wicky124 Skrevet Mai 1, 2013 Share Skrevet Mai 1, 2013 Jeg kjørte fra oslo til bosnia og kroatia ifjor... og alle advarte mot køer og kaos og psycho bilister på autobahn..opplevde ingenting Stod litt i kø grunnet fellesferie kombinert med veiarbeid...Men stod vel totalt 8timer i kø på 10dager... så ikke stress... ta service på bilen, få dere kjølebag i bilen, få med drikke og snacks og kos dere! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mai 1, 2013 Share Skrevet Mai 1, 2013 Årsaken til at du/dere ikke opplevde massive kødannelser er formodentlig fordi dere kjørte via Berlin og det tidligere Østyskland samt at dere kan ha hatt litt flaks. Kjører man derimot på de tradisjonelle Autobahnstrekningene via Hamburg-Hannover (A7) og videre sydover eller via Bremen (A1) mot f.eks Nederland er det temmelig stor sjanse for at man opplever en eller flere større kødannelser (spesielt når tyskerne også har ferie). Hvis man skal til Frankrike eller Spania er dette de tradisjonelle rutene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet Mai 1, 2013 Share Skrevet Mai 1, 2013 nope...Kjørte i 1 uka i juli ifjor via hamburg og hannover... Så var nok bare flaks at vi ikke ble stående i kø... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Mai 1, 2013 Share Skrevet Mai 1, 2013 Vi kjørte også nedover A7 forbi Hamburg og Hannover samt videre nedover til München, dette var også første uka i Juli og vi sto 20 min i kø forbi Hamburg og tre kvarter rett før Nürnberg pga en bilbrann. Dette var den lengste tiden vi sto i kø på hele vår reise igjennom Europa, sto kanskje en halvtime igjennom Lyon i Frankrike men dette er alt vi sto i kø. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet Mai 1, 2013 Share Skrevet Mai 1, 2013 De har jo bygget ut motorveien ganske betraktelig nedover europa..så er ikke så mye kø lenger... Eneste vi stod i kø for var en bilkræsj mot en bobil... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Mai 1, 2013 Share Skrevet Mai 1, 2013 De har jo bygget ut motorveien ganske betraktelig nedover europa..så er ikke så mye kø lenger... Eneste vi stod i kø for var en bilkræsj mot en bobil... Ja du har nok ett poeng der, Autobahn har lidd under store kødannelser særlig i ferieperiodene de siste ti åra og tyskerne er ikke slik som nordmenn som bare sitter å ser på at det eskalerer. Mange strekker er bygget ut, det merket man når man kjørte nedover. Også er det strekker som er overraskende gamle, trolig mindre trafikkbelastede Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mai 1, 2013 Share Skrevet Mai 1, 2013 De har jo bygget ut motorveien ganske betraktelig nedover europa..så er ikke så mye kø lenger... Eneste vi stod i kø for var en bilkræsj mot en bobil... Nåja... akkurat det er en sannhet med store modefikasjoner. Akkurat nå er det bl.a en tre kilometer lang kø ved Bremen og en to kilometer lang kø utenfor Frankfurt am Main. Man kan få en oversikt her: http://www.verkehrsinfo.de/index.php?me ... &showmap=1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Mai 1, 2013 Share Skrevet Mai 1, 2013 De har jo bygget ut motorveien ganske betraktelig nedover europa..så er ikke så mye kø lenger... Eneste vi stod i kø for var en bilkræsj mot en bobil... Nåja... akkurat det er en sannhet med store modefikasjoner. Akkurat nå er det bl.a en tre kilometer lang kø ved Bremen og en to kilometer lang kø utenfor Frankfurt am Main. Man kan få en oversikt her: http://www.verkehrsinfo.de/index.php?me ... &showmap=1 Å komme inn i en eller to køer er da ikke så ille når man skal gjennom hele Tyskland, 2-3 km køer har vi her på Haugalandet hver eneste dag, og det eneste de gjør med det er flere rundkjøringer slik at køene blir enda lengre. Å stå i kø pga vegarbeid er jo nesten gøy, da står man der for at det skal bli bedre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet Mai 1, 2013 Share Skrevet Mai 1, 2013 Seriøst fredrik. Kan du ikke bare klappe igjen!? Duden skal på ferie og stresser han med kø og kaos!? Jeg og Fredrik90 var på europatur ifjor, ingen av oss sleit med lange kaotiske køer... Hva som skjer der nede NÅ er vel urelevant når trådstarter skal nedover i juli! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mai 2, 2013 Share Skrevet Mai 2, 2013 Jorden kaller Wicky. Husk at dette er et diskusjonsforum og det er derfor ikke god tone å be folk klappe igjen i mangel av bedre argumenter (du har åpenbart store problemer med ikke å være personlig). Jeg er faktisk helt seriøs og derfor forteller jeg hvordan situasjonen ofte er på Autobahn (som jeg aktivt har brukt i snart 30 år). Det er desverre mye kødannelser og veisystemet er ikke så effektivt som mange skal ha det til... spesielt ikke i ferietiden. Det er bl.a derfor det finnes egne tjenester som viser hvor og når det er kødannelser på Autobahn. FDM (som er danskenes pendant til NAF) har sogar en egen "køkalender" som viser en oppdatert liste over når det tradisjonelt er mye kø på Autobahn. Denne listen er basert på en tilsvarende liste fra tyske ADAC. http://www.fdm.dk/koer-selv-ferie/koeka ... ust%202013 Som man kan se er det enkelte dager og helger som peker seg ut. Kan man unngå å kjøre på Autobahn i disse periodene gjør man seg selv en stor tjeneste... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet Mai 2, 2013 Share Skrevet Mai 2, 2013 Nettop. og jeg la frem MINE erfaringer! Da trenger ikke du komme med motsigelser!? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mai 2, 2013 Share Skrevet Mai 2, 2013 Jeg motsier deg ikke Wicky. Du har helt rett i at køsituasjonen på Autobahn er bedre idag enn den har vært pga. store og omfattende veiarbeider som etterhvert gir resultater. Som du kan se på køkalenderen er det heller ikke så mye trafikk i begynnelsen av sommermånedene (først i slutten av juni og juli + hele august). Dette passer godt med dine erfaringer... Det som er mitt poeng er at det stadig i perioder (som man kan se i køkalenderen) er massive kødannelser på Autobahn. Årsaken til dette er sammensatt, men primært skyldes fenomenet at hele veisystemet i perioder blir overbelastet og trafikken dermed bryter sammen der det er kapasitetsbegrensninger. Det skal svært lite til før det blir store køer pga. veiarbeider, ulykker, ekstrem trafikk (spesielt A7), flaskehalser (Hamburg/Bremen), få alternative veier (deler av det tidligere Østtyskland), helligdager/ferier i flere land rundt Tyskland samtidig som tyskerne selv har ferie (typisk i august) etc. Ergo gjør man seg selv en tjeneste ved å unngå Autobahn når det tradisjonelt er mange og store kødannelser. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Mai 2, 2013 Share Skrevet Mai 2, 2013 Jeg motsier deg ikke Wicky. Du har helt rett i at køsituasjonen på Autobahn er bedre idag enn den har vært pga. store og omfattende veiarbeider som etterhvert gir resultater. Som du kan se på køkalenderen er det heller ikke så mye trafikk i begynnelsen av sommermånedene (først i slutten av juni og juli + hele august). Dette passer godt med dine erfaringer... Det som er mitt poeng er at det stadig i perioder (som man kan se i køkalenderen) er massive kødannelser på Autobahn. Årsaken til dette er sammensatt, men primært skyldes fenomenet at hele veisystemet i perioder blir overbelastet og trafikken dermed bryter sammen der det er kapasitetsbegrensninger. Det skal svært lite til før det blir store køer pga. veiarbeider, ulykker, ekstrem trafikk (spesielt A7), flaskehalser (Hamburg/Bremen), få alternative veier (deler av det tidligere Østtyskland), helligdager/ferier i flere land rundt Tyskland samtidig som tyskerne selv har ferie (typisk i august) etc. Ergo gjør man seg selv en tjeneste ved å unngå Autobahn når det tradisjonelt er mange og store kødannelser. Men jeg syns du får det til å høres ut som at det er mye mer kø enn det det har vært de syv gangene jeg har feriert der. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet Mai 2, 2013 Share Skrevet Mai 2, 2013 husk at fredrik har kjørt porsche på autobahn..derfor har han mye mer erfaring enn alle andre...som var der ifjor.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mai 2, 2013 Share Skrevet Mai 2, 2013 Spar deg for dine tradisjonelle spydigheter Wicky. Les heller de tips og råd som finnes på nettet (evt. ut over de jeg allerede har postet) så vil det tydelig fremgå at det til tider er massive kødannelser på Autobahn. Uten sammenheng forøvrig så har vår E46 gjennomført 7 turer igjennom hele Tyskland på langs de siste 9 årene... uten et eneste problem av noe slag. Bank i bordet... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå