Gå til innhold

Ombygging fra m52b25 til m52tub28/b28


tbear
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har noen spm ang ombygging fra m52b25 til m52tub28/b28

Har sprukket toppen på motoren jeg hadde og tenkte og bytte motor å tanken på å få en litt større motor er der.

Da jeg ser etter motorer så ser jeg noen skriver m52tub25/28 og noen skriver m52b25/28 er dette samme motor ?

Evt ombygging fra b/tub25 til b/tub28 er det noe forskjell med tanke på hjerne eller noe annet her?

Jeg har i dag en bmw e39 523ia 98'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig så har jeg ikke gjort det selv, men kjenner noen som har gjort det før, og de sa det var en god del jobb å gjøre. Måtte bytte motor, ledningsnett og hjerne i hovedsak, men siden du bytter gjerne pga. fra en til dobbel vanos, så må du bytte startsperre som videre leder til at du må bytte tenningslås og annen nøkkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startsperre kan fjernes i motorstyring på disse, da slipper du å bytte ews og nøkler.

men det er litt mere avansert og kostbart på TUB motorene da disse har ews3 startsperre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M52b28 motor kan du putte rett nedi, kjøre på 2.5 software til du får koda hjernen til 2.8 software, dobbelvanos motor vil aldri trives 100% i en preface bil, det var en tung lekse å lære =p

+1

legger til : forkjell på dysene. grønne på b25 og rosa på b28 ellers plug and play..

regner me b28 dysene har litt mer sprut i seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Alt er inne og på plas mennmangler jo siste kontakten som skal inn i hjernen..

 

Å få en tub motor til til å fungere i preface er så omfattende, hvis det i det hele tatt går an, at du kan like gjerne bytte bil....

 

....hvis du ikke har kunnskaper langt over snittet. :-) M52TUB motoren har forresten mere til felles med M54 enn M52.

Endret av MrBrum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TU motoren har en annen gasspjeld enhet enn både M52 og M54. M54 har elektronisk gasspjeld.  Mens TU har wire styrt gass, men innebygd gass posisjon sensor og enhet som regulerer ASC. Ledninger og kontakter er også da forskjellig på TU kontra M52. Men det gjelder ikke bare gass systemet.

 

Du trenger etter det jeg har lest en gang LCM, instrumentpanel, ledningsnett, ECU, EWS, nøkkel, tenningslås, luftmengdemåler.......ja i det hele tatt. Det er mere og, men jeg har dessverre ikke oversikten på alt. Du bør ha en delebil å plukke deler av.

 

Hvis du fullfører ombyggingen bør du poste en DIY, for det blir nok flere som vil prøve dette. Og hvis dette lykkes, er vegen til å sette inn en M54 kort.

 

 

Har ikke TU bl.a elektronisk gasspjeld som M54? Er ikke store forskjeller effektmessig med en ekstra Vanos, men blir fort merkbare forskjeller ombyggingsmessig.

 

Disa ventilen sammen med dobbel vanos er faktisk ganske merkbart ved pen kjøring. Den har litt mere moment på lavere turtall. Men ikke veldig stor forskjell.

Endret av MrBrum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...