Gå til innhold

BMW ConnectedDrive i Norge

Anbefalte innlegg

Når jeg kjøpte min F11 for nå 2 år siden var ConnectedDrive med diverse online og assist tjenester allerede vel etablert i de fleste land og noe BMW satset sterkt og profilert på. Min norske forhandler (BILIA) påstod at det 'snart' kom til Norge også så jeg satset på noen opsjoner som skulle legge til rette for dette. Forgjeves.

I tiden som har gått har jeg fra tid til annet søkt oppdatert informasjon om temaet både her på forumet og sendt mail til BMW Norge. Uten respons for øvrig.

Det er mitt inntrykk at disse tjenestene nå 2 år senere stort sett fremdeles mangler i Norge.

Hva kan årsaken være? Er det ingen som bryr seg? Er markedet for lite for de investeringer som eventuelt må gjøres?

Selv om jeg er fornøyd med bilen og merket vil jeg påstå at Bil Norge generelt og BMW Norge spesielt er akterutseilt på online tjenester i bil.

Av alle merker ser det ut som Volvo (som var ingensteder da BMW var pionerer på dette for noen år siden) har kommer lengst i Norge.

Link til gammel tråd om emnet

http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?t=180249

Slik er reklamen. Kanskje ikke villedende siden det står noe med liten skrift om at enkelte av tjenestene ikke er i tilgjengelig i alle land. Les 'de fleste'. Les 'Norge'.

satyvu6a.jpg

u8ynygu7.jpg

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, i den reklamen som jeg klippet inn og som jeg trodde på forledes kundene til å tro at dette er tilgjengelig i Norge også men det meste er som sagt 'promise-ware'

Irriterende siden BMW Norge har benyttet dette i markedsføringen i årevis uten å levere varene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags ConnectedDrive funksjoner mangler du/fungerer ikke? Jeg har ConnectedDrive i vår E60 og F01 og har full funksjonalitet i funksjonene.

Svaret finner du i den gamle tråden jeg linket til over

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner egentlig ikke noe svar på hva du savner av ConnectedDrive i den tråden. BMW Assist fungerer riktignok ikke i Norge (som man kan se er det en abbonement tjeneste og er ikke utbygget), men de fleste andre ConnectedDrive funksjoner fungerer som BMW Online, Internet osv. Derfor lurer jeg på hva det er du savner, for de fleste får nemlig feilmelding om at en av delene ikke er tilgjengelig i det aktuelle landet (som et av bildene illustrerer i linken din).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker ikke som vi leser samme tråden, men fint hvis du er fornøyd :-)

Slik jeg har oppfattet det er BMW Online i likhet med BMW Assist en tjeneste som er tilrettelagt av BMW i det aktuelle landet , bl.a. med egen BMW Online bruker-id og adresse som ulike tjenester benytter. Mener en slik tilrettelegging ikke er gjort i Norge.

I mitt Professional meny system virker ikke Service kontakt tjenesten + noen andre meny valg som jeg ikke kommer på i farten. Google Maps -Send-To-Car virker ikke, RTTI tjenesten som det reklameres for i det ene bildet virker ikke og Bluetooth Office viser ikke en gang SMSer fra min nye Android telefon. Kalender og ePosten funker ikke (office funksjonalitet virker visstnok best med Blackberry telefoner mener jeg å ha lest, men hvem bruker det lenger)

Jeg er klar over at internett oppkobling til bilen (når den står stille) kan etableres via mobiltelefon , eventuell via en (tvilling)kort telefon (feks BB) man har liggende i hanskerommet, men det er altså ikke denne type hjemmesnekrede løsninger jeg har i tankene når jeg etterlyser at BMW Norge burde etterleve ConnectedDrive/Online tjenester som de hyper i reklamen.

En annen ting er at hver gang det kommer en programmvare oppdatering til Smartelefonen (og det skjer jo oftere og oftere) er den ute av synch med den som er i bilen. Da er det på'n igjen med å få det til å funke.

On the positive side 1: Musikk streames greit, særlig Itunes, men skulle gjerne hatt en BMW Spotify App i Professional systemet, blir litt tynt med bare streaming av lyd.

On the positive side 2: BMW er tross alt best på det som betyr noe: Fahrfreude :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 year later...
  • 3 months later...

Noe nytt ang. dette? Er det mulig å "fjernstyre" klimaanlegg o.l. fra mobil (android) ?

Nå har tydeligvis fullverdig connected drive med BMW Online også kommet til Norge. 3 år etter at jeg ble lovet det. Og etter at Volvo har hatt det 1-2 år.

Var innom min BMW forhandler igår og prøvekjørte en ny 5 serie. BMW online fungerte glimrende. Og alt kan styres fra mobilen nå ja.

Men det virker ikke som de har lagt opp til at det kan oppgraderes til eldre biler. Husket jeg i 2011 blandt annet investerte i ekstrautstyr for å kunne installere online-app'er som jeg aldri fikk nytte av. Noen andre som har sjekket mulighetene for upgrade til BMW online ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Nå har tydeligvis fullverdig connected drive med BMW Online også kommet til Norge. 3 år etter at jeg ble lovet det. Og etter at Volvo har hatt det 1-2 år.

Var innom min BMW forhandler igår og prøvekjørte en ny 5 serie. BMW online fungerte glimrende. Og alt kan styres fra mobilen nå ja.

Men det virker ikke som de har lagt opp til at det kan oppgraderes til eldre biler. Husket jeg i 2011 blandt annet investerte i ekstrautstyr for å kunne installere online-app'er som jeg aldri fikk nytte av. Noen andre som har sjekket mulighetene for upgrade til BMW online ?

Snakket med BMW norge 10.12.2014 og de fortalte at det ikke var mulig med ettermontering eller etteraktivering, bilen måtte være 2013 eller nyere. Det var noe med prefabrikerte simkort i bilen fra Tyskland. Dette gjaldt i alle fall min bruktimporterte 2011 f11 520, håper bare at noen sier, pøh det der fikser jeg, trykk her og her og play. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...