Spectral72 Skrevet April 15, 2013 Share Skrevet April 15, 2013 Driver med min 97 - E39, Motor er M52B28 2 ting. 1) Vannpumpe - mistenker at vannpumpa begynner å slite litt. risle og rasle lyder når motor sviver og får sånn følelse av at vannet strømmer ikke igjennom slangene. Er bare slange fra pumpehuset til topp av radiator oppe til høyre (sett forfra) som blir varm etterhvert. Hva er lettest måte å finne ut om pumpa skyver vann rundt i systemet. ? 2) elektrisk vifte hel fremme rett bak nyrer. Når skal den starte ? har ikke helt funnet ut når, da den aldri har begynt å svive. Hva er triggeren til at den starter opp. På forhånd tusen takk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Spectral72 Skrevet April 15, 2013 Forfatter Share Skrevet April 15, 2013 Driver med min 97 - E39, Motor er M52B282 ting. 1) Vannpumpe - mistenker at vannpumpa begynner å slite litt. risle og rasle lyder når motor sviver og får sånn følelse av at vannet strømmer ikke igjennom slangene. Er bare slange fra pumpehuset til topp av radiator oppe til høyre (sett forfra) som blir varm etterhvert. Hva er lettest måte å finne ut om pumpa skyver vann rundt i systemet. ?. Kan jeg bare få skyte inn å oppdatere at slangen som går ut i fra radiator nede ved avtappingen blir rimelig hard av trykk, men om det er før Termostaten åpner er jeg ikke sikker på. Har luftet radiator er kunstens regler, og når bilen sviver bygges det opp trykk nede under påfyllingstank/ekspansjon. Er dette tegn også på dårlig vannpumpe ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bellen Skrevet April 15, 2013 Share Skrevet April 15, 2013 Blir motoren for varm? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Spectral72 Skrevet April 15, 2013 Forfatter Share Skrevet April 15, 2013 Ikke varm nei, Nåla står rett opp i midten der den alltid har stått. Svevet ei god stund på tomgang, men holder seg på midten. Når den er god og varm så finnes det ett trykk på ekspansjonstanken. Løsner jeg forsiktig på lokket, så ser jeg kjølevæska komme sigende oppover mot påfyllinga helt til jeg skrur på lokket skikkelig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oleo Skrevet April 16, 2013 Share Skrevet April 16, 2013 Hvis ikke motortemp endrer seg fra normalen på tomgang eller under kjøring så kan du gå ut i fra at både vannpumpe og termostat er ok. Elvifta er til ac og den starter kun en sjelden gang. F.eks når du står å stamper i bilkø en glohet sommerdag. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thundercoil Skrevet April 16, 2013 Share Skrevet April 16, 2013 På min forrige 320da, hadde jeg vannpumpen bak viskosekoblingen til kjøleviften. Hele viften begynte å hoppe, vannpumpen lagde uhyggelige lyder, og den lakk litt kjølevæske. Men til tross for dette holdt den stabil driftstemperatur. Tenkte også at vann ut=luft inn, men det var ikke nok til at motoren ble overopphetet. Hadde nok ikke gått lang tid før den hadde lekket mer vann og til slutt kokt, men prøver å få frem at bilen ikke nødvendigvis trenger å koke, selv om vannpumpe er defekt og lekker litt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet April 16, 2013 Share Skrevet April 16, 2013 Jeg kjørte med defekt viscosekobling og defekt elektrisk vifte. Når jeg stod på tomgang steg det til over 100 grader men nåla stod fremdeles rett opp. Etter at jeg bytte begge disse så holder den seg under 90 grader på tomgang og nåla står som før rett opp. Nåla på disse står rett opp fra ca 75 grader til godt over 100 så hvis du henter frem den "hemmelige" OBD menyen så kan du jo se digitalt om den stiger svært mye på tomgang. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Spectral72 Skrevet April 16, 2013 Forfatter Share Skrevet April 16, 2013 Det er rimelig normalt at det blir godt trykk i den nedre slange på Radiator ? (Altså nedenfor slangen som kommer fra motor i topp av Radiator ved påfyllingen ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bellen Skrevet April 16, 2013 Share Skrevet April 16, 2013 Ja, det er helt normalt at det blir trykk i kjølesystemet. Vann utvider seg når det blir varmt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet April 16, 2013 Share Skrevet April 16, 2013 Nåla skal stå rett opp fra 75 til 114 grader mener jeg det var. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bellen Skrevet April 16, 2013 Share Skrevet April 16, 2013 74-102 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå