. Jeg var greit fornøyd når jeg fikk levert fra meg denne bilen. Jeg regnet raskt over og kom vel frem til at det gikk med ca 25timer bare til grov korrigering og ca det samme på resten. altså et sted rundt 50+ timer totalt… Utstyr brukt underveis: Foma 747 HT Scandicshine foamcannon Valetpro Orange preewash Valetpro billbery felgrens Optimum car wash Mac 124 Prickbort Surfex HD Carpro Tar-X Carpro Iron-X Carpro Iron-X soap gel Scholl blå clay Optimum no rinse wash and shine som clay lube bernhard ull mitt fra SS 18L bøtte med GG osv osv korrigering: Scholl S03Gold Scholl S02 Orange Scholl S3+ (gold) Scholl S30+ Scholl S17+ Scholl Gul pad Scholl orange pad über grønn +++++++ pads 3M Fast cut plus (FCP) grønn Carpro Eraser LSP: Carpro C.quartz ceramic paint Swissvax Concorso Swissvax Autobahn Swissvax Pneu Scholl blue Rain x Og takk for titten. Mr Mykland reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mariuse34 Skrevet Mars 16, 2013 Share Skrevet Mars 16, 2013 Fet jobb. Håper eier var FORNØYD! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
skiern Skrevet Mars 16, 2013 Share Skrevet Mars 16, 2013 Meget imponerende resultat! Forskjell mellom de to bildene er vel shining av dekk, felger og eksoshale? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e30 tic Skrevet Mars 16, 2013 Share Skrevet Mars 16, 2013 Dette er tråder jeg liker. Flotte oversikter over utstyr. 50/50 bildene var bra også Min lille erfaring ifra polering der jeg bruker roterende flex og kun 3M produkter er at BMW generelt har hard lakk? kan liksom alltid herje en del med grønn først for å få det bra, men jeg bruker mye oransje pute i stedet for grønn siden jeg sliter med å kjøre grønn pute(så støver det mye mer også) Hva er det som gjør at lakken ser så jæ*** ut på en "ny" bil? Det går jo masse eldre biler om aldri har fått smake enn roterende maskin men bare blitt håndvasket og håndvokset i alle år som ser mye bedre ut enn dette her Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hardtop Skrevet Mars 16, 2013 Share Skrevet Mars 16, 2013 Fytti grisen for en jobb du har gjort med den der! Den må jo være vesentlig bedre enn når den rullet av samlebåndet... Prisen på en slik behandling av min F11 koster vel skjorta? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hylle Skrevet Mars 16, 2013 Share Skrevet Mars 16, 2013 Hvordan er den iron x soap gel? Like effektiv som iron x på felg? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haakon_H Skrevet Mars 16, 2013 Share Skrevet Mars 16, 2013 Meget bra jobba! Hvilken årsmodell er dette? Synes det var mye vaskeriper:o Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Garbrandt Skrevet Mars 16, 2013 Share Skrevet Mars 16, 2013 Tøft! Kjempe jobb! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rollerboy Skrevet Mars 16, 2013 Share Skrevet Mars 16, 2013 Du må nesten legge ut bilder av reaksjonen til eieren også. For dette er jo sinnsykt! Du er skikkelig god til det du gjør! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tyggern Skrevet Mars 17, 2013 Forfatter Share Skrevet Mars 17, 2013 Oij! her var det mye bra og hyggelig respons.. Kanskje jeg skulle lagt ut en annen jobb jeg har liggende på en en E61 M-sport carbonsort? Fet jobb. Håper eier var FORNØYD! Det var han nok Dette er tråder jeg liker. Flotte oversikter over utstyr. 50/50 bildene var bra også Min lille erfaring ifra polering der jeg bruker roterende flex og kun 3M produkter er at BMW generelt har hard lakk? kan liksom alltid herje en del med grønn først for å få det bra, men jeg bruker mye oransje pute i stedet for grønn siden jeg sliter med å kjøre grønn pute(så støver det mye mer også) Hva er det som gjør at lakken ser så jæ*** ut på en "ny" bil? Det går jo masse eldre biler om aldri har fått smake enn roterende maskin men bare blitt håndvasket og håndvokset i alle år som ser mye bedre ut enn dette her Akkurat denne har nok gått mange runder i vaskemaskin, før den har stått inne på et lakkverksted dårlig tildekket, så det var lakkstøv på hele bilen inklusive vinduer... Den grønne 3M puta er ikke veldig robust og gjør at det støver mye. den har i tillegg veldig små porer som fort blir tette med grov polish. Prøv f.eks Gul über eller gul scholl. så funker det mye bedre eventuelt også megs "softbuff" pads. Fytti grisen for en jobb du har gjort med den der! Den må jo være vesentlig bedre enn når den rullet av samlebåndet...Prisen på en slik behandling av min F11 koster vel skjorta? Det koster lite i forhold til antall timer som blir lagt ned av timer i en slik bil. Jeg har ingen intensjon om å leve av dette da jeg har helt grei fulldags jobb og gjør dette kun fordi det er hobby og lidenskap. Hvordan er den iron x soap gel? Like effektiv som iron x på felg? Hei, nei det syntes jeg ikke den er. Driver nå å tester Bilthammer Kororsol som skal gjøre samme nytten uten den grusomme lukten også kan den legges på vått. Meget bra jobba!Hvilken årsmodell er dette? Synes det var mye vaskeriper:o Det er vel så vidt jeg husker en 2011mod (les litt lenger opp) dette er import bil. Du må nesten legge ut bilder av reaksjonen til eieren også. For dette er jo sinnsykt! Du er skikkelig god til det du gjør! Det har jeg desverre ikke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet Mars 17, 2013 Share Skrevet Mars 17, 2013 Utrolig flott stykke arbeid ja Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tyggern Skrevet Mars 22, 2013 Forfatter Share Skrevet Mars 22, 2013 Utrolig flott stykke arbeid ja Takk for det. Rett over påske er det klart for en annen F1x denne gangen 525D i spacegrey, vil tro den er i langt bedre stand en denne var Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hardtop Skrevet Mars 22, 2013 Share Skrevet Mars 22, 2013 Utrolig flott stykke arbeid ja Takk for det. Rett over påske er det klart for en annen F1x denne gangen 525D i spacegrey, vil tro den er i langt bedre stand en denne var Legg gjerne ut bilder av den jobben også. Har spacegrey selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tyggern Skrevet April 23, 2013 Forfatter Share Skrevet April 23, 2013 Utrolig flott stykke arbeid ja Legg gjerne ut bilder av den jobben også. Har spacegrey selv. Da skal jeg få lagt ut denne om kort. Den var i langt bedre lakk stand en denne var.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KireS Skrevet April 23, 2013 Share Skrevet April 23, 2013 Fantastisk redning av bilen, fytti katta å den så ut i lakken! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå