Gå til innhold

Vannpumpe og Elektrisk vifte i front.


Spectral72
 Share

Anbefalte innlegg

Driver med min 97 - E39, Motor er M52B28

2 ting.

1) Vannpumpe - mistenker at vannpumpa begynner å slite litt. risle og rasle lyder når motor sviver og får sånn følelse av at vannet strømmer ikke igjennom slangene.

Er bare slange fra pumpehuset til topp av radiator oppe til høyre (sett forfra) som blir varm etterhvert.

Hva er lettest måte å finne ut om pumpa skyver vann rundt i systemet. ?

2) elektrisk vifte hel fremme rett bak nyrer. Når skal den starte ? har ikke helt funnet ut når, da den aldri har begynt å svive. Hva er triggeren til at den starter opp.

På forhånd tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver med min 97 - E39, Motor er M52B28

2 ting.

1) Vannpumpe - mistenker at vannpumpa begynner å slite litt. risle og rasle lyder når motor sviver og får sånn følelse av at vannet strømmer ikke igjennom slangene.

Er bare slange fra pumpehuset til topp av radiator oppe til høyre (sett forfra) som blir varm etterhvert.

Hva er lettest måte å finne ut om pumpa skyver vann rundt i systemet. ?.

Kan jeg bare få skyte inn å oppdatere at slangen som går ut i fra radiator nede ved avtappingen blir rimelig hard av trykk, men om det er før Termostaten åpner er jeg ikke sikker på.

Har luftet radiator er kunstens regler, og når bilen sviver bygges det opp trykk nede under påfyllingstank/ekspansjon. Er dette tegn også på dårlig vannpumpe ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke varm nei, Nåla står rett opp i midten der den alltid har stått.

Svevet ei god stund på tomgang, men holder seg på midten.

Når den er god og varm så finnes det ett trykk på ekspansjonstanken.

Løsner jeg forsiktig på lokket, så ser jeg kjølevæska komme sigende oppover mot påfyllinga helt til jeg skrur på lokket skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke motortemp endrer seg fra normalen på tomgang eller under kjøring så kan du gå ut i fra at både vannpumpe og termostat er ok.

Elvifta er til ac og den starter kun en sjelden gang. F.eks når du står å stamper i bilkø en glohet sommerdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min forrige 320da, hadde jeg vannpumpen bak viskosekoblingen til kjøleviften.

Hele viften begynte å hoppe, vannpumpen lagde uhyggelige lyder, og den lakk litt kjølevæske.

Men til tross for dette holdt den stabil driftstemperatur.

Tenkte også at vann ut=luft inn, men det var ikke nok til at motoren ble overopphetet.

Hadde nok ikke gått lang tid før den hadde lekket mer vann og til slutt kokt, men prøver å få frem at bilen ikke nødvendigvis trenger å koke, selv om vannpumpe er defekt og lekker litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte med defekt viscosekobling og defekt elektrisk vifte. Når jeg stod på tomgang steg det til over 100 grader men nåla stod fremdeles rett opp. Etter at jeg bytte begge disse så holder den seg under 90 grader på tomgang og nåla står som før rett opp.

Nåla på disse står rett opp fra ca 75 grader til godt over 100 så hvis du henter frem den "hemmelige" OBD menyen så kan du jo se digitalt om den stiger svært mye på tomgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...