John Kr Skrevet Mai 18, 2013 Skrevet Mai 18, 2013 Hei Ikke misforstå at jeg ikke har erfaring fra å bytte olje på mine biler, men nå bytter jeg bilmerke og verksted og ønsker å forhøre meg litt om hva rutinene er hos BMW. Hvordan gjør BMW det ved oljeskift... Etter min vurdering så er det klart best å tappe oljen av gjennom bunnpluggen for da får du med deg mye slam og drit, men suger du oljen opp gjennom peilepinnerøret så blir all slammet igjen i motoren og du har foretatt et "dårlig" oljebytte. Jeg vet også at sistnevnte løsning blir mer og mer vanlig på verkstedene da denne løsning er svært arbeidsbesparende for verkstedet. Hvilke erfaringer har dere, eller får dere vite vilke rutinene på "ditt" verksted gjør det? Håper på noen innlegg...
Mattae Skrevet Mai 18, 2013 Skrevet Mai 18, 2013 aldri hørt om at noen suger opp olja tror ikke fleste nyere bensin bimmere har peilepinne engang, min har iaf ik.
lagunilla Skrevet Mai 18, 2013 Skrevet Mai 18, 2013 Min 325 har heller ikke, men man pleier å suge ut fra røret dersom man har overfylt. Det er en grunn til at det er oljetappingsplugg på bunnpanna
Remi Berg Skrevet Mai 18, 2013 Skrevet Mai 18, 2013 Det er litt forskjellig praksis rundt om kring. Noen suger opp oljen, men vil tro de fleste tapper gjennom bunnpluggen. Etter min mening er det aller beste å tappe ut via bunnpluggen ettersom mye mer av slammet i bunnpannen blir med ut og man får et bedre resultat av oljeskifte.
OLEZZ Skrevet Mai 18, 2013 Skrevet Mai 18, 2013 Hos oss tappes den som vanlig. Såfremt jeg har tid liker jeg å ha varm motor før tapping da man naturligvis vil få ut mer.
Marionette Skrevet Mai 18, 2013 Skrevet Mai 18, 2013 Har aldri engang hørt om å suge opp olje med mindre det overfylles
Haug530D Skrevet Mai 18, 2013 Skrevet Mai 18, 2013 Har aldri engang hørt om å suge opp olje med mindre det overfylles Åjoda de gjør det også.
Marionette Skrevet Mai 18, 2013 Skrevet Mai 18, 2013 Sett bort fra tid så kan da ikke dette være å foretrekke på noen måter ?
Silverboy Skrevet Mai 18, 2013 Skrevet Mai 18, 2013 Mistenker nok at dette er mest vanlig hos de billigste alternativene. Klart de sparer tid, da den kan suge mens oljefilter byttes og man slipper å ta den i bukken osv... Huff
hagenisse Skrevet Mai 18, 2013 Skrevet Mai 18, 2013 Hva slags "slam og drit" er det dere har i motoren som faller ut via bunnpluggen, men ikke blir sugd opp av en oljesuger som suger fra samme sted? Å mangle peilepinne er vel blitt normalt, men røret er jo der. Har derimot hørt om noen biler (Mercedes) som ikke har bunnplugg. Da er det iallefall klart hva man må gjøre..
Haug530D Skrevet Mai 18, 2013 Skrevet Mai 18, 2013 Hva slags "slam og drit" er det dere har i motoren som faller ut via bunnpluggen, men ikke blir sugd opp av en oljesuger som suger fra samme sted? Å mangle peilepinne er vel blitt normalt, men røret er jo der. Har derimot hørt om noen biler (Mercedes) som ikke har bunnplugg. Da er det iallefall klart hva man må gjøre.. Vel, det er en grunn til at bunnpluggen er magnetisk, der samler det seg ett fint metallstøv, det får man ikke opp av å suge oljen ut.
Jan E-28 Skrevet Februar 2, 2014 Skrevet Februar 2, 2014 Innen båt er det å kun suge ganske normalt. For der er det ofte umulig trangt å få noe under motoren. Og jekke opp båten kommer en ikke nærmere noen plugg heller Er en del diskusjoner om det på båtforum. Og konklusjonen er vel at ingen syntes noe om det, men ingen kan si at det korter ned levetiden. På min båt har jeg sett de sugde under service. Og likte det særdeles dårlig. Men nå er snart reklamasjonstiden gått ut på motorene, så blir det å ta service selv. Så nå blir det nok tømming fra undersiden med tilhørende banning når en henger opp ned, ned i motorrommet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå