eriksen76 Skrevet April 28, 2013 Share Skrevet April 28, 2013 Heisann! Da er det på tide med ny polering Funderer litt på "Turtle wax Black Box" http://www.ebay.com/itm/TURTLE-WAX-BLAC ... 2c6d046be9 Noen som har prøvd? Er det veldig vanskelig å rubbe en svart bil? jeg hører det er litt mer vrient, men er det mye hokkus pokkus? Diverse andre tips til midler? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larserso Skrevet April 29, 2013 Share Skrevet April 29, 2013 TurtleWax bruker man ikke på BMW... Får dårlige skussmål på vannprelling og varighet. Kjøp deg heller en god voks fra Meguiars f.eks., evt. Swissvax om du vil ta den helt ut (og innser at det er verdt prisforskjellen ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus M Skrevet April 29, 2013 Share Skrevet April 29, 2013 Kjøp deg en flaske med Scholl S30 poleringsmiddel, evnt S03 i tillegg hvis du har veldig ripette bil, og en krukke med Swissvax Shield som voks, da skal du være i mål, forutsatt at du har poleringsmaskin og puter ifra før Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eriksen76 Skrevet April 29, 2013 Forfatter Share Skrevet April 29, 2013 Takker for svar! Har polert bilen 2 ganger siden jeg fikk den, med turtlewax xD resultatet blir ikke noe overaskende bra og forsvinner ganske fort... Bilen er veeldig "matt" i lakken, mikro riper overalt (forrige eier likte børstevask...) Så regner med jeg må rubbe bilen men er dette bare å kjøre på med forsiktighet og sunn fornuft, eller er det en kunst? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mossing91 Skrevet April 29, 2013 Share Skrevet April 29, 2013 Hvis du ikke vil bruke alt for mye, vil jeg anbefale en start pakke hos bilnerden/scandicshine eller parts and retards med en DA maskin og scholl 3 pak sett. Også Collonite 845. Billig og god lakkforsegling/voks. Med midler maskin og noen puter havner du på litt over 2000,- kr. Men maskinen er en veldig god investering! Får et HEELT annet resultat enn ved hånd. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eriksen76 Skrevet April 29, 2013 Forfatter Share Skrevet April 29, 2013 Ok vis jeg skulle være litt for "amatør" (har ikke brukt rubbet eller brukt maskin før) kan jeg da ødelegge lakken? eller blir det bare et dårlig resultat (men kanskje bedre enn før) Beklager dumme spørsmål redd for å kødde det til! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kny Skrevet April 29, 2013 Share Skrevet April 29, 2013 Du kan ikke ødelegge så mye med en DA-maskin, kjøper du roterende maskin så kan du lage svimerker og brenne vekk lakk hvis du ikke er forsiktig og maskerer godt. DA-maskin er fint for nybegynnere, værste som kan skje er at du får noen kjørespor/hologrammer som fint kan poleres vekk igjen. Du finner mange guider til hvordan du skal vaske, polere og alt annet med bilpleie på http://www.dcn.no men skal du gjøre alt selv så bør du ha noen kroner til overs å bruke på bilpleie Blir fort hekta! Kan lage en liten liste over hva du bør regne med å ha for å få greie resultater med maskinpolering selv: -Bøtte (helst med grit-guard, gjerne 2 bøtter) -Høyttrykkspyler -Vaskehanske -Avfetting (IronX, prickbort, surfexHD har jeg god erfaring med selv) -Såpe (Meguiar's NXT eller Chemical Guys sine er fine såper) -Tørkehåndkle -Clay & Claylube (brukes etter vask, før polering for å få vekk skitt du ikke fikk vekk under vask) -DA-maskin og pads -Polish (3M serien, Scholl serien, Meguiar's proff serien er gode polisher) -LSP (Voks, anbefaler sterkt Swissvax) Bilpleie for dummies Nybegynner på produktjakt Guide til DA-maskinpolering Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eriksen76 Skrevet April 29, 2013 Forfatter Share Skrevet April 29, 2013 Du kan ikke ødelegge så mye med en DA-maskin, kjøper du roterende maskin så kan du lage svimerker og brenne vekk lakk hvis du ikke er forsiktig og maskerer godt. DA-maskin er fint for nybegynnere, værste som kan skje er at du får noen kjørespor/hologrammer som fint kan poleres vekk igjen.Du finner mange guider til hvordan du skal vaske, polere og alt annet med bilpleie på http://www.dcn.no men skal du gjøre alt selv så bør du ha noen kroner til overs å bruke på bilpleie Blir fort hekta! Kan lage en liten liste over hva du bør regne med å ha for å få greie resultater med maskinpolering selv: -Bøtte (helst med grit-guard, gjerne 2 bøtter) -Høyttrykkspyler -Vaskehanske -Avfetting (IronX, prickbort, surfexHD har jeg god erfaring med selv) -Såpe (Meguiar's NXT eller Chemical Guys sine er fine såper) -Tørkehåndkle -Clay & Claylube (brukes etter vask, før polering for å få vekk skitt du ikke fikk vekk under vask) -DA-maskin og pads -Polish (3M serien, Scholl serien, Meguiar's proff serien er gode polisher) -LSP (Voks, anbefaler sterkt Swissvax) Bilpleie for dummies Nybegynner på produktjakt Guide til DA-maskinpolering Tusen takk for supert svar på alt jeg egentlig trengte å vite! Skal ta en titt rundt og på linkene der Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larserso Skrevet April 30, 2013 Share Skrevet April 30, 2013 Vurder å gå rett på roterende maskin. Jeg kjøpte en roterende Skil på Torshov bil da jeg ikke ville bruke en formue på Flex og tilsvarende. Tenkte også å kjøpe DA for å velge det trygge, men fikk anbefaling om å heller kjøpe roterende og være forsiktig. Angrer ikke på det i dag for nå har jeg maskin til å ta riper en DA-maskin ikke har mulighet til å gjøre noe med. Jeg begynte med Swissvax Cleaner Fluid Pro (tilsvarende Scholl S30/S40 f.eks.) og en fin pute og har gradvis kjøpt forskjellige puter og fludium etterhvert som jeg har trengt slik at det ikke har opplevdes som en stor investering der og da og risikerer ikke å kjøpe ting som blir lite brukt/man ikke har stort behov for. Annen såper å anbefale er Jif bilshampoo. Billig og meget bra. Scholl serien har jeg brukt litt og det har jeg vært veldig fornøyd med. Kjøpt også et mikrofiber tørkehåndkle og ikke bruk pusseskin eller slik nal/svaber som f.eks. AutoGlym selger. Og som det sies over, av voks er Swissvax verdt penga Men, det finnes gode alternativ hos f.eks. Exint og Scandicshine som også gjør en veldig god jobb til rimeligere penge om du synes det blir mye i første omgang. Chemical Guys har bl.a. noen fine vokser. Dcn.no er et glimrende sted å begynne å lese, men man blir fort forvirra og frustrert over detaljnivået der så ikke grav deg ned i det helt i starten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet April 30, 2013 Share Skrevet April 30, 2013 Vurder å gå rett på roterende maskin. Jeg kjøpte en roterende Skil på Torshov bil da jeg ikke ville bruke en formue på Flex og tilsvarende. Tenkte også å kjøpe DA for å velge det trygge, men fikk anbefaling om å heller kjøpe roterende og være forsiktig. Angrer ikke på det i dag for nå har jeg maskin til å ta riper en DA-maskin ikke har mulighet til å gjøre noe med. Jeg begynte med Swissvax Cleaner Fluid Pro (tilsvarende Scholl S30/S40 f.eks.) og en fin pute og har gradvis kjøpt forskjellige puter og fludium etterhvert som jeg har trengt slik at det ikke har opplevdes som en stor investering der og da og risikerer ikke å kjøpe ting som blir lite brukt/man ikke har stort behov for.Annen såper å anbefale er Jif bilshampoo. Billig og meget bra. Scholl serien har jeg brukt litt og det har jeg vært veldig fornøyd med. Kjøpt også et mikrofiber tørkehåndkle og ikke bruk pusseskin eller slik nal/svaber som f.eks. AutoGlym selger. Og som det sies over, av voks er Swissvax verdt penga Men, det finnes gode alternativ hos f.eks. Exint og Scandicshine som også gjør en veldig god jobb til rimeligere penge om du synes det blir mye i første omgang. Chemical Guys har bl.a. noen fine vokser. Dcn.no er et glimrende sted å begynne å lese, men man blir fort forvirra og frustrert over detaljnivået der så ikke grav deg ned i det helt i starten. Her tror jeg du overvurderer endel ting. For det første, at Swissvax er verdt penga vil vært HØYST individuelt, og i mange tilfeller bare tull. Med riktige pads\produkter, så vil du kunne ta bortimot like mye med en god DA maskin. Men du slipper å plages med hologrammer og strafferunder på vanskelig lakk. Heisann! Da er det på tide med ny polering Funderer litt på "Turtle wax Black Box" Noen som har prøvd? Er det veldig vanskelig å rubbe en svart bil? jeg hører det er litt mer vrient, men er det mye hokkus pokkus? Diverse andre tips til midler? Til hard tysk lakk, slik som BMW. Så kan du knapt gjøre noe galt med en DA maskin Det er en grunn til at de "proffe" alltid har en DA maskin også, nettopp for å få den beste finishen. Ta en titt her, hva en nybegynner klarer å få til med en DA. http://www.detailersclub.no/forum/topic ... date-2304/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet April 30, 2013 Share Skrevet April 30, 2013 Turtle Wax er bare søppel, eneste som er brukanes er faktisk shampoen deres. Bruk Meguiars til lakkrens og polering å Swisswax til voks, har selv Blue Weis på begge mine biler og er super fornøyd. Laga til hard BMW lakk og varer overraskende lenge med moderat bruk at avfettinger Ett annet tips kan jo være å kikke litt på Detalers Club, så ser du fort at Turtle Wax holder man seg langt unna Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet April 30, 2013 Share Skrevet April 30, 2013 Turtle Wax er bare søppel, eneste som er brukanes er faktisk shampoen deres. Bruk Meguiars til lakkrens og polering å Swisswax til voks, har selv Blue Weis på begge mine biler og er super fornøyd. Laga til hard BMW lakk og varer overraskende lenge med moderat bruk at avfettinger Ett annet tips kan jo være å kikke litt på Detalers Club, så ser du fort at Turtle Wax holder man seg langt unna I en oppstartsfase, så er det ikke på voksen man burde legge mesteparten av budsjettet. Men, det å få inn det man trenger for å komme igang med grunnarbeidet. Riktig vaskeutstyr, maskin,pads, 2-3 stegs polish og endel microfiber. Da kan man heller fint velge f.eks Collinite 845, som vil gi bedre holdbarhet. Eventuelt Autoglym sin HD Wax som er ganske lik Swisswax sine vokser opp til Shield\Concourse. Men til en mye hyggeligere pris. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larserso Skrevet April 30, 2013 Share Skrevet April 30, 2013 Her tror jeg du overvurderer endel ting. For det første, at Swissvax er verdt penga vil vært HØYST individuelt, og i mange tilfeller bare tull. Med riktige pads\produkter, så vil du kunne ta bortimot like mye med en god DA maskin. Men du slipper å plages med hologrammer og strafferunder på vanskelig lakk. Nei, jeg er uenig med deg. Swissvax er ikke på noen måter bare tull. I såfall må du komme med mer enn en påstand for å hevde det. Du skal jobbe mye med en DA maskin for å ta det samme som med en roterende. Jeg delte derfor mine erfaringer om at roterende ikke er i nærheten av så skummelt som noen skal ha det til og at det kan være en god ide å gå rett på roterende. Gjør du det riktig er ikke hologram et tema med roterende heller. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet April 30, 2013 Share Skrevet April 30, 2013 Her tror jeg du overvurderer endel ting. For det første, at Swissvax er verdt penga vil vært HØYST individuelt, og i mange tilfeller bare tull. Med riktige pads\produkter, så vil du kunne ta bortimot like mye med en god DA maskin. Men du slipper å plages med hologrammer og strafferunder på vanskelig lakk. Nei, jeg er uenig med deg. Swissvax er ikke på noen måter bare tull. I såfall må du komme med mer enn en påstand for å hevde det. Du skal jobbe mye med en DA maskin for å ta det samme som med en roterende. Jeg delte derfor mine erfaringer om at roterende ikke er i nærheten av så skummelt som noen skal ha det til og at det kan være en god ide å gå rett på roterende. Gjør du det riktig er ikke hologram et tema med roterende heller. Da kan jeg snu på flisa, og be deg bevise hva som skal rettferdiggjøre at Swissvax voksen gjerne koster 3-4 ganger mer, for de rimelige. og fort 10-20 ganger mer for de dyrere. Det er gjort flere sammenligninger mot f.eks AG HD Wax, som man kan skaffe rimelig fra England. Der forskjellene ikke er i nærheten av hva prisforskjellen er. Dodojuice sin Supernatural er også ett godt alternativ. Du har tydeligvis ikke holdt spesielt mye på med dette, Ref. "Gjør du det riktig er ikke hologram et tema med roterende heller" En DA maskin med f.eks Microfiber pads, og tilhørende compound. Tar meget godt, også på hard tyskerlakk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet April 30, 2013 Share Skrevet April 30, 2013 Mamge forskjellige meninger her... Tror vi må dra et skille mellom de som "polerer" og entusiastene som kjører på med maskin i 2-3 steg, såkalt detailing. Håndprodukter "sminker" som regel bare lakken, skikkelig polering derimot fjerner riper og defekter permanent. Har man først sett og erfart en skikkelig polering så er det vel ingen vei tilbake. Og etter polering så må resultatet beskyttes med en voks eller forsegling. Her er det mamge meninger. Holder en knapp på Collinite 915 jeg. Billig, enkel og bra! Begge bilene mine ble tatt sist gang i august men beskyttelsen er fremdeles bra. Vannet perler seg stadig og det er mer enn hva man kan si om Ditec og det andre overprisede/opphypede rælet på markedet som de såkalt profesjonelle bruker. Men nå på sommeren så er det Swissvax for min del. Angående roterende og DA så er en roterende klart mer effektiv. MEN den krever også litt forståelse og trening. Du brenner gjennom lakken på no-time med en hard rubbing og litt fart på maskinen. Det blir varmt og du risikerer at lakk på plast rett og slett slipper. Så har vi fenomenet med at puten "rir" på kamter og ujevnheter. Jeg anbefaler varmt bakplaten til 3M med skum. Gjør det langt enklere å styre maskinen. Jeg har forøvrig fjernet våtslipemerker med DA og grønn 3M-polish, så det er mulig.. Følelsen av å sette sandpapir på lakke og pusse løs er forøvrig helt absurd første gang man gjør det Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå