Gå til innhold

Dokumentasjon på godkjente dekk dim til e60/61 ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hola !

var på BT her om dagen og skulle godkjenne vinterhjula, de er 235/35/19 og 275/30/19.

fikk ikke godkjent de pga det ikke var 245 foran, var for stor forskjell mellom dekkene sa han.

noen som vet om en plass det står tuv godkjente strls på bilene ? han på bt sa jeg måtte kikke på et sted på nettet men han viste ikke hvor og vise til det.

Skrevet

Ja, der ser du jo hvor mye peiling de har på biltilsynet.... får vel nesten ikke noen mindre forskjell på dekka i rulleomkrets en du har der :D det er 0,08% forskjell i rulleomkrets på dekka.

Nei, eneste jeg kan si er å enten dra på et annet biltilsyn eller bare drit i å godkjenne det.

De lager jo egne regler mens de driver på og det er forskjellige regler fra stasjon til stasjon.... offentlig etat på sitt beste :applause:

Men hva slags felger har du? er jo mulig å finne tüv papirene, så står det kanskje der, men er litt forskjell fra produsent til produsent om hvof flinke de er til å skrive inn forskjellige str.

Skrevet

litt usikker egentlig. er enten GS eller andre sine hjul. sto på bilen nmår jeg kjøpte den, så kjøpte bare vinterdekk og brukte de til vintern i stede for sommer. sto 245 foran men kjørte 235 i stede på de.

Skrevet

Du må uansett ha tuv papir på felgene for og få dette godkjent, og i de papirene står det hvilken dimmensjoner som godkjennes på din bil.

Jeg skal godkjenne mine sommerhjul i år, med 235/40-18 og 265/35-18. Har sendt og lagt ved tuv papir på mail til biltilsynet, og spurt hva som skulle til for og få godkjent. (Bare for og sjekke litt på forhånd)

Fikk da beskjed om at den dimmensjonen jeg ville bruke (hadde da 275 bakdekk) ikke kunne godkjennes på min bil da papirene kun godkjente 265 på e39 touring (jeg hadde missforstått papiret og trodde jeg kunne ha 275).

Uansett, det var plankekjøring sa han om jeg hadde 265 og rett loadindex og hastighetsmerking, og at det var ok klaring over alt.

Han var også glad for at jeg sendte mail og spurte og prøvde og sette meg litt inn i dette, da han alt for ofte hadde folk inne som vifta med tuv papir og var forbanna når det ikke ble godkjent. Folk har en tendens til og tro at bare de har tuv så blir det godkjent uansett, men det er da ikke tilfelle. :)

Skrevet
litt usikker egentlig. er enten GS eller andre sine hjul. sto på bilen nmår jeg kjøpte den, så kjøpte bare vinterdekk og brukte de til vintern i stede for sommer. sto 245 foran men kjørte 235 i stede på de.

Hva står det på den klistrelappen din i døra da?

på min står det sikkert 15 forskjellige dim, alt fra 16 tom til 19 tom... men kun opp til 255 bak.

Om det er GS felger, så burde jo de ha papirer på dette.... for finner feks. tüv papirer på aez felger på 19x9,5 som er godkjent med opp til 285 på E60.

Kan jo prøve å bruke disse, det har jeg gjort med hell før :D

Bak: http://www.aez-wheels.com/certificates/ ... 242501.pdf

Framme: http://www.aez-wheels.com/certificates/ ... 241501.pdf

Jeg hadde en side før, som hadde et arkiv med tüv papirer fra en haug med produsenter, men finner den ikke igjen nå...

Skrevet

Trenger ikke TUV på felger nei, fikk mine gs felger godkjent i fjor med 235/265 framme/bak. Det de i midlertid forlangte var dokumentasjon på at eg kan ha ulik dekk og felg dimensjon framme og bak.

Han tipset også om at bmw forhandler har dette, en tlf der og eg fikk nødvendige dokumenter pr mail :)

Skrevet
Trenger ikke TUV på felger nei, fikk mine gs felger godkjent i fjor med 235/265 framme/bak. Det de i midlertid forlangte var dokumentasjon på at eg kan ha ulik dekk og felg dimensjon framme og bak.

Han tipset også om at bmw forhandler har dette, en tlf der og eg fikk nødvendige dokumenter pr mail :)

ja er det jeg måtte dokumentere at det var godkjent med forskjellig dim foran og bak. hadde det ikke vert så stor forskjell gikk det greit sa han. eks. 235 foran 255 bak. 245 foran 265 bak.

Skrevet

Var ikke det jeg ble fortalt vertfall, han var fornøyd med tuv papirene jeg hadde som sa at e39 touring kunne bruke kombinasjonen 235/265 :)

Men tror jeg da skal ta en tlf til bmw og høre for sikkerhetsskyld, greit og ha i bakhånden om noe skulle skjære seg :)

Skrevet

225 går med 255 og 235/265 og 245/275 u see ;) Tok ett kjapt søk igjennom dataen for å finne det dokumentet uten hell. Men du får det fra bavaria.

Det med tuv på felger trur eg blir praktisert ulikt på de forskjellige trafikkstasjonene.. har og hørt at en måtte ha tuv ser du.

Fikk min igjennom i Haugesund..

Skrevet

Sånn kjapp spørsmål, men hvorfor må man godkjenne felger? Er det noe krav?

Veit det med innpress og dekk dim, men hvorfor godkjenne hos BT?

Skrevet

Du trenger i utganspunktet ikke å godkjenne det når inpresset er innenfor +/- 15mm av orginalt. dvs. du kan endre innpress på hvert hjul inntil 7,5mm uten å godkjenne de.

og rulleomkrets skal være innenfor 5% av orginal rulleomkrets.

Sånn i grove trekk iallefall... så kommer diverse biltilsyn og lager litt egne regler i tillegg, så det er aldri godt å vite. kunne jo iallefall hatt like regler i hele landet :D

Skrevet

Du trenger i utganspunktet ikke å godkjenne det når inpresset er innenfor +/- 15mm av orginalt. dvs. du kan endre innpress på hvert hjul inntil 7,5mm uten å godkjenne de.

Sånn i grove trekk iallefall... så kommer diverse biltilsyn og lager litt egne regler i tillegg, så det er aldri godt å vite. kunne jo iallefall hatt like regler i hele landet :D

Dersom man har forskjellig dim fremme og bak, skal det i vognkortet.

Ellers bør det også nevnest at dersom man har senkesett, så skal dekkdimensjonen man ønsker stå i papirene til senkesettet. Dette er det derimot mange som ser igjennom fingrene på, men etter boka må det ivertfall stå der.

Skrevet

Dersom man har forskjellig dim fremme og bak, skal det i vognkortet.

Ellers bør det også nevnest at dersom man har senkesett, så skal dekkdimensjonen man ønsker stå i papirene til senkesettet. Dette er det derimot mange som ser igjennom fingrene på, men etter boka må det ivertfall stå der.

Vel, da har jeg lært noe nytt idag. Takk :applause:

Da jeg skulle godkjenne mine bilstein coilovers kjørte jeg dit med 235/35-19 og 265/30-19, da nevnte de ikke noe. Hmm.... :?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...