Gå til innhold

BMW versus Mercedes - stasjonsvogn - ønske om kjøpshjelp

POS
 Share

Anbefalte innlegg

Det er rusta som er fortvilende. Så kanskje jeg heller skal koste på den noen tusen med sandblåsing, syregrunn og lakking?

...Og til våren dukker rusta opp på nytt. Det er jo det som er hovedproblemet med W210, at på tross av rustfjerning kommer det alltid tilbake innen meget kort tid. Det er rett og slett penger ut av vinduet - lev heller med en bil som er stygg kosmetisk.

Jeg kjører W124, og vil aldri kjøpe W210 pga dette. Synd, da det er driftssikre og solide biler - i god MB-tradisjon.

Men E39 (i hvert fall med moderat senk) er rimelig kvass å kjøre ifht MB - du vil nok bli overrasket over hvor morsom en billig, sedat mellomklassebil kan være. Den har også meget god kvalitetsfølelse og bedre design enn W210.

Dette er regelrett feil. Jeg har hatt rustfri w210, som gikk i saltet hver dag. Hvis du skal ha 210en i mindre enn 10 år til, så ville jeg fikset den opp. Gjør du rustarbeidet grundig, vil det vare i flere år. Hadde null problemer med min, likeså de 30-40 210ene jeg har bekjente som har/hatt. Den var 6 år da jeg kjøpte den, og 10 år når jeg solgte den. Lever i MB-mekka, og ingen av de jeg kjenner til har hatt større problemer med rust. På den samme tiden har begge foreldrene mine sine 124 rustet bort, og også kompisene mine sine 124er har rustet fælt. Men overall er jeg enig i at 124 ruster mindre, men da ville jeg anbefalt å kjøpe en 211 pga nanolakk/aludeler. De får du fra 80 lapper og oppover. Den er mye penere og bedre enn 210, e39 osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dette er regelrett feil. Jeg har hatt rustfri w210, som gikk i saltet hver dag. Hvis du skal ha 210en i mindre enn 10 år til, så ville jeg fikset den opp. Gjør du rustarbeidet grundig, vil det vare i flere år. Hadde null problemer med min, likeså de 30-40 210ene jeg har bekjente som har/hatt. Den var 6 år da jeg kjøpte den, og 10 år når jeg solgte den. Lever i MB-mekka, og ingen av de jeg kjenner til har hatt større problemer med rust. På den samme tiden har begge foreldrene mine sine 124 rustet bort, og også kompisene mine sine 124er har rustet fælt. Men overall er jeg enig i at 124 ruster mindre, men da ville jeg anbefalt å kjøpe en 211 pga nanolakk/aludeler. De får du fra 80 lapper og oppover. Den er mye penere og bedre enn 210, e39 osv.

Jeg har sett usedvanlig mange W210 som har vært på rustrep-garanti hos forhandler/importør, og det holder sjelden lenge. Er også sjelden jeg møter W210 her i området uten rustskader, mens de W124ene jeg møter er som regel ganske pene.

Sjekker man finn ser man jo også mange godt holdte biler som har byttet skjermer o.l. tidligere, men som nå har en del blemmer. En nabo prøver å selge en eu-god E280 med beige skinn for 20k, men får ikke solgt - mest sannsynlig pga all kjeksen.

W211 er en mye bedre bil ja - ifht kmstand på mange av dem er det lite rust i bakluke og skjermer. Mye bil for pengene, selv om S211 kan være dyr i drift (i likhet med E61).

Dog - E39 gir en helt annen dimensjon til kjøringen med sine egenskaper og rekkesekser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er den samme som Werther´s. W124 fom. MOPF1 (MOPF/ModellPflege = Facelift) i 1989 tom. MOPF2 i 1993 er fantastisk... virkelig fantastisk... i forhold til byggekvalitet og holdbarhet. Det er disse W124 variantene vi ser idag som mer eller mindre ser nye ut hvis de er nogenlunde fornuftig vedlikeholdt... 25 år senere. Kvaliteten etter MOPF2... 1993-96 ble dessverre aldri helt den samme. Nye tider krevde nye løsninger og blårussen bestemmer. Dessverre.

W210 er uten tvil en temmelig imponerende konstruksjon. Hadde det bare ikke vært for at de i den grad ruster (forøvrig akkurat som E39 og E46). Personlig er jeg ikke spesielt begeistret for designet på denne modellen, men finner jeg et nogenlunde rustfritt eksemplar (vanskelig her i fuktige Danmark) kjøper jeg den. Det er fine biler og motorene/drivverket fåes ikke bedre... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gjøre en ting helt klart med en gang, med Mercedes så får du mer bil for pengene! Du får mer plass og du har en tanke bedre dieselmotorer å velge i her i prisleiet ditt, fordelen med Mercedes er også at de sliter ikke slitedeler og understell like fort som BMW gjør. Dette går selvsagt ut over kjøredynamiken og kjøreegenskapene som ikke helt matcher BMW.

Men er det bensin du er ute etter og ikke trenger kjempe bagasjerom så vil jeg anbefale deg en så ny som mulig E39 523I eller 528I Touring. Dette er veldig solide og robuste biler og rust kan ikke en gang sammenliknes med f eks 210 som er tragisk på dette, jeg tørr også påstå at E39 holder likegod om ikke bedre materialkvalitet enn 210. E39 er ren walkover på design og interiør og fremstår som en langt mer tidløs og elegant bil enn f eks S210 som ser ut som ei arbeidsbrakke på hjul... :wink:

Mercedes sluttet å lage gode biler med 123, 126 osv da de på slutten av 80 og utpå 90 tallet skulle spare penger. Dette gikk ut over kvaliteten på bilene og resultatet var at BMW tok igjen Mercedes på kvalitet med modeller som E32 og E34, og passerte dem i venstrefila med E38, E46 og E39 :) De beholdt sine gode dieselmotorer og drivlinje, men det skulle bare mangle også når de har produsert dieselbiler siden 40 tallet. De fleste hardbarkede Mercedes entusiaster har svært vanskelig å forstå dette og støtter seg gjerne til Taxi argumentet. Saken der er i dag unektelig slik at drosjeeierne nærmest tvinges til å holde seg til Mercedes pga de uslåelige avtalene de har, det er økonomisk uforsvarlig å gå over til ett annet merke som ikke gir de samme innkjøpsprisene, serviceavtalene og garanti ordningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mercedes sluttet å lage gode biler med 123, 126 osv da de på slutten av 80 og utpå 90 tallet skulle spare penger. Dette gikk ut over kvaliteten på bilene og resultatet var at BMW tok igjen Mercedes på kvalitet med modeller som E32 og E34.

W201 ble nå produsert til 1993, og W124 til 1995.

W140 var aldri en dårlig bil selv om mange folk ikke liker den. Rustmessig har de ikke fått problemer før nå de senere år, når bilene har blitt tjue år gamle (W220 ruster verre).

Det er nå uansett et faktum at det er tre ganger så mange W140 på bruktmarkedet som E32, og de har i snitt mye høyere km-stand. E32 er en pen og sporty bil, men når du definerer kvalitet blir det litt ullent. Det er viktig å ikke blande inn personlig referanser og definere det som fakta. De "dårligere" MBene må kunne sies å være W202/W203/W210/W220, mao ca en tiårsperiode 1994-2005.

W124 og E34 er begge meget fine bilmodeller. Jeg vil si at de stiller relativt likt.

W124 mangler kjøreegenskapene/imaget, og E34 mangler litt av driftssikkerheten og de lave driftskostnadene. I dag ser man W124 daglig, mens E34 er det verre med. I det lange løp er det ikke tvil om hvilken bil som er mest holdbar. Men modellene utfyller hverandre fint.

Saken der er i dag unektelig slik at drosjeeierne nærmest tvinges til å holde seg til Mercedes pga de uslåelige avtalene de har, det er økonomisk uforsvarlig å gå over til ett annet merke som ikke gir de samme innkjøpsprisene, serviceavtalene og garanti ordningene.

Interessant hvordan du klarer å vinkle noe så positivt så negativt.

Det er da mer gunstig innkjøpspris på Toyota eller VW, og Prius er en problemfri og bra bil. Så med din logikk ville Prius kapret alle MB-eiere mtp pris og kvalitet, men det har ikke skjedd.

Jeg ser du selvfølgelig utelukker "kvalitet" og "kjøreopplevelse" som en av de avgjørende faktorene. Taxi-eiere går ikke akkurat mann av huse for å kjøpe VW med DSG-kasser, Volvo med ustabile automatkasser og dieselmotorer eller helt greie Toyotaer selv om de kan være billigere.

Tok taxi i går, en 2012 S212 E220CDI T. Gått "bare" 81 000 km, merket ikke trikkeskinnene og den dårlige asfalten i Oslo sentrum akkurat. Han hadde privat en 2007 S211 E220CDI med 380 000 km på baken, eneste problemet han hadde hatt med den var rust.

Han hadde prøvd en Mitsubishi Outlander tidligere, men kuttet ut pga dårlig service og driftssikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo situasjonen slik at S-klasse er og var den mest populære bilen i luksusklassen, dette har selvsagt ingenting med kvalitet å gjøre. W140 ble aldri det W126 var, den var mer innovativ og hadde en del mer utstyr enn hva E32 hadde, men dette gjorde den også mer utsatt for feil og mangler. 140 ble lansert på en tid Mercedes skulle spare penger, vanskelig å se på selve bilen da den er prangende i bøtter og spann med det var kvaliteten som led under dette. Det var særlig i USA BMW vant mye kunder fra Mercedes med E32, da den aldrende 126 og den svulstige 140 ikke falt like bra i smak.

E34 og W124 er veldig gjevne, 124 har en mer holdbar dieseldrivlinje og ett mer solid understell. E34 har det jeg oppfatter som ett bedre sammenskrudd interiør og av bedre kvaliet. 124 solgte sånn ca dobbelt så mye som E34, 124 er heller ingen utpreget ungdomsbil og eierne tar i gjennomsnitt bedre vare på bilen. Dette gjør at de går og lever lengere enn hva en tilsvarende BMW gjør, som igjen gjør dem mer synlig på veien.

Ang taxi stemplet så er dette noe man ikke kan fornekte, Mercedes har mistet MYE kunder til Toyota og Volkswagen nå som de begynner å bli gode på Taxi tilbudene. Mange holder selvsagt fast med Mercedes pga komfort og den litt mer eksklusive følelsen, men å tro at Mercedes er like bra i dag som de var før er passe blåøyd...

Til trådstarter så vil jeg si følgende. Skal du ha mye plass og en solid dieselmotor så velger du 210. Vil du ha mer dynamiske kjøreegenskaper, bedre design og solid bensinmotor så velger du E39 :) Lykke til med bilvalg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Nå er jo situasjonen slik at S-klasse er og var den mest populære bilen i luksusklassen, dette har selvsagt ingenting med kvalitet å gjøre."

Tygger du litt ekstra på denne setningen tror jeg at du innser at den ikke er spesielt fornuftig formulert... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik, hva mener du med det? Det er ikke alltid sammenheng med kvalitet og popularitet. Bare se på audi, de selger alikevel :D

Det er normalt sammenheng mellom kvalitet og popularitet. Det er unntakene som bekrefter regelen og kanskje spesielt når det gjelder Mercedes-Benz S-klasse. Jeg mener bestemt at Mercedes-Benz har til gode å bygge en dårlig S-Klasse. De har et par utgaver som ikke direkte har vært en stor suksess designmessig (i likhet med f.eks BMW´s E65 serie), men dette er ikke det samme som å si at f.eks W140 er en dårlig S-klasse (det er den S-klassen som har fått mest kritikk igjennom tidene). Den fikk kritikk for å være for volumiøs i designet (les: unødvendig stor/korpulent) og dermed også for lite klassisk elegant i forhold til forgjengeren W126. Byggekvaliteten og kjørekomforten var imidlertid top notch... som alltid fra Mercedes-Benz når det gjelder S-klassen.

Jeg synes at min navnebror generelt er litt for mye BMW fanboy. Han går for langt i kritikken av Mercedes-Benz og f.eks Porsche... no offence. Audi har han tilfeldigvis selv hatt så der er han selvfølgelig litt mer avdempet når det gjelder kritikk... selv om litt eldre Audi modeller faktisk av flere årsaker bør kritiseres vis a vis samtidige modeller fra Mercedes-Benz, BMW og Porsche... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at min navnebror generelt er litt for mye BMW fanboy. Han går for langt i kritikken av Mercedes-Benz og f.eks Porsche... no offence. Audi har han tilfeldigvis selv hatt så der er han selvfølgelig litt mer avdempet når det gjelder kritikk... selv om litt eldre Audi modeller faktisk av flere årsaker bør kritiseres vis a vis samtidige modeller fra Mercedes-Benz, BMW og Porsche... :)

Hvordan kan man bli for mye "BMW fanboy" som du kaller det? Overrasker det deg virkelig at du på et BMW forum møter en som er 100 prosent BMW entusiast og ikke alltid er enig i hvor fantastiske biler Mercedes og Porsche er i forhold til BMW.... Så når man har interesse for BMW så skal man ikke få ha meninger og oppfattelse fra andre merker? Gå etter ballen og ikke spilleren som du pleier å si :wink:

Audi har jeg hatt og da gjorde jeg den erfaring at det merket holder jeg meg vekk i fra, hva dette har å si i denne sammenheng vet jeg ikke. Porsche har jeg aldri kritisert direkte annet enn at jeg har stilt meg negativ til at Panamera er en bedre bil enn F10 M5....

Men hva vet vel jeg, jeg er jo bare en BMW fanboy :roll:#-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

140 ble lansert på en tid Mercedes skulle spare penger, vanskelig å se på selve bilen da den er prangende i bøtter og spann med det var kvaliteten som led under dette. Det var særlig i USA BMW vant mye kunder fra Mercedes med E32, da den aldrende 126 og den svulstige 140 ikke falt like bra i smak.

W140 ble lansert i 1991, mens W124 og W201 var på sitt absolutt beste. Det var ikke noe pengesparing ifbm prosjektet W140. Som Fredrik F og jeg har nevnt, så var det aldri en dårlig bil kvalitetsmessig selv om den ikke scoret maks på stil. Den hadde et meget stort utvalg av motorer, og var verdens sikreste bil. Elsket av presidenter, diktatorer, Mafia-medlemmer og andre mennesker med mange fiender.

To år før W140 hadde MB lansert R129/SL - den er en av 90-tallets klassikere. Ekstremt godt rustbeskyttet, og ser moderne ut selv etter 24 år.

Ang taxi stemplet så er dette noe man ikke kan fornekte, Mercedes har mistet MYE kunder til Toyota og Volkswagen nå som de begynner å bli gode på Taxi tilbudene. Mange holder selvsagt fast med Mercedes pga komfort og den litt mer eksklusive følelsen, men å tro at Mercedes er like bra i dag som de var før er passe blåøyd...

Jeg fornekter ikke taxi-stemplet - jeg liker det siden det betyr kvalitet - akkurat som f.eks. Ford Crown Victoria. Har alltid vært svak for arbeidshester.

Jeg synes det blir litt for nostalgisk å sitte å skryte W123 opp i skyene i sammenligning med W124-W212. Hvorfor er en rusten W123 med 4-500 000 km på telleren bedre enn en W124 med halve rusta, ofte høyere km-stand og bedre motorer? Eller 10 år gamle W211 med kanskje 700 000 km, mindre rust og i daglig drift.

Det blir litt som å påstå at E21 er en bedre bil enn E46...

Hvordan kan man bli for mye "BMW fanboy" som du kaller det? Overrasker det deg virkelig at du på et BMW forum møter en som er 100 prosent BMW entusiast og ikke alltid er enig i hvor fantastiske biler Mercedes og Porsche er i forhold til BMW.... Så når man har interesse for BMW så skal man ikke få ha meninger og oppfattelse fra andre merker?

Problemet dukker opp når personlig smak overdøver fakta, og man over lengre tid begynner å spre usannheter. Det er ikke særlig bra at andre BMW-entusiaster blir feilinformert til fordel for sitt eget merke. Det skaper bare ignoranse og uvitenhet.

Verden er ikke alltid svart/hvitt, det finnes mange gråsoner og nyanser :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir vi ikke enige, jeg er dessverre den eneste som tør snakke ut mot forumets faste Mercedes entusiaster. Jeg innrømmer gjerne at de lager bra biler, men å fornekte at de har slitt med kvaliteten særlig på 90 tallet er for dumt. Akkurat på samme tid som BMW var på toppen når de gjaldt å produsere biler med bra kvalitet. Det er noe alle vet, BMW entusiast eller ei...

Jeg har det inntrykket jeg har av Mercedes og det stemmer bra med andres inntrykk også, jeg forlanger ikke at dere skal være enige i det. Men finner det litt provoserende når de bortforklares med at jeg er BMW fanboy og alt det der...

Det er ikke for uten grunn BMW er verdens største produsent av premiumbiler, har de mest fornøyde kundene og blant de bilene som er eldst når de vrakes (sammen med Mercedes og Chevrolet) tross populariteten blant ungdom :) Skjønner at det er jævlig surt når lillebror fra München har kicka ass de siste 15 åra, og man klamrer seg til drosjestemplet og dieselmotorer som er så seige å umoderene at de må skytes for å gi seg :P

Werther trekker forøvrig fram Ford Crownvic og det er litt artig. Både BMW og Mercedes kan dra i skogen i forhold til driftsikkerheten i disse bilene, de er så enkle og solide at ingenting kan gå galt. Dette er biler hvor det ikke er uvanlig at tilbakelegger 1 million .....MILES :) Men kjøreegenskaper og opplevd kvalitet har de ikke, men så koster de like mye å produsere som det kostet å produsere vindusviskerhendlene i en BMW :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan man bli for mye "BMW fanboy" som du kaller det? Overrasker det deg virkelig at du på et BMW forum møter en som er 100 prosent BMW entusiast og ikke alltid er enig i hvor fantastiske biler Mercedes og Porsche er i forhold til BMW.... Så når man har interesse for BMW så skal man ikke få ha meninger og oppfattelse fra andre merker? Gå etter ballen og ikke spilleren som du pleier å si :wink:

Jeg er faktisk noen ganger litt overrasket over dine BMW fanboy resonnementer i diskusjonene. Du er en av de få som er 100% BMW entusiast her inne. Det er nettopp det som gjør deg til en fanboy og de fleste andre til store eller mer nøkterne entusiaster. Det kan jo være at man blir en mer seriøs BMW entusiast hvis man bevarer litt distanse til merket. Alt BMW bygger er ikke nødvendigvis best selv om det ofte er veldig bra.

Jeg tror imidlertid at du fint forstår hvor jeg vil med mine innlegg her inne. Poenget er selvfølgelig ikke å rakke ned på BMW, men derimot å vise at enkelte andre bilmerker har vel så gode løsninger eller til og med bedre løsninger. På den måten fjerner vi skylappene og blir forhåpentlig klokere på hvorfor BMW har valgt eller ikke valgt bestemte løsninger... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...