Gå til innhold

Bmw 525D turbohavari og motor som løper løpsk!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! skulle en tur Voss-Bergen idag med madammen og barna. Måtte kjøre om kvamskogen da E16 er stengt pga. ras.Kom til Fyksesund da det plutselig kom en ulyd framme i motorrommet som varierte med turtallet.

Tenkte ganske kjapt at dette måtte være turbo som begynte å synge på siste verset.

Vi kjørte litt til for å finne en utkjørsel vi kunne stoppe på ,og litt før utkjørselen begynte det å ryke noe voldsomt med hvit røyk fra eksosen, Kjørte så ut på en utkjørsel og skulle slå av motoren. Vridde om nøkkelen uten at det hjalp. motoren fortsatte like godt å gå på fullt turtall og ryke EKSTREMT mye.

Eneste eg tenkte på var å få evakuere bilen og få ut barna.

I Neste øyeblikk gikk det nesten ikke an å se bilen pga. all røyken. Den stod å gikk på fullt turtall i ca.10 minutter før den sluknet.

Motoren er tom for olje så rekner med at det er motorolje den har gått på?

Er det noe håp for denne motoren? Holder vel ikke med turbobytte etter en slik hendelse?

Hadde eg vært smart hadde eg vel stoppet med en gang lyden oppstod.., men ville jo ikke sperre veien heller. Den er smal nok fra før der så.

Eg har selvsagt ingen motor havari forsikring så er vel ikke noe å få igjen der :(

Det som skulle bli en kjekk dag ble plutselig det tvert motsatte. :(

• Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Det var leit å høre, men litt usikker om disse fører til motorhavari. Tviler sterkt egentlig..

Hvorfor kvelte du ikke bare bilen? Og hvilken årsmodell er bilen?

Skrevet

Bilen er en 2000mod. Den har automatgir , så ikke lett å kvele :(

eg ringte brannvesenet da eg var redd motoren ville ta fyr etter hvert.

Da brannvesenet kom og motoren hadde sluknet gikk han ene inn i bilen, skrudde på tenningen for å sjekke motortemp. Temperaturmåleren stod på midten så den har ikke begynt å koke virker det som.

Men det må jo være en grunn til at den har sluknet.

Gått tom for motorolje kanskje.

Skrevet

Det var nok tetteringene i turbo som gikk i stykker og da begynner den å drikke motorolje ja.

Når den står på fullt turtall så er det vel ikke sannsynlig at den overlever, og den stoppet nok fordi den var fri for olje.

Såklart jeg er ikke ekspert, men vil nok tro at den motoren er defekt.

Skrevet

Automat ja, selvfølgelig. Kjipe greier.. Husker en gammel dame hadde noe sånt ved et senter i Oslo. Folka bare sto der og filma og lo ogsånt, heldigvis dukket det en hverdagshelt og kvelte motoren.

Aldri hatt diesel, men er det sånn at all olje blir borte etter turbohavari?

Skrevet

Absolutt, så vidt jeg vet. Den stopper ikke før enten motoren raser fullstendig eller er tom for olje.

Skrevet
Automat ja, selvfølgelig. Kjipe greier.. Husker en gammel dame hadde noe sånt ved et senter i Oslo. Folka bare sto der og filma og lo ogsånt, heldigvis dukket det en hverdagshelt og kvelte motoren.

Aldri hatt diesel, men er det sånn at all olje blir borte etter turbohavari?

Det er ikke slik at all olje blir ''borte'' hvis du får ett turbohavari. I verste tilfelle slik som her, så kommer oljen som skal smøre akslingen i turboen inn i turbinhuset i turboen også videre inn i innsuget og tilslutt inn i motoren og forbrenningskammeret. Der antenner oljen av temperaturen og trykket som gjør at motoren går får fullt turtall helt til det er fritt for olje.

Skrevet

Eg får ut å se om det går an å dra motoren rundt og ta av toppdeksel og litt slikt.

Noen flere ting eg kan sjekke for å konstatere\avkrefte om motoren er ferdig arbeid?

Attpåtil klarte han som kjørte redningsbilen å bøye festet til slepekroken bak da han dro bilen opp på planet med de følger at bakfangeren og ble presset ned 1-2cm på høyre side. Hvilken flaks!

Men dette nekter jo han selvfølgelig på, så det blir vel bare ord mot ord.

Det ble sorgens kapittel med defekt bil i garagen i stedet for leos lekeland idag :?

Skrevet

En svært dårlig dag!

Dritt, veldig dritt. Men du får se litt nærmere på motor, det kan jo hende den har berget seg.

Husk å rengjøre i intercooler og alle slanger til turbo da og innsuget før en evt oppstart, så ikke dette kan skje igjen.

Skrevet

Den er nok ferdig, har aldri sett en motor overleve å gå på egen olje til den er tom som det der, faktisk kan de kvelde lenge før de går tom også (bøyde råder).

Ikke for å å rette noen finger (dette er prinsipeilt, ikke mot trådstarter), men jeg skjønner ikke at man ikke stopper før det går så langt. Man har kraftig ulyd, så røyk, før man ender med havari.

Veldig viktig det Otis sier på slutten her, ligger det olje i dette er det nok til at motor fyrer på olje igjen.

Skrevet

eller rive av luftfilter huset å stappe en genser, hand eller annet inni der som gjør sånn at det ikke kommer luft til.

For at noe skal antenne må det være brenstoff (olje i dette tilfellet) varme ( varme og trykk i motoren) og Oksygen, klarer du å stoppe oksygentilførselen vil motoren stoppe.

Skrevet

Så fremt man har nok greie på bil til å komme til innsugsslange (på manifold) (og på de eldre ett skrujern til å få løsne klemma), så trenger man bare å ta den av, så forsvinner tilgangen til brennstoff også (olje). Å bruke genser ol kan være skummelt om det er andre grunner til at den varver fritt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...