bikerune Skrevet April 11, 2013 Share Skrevet April 11, 2013 Hei. Er ny på forumet med en nyimportert 95 m5 touring i garasjen, mva betalt. Skal presentere bilen etterhvert (røper serienr til den som hjelper meg på pm ) Inntil videre undersøker jeg alternativ fortolling. Var på tollkontoret og deres historiske nybilpris (samme som på skatteetaten) må være feil, se på motorstørrelse, volum og kw- det er vitterlig 3.6 data som er oppgitt. Riktig prisliste anyone, kan da ikke være statshemmelig hva BMW forlangte for M5 TOURING i 1995. Noen som har fått godkjent eget grunnlag for historisk nybilpris og bruktverdi?? Har betalt endel for bilen i utlandet, og hvis jeg ikke kommer ut med en fornuftig brøk, går den til langtidsrestaurering og lufting med prøveskilter innimellom (ikke nødvendig men den er såpass spesiell at den fortjener å være helt strøken).Bør etter min oppfatning være rimelig å komme ut med en brøk rundt 0.07. Ps. tror jeg har søkt gjennom de fleste postene på div forum, og funnet ut at det er tatt inn noen m5 touring, uten at de står i tollvesenets lister over avgjørelser. Står en i den eldste listen der brøken er 0.12, det er for drøyt, to sedaner kommer ut på nedsiden av 0.07. Gidder ikke spille bingo i forhold til dette spesialkontoret til tollvesenet. Brom, brom. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ellingsen B. Skrevet April 11, 2013 Share Skrevet April 11, 2013 http://www.skatteetaten.no/no/Tabeller-og-satser/Bilpriser---listepris-som-ny/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bikerune Skrevet April 11, 2013 Forfatter Share Skrevet April 11, 2013 Takk, den lista har jeg studert både for 1994 og 1995, men den er da vitterlig feil, det er kun oppgitt pris for sedan, og se på volum og kw så er det priser for M5 3.6, altså er det et eller annet som er galt, sannsynligvis gamle priser fra 1990 og 1991 som er videreført. Touringen ble forresten aldri levert som noe annet enn 3.8., så en BMW prisliste jeg kan kopiere anyone?? Er interessert i evt. hele underlaget, dersom noen har vært i prosessen med alternativ fortolling på m5 touring tidligere. Brom, brom Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SigurdE36 Skrevet April 11, 2013 Share Skrevet April 11, 2013 Jeg hadde en samtale med hun i info skranken på tollkontoret i Oslo, da det ikke finnes noe slik info på Alpina'n min. Da fikk jeg beskjed om å kontakte BMW Norge, det er sikkert lettest i ditt tilfelle også, om du mener det er feil tall på sidene til skatteetaten. De må jo ha det liggende ett sted. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bikerune Skrevet April 11, 2013 Forfatter Share Skrevet April 11, 2013 Takk for tipset, skal kontakte BMW Norge i morgen. Merkelig hvor hemmelig nybilprisen skal være, innbiller meg at både Finn og Broom hadde noen sider med historiske data tidligere, men for Broom sin del er det ingen opplysninger om M5, selvom de fortsatt har 1995 data tilgjengelige. Går ut fra at en eller annen entusiast sitter med en gammel prisliste der ute, så skal også sjekke med BMW CCN. (Fortsatt premiering med avsløring av serienr. til den som sender en PM med data, for en M5 entusiast tror jeg det vil være en positiv overraskelse ) Brom, brom. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SigurdE36 Skrevet April 11, 2013 Share Skrevet April 11, 2013 Snakker vi nr 891 eller Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bikerune Skrevet April 11, 2013 Forfatter Share Skrevet April 11, 2013 He, he det er 209 nummer å gjette blant. PM sendt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reihenmotor Skrevet April 11, 2013 Share Skrevet April 11, 2013 Det er da altså med 6-trinnskasse, og sikkert en av de aller siste modellene antar jeg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet April 11, 2013 Share Skrevet April 11, 2013 E34 M5 3.8 er ikke i prislistene fordi de ikke var tilgjengelige hos forhandler. De var for dyre, med lav etterspørsel. Dette var i en tid da bilavgiftene var ekstremt høye, og boligkrakket fortsatt satt i hos mange. Alle 3.8-biler i Norge er tatt inn privat/bruktimport. I Sverige kostet en ny E34 M5 Touring ca 980 000kr i 1992. De var steike dyre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SigurdE36 Skrevet April 12, 2013 Share Skrevet April 12, 2013 E34 M5 3.8 er ikke i prislistene fordi de ikke var tilgjengelige hos forhandler. De var for dyre, med lav etterspørsel. Dette var i en tid da bilavgiftene var ekstremt høye, og boligkrakket fortsatt satt i hos mange. Alle 3.8-biler i Norge er tatt inn privat/bruktimport.I Sverige kostet en ny E34 M5 Touring ca 980 000kr i 1992. De var steike dyre. Er det faktisk ikke solgt noen 3.8 nye i Norge? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet April 12, 2013 Share Skrevet April 12, 2013 Var det ikke slik at M5 3,8 kun lå i prislistene som Varebil, og ikke vanlig Touring og sedan da disse ikke ble markedsført pga astronomiske priser? Mener å ha hørt det en vei... Vet iallfall at de ble solgt noen nye M5 3,8 i Norge i 94 og 95 men som varebil altså, vet om en som har en som ble kjøpt ny lokalt her og har sett flere på nett som har vært Norsksolgte. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bikerune Skrevet April 12, 2013 Forfatter Share Skrevet April 12, 2013 E34 M5 3.8 er ikke i prislistene fordi de ikke var tilgjengelige hos forhandler. De var for dyre, med lav etterspørsel. Dette var i en tid da bilavgiftene var ekstremt høye, og boligkrakket fortsatt satt i hos mange. Alle 3.8-biler i Norge er tatt inn privat/bruktimport.I Sverige kostet en ny E34 M5 Touring ca 980 000kr i 1992. De var steike dyre. Endelig good news, her kommer det jeg er ute etter, nemlig at listene til tollvesenet er feil. Synd hvis det er noen som har gått gjennom alternativ beregning og tatt dette for god fisk. Nå gjelder det å framskaffe dokumentasjon på hva riktig nybilpris ville vært i 1995. Håper jo den blir skyhøy så brøken for beregning av engangsavgift blir gunstig. Merkelig at de ligger inne med priser for 3.6 literen som hadde gått ut av produksjon for flere år siden i 1995, markedsførte BMW salg av overliggere for det norske markedet på grunn av avgiftene??? Brom brom Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet April 12, 2013 Share Skrevet April 12, 2013 Merkelig at de ligger inne med priser for 3.6 literen som hadde gått ut av produksjon for flere år siden i 1995, markedsførte BMW salg av overliggere for det norske markedet på grunn av avgiftene??? BMW solgte ut de siste 3.6-bilene sensommeren 1992. Er bare en skrivefeil. Hørte også av en BMW-ansatt en gang at de aldri hadde tatt inn 3.8 via forhandler. En norsk pris hadde nok vært høy - en 3.6 kostet i dagens pengeverdi 1.7 millioner. Pluss økte avgifter på en 3.8, prisøkning fra BMW og pristillegg for touring. Vi ser nok fort på en bil til 1 300 000kr i 1992/nærmere 2 mill i dagens pengeverdi. I 1992-1994 ble det solgt ytterst få biler i denne prisklassen. Var det ikke slik at M5 3,8 kun lå i prislistene som Varebil, og ikke vanlig Touring og sedan da disse ikke ble markedsført pga astronomiske priser? Mener å ha hørt det en vei... Vet iallfall at de ble solgt noen nye M5 3,8 i Norge i 94 og 95 men som varebil altså, vet om en som har en som ble kjøpt ny lokalt her og har sett flere på nett som har vært Norsksolgte. M5 lå aldri i prislistene som varebil. Tror ikke du er klar over hvor sjelden E34 M5 3.8 sedan faktisk er i landet - spesielt 1994/1995-modeller er det få av (uten at verdien er ekstremt høy av den grunn). Jeg har fulgt med på M5 touring med argusøyne i en del år, og har sett en 1992-modell førstegangsregistrert i Norge i 1994, og en 1993 førstegangsregistrert i 1996. De fleste kom inn på varebilreglene i 1998-2001, akkurat som med 530/540/Audi C4 S4/S6/S124 300TDT... Norge er sammen med Sverige de to landene med flest E34 M5 touring. Varebil-reglene var en liten gullgruve sånn sett, og regelendringene for drøye ti år siden har gjort bilparken tristere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 12, 2013 Share Skrevet April 12, 2013 En norsk pris hadde nok vært høy - en 3.6 kostet i dagens pengeverdi 1.7 millioner. Pluss økte avgifter på en 3.8, prisøkning fra BMW og pristillegg for touring. Vi ser nok fort på en bil til 1 300 000kr i 1992/nærmere 2 mill i dagens pengeverdi. I 1992-1994 ble det solgt ytterst få biler i denne prisklassen. Ja... og akkurat dette poenget er litt viktig å forstå når man snakker om E34 M5 og tilsvarende biler fra 80 og 90-tallet. Den gangen var det et helt annet bilavgiftsregime og bilmodeller som f.eks E34 M5, Mercedes-Benz W124 500E, Porsche 928S, Porsche 911 Turbo etc. var derfor seriøst kostbare i relasjon til dagens pengeverdi og ikke minst i forhold til lønningene den gangen. Folk flest kunne bare drømme om å eie slike biler og langt mindre kjøpe dem nye eller nesten nye. Jeg ble fortalt på midten av 80-tallet at bare 2-3 år tidligere var det under 200 Porscher registrert i Norge og de aller fleste av disse var 356, tidlige 911 modeller og 914. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KingB Skrevet April 12, 2013 Share Skrevet April 12, 2013 Spennede Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå