Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Landingen er også en begrensning tror jeg til hvorfor de ikke lager lenger rekkevidde.

De lager jo ikke disse bilene på måfå. Dype studier og testing og analysering av kjøremønster til de de anser som kunder osv ligger jo bak.

Best og billigst til den bruken majoriteten av kjøpere skal ha bilen til.

Det tesla har gjort er jo å bygge en bil som er rundt 40% mindre effektiv enn en i3. Det vil si at for hver mil du ønsker å kjøre må du stå vesentlig lenger å lade. Greit nok med ladestasjoner, men når passer det best å parkere på "Shell"? Derfor er det ett viktig tema hvor mye du kan kjøre pr time i vanlig stikk-kontakt også.

Ønsker man å ha lenger kjørelengde gir det mer vekt etc og lenger ladetid pr mil, når kanskje 98% av aktuelle kjøpere klarer seg med "kort" rekkevidde og rask ladetid 95% av tiden. Da er det bortkastet og dyrt og får større miljøkonsekvenser..

Skrevet

Det tesla har gjort er jo å bygge en bil som er rundt 40% mindre effektiv enn en i3. Det vil si at for hver mil du ønsker å kjøre må du stå vesentlig lenger å lade. Greit nok med ladestasjoner, men når passer det best å parkere på "Shell"? Derfor er det ett viktig tema hvor mye du kan kjøre pr time i vanlig stikk-kontakt også.

Et viktig strategisk element i denne sammenhengen er Tesla´s unike 120 kW superlader som gjør at selv Model S Performance modellen med 85 kWt batteri kan lades opp ca 80% eller rundt 300 Km på 20 minutter. Disse superladerne vil etterhvert finnes ved alle viktige hovedveier i Europa og ladingen er sogar gratis for Model S eiere. Ergo er det ikke korrekt å påstå at Model S er rundt 40% mindre effektiv enn i3... snarere tvert imot egentlig. Få om noen elbilprodusenter har mer effektiv lading enn Tesla.

En annen løsning som etterhvert vil bli tilbudt i forbindelse med Model S er bytting av hele batteripakken/modulen. Dette vil ta ca. 90 sekunder på spesielle byttestasjoner (også demonstrert på Nissan Leaf på Better Place stasjonene i Danmark og Israel). Jeg mener å ha lest at dette vil koste ca. 60 dollar i USA (ca. 370 NOK).

Skrevet

Har du hurtiglader på hytta, hos svigermor, på jobben etc? Nei.

Vanlig stikk. BMW har også slike hurtiglader funksjoner som lader på "nulltid". At du kjører rundt 40-50% lenger pr kr/ kw/ minutt med vanlig lading med i3 er det ikke tvil om.

Tesla sitt hurtiglader system er bra, ingen tvil, men jeg setter ett spørsmål bak. Hvordan skal de få råd til all den gratis landingen?

Ett par meget gode år med salg gir selvfølgelig stor optimisme og mange enheter på veiene, men det koster ikke lite å sette opp en slik ladestasjon, og etterhvert som de stadig lades så er det jo ikke tvil om at det kommer til å koste penger å holde strøm i mange titusen enheter.. Penger som normalt skulle vært lagt i ny utvikling..

Har de satt en tidsbegrensning på dette?

Skrevet

Vanlig stikk. BMW har også slike hurtiglader funksjoner som lader på "nulltid". At du kjører rundt 40-50% lenger pr kr/ kw/ minutt med vanlig lading med i3 er det ikke tvil om.

Tesla sitt hurtiglader system er bra, ingen tvil, men jeg setter ett spørsmål bak. Hvordan skal de få råd til all den gratis landingen?

Ett par meget gode år med salg gir selvfølgelig stor optimisme og mange enheter på veiene, men det koster ikke lite å sette opp en slik ladestasjon, og etterhvert som de stadig lades så er det jo ikke tvil om at det kommer til å koste penger å holde strøm i mange titusen enheter.. Penger som normalt skulle vært lagt i ny utvikling..

Tror ladingen blir gratis til de har solgt nok modeller så det hele snur seg i motsatt retning.

Skrevet

Poenget er vel at på hytta "parkerer" man bilen i motsetning til hos Shell. Ergo gjør det ikke så mye om det tar litt tid å lade bilen på hytta. Selv med en 44 kW såkalt dobbellader (som alle kan installere på hytta og hjemme) kan en Model S lades rimelig hurtig. Snaut 4 timer tar det å lade opp batteriet maksimalt på Model S med 60 kWt batteri.

Tesla skriver i deres brosjyrer at gratis lading for Model S eiere er en varig løsning. Jeg har også merket meg at dette er et salgsargument i bl.a Tyskland og Nederland.

Skrevet

Teslas ladestasjoner er også flere steder drevet av solceller, slik at de faktisk klarer seg uten tilførsel av strøm fra det vanlige nettet.

Skrevet

En annen løsning som etterhvert vil bli tilbudt i forbindelse med Model S er bytting av hele batteripakken/modulen. Dette vil ta ca. 90 sekunder på spesielle byttestasjoner (også demonstrert på Nissan Leaf på Better Place stasjonene i Danmark og Israel). Jeg mener å ha lest at dette vil koste ca. 60 dollar i USA (ca. 370 NOK).

Er det 90 sekunders jobben som koster 370 kr eller er det jobben inkludert batteri, i såfall så er det hårreisende billig. Faktisk billigere enn å kjøpe nytt batteri til mobiltelefonen eller en liten bunke med 12v batterier, her snakker vi om batterier til en hel bil. Synes folk har snakket om at det koster 50 000 for en ny batteripakke og da synes jeg det er rart at det plutselig skal koste 370 kr, hvis det ikke er noe jeg har gått glipp av da?

Teslas ladestasjoner er også flere steder drevet av solceller, slik at de faktisk klarer seg uten tilførsel av strøm fra det vanlige nettet.

Det funker sikkert bra i England eller på Vestlandet hvor det er over 200 dager i året med overskyet vær og regn ;)

Skrevet

Er det 90 sekunders jobben som koster 370 kr eller er det jobben inkludert batteri, i såfall så er det hårreisende billig. Faktisk billigere enn å kjøpe nytt batteri til mobiltelefonen eller en liten bunke med 12v batterier, her snakker vi om batterier til en hel bil. Synes folk har snakket om at det koster 50 000 for en ny batteripakke og da synes jeg det er rart at det plutselig skal koste 370 kr, hvis det ikke er noe jeg har gått glipp av da?

Det er snakk om et rent innbytte av batteripakken. Dette betyr at du får et annet brukt batteri som er ladet opp. I likhet med andre slike ordninger vil utslitte batterier bli kassert fortløpende og du som bruker merker derfor ingen forskjell. Løsningen fungerte sømløst på Renault Fluence her i Danmark, men dessverre så gikk selskapet bak løsningen, Better Place, konkurs. Dette var det imidlertid andre eksterne årsaker til en rent tekniske. Hele bytteprosessen blir forøvrig gjennomført helt automatisk av robotter. Byttestasjonene er ubetjente.

Skrevet

Poenget er vel at på hytta "parkerer" man bilen i motsetning til hos Shell. Ergo gjør det ikke så mye om det tar litt tid å lade bilen på hytta. Selv med en 44 kW såkalt dobbellader (som alle kan installere på hytta og hjemme) kan en Model S lades rimelig hurtig. Snaut 4 timer tar det å lade opp batteriet maksimalt på Model S med 60 kWt batteri.

Tesla skriver i deres brosjyrer at gratis lading for Model S eiere er en varig løsning. Jeg har også merket meg at dette er et salgsargument i bl.a Tyskland og Nederland.

Langt fra de fleste hjem kan montere lader som lader 60 KW på under 4 timer. Da tar du ut mer enn 15 KW, noe som hadde fått både hus og garasje til å gløde hjemme hos meg. Mange har bare 32A hovedsikring også. Men har man nyere hus og bruker masse penger på elektriker så går det selvsagt.

Skrevet

Du skal investere rimelig mye i solselle for å få nok strøm til hurtiglading. Skulle gjerne hatt 32 amp kurs ut til garasjen, men huset mitt, i boligfelt, halvmoderne elkap. Takler ikke at jeg skal " hurtiglade". Om vinter ,så går varmekabler kjeller, bad, gang , varmepumpe, varme i garasje. Når tørketrommel/ vask + matlaging, så har jeg utnyttet kapasiteten dimensjonert for boligen.

Ønsker jeg å ha høyere amp ut til garasje - så må jeg investere i eget skap. Det andre problemet er at trafo i nabolaget neppe er dimensjonert for denne type oppgradering.

Trafo og nett i nabolaget må da oppgraderes, dette skal også betales.

På jobben min i Oslo, bygg fra 2003, fikk inovasjonspris for flott arkitektur, parkering i kjeller , har heller ikke dimosjonert el- nettet til sakte eller hurtig llading av el- bil.

Når feks 800.000 biler skal hurtiglade pr. Døgn i Norge, blir vel noe kø logistikk for alle ladestasjoner der ute.

Jeg har tro på plug-in hybridene, som nå kommer- kort ladetid/ lettbent batteri/el pakke/ mulighet til 4x4 løsning, , kjøre på strøm 70% av kjørelengden i året , resten på lavutslipp bensin/ dieselmotor , som gir fleksibilitet i forhold til rekkevidde - slippe å planlegge livet etter et batteri.

Aberet for disse bilene, er at de straffes ytligere i forhold til de norske bilavgiftene.

I

Skrevet

Langt fra de fleste hjem kan montere lader som lader 60 KW på under 4 timer. Da tar du ut mer enn 15 KW, noe som hadde fått både hus og garasje til å gløde hjemme hos meg. Mange har bare 32A hovedsikring også. Men har man nyere hus og bruker masse penger på elektriker så går det selvsagt.

Hmmm... jeg har undersøkt saken i forhold til vårt hus her i Danmark (bygget i 1999) og vi kan uten videre legge ut en egen 50 kW kurs til f.eks en elektrisk bil. Et par av naboene har montert 6 kW solcelleanlegg med tanke på å kjøpe en elektrisk bil i fremtiden. Jeg har imidlertid en mistanke om at strømnettet i Danmark ikke er helt likt det norske.

Skrevet

Jeg har 63 amp i huset, før jeg hadde egen kurs til garasje - fikse jeg folk fra el-selskap/kommunen, med rettslig grunn til å kutte strømmen på huset mitt på en uke. Midt på vinter 25-30 minus om natta - og jeg var hjemme med min 2 uker gamle gutt.

Siden jeg gikk hjemme og gutten var så liten, så sa instinkter mitt at jeg måtte i det minste ha et kjøretøy kjøreklart - så jeg hadde motorvarner koblet til min vinterbil, gammelt

Motorvarmer på volvo 740.

Dette gikk så varmt at det ga trøbbel i trafo , løsning ble å legge opp egen kurs - jeg fikk ikke lov til å ha 20 amp fra hus ( jeg skal ha mulighet for sveising) , kun 16 amp. Dette på elbilspråket , kun lading for

Ca 10 amp. Mulig fruen da må avstå motorvarner , som drar ca 3 kw/t de timene den står på.

Det er vel spesielt vintermånedene ,som er utfordring i Norge, er vel en grunn til at Norge har så mange boligbranner , i forhold til andre land.

Skrevet

Jeg har 63 amp i huset, før jeg hadde egen kurs til garasje - fikse jeg folk fra el-selskap/kommunen, med rettslig grunn til å kutte strømmen på huset mitt på en uke. Midt på vinter 25-30 minus om natta - og jeg var hjemme med min 2 uker gamle gutt.

Siden jeg gikk hjemme og gutten var så liten, så sa instinkter mitt at jeg måtte i det minste ha et kjøretøy kjøreklart - så jeg hadde motorvarner koblet til min vinterbil, gammelt

Motorvarmer på volvo 740.

Dette gikk så varmt at det ga trøbbel i trafo , løsning ble å legge opp egen kurs - jeg fikk ikke lov til å ha 20 amp fra hus ( jeg skal ha mulighet for sveising) , kun 16 amp. Dette på elbilspråket , kun lading for

Ca 10 amp. Mulig fruen da må avstå motorvarner , som drar ca 3 kw/t de timene den står på.

Det er vel spesielt vintermånedene ,som er utfordring i Norge, er vel en grunn til at Norge har så mange boligbranner , i forhold til andre land.

Ja... overbelastning av strømnettet er utvilsomt en utfordring mange steder i Norge. Jeg har ikke hørt om tilsvarende her i Danmark, men det hender at myndighetene på ekstra kalde vinterdager advarer befolkningen om at strømutfall kanskje kan bli en utfordring. Det har imidlertid aldri skjedd så vi har merket det her i Århus. Jeg tror forøvrig at jordingsfeil også er en utfordring i Norge og det har jeg heller aldri hørt om her i Danmark.

Skrevet

Og det er jo her forskjellene mellom brosjyren og virkeligheten kommer frem.. Snakker med stadig flere som har sjekket mulighetene for hurtiglading hjemme og på jobb hvor det ikke er mulig.

Batteribytte muligheten er jo genial :)

Men hvordan vil det funke med mye møkk, sørpe og is tro? Boltene ligger kanskje beskyttet nok? Interessant :)

Og hvor mange batteripakker har de på lager tro?

Skrevet

De trenger igrunn ikke fler enn kanskje 5stk batteripakker... tar dem kanskje 1time å lade den fullt opp...så sånn sett så er det jo gjenbruk... Om man ønsker så kan man få si egen batteripakke levert på døren senere...men det kostet noe ekstra...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...