CrZyWiz Skrevet April 30, 2013 Share Skrevet April 30, 2013 Mamge forskjellige meninger her... Tror vi må dra et skille mellom de som "polerer" og entusiastene som kjører på med maskin i 2-3 steg, såkalt detailing. Håndprodukter "sminker" som regel bare lakken, skikkelig polering derimot fjerner riper og defekter permanent. Har man først sett og erfart en skikkelig polering så er det vel ingen vei tilbake. Og etter polering så må resultatet beskyttes med en voks eller forsegling. Her er det mamge meninger. Holder en knapp på Collinite 915 jeg. Billig, enkel og bra! Begge bilene mine ble tatt sist gang i august men beskyttelsen er fremdeles bra. Vannet perler seg stadig og det er mer enn hva man kan si om Ditec og det andre overprisede/opphypede rælet på markedet som de såkalt profesjonelle bruker.Men nå på sommeren så er det Swissvax for min del. Angående roterende og DA så er en roterende klart mer effektiv. MEN den krever også litt forståelse og trening. Du brenner gjennom lakken på no-time med en hard rubbing og litt fart på maskinen. Det blir varmt og du risikerer at lakk på plast rett og slett slipper. Så har vi fenomenet med at puten "rir" på kamter og ujevnheter. Jeg anbefaler varmt bakplaten til 3M med skum. Gjør det langt enklere å styre maskinen. Jeg har forøvrig fjernet våtslipemerker med DA og grønn 3M-polish, så det er mulig.. Følelsen av å sette sandpapir på lakke og pusse løs er forøvrig helt absurd første gang man gjør det I mitt hode er det bare en type polering! Collinite imponerte meg stort i vinter, dvs jeg kjøpte inn en flaske, bare for å teste holdbarhet for bruk på Taxi'er. For øvrig, her er det lagt Swissvax Shield. Legg merke til hvor flatt vannet ligger på døren etter noen mnd med vinterbruk. Så kan man deretter se på andre siden som har AG HD Wax. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet April 30, 2013 Share Skrevet April 30, 2013 Det der er et merkelig fenomen. Tror det avhenger litt av lakken. Jeg har en opplakkert bakskjerm på 3-ern og der perler vannet seg helt annerledes til tross for samme prepping. Synes også som om det holder litt lengre. Jeg har hat suksess med ting som andte mener er helt verdiløst, f.eks CG Jetseal. Tørket over med isopropanol/batterivann etter polering for å fjerne oljer og Jetsealen hang på som bare pokker gjennom vinteren den. På en Golf kjerringa hadde var det imidlertid mindre varig. Droppet isopropen og gikk rett på Jetseal etter en 1stegs polering. Holdt ikke mange ukene så det ble brannslukking med en QD/sprayvoks gjennom vinteren. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forbiss Skrevet April 30, 2013 Share Skrevet April 30, 2013 Eg er amatør når det gjelder bilpleie/detailing, men eg prøvde meg for første gang nå i vinter på touranen eg har. Denne hadde ikkje fått skikkelig polering på 5 år og lakken var som sandpapir. Eg brukte avfetting, meguiars nxt bilshampo, clay, wurth p30 polering på DA maskin, vasket over på nytt og tok til slutt to runder med jetseal. Og den bilen blei som ny i lakken etterpå Pluss at alt utstyret eg kjøpte(hadde ingenting fra før) var billigere enn å sette vekk bilen til polering hos proffe. Er som sagt amatør og er ikkje så glad i roterende maskin så mitt tips er å kjøpe deg ei brukbar DA maskin. Må jobbe mer med den enn med roterende men da er du sikker på å ikkje ødelegge/brenne lakken med litt hard bruk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet Mai 1, 2013 Share Skrevet Mai 1, 2013 Collinite 915 som er 8 mnd gammel. Fremdeles fullgod beskyttelse. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mspec Skrevet Mai 1, 2013 Share Skrevet Mai 1, 2013 har du testet collinite opp mot HD? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet Mai 1, 2013 Share Skrevet Mai 1, 2013 Jeg? Nei har droppet Autoglym for noen år siden, da jeg prøvde Meguiars håndpoleringsprodukter første gangen. Siden tok det litt av kan man si... Men ser at HD får god omtale. Jeg har imidlertid kjøpt inn voks til flere års forbruk, pluss at jeg har solgt unna litt etterhvert. Blir nok en stund til jeg prøver noe nytt. Men Collinite går man ikke feil med uansett, etter mitt syn. Søk på ebay så finner man en billig 3-pakke med 476, 845 og 915. Skal jeg prøve noe nytt så tror jeg det blir Dodo Juice. Har en sample fra dem som imponerte meg litt da jeg testet på takboksen. Swissvax er dyre greier, men brukt på rette måten er den krukka rimelig drøy og skal holde til mange års forbruk. Og for en nytelse å jobbe med! Om jeg opplever forskjell på resultatet kan jeg ikke dokumentere. Kan like godt være placeboeffekten som lurer meg. Men alt jeg har prøvd av Swissvax har imponert meg, foruten den vaskepuddelen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mspec Skrevet Mai 1, 2013 Share Skrevet Mai 1, 2013 jeg tenkte egentlig på crzywiz i og med at han nevnte begge produktene men spørsmålet står til hvem som helst hvis det er noen som har testet det Jeg har en storbestilling på gang fra utlandet og vurderer å legge til nettopp disse produktene. Jeg har jo lest meg frem til at begge gir knall beskyttelse. Det jeg i hovedsak tenker på er om jeg skal bruke collinite 845 som vinterbeskyttelse og HD wax sommerstid. Eller om jeg skal kjøre HD wax året rundt.. Årsak: Har det for meg at HD wax'n gir bedre glans/wet look enn collinite og ønsker dette sommerstid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Mai 1, 2013 Share Skrevet Mai 1, 2013 jeg tenkte egentlig på crzywiz i og med at han nevnte begge produktene men spørsmålet står til hvem som helst hvis det er noen som har testet det Jeg har en storbestilling på gang fra utlandet og vurderer å legge til nettopp disse produktene. Jeg har jo lest meg frem til at begge gir knall beskyttelse. Det jeg i hovedsak tenker på er om jeg skal bruke collinite 845 som vinterbeskyttelse og HD wax sommerstid. Eller om jeg skal kjøre HD wax året rundt.. Årsak: Har det for meg at HD wax'n gir bedre glans/wet look enn collinite. Jeg har ikke testet de sånn side by side. Men erfaringene på DCN er at Collinite 845 er noe av det mer holdbare du får tak i. Jeg bruker dog Collinite 845, en flytende sak. Mens den Odd nevner er i paste form, slik som AG HD Wax og Swissvax. 1'eren fikk Collinite i vinter, og den beader enda veldig bra. Ergo bra beskyttelse enda! Det som imponerte meg mest med den, var hvor lett snø forsvant fra bilen i vinter. Jeg blir nok å bruke AG HD Wax til sommerbruk, og Collinite til vinter. Samt på biler der holdbarhet er første pri. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ZhilleN Skrevet Mai 1, 2013 Share Skrevet Mai 1, 2013 Collinite har jeg vurdert lenge.. Min liste : God høytrykkspyler To gode svamper eller vaskehanske En bøtte med filtrering Avfetting : ironx, prickbort Såpe : meguiars, chemical guys Padder : Pro 3M (grønn, rød, gul, blå) eller meguiars sine som jeg synes fungerer helt ok 4 stk soft microfiberkluter eller mer Autosmart dekkfornyer Rubbing : scholl, swissvax Lakkrens : Glare, Autosmart Polish/sluttprodukt : Swissvax shield, meguiars proserie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mikael-B Skrevet Mai 1, 2013 Share Skrevet Mai 1, 2013 Bruk en utblandbar avfetting til vedlikeholdsvask (type Surfex HD, Microsit osv.), så du voksen holder seg bedre istedefor å bruke Prickbort eller annet sterkt til vanlig vask på sommerstid. Vet mange sier Prickbort er skånsom mot voks, men den tærer altfor mye på sommerstid ift. mengden skitt den skal fjerne.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larserso Skrevet Mai 1, 2013 Share Skrevet Mai 1, 2013 Er forarbeidet gjort likt på Shield og HD og hva er evt gjort? Swissvax garanterer jo Shield i ett år når de legger den selv så rart den skulle være borte fortere enn HD. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Mai 1, 2013 Share Skrevet Mai 1, 2013 Er forarbeidet gjort likt på Shield og HD og hva er evt gjort? Swissvax garanterer jo Shield i ett år når de legger den selv så rart den skulle være borte fortere enn HD. Samme grunnarbeid ja. Markedsføring er ett kraftig virkemiddel, det er også derfor de kan ta slik overpris på produktene sine. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larserso Skrevet Mai 1, 2013 Share Skrevet Mai 1, 2013 Hva slags grunnarbeid da? Nå har markedsføringen av Swissvax vært ganske beskjeden ifht andre merker. Og sammenlignet med Turtle Wax sine reklamer så vil jeg si den er dønn ærlig. Jeg synes absolutt voksene til Swissvax holder det de lover. Tok ca 15 biler på sist krukke så pris per behandling er heller ikke så høy som man skulle tro. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet Mai 1, 2013 Share Skrevet Mai 1, 2013 Ikke mer enn 15? Da sløser du etter manges mening. Men jeg sliter med det samme som deg. Har en tendens til å bruke litt ekstra for å være sikker.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Mai 1, 2013 Share Skrevet Mai 1, 2013 Hva slags grunnarbeid da? Nå har markedsføringen av Swissvax vært ganske beskjeden ifht andre merker. Og sammenlignet med Turtle Wax sine reklamer så vil jeg si den er dønn ærlig. Jeg synes absolutt voksene til Swissvax holder det de lover. Tok ca 15 biler på sist krukke så pris per behandling er heller ikke så høy som man skulle tro. Holder hva de lover ja, men er ikke derimot sagt at de er bedre en mye annet. Bilen ble korrigert med gul og grønn uber pad, med Scholl S30. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå