Skulebollen Skrevet Mai 10, 2013 Skrevet Mai 10, 2013 Hei, nettopp henta meg en 520 e39.. Dagen etterpå sto bilen litt på tomgang, så kokte den plutselig, så heiv meg i bilen og kjørte slik at den fikk normal temp igjen. Prøvde og bruke bilen etterpå men ble varm med engang.. Tok da og lufte systemet og har fungert fint siden ( Kjørt litt 1 dag ) Så til spørsmål.. 1. Rekner med bilen suger luft fra noen plass? Kan dette ha vert ett engangstilfelle? Bør jeg skifte termostat osv.? 2. Hvordan er det og skifte vannpumpe på e39 520 98 mod.? 3. Hvordan finner jeg ut om jeg har dobbel eller enkel vanos? Takker for svar:)
Odd-M Skrevet Mai 11, 2013 Skrevet Mai 11, 2013 1. Er temperaturen helt jevn når du kjører? 2. Veldig grei jobb. Det vanskeligeste kan være å få av viskosekoblingen. Bruk søkefunksjonen. 3. Enkel har en "bul" på toppdekselet, dobbel har ikke. Google er din venn.
Skulebollen Skrevet Mai 11, 2013 Forfatter Skrevet Mai 11, 2013 temperaturen er helt jevn når jeg kjører nå ja:)
Odd-M Skrevet Mai 11, 2013 Skrevet Mai 11, 2013 Dersom tempereturen er helt jevn (nåla rett opp) både under kjøring og på tomgang er det ingenting galt med termostaten. Høres ut som luft, men det blir jo ikke luft i kjølekretsen uten en årsak. Etterfyllt mye kjølevæske? Alternativt er vannpumpa gåen og sirkulerer dårlig, men da skal du fortsatt merke at den blir varm på tomgang.
Skulebollen Skrevet Mai 11, 2013 Forfatter Skrevet Mai 11, 2013 http://users.belgacom.net/ddddv/engines/2800_gr.jpg Dette er alså enkel vanos? Dette er dobbel vanos? http://www.jeae.dk/Motorer/M52TU_A.jpg Har ikke testet bilen nok enda, men skal teste litt idag og komme tilbake med mer info:) Tenkte kanskje at termostathuset lekker eller noee siden det var luft i systemet?
OrjanBmw Skrevet Mai 11, 2013 Skrevet Mai 11, 2013 du sa at du nettopp hadde hentet bilen? Tolker det slik at du har kjøpt/byttet til deg bilen og kjører den nå for første gang? Ikke hopp direkte til konklusjon at den trekker luft, mulig forrige eier har byttet noe i kjølesystemet eller skiftet kjølevæske uten å luftet den skikkelig f.eks.
Skulebollen Skrevet Mai 11, 2013 Forfatter Skrevet Mai 11, 2013 Hentet den, og kjørte den hjem.. Da kokte den ikke, dette skjedde dagen etterpå.. Så har jeg kjørt den litt ( 50km ) uten noe problem etter at jeg luftet.. Kjølesystemet besto nesten bare av vann såg det ut som.. Forrige eiger har ikke nevnt noe om dette.. Så rekner med han har hatt en lekkasje og ikke fortalt om det. Men skal få kjørt bilen litt idag og sett:) Noen som vet hvor prod. dato på bilen står:)?
RS-Heggem Skrevet Mai 11, 2013 Skrevet Mai 11, 2013 Hentet den, og kjørte den hjem.. Da kokte den ikke, dette skjedde dagen etterpå.. Så har jeg kjørt den litt ( 50km ) uten noe problem etter at jeg luftet.. Kjølesystemet besto nesten bare av vann såg det ut som.. Forrige eiger har ikke nevnt noe om dette.. Så rekner med han har hatt en lekkasje og ikke fortalt om det. Men skal få kjørt bilen litt idag og sett:) Noen som vet hvor prod. dato på bilen står:)? Finn utstyrslista på bilen, så står fødselsdagen til den der. Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Bmwray Skrevet Mai 11, 2013 Skrevet Mai 11, 2013 Dette må jo være en feil selger har visst om. Mulig at det er noe galt med kjøleviften siden den koker på tomgang? Ring forrige eier, her er det noe som ikke stemmer. Blir vel litt for tilfeldig at bilen koker dagen etter du har kjøpt den. Dette er stor feil eller mangel. Om han har skrevet selges som den står så har han fortsatt ansvar. Men står det rep objekt så har ikke selger noe mere med det å gjøre. På siden av plastikk dekselet på motoren står det en liten tynn grønn skrift på høyre side når du står foran motoren. Akkurat på den lille plastikk kanten på dekselet. Der står det ihvertfall en dato
camxer Skrevet Mai 11, 2013 Skrevet Mai 11, 2013 Kan også være noe så enkelt som radiatorlokket. Var plaget lenge med at jeg måtte etterfylle litt vann innimellom og til slutt gikk den "sporadisk" varm. Både på tomgang og kjøring. Investerte 208 kr hos bavaria for et nytt lokk. Viste seg at den ble sikkert gradvis dårligere og holdte mindre og mindre trykk i systemet, til slutt så slapp den ut alt og slangene var like myke som om lokket var ikke på engang... Kan være lurt å sjekke det ut Veldig enkel ting å begynne med og om du har flere bmwer eller kjenner noen som har ekstra lokk så kan du bare låne og sjekke
Skulebollen Skrevet Mai 11, 2013 Forfatter Skrevet Mai 11, 2013 Skal kjøre litt og teste ut:) Så får eg vurdere og ta en tlf til forrige eiger.. Men takk for svar:) Hvordan finner jeg forresten utstyrslista:)?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå