Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Om det er innmaten som er løs så ikke vent med bytte til den løsner helt, da kan innmaten blokkere eksosen helt og bilen får en toppfart på ca 100 km/t....

Du kan kappe og sveise inn en 2.5" universal katalysator fungerer helt fint.

Du får IKKE 10-15 hk ved å kjøre uten innmat i katalysatoren

Jo, det gjør du. Snakker av erfaring.

TULL

Banker du løs innmaten og monterer en tom katalysator får du mindre effekt. Erstatter du katalysatoren med et rør i samme diameter som resten av eksos, så henter du muligens noen få hk.

Men når du påstår at en tom katalysator gir deg 10-15 hk viser du bare at du har liten kunnskap om eksos tuning.

• Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Om det er innmaten som er løs så ikke vent med bytte til den løsner helt, da kan innmaten blokkere eksosen helt og bilen får en toppfart på ca 100 km/t....

TULL

Banker du løs innmaten og monterer en tom katalysator får du mindre effekt. Erstatter du katalysatoren med et rør i samme diameter som resten av eksos, så henter du muligens noen få hk.

Men når du påstår at en tom katalysator gir deg 10-15 hk viser du bare at du har liten kunnskap om eksos tuning.

Nå som vi er inne på dette temaet.

Hvis jeg da kapper av katalysatoren å erstatter den med hør på samme størrelse, hva skjer da? Går det utover forbruket på bilen?

Hvordan blir det da med EU godkjenning?

Skrevet

Det skjer ikke så mye. Det blir litt annen lyd da katalysatoren demper lyden noe. Forbruket forandrer seg ikke. Hvertfall ikke såfremt du ikke har noen sensor som sitter i eksosen etter katalysator.

Skrevet
Det skjer ikke så mye. Det blir litt annen lyd da katalysatoren demper lyden noe. Forbruket forandrer seg ikke. Hvertfall ikke såfremt du ikke har noen sensor som sitter i eksosen etter katalysator.

Ok, hørtes bra. Nå vet jeg ikke om det sitter noe sensor i E39 modellene.. Men EU godkjenning?

Skrevet

TULL

Og jorda den er flat....

Jeg gjorde dette selv på en 320i E36 og den ble hvertfall sprekere. Ikke uttal deg hvis du ikke har prøvd. En katalysator er bare ekstra motstand for eksosen. Sier seg selv at motoren blir sprekere ved at eksosen går raskere ut. Hvorfor tror du folk monterer grøvre eksos anlegg?

Skrevet

Er Katalysatoren den som ligger midt under bilen, eller den som ligger framme med motoren? Isåfall er det den som ligger midt under bilen som skrangler! Kan jeg erstatte den med rør? eller banke ut innmaten?

Hvordan bankes innmaten ut?

Skrevet

Katalysatoren er den som ligger rett etter skrufestene til manifolden. På min 98 mod 520i så må jeg kappe den av og sveise den/ny på igjen!

Skal ta en 0-130km/t test før og etter, så kan vi få lagt denne "mer hk" diskusjonen på hylla :)

Skrevet

For å besvare ditt spørsmål om mangel på katalysator er en EU feil.

Det er en soleklar 2`er på EU.

Katalysator ble innført i regelverket 1.Januar 1989. Alle biler produsert etter dette skal ha det, og mangel på sådan gir 2`er feil. De eneste som fikk unntak fra dette regelverket var terrengbiler, men disse må i dag ha katalysator.

Skrevet
Katalysatoren er den som ligger rett etter skrufestene til manifolden. På min 98 mod 520i så må jeg kappe den av og sveise den/ny på igjen!

Skal ta en 0-130km/t test før og etter, så kan vi få lagt denne "mer hk" diskusjonen på hylla :)

Gjør det! hadde vært interessant å høre! Skal du ha ny? Eller gjøre om til rør?

Skrevet
For å besvare ditt spørsmål om mangel på katalysator er en EU feil.

Det er en soleklar 2`er på EU.

Katalysator ble innført i regelverket 1.Januar 1989. Alle biler produsert etter dette skal ha det, og mangel på sådan gir 2`er feil. De eneste som fikk unntak fra dette regelverket var terrengbiler, men disse må i dag ha katalysator.

Tusen takk for godt utfylt svar! :) Ang 2 feil, hva går det utover? Siden dette er første EU godkjenning for meg. Så hadde det vært interessant å få vite. ;)

Takker på forhånd!

Skrevet

Og jorda den er flat....

Jeg gjorde dette selv på en 320i E36 og den ble hvertfall sprekere. Ikke uttal deg hvis du ikke har prøvd. En katalysator er bare ekstra motstand for eksosen. Sier seg selv at motoren blir sprekere ved at eksosen går raskere ut. Hvorfor tror du folk monterer grøvre eksos anlegg?

Setter man inn en tom katalysator vil eksosen miste hastighet på grunn av den plutselige volum økningen i den tomme katalysatoren. Derfor man i tilfelle må erstatte katalysatoren med ett rør. for å holde hastigheten på avgassene opp, da vil du kanskje hente ett par hk, men ikke 10-15.

Skrevet

Innmaten i katalysatoren min løsnet og tettet seg, fikk ikke bilen opp i 60 engang, så måtte kutte den opp med vinkelsliper, og ta ut innmaten, og sveiste igjen.

Kom nettopp igjennom EU Kontrollen, men lurer på om de bare ga F i avgassen siden alt annet var fint for det sto at avgassene var målt til 0,22 =)

så kan jo hende man har flask eller at det faktisk var lavt (noe jeg tviler på)

Skrevet

Havner fra tid til annen bak dieselbiler som forpester så jæ... at jeg har svingt inn til siden eller kjørt forbi. Ikke at det ryker så veldig men den stinker så sinnsykt at en blir kvalm. Om dette kommer av katalysatorer som er fjernet eller andre ting vet jeg ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...