Mariuse34 Skrevet Mai 11, 2013 Forfatter Share Skrevet Mai 11, 2013 Hadde tatt Z4 om du ikke har gromt mye penger å spandere på en 996. Klart Porsche er Porsche og kjører bedre og alt det der. Men 3.4 literen er beryktet før å være en svært dårlig motor. Du må nok regne med motorbyttet om den ikke er byttet allerede. Snakker av erfaring, da vi har hatt en drøss med disse på verkstedet vårt.Gjør heller noen "performance uprades" på Z4en, så holder den tritt med Porschen. Er vel fullt mulig å jage opp den nye turbo motoren litt. Jeg senket min Z4 med noen H&R fjærer (adaptivt M understell), dermed ble kjøre egenskapene betraktelig bedre, men komforten beholdt seg tilnærmet lik originalt. Ellers leste jeg artikkelen i Finansavisen Motor idag, veldig bra skrevet. Du får med deg det jeg har erfart med denne bilen. Ser i artikkelen at du skriver at det er nye lys bak, men de er helt like pre-face, derimot er frontlyktene endret med LED LCI, sammen med nytt sideblink som du skriver. Dette er de eneste forskjellene utvendig. Har selv kjøpt sideblinklysene fra facelift, de er så å si "bolt on" på den tidligere modellen S20`en kan Hartge-tunes til 218hk. Vurderer også en s28, men føler den blir dyr å importere. Risikerer et ekkelt verditap eventuelt, da interessen for disse er noe begrenset. Takk for tilbakemelding på Z4-saken. Gøy at folk liker det jeg skriver. Jeg mente lyktene foran, men oppdaget at jeg hadde skrevet feil idag. Det var noe dritt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Mai 11, 2013 Share Skrevet Mai 11, 2013 Slik jeg ser det så er Z4 mer en roadster enn en sportsbil, iallfall med de mindre motoralternatviene. Men som flere her på nevner så ville jeg nok heller vurdert en E85 3,0Si opp mot en 996, E89 2,0I faller liksom veldig igjennom i forhold til 996 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mariuse34 Skrevet Mai 11, 2013 Forfatter Share Skrevet Mai 11, 2013 Jeg hadde lett tatt en enklere 996 foran en E89 (som ikke riktig er en ordentlig sportsbil), men snakker vi om en 3,0si variant av E85 blir jeg straks mer usikker. Z4 E85 3,0si med 265 HK, manuelt gear og det rette utstyret er en enormt kompetent kjøremaskin... også kan man nyte solen i tillegg.På den annen side når du først er inne på 911 sporet er ikke 996 den fineste modellen Porsche har laget selv om den er enormt kompetent som sportsbil. 964 blir mer og mer et genialt alternativ... en skikkelig 911 slik en 911 skal være av den gamle skolen. 993 er mer raffinert, men også en god del dyrere i både innkjøp og vedlikehold. Apropos vedlikehold... har du et stramt budsjett er hverken 964, 993 eller 996 bilen for deg (les: Porsche er dyrt!). Hvis dette er tilfellet vil jeg heller anbefale en Z4 E85 med en fornuftig motor (altså rekkesekser)... med det rette utstyret... E85 er forsåvidt en stivere og mer sportslig bil. Men med det utstyret, girkasse og motor som må til så begynner vi å nærme oss en godt utstyrt 996, og spranget er også kort til en Manuell S23 E89, selv om de er sjeldne i Norge. Dessuten synes jeg E89 er så utrolig mye penere enn E85, selv om Bangle-designet gror veldig på meg noen år etter at mannen gikk av. Budsjettet er opp mot 500k egentlig. Men skal jeg ha et greit bilhold og ikke være søvnløs så tenkte jeg 300 pluss. da har jeg rom til oppgraderinger, reparasjoner etc. Jeg har ikke lyst på 964, men 993 er et alternativ. På E39`en har jeg i ila. to år byttet alle støtdempere, alt i forstilling, radiator, plugger, to vindusheiser, batteri, baklykter, radio, hjullager, bensinmålere. Den har bare gått 195km, har alt av utstyret inkl. faceliftlykter foran og bak fra Hella, sportsskinn, M-sport multiratt, glass-soltak, m-understell, webasto. Selvsagt kan det komme et motorbytte eller girkasseras, men ikke så mye annet som kan måtte byttes når. Der gjør jeg det meste av reparasjoner selv forsåvidt. Så fristes til å beholde den. Det samme gjelder Jaguaren. Den har kostet meg 3000 i rep. på 3 år. Og den blir. Den skal lakkeres en del nå, og bytte eksosanlegg men ellers er det relativt kostnadsfritt bilhold. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mariuse34 Skrevet Mai 11, 2013 Forfatter Share Skrevet Mai 11, 2013 Slik jeg ser det så er Z4 mer en roadster enn en sportsbil, iallfall med de mindre motoralternatviene. Men som flere her på nevner så ville jeg nok heller vurdert en E85 3,0Si opp mot en 996, E89 2,0I faller liksom veldig igjennom i forhold til 996 Det har du rett i. Det må ikke være sportsbil, men det hadde vært gøy. Jeg har vært inne på tanken av X308 XJR, men det er jo bare en veldig sprek direktørbil. Jeg er ute etter noe som kan kjøres litt aktivt uten at jeg må nødvendigvis bryte fartsgrensen. Jeg tviler på at det blir voldsomt mye banekjøring, men er på jakt etter en bil som er moro å ta med til tyskland eller på alpeveier. Foreløpig er det 996 som ser ut som det beste kortet. Enten Coupe eller cab. Hadde jeg hatt 750k+ hadde jeg muligens vurdert en M135i eller en Gayman. Grunnen til at jeg ikke vil selge E39`en er mest affeksjonsverdi. Bilen er verdt mer enn 55-60k for meg. Drømmebilen da jeg var 13-14. Og den går som en klokke. Til jobbkjøring om vinteren og på ski så er det greit med en litt komfortabel stasjonsvogn. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mariuse34 Skrevet Mai 11, 2013 Forfatter Share Skrevet Mai 11, 2013 Jeg hadde lett tatt en enklere 996 foran en E89 (som ikke riktig er en ordentlig sportsbil), men snakker vi om en 3,0si variant av E85 blir jeg straks mer usikker. Z4 E85 3,0si med 265 HK, manuelt gear og det rette utstyret er en enormt kompetent kjøremaskin... også kan man nyte solen i tillegg.På den annen side når du først er inne på 911 sporet er ikke 996 den fineste modellen Porsche har laget selv om den er enormt kompetent som sportsbil. 964 blir mer og mer et genialt alternativ... en skikkelig 911 slik en 911 skal være av den gamle skolen. 993 er mer raffinert, men også en god del dyrere i både innkjøp og vedlikehold. Apropos vedlikehold... har du et stramt budsjett er hverken 964, 993 eller 996 bilen for deg (les: Porsche er dyrt!). Hvis dette er tilfellet vil jeg heller anbefale en Z4 E85 med en fornuftig motor (altså rekkesekser)... med det rette utstyret... Ikke enig at den ikke riktig er en ordentlig sportsbil. Skulle lekt med med en original Porsche 996 med min Z4 E89 35i med noen oppgraderinger. Du er klar over hvor mye en original 996 krenger i svingene? Har hatt 2stk E85 Z4, er enig at disse er mer sportslig. Men strammer man opp understellet til E89 blir den ikke noe tregere ihvertfall Jeg synes forsåvidt E89 er rimelig sportsbil. Og relativt stabil i høy fart, selv om den løfter nesa litt om du kjører i 270 med taket av, som jeg gjorde da jeg testet den (Den passerte fint "sperra") Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Mai 11, 2013 Share Skrevet Mai 11, 2013 Det har du rett i. Det må ikke være sportsbil, men det hadde vært gøy. Jeg har vært inne på tanken av X308 XJR, men det er jo bare en veldig sprek direktørbil. Jeg er ute etter noe som kan kjøres litt aktivt uten at jeg må nødvendigvis bryte fartsgrensen. Jeg tviler på at det blir voldsomt mye banekjøring, men er på jakt etter en bil som er moro å ta med til tyskland eller på alpeveier. Foreløpig er det 996 som ser ut som det beste kortet. Enten Coupe eller cab. Hadde jeg hatt 750k+ hadde jeg muligens vurdert en M135i eller en Gayman. Grunnen til at jeg ikke vil selge E39`en er mest affeksjonsverdi. Bilen er verdt mer enn 55-60k for meg. Drømmebilen da jeg var 13-14. Og den går som en klokke. Til jobbkjøring om vinteren og på ski så er det greit med en litt komfortabel stasjonsvogn. Det du hvis du er inne på tanken på å importere så kan det vel være mulig å finne en E89 S23 med manuell i Tyskland? Dette er en lagelig bil som ikke koster allverden men likevel har motor og lyd til å få fram smilet og skikkelig Fahrfreude, har selv kjørt S23 og den er virkelig artig å potent. Det snerrer herlig fra eksosen og bilen drar meget godt Ja behold E39en, etter så mye påkost så blir det for galt å selge denne for en slikk og ingenting. Dette er uhyre mye bil for pengene og du kommer garantert til å ha god bil i mange år framover, motor og drivverk er meget solid på disse bilene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mariuse34 Skrevet Mai 11, 2013 Forfatter Share Skrevet Mai 11, 2013 Det har du rett i. Det må ikke være sportsbil, men det hadde vært gøy. Jeg har vært inne på tanken av X308 XJR, men det er jo bare en veldig sprek direktørbil. Jeg er ute etter noe som kan kjøres litt aktivt uten at jeg må nødvendigvis bryte fartsgrensen. Jeg tviler på at det blir voldsomt mye banekjøring, men er på jakt etter en bil som er moro å ta med til tyskland eller på alpeveier. Foreløpig er det 996 som ser ut som det beste kortet. Enten Coupe eller cab. Hadde jeg hatt 750k+ hadde jeg muligens vurdert en M135i eller en Gayman. Grunnen til at jeg ikke vil selge E39`en er mest affeksjonsverdi. Bilen er verdt mer enn 55-60k for meg. Drømmebilen da jeg var 13-14. Og den går som en klokke. Til jobbkjøring om vinteren og på ski så er det greit med en litt komfortabel stasjonsvogn. Det du hvis du er inne på tanken på å importere så kan det vel være mulig å finne en E89 S23 med manuell i Tyskland? Dette er en lagelig bil som ikke koster allverden men likevel har motor og lyd til å få fram smilet og skikkelig Fahrfreude, har selv kjørt S23 og den er virkelig artig å potent. Det snerrer herlig fra eksosen og bilen drar meget godt Ja behold E39en, etter så mye påkost så blir det for galt å selge denne for en slikk og ingenting. Dette er uhyre mye bil for pengene og du kommer garantert til å ha god bil i mange år framover, motor og drivverk er meget solid på disse bilene. Det var jo planen. Men her er problemet med regnestykket. Det koster mer å importere en 2009-2010 S23 med 35.000km enn det gjør å importere en forhandler-ny 2012 modell S20i med 5000 demokm. sistnevnte har da full M-sport. Det koster faktisk 25.000 mer. Og når det nå kommer en S18i som begynner på 425.000 ca så blir det et vanskelig regnestykke for en økonom å forsvare mtp. verdifall. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwZ Skrevet Mai 11, 2013 Share Skrevet Mai 11, 2013 Jeg hadde lett tatt en enklere 996 foran en E89 (som ikke riktig er en ordentlig sportsbil), men snakker vi om en 3,0si variant av E85 blir jeg straks mer usikker. Z4 E85 3,0si med 265 HK, manuelt gear og det rette utstyret er en enormt kompetent kjøremaskin... også kan man nyte solen i tillegg.På den annen side når du først er inne på 911 sporet er ikke 996 den fineste modellen Porsche har laget selv om den er enormt kompetent som sportsbil. 964 blir mer og mer et genialt alternativ... en skikkelig 911 slik en 911 skal være av den gamle skolen. 993 er mer raffinert, men også en god del dyrere i både innkjøp og vedlikehold. Apropos vedlikehold... har du et stramt budsjett er hverken 964, 993 eller 996 bilen for deg (les: Porsche er dyrt!). Hvis dette er tilfellet vil jeg heller anbefale en Z4 E85 med en fornuftig motor (altså rekkesekser)... med det rette utstyret... Ikke enig at den ikke riktig er en ordentlig sportsbil. Skulle lekt med med en original Porsche 996 med min Z4 E89 35i med noen oppgraderinger. Du er klar over hvor mye en original 996 krenger i svingene? Har hatt 2stk E85 Z4, er enig at disse er mer sportslig. Men strammer man opp understellet til E89 blir den ikke noe tregere ihvertfall Jeg synes forsåvidt E89 er rimelig sportsbil. Og relativt stabil i høy fart, selv om den løfter nesa litt om du kjører i 270 med taket av, som jeg gjorde da jeg testet den (Den passerte fint "sperra") BMW Z4 35I med chip og sperre opphevet, gjør 307km/t på gps:-D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Mai 11, 2013 Share Skrevet Mai 11, 2013 BMW Z4 35I med chip og sperre opphevet, gjør 307km/t på gps:-D Hvor mye hester og NM snakker man da? og er dette noe som også kan skaffes til f eks F10 535I som har samme motoren? Ikke at det har noe med saken å gjøre med kommer til å kjøpe F10 etterhvert å lurer på om man skal klemme skikkelig til på motorfronten Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mariuse34 Skrevet Mai 11, 2013 Forfatter Share Skrevet Mai 11, 2013 BMW Z4 35I med chip og sperre opphevet, gjør 307km/t på gps:-D Hvor mye hester og NM snakker man da? og er dette noe som også kan skaffes til f eks F10 535I som har samme motoren? Ikke at det har noe med saken å gjøre med kommer til å kjøpe F10 etterhvert å lurer på om man skal klemme skikkelig til på motorfronten Jeg ville vurdert ActiveHybrid5 ettervhert tror jeg. Men VELDIG spent på å se om F10 får oppgradert styringen til sommeren LCI, for den er ikke skarp nok synes jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mai 11, 2013 Share Skrevet Mai 11, 2013 Jeg synes forsåvidt E89 er rimelig sportsbil. Og relativt stabil i høy fart, selv om den løfter nesa litt om du kjører i 270 med taket av, som jeg gjorde da jeg testet den (Den passerte fint "sperra") Det er ikke topphastigheten som gjør en bil til en sportsbil. Selv Mercedes-Benz S 63 AMG Lang gjør rundt 300 Km/t hvis man ber om det. Det er heller ingen tvil om at E89 kan bli en fornuftig sportsbil med de rette endringene, men som standard er E85 langt mer fokusert og det er en skam. Porsche har ikke slike problemer. En 911 er alltid en svært kompetent sportsbil, men akkurat som med M3 har de ulike versjonene deres tilhengere. Noen liker E30 M3 fordi den er ekstremt fokusert og basal i relasjon til M3 terminologien, mens andre liker E92 M3 fordi den har mest effekt og er generelt hurtigst. Tilsvarende er det også med 911 og i tillegg kommer det avgjørende paradigmeskiftet i forbindelse med overgangen til bl.a en vannkjølt B6 motor... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mariuse34 Skrevet Mai 11, 2013 Forfatter Share Skrevet Mai 11, 2013 Jeg synes forsåvidt E89 er rimelig sportsbil. Og relativt stabil i høy fart, selv om den løfter nesa litt om du kjører i 270 med taket av, som jeg gjorde da jeg testet den (Den passerte fint "sperra") Det er ikke topphastigheten som gjør en bil til en sportsbil. Selv Mercedes-Benz S 63 AMG Lang gjør rundt 300 Km/t hvis man ber om det. Det er heller ingen tvil om at E89 kan bli en fornuftig sportsbil med de rette endringene, men som standard er E85 langt mer fokusert og det er en skam. Porsche har ikke slike problemer. En 911 er alltid en svært kompetent sportsbil, men akkurat som med M3 har de ulike versjonene deres tilhengere. Noen liker E30 M3 fordi den er ekstremt fokusert og basal i relasjon til M3 terminologien, mens andre liker E92 M3 fordi den har mest effekt og er generelt hurtigst. Tilsvarende er det også med 911 og i tillegg kommer det avgjørende paradigmeskiftet i forbindelse med overgangen til bl.a en vannkjølt B6 motor... Du har utvilsomt rett. Som jeg skrev i nevnte Motor-test av S35is i dagens Finansavisen er det en Roadster og cruiser, ikke en sportsbil i baneforstand etc. Det var mer bare for å få inn at jeg har kjørt Z4 veldig fort Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian V Skrevet Mai 11, 2013 Share Skrevet Mai 11, 2013 Jeg hadde lett tatt en enklere 996 foran en E89 (som ikke riktig er en ordentlig sportsbil), men snakker vi om en 3,0si variant av E85 blir jeg straks mer usikker. Z4 E85 3,0si med 265 HK, manuelt gear og det rette utstyret er en enormt kompetent kjøremaskin... også kan man nyte solen i tillegg.På den annen side når du først er inne på 911 sporet er ikke 996 den fineste modellen Porsche har laget selv om den er enormt kompetent som sportsbil. 964 blir mer og mer et genialt alternativ... en skikkelig 911 slik en 911 skal være av den gamle skolen. 993 er mer raffinert, men også en god del dyrere i både innkjøp og vedlikehold. Apropos vedlikehold... har du et stramt budsjett er hverken 964, 993 eller 996 bilen for deg (les: Porsche er dyrt!). Hvis dette er tilfellet vil jeg heller anbefale en Z4 E85 med en fornuftig motor (altså rekkesekser)... med det rette utstyret... Fredrik har helt rett i dette. Porsche er ikke en rimelig hobby, uavhengig hvor ny eller gammel man velger. Med en slik bil sørger man som regel for at alt er på stell, og delene ligger noe over BMW. Tilgang på deler er god, både i Norge og i utlandet for de modellene som er nevnt her. Etter min mening er alle 911 opp til og med 993 enkle å skru på, men det er trangt i motorrommet. Personlig ville jeg ikke valgt 996, da denne har et meget uforutsigbart motorproblem. Dette gjelder ikke GT2 og GT3, da disse har motorblokken fra 964 (3.6L) som regnes som skuddsikker. Eneste eventuelle kostbare reparasjon man kan oppleve på 993 og nedover er strekkboltene, men iom at dette er luftavkjølte motorer raser ikke motorene dersom disse ryker. Forholdsvis enkle å bytte, men motor må ut. En velholdt 911 vil alltid kjøre bedre enn en BMW, i alle sammenhenger. Den tekniske tilnærmingen til Porsche er basert på at bilen både skal kunne kjøres på bane/løp og som bruksbil - design er derfor dimensjonert for dette. Det er korrekt at siden 964 kom på markedet har 911'ene vært noe mindre stiv enn f eks 3.2 Carrera. Om man har kjørt en 996 som krenger mer enn en Z4 i svinger, er det på tide å sjekke understellet på 996en. Disse er forøvrig svært lett å kjøre fort med i både svinger og rett frem. Basert på trådstarters preferanser (pris, bruk, vedlikehold etc), ville jeg nok gått for en Z4. Bare sørg for å ikke prøve en 964, 993 eller 996. Da forandrer du raskt mening Personlig kjører jeg en BMW F30 til dagen, og en 964 på pene dager. Begge fortreffelige til sitt bruk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Mai 11, 2013 Share Skrevet Mai 11, 2013 Jeg hadde lett tatt en enklere 996 foran en E89 (som ikke riktig er en ordentlig sportsbil), men snakker vi om en 3,0si variant av E85 blir jeg straks mer usikker. Z4 E85 3,0si med 265 HK, manuelt gear og det rette utstyret er en enormt kompetent kjøremaskin... også kan man nyte solen i tillegg.På den annen side når du først er inne på 911 sporet er ikke 996 den fineste modellen Porsche har laget selv om den er enormt kompetent som sportsbil. 964 blir mer og mer et genialt alternativ... en skikkelig 911 slik en 911 skal være av den gamle skolen. 993 er mer raffinert, men også en god del dyrere i både innkjøp og vedlikehold. Apropos vedlikehold... har du et stramt budsjett er hverken 964, 993 eller 996 bilen for deg (les: Porsche er dyrt!). Hvis dette er tilfellet vil jeg heller anbefale en Z4 E85 med en fornuftig motor (altså rekkesekser)... med det rette utstyret... Fredrik har helt rett i dette. Porsche er ikke en rimelig hobby, uavhengig hvor ny eller gammel man velger. Med en slik bil sørger man som regel for at alt er på stell, og delene ligger noe over BMW. Tilgang på deler er god, både i Norge og i utlandet for de modellene som er nevnt her. Etter min mening er alle 911 opp til og med 993 enkle å skru på, men det er trangt i motorrommet. Personlig ville jeg ikke valgt 996, da denne har et meget uforutsigbart motorproblem. Dette gjelder ikke GT2 og GT3, da disse har motorblokken fra 964 (3.6L) som regnes som skuddsikker. Eneste eventuelle kostbare reparasjon man kan oppleve på 993 og nedover er strekkboltene, men iom at dette er luftavkjølte motorer raser ikke motorene dersom disse ryker. Forholdsvis enkle å bytte, men motor må ut. En velholdt 911 vil alltid kjøre bedre enn en BMW, i alle sammenhenger. Den tekniske tilnærmingen til Porsche er basert på at bilen både skal kunne kjøres på bane/løp og som bruksbil - design er derfor dimensjonert for dette. Det er korrekt at siden 964 kom på markedet har 911'ene vært noe mindre stiv enn f eks 3.2 Carrera. Om man har kjørt en 996 som krenger mer enn en Z4 i svinger, er det på tide å sjekke understellet på 996en. Disse er forøvrig svært lett å kjøre fort med i både svinger og rett frem. Basert på trådstarters preferanser (pris, bruk, vedlikehold etc), ville jeg nok gått for en Z4. Bare sørg for å ikke prøve en 964, 993 eller 996. Da forandrer du raskt mening Personlig kjører jeg en BMW F30 til dagen, og en 964 på pene dager. Begge fortreffelige til sitt bruk. Nå er det vel ikke sånn at en 911 alltid vil kjøre bedre enn en Z4 om man gjør noe med understellet (på begge to). De kjører jo løp mot hverandre og Porsche er vel ikke alltid først i mål. Nye Z4 vant vel nettopp Le Mans løp gjorde de ikke det? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwZ Skrevet Mai 11, 2013 Share Skrevet Mai 11, 2013 BMW Z4 35I med chip og sperre opphevet, gjør 307km/t på gps:-D Hvor mye hester og NM snakker man da? og er dette noe som også kan skaffes til f eks F10 535I som har samme motoren? Ikke at det har noe med saken å gjøre med kommer til å kjøpe F10 etterhvert å lurer på om man skal klemme skikkelig til på motorfronten Har selv ESS chip som skal gi 400hk og ca 550nm. Men har 6 trinns manuell som gir noe lavere toppfart enn den 7trinns dobbelclutch kassen som virker opp til 309km/t og ikke 307 som jeg før oppga. SKN tuning i tyskland har utprøvd dette på deres demobil. Spec på bildet under: Men en F10 535i er ikke samme motor, den har N55 motoren med single turbo og er mindre trimmings vennlig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå