bmw-520i Skrevet November 16, 2013 Skrevet November 16, 2013 lurer på hva de som eier en elbil sier når det blir for mange elbiler og det kommer avgifter på grunn av de må bygge om strømnettet for og klare og levere nok strøm til en bil som skal lades på kort tid. for den tid kommer.
gallay Skrevet November 16, 2013 Skrevet November 16, 2013 Hva skjedde? Den så ikke ut, med stygg foliering etc. Husker ikke nøyaktig, men måten nissan presenterte bilen ga meg ikke lyst å betale mer enn for en helt vanlig juke. Useriøst var det mao. PS: Litt vanskelig å sette sammen ord når man er full
babjorn Skrevet November 16, 2013 Skrevet November 16, 2013 Nissan leaf har gjort det veldig bra, å gjør det bra enda. Utsende er ikke akkurat topp, men vet om folk som har brukt bilen 1 år ++ tror jeg det er nå, med unger å fungerer veldig bra enda, uten noen problemer. Har kjørt bilen og kan ikke klage på så mye. Gratis parkering å bom hver dag + null disel/bensin, er det mye spart. MEN spennende å se verdi tape til slutt. Om i3 vil gjøre det bra, er spennende også, da det vil bli mere EL-biler på markede.
SigurdE36 Skrevet November 16, 2013 Skrevet November 16, 2013 De hadde mellom 1400 og 1800 forhåndsbestillte i3 før bilen kom til landet, så de regnet med å selge langt over 2000 stk i 2014 i Norge.
Fredrik 90 Skrevet November 16, 2013 Skrevet November 16, 2013 Nye E Golf sammen med I3 kommer til å slå beina under det flotte Leaf salget, og godt blir det
babjorn Skrevet November 16, 2013 Skrevet November 16, 2013 Nye E Golf sammen med I3 kommer til å slå beina under det flotte Leaf salget, og godt blir det Hvorfor er det godt, trodde det var bra med konkuranse... Men ja, noen tror BMW er best, men er desverre ikke sånn
Kjell Z3 Skrevet November 17, 2013 Skrevet November 17, 2013 Hvorfor er det godt, trodde det var bra med konkuranse... Men ja, noen tror BMW er best, men er desverre ikke sånn Nei, BMW i3 er en helt annen klasse, den er ikke i "Golf" klassen slik Golf (selvsagt), Leaf og Fokus er. MB B klasse kommer vel også? I3 stiller i en mindre klasse. Man må ikke være av den oppfatning at dette er biler som direkte er konkurrenter pga i3's korte lengde. Siden Leaf har vært alene på markedet å selge skikkelig el-bil for vanlige folk vil de selvsagt få mindre andel av salget når Golf kommer. Men det er slett ikke sikkert at de fleste velger Golfen, først må man vite både pris, utstyr og om de kan tilby det Leaf kan. Det går jo ganske mange fossile japser rundt på veiene, så det er ikke sånn at alle kjøper tyske biler. Jeg håper Golf blir knallbra, viktig å presse frem konkurranse. Jeg drømmer om en BMW langdistanse 5 serie, men det blir vel bare en hybrid forelopig. Men om batteriteknologien blir slik det kan se ut de neste 6-7 årene med 3-5 ganger dagens kjørelengde kan man kaste fossilmotoren langt på de fleste biler. Da tror jeg man kan velge ren el-drift på de fleste biler om man vil. Ulempen med hybrid er at det tar stor plass. Se f.eks på i8, motor både fremme og bak, man har ikke plass til toalettvesken engang, man må sitte med tannbørsten i kjeften når man skal på langtur.
Fredrik 90 Skrevet November 17, 2013 Skrevet November 17, 2013 Hvorfor er det godt, trodde det var bra med konkuranse... Men ja, noen tror BMW er best, men er desverre ikke sånn Hvorfor, fordi da blir det mindre Leaf på veien. En bil som er så stygg at det svir i øyene hver gang jeg ser en, er mange nok av dem fra før om det ikke skal bli flere. Konkurranse er absolutt bra men når folk kan få en BMW med sportslige tendenser (i allfall i elbil klassen) til samme pris så er det ikke til å stikke under en stol at dette vil gå utover Leaf sitt salg, så var de dem som ville ha ett tradisjonelt konsept og 4 dører. Her kommer E Golf inn i bildet, Golf som er Norges mest solgte bil de siste 20 åra kan nå plutselig leveres som Elbil. På toppen av det hele så har den faktisk et pent design og den priser seg konkurranse dyktig med Leaf.Folk vil gjerne ha EL bil, men i god Norsk tradisjon så skal man ikke skille seg ut. Derfor har Leaf og Tesla slått så godt Ann fordi de er de bilene som til nå har sett mest tradisjonelle ut, derfor mener jeg E Golf kommer til å selge som hakka møkk. Nissan skal bare prise seg lykkelig over at BMW ikke har laget en elbil versjon av F20 eller F30
EspenO Skrevet November 17, 2013 Skrevet November 17, 2013 Men om batteriteknologien blir slik det kan se ut de neste 6-7 årene med 3-5 ganger dagens kjørelengde kan man kaste fossilmotoren langt på de fleste biler. Wow, kommer det motorer som kan gå på forsteinde dyr og planter? Imponerende, selv om jeg nok kommer til å velge bensinmotor også i framtiden Fascinerende hvordan elbilmenigheten prøver å innføre ordet "fossilbil" for å understreke hvor freshe og bleeding edge de er med de nye fancy 1880-tallsteknologibilene sine DieselVegard reagerte på dette 1
Fredrik Skrevet November 17, 2013 Skrevet November 17, 2013 Nei, BMW i3 er en helt annen klasse, den er ikke i "Golf" klassen slik Golf (selvsagt), Leaf og Fokus er. MB B klasse kommer vel også? I3 stiller i en mindre klasse. Man må ikke være av den oppfatning at dette er biler som direkte er konkurrenter pga i3's korte lengde. Siden Leaf har vært alene på markedet å selge skikkelig el-bil for vanlige folk vil de selvsagt få mindre andel av salget når Golf kommer. Men det er slett ikke sikkert at de fleste velger Golfen, først må man vite både pris, utstyr og om de kan tilby det Leaf kan. Det går jo ganske mange fossile japser rundt på veiene, så det er ikke sånn at alle kjøper tyske biler. Jeg håper Golf blir knallbra, viktig å presse frem konkurranse. Jeg drømmer om en BMW langdistanse 5 serie, men det blir vel bare en hybrid forelopig. Men om batteriteknologien blir slik det kan se ut de neste 6-7 årene med 3-5 ganger dagens kjørelengde kan man kaste fossilmotoren langt på de fleste biler. Da tror jeg man kan velge ren el-drift på de fleste biler om man vil. Ulempen med hybrid er at det tar stor plass. Se f.eks på i8, motor både fremme og bak, man har ikke plass til toalettvesken engang, man må sitte med tannbørsten i kjeften når man skal på langtur. BMW i3 plasserer seg størrelsesmessig (basert på akselavstanden) mellom Volkswagen e-Up og e-Golf. I denne sammenhengen er den mest sammenlignbare VW modellen faktisk Polo, men den kommer foreløpig ikke som elbil. Ellers er jeg helt enig i at i3 stiller i en annen klasse enn f.eks e-Golf, men ikke fordi den er noe mindre. Jeg vil heller fremheve at i3 i likhet med Leaf er en "ekte" elbil med tanke på at de begge er konstruert for å være kun elbiler. Både e-Up og e-Golf er i utgangspunktet konvensjonelle biler som har blitt tilpasset eldrift. Dette innebærer flere kompromisser når det gjelder plassering av batteriet som igjen påvirker bl.a den innvendige plassen.
Kjell Z3 Skrevet November 17, 2013 Skrevet November 17, 2013 BMW i3 plasserer seg størrelsesmessig (basert på akselavstanden) mellom Volkswagen e-Up og e-Golf. I denne sammenhengen er den mest sammenlignbare VW modellen faktisk Polo, men den kommer foreløpig ikke som elbil. Ellers er jeg helt enig i at i3 stiller i en annen klasse enn f.eks e-Golf, men ikke fordi den er noe mindre. Jeg vil heller fremheve at i3 i likhet med Leaf er en "ekte" elbil med tanke på at de begge er konstruert for å være kun elbiler. Både e-Up og e-Golf er i utgangspunktet konvensjonelle biler som har blitt tilpasset eldrift. Dette innebærer flere kompromisser når det gjelder plassering av batteriet som igjen påvirker bl.a den innvendige plassen. Det blir feil å bare se på akselavstand, man må også se på bilens lengde, hva er det av plass bak baksetet ? Golf og Leaf ganske mye, i3 Veldig lite.
Fredrik 90 Skrevet November 17, 2013 Skrevet November 17, 2013 Både e-Up og e-Golf er i utgangspunktet konvensjonelle biler som har blitt tilpasset eldrift. Dette innebærer flere kompromisser når det gjelder plassering av batteriet som igjen påvirker bl.a den innvendige plassen. Siden Golf kom som ny modell i år, tror du ikke de hadde dette med EL drift med i tankene fra bunnen av når de konstruerte bilen. Det var hele tiden meningen at Golf 6 skulle komme som ren EL bil, så dette har vært medberegnet i bilens grunnkonstruksjon. Utfordringene er jo selvsagt å tilrette legge mest mulig for EL og fossilt brennstoff på samme byggeplattform, skal bli spennende å se hvordan VW har løst dette
Fredrik Skrevet November 17, 2013 Skrevet November 17, 2013 Akselavstanden er generelt den primære faktoren som indikerer hvor mye plass som er satt av til passasjerene i en bil. Dette gjelder helt uavhengig hvor stort bagasjerommet bak bakakselen evt. er. Forklaringen er at bakakselen som regel er plassert rett bak/under bakseteryggen. Under baksetet er normalt drivstofftanken på moderne biler montert. Altså mest mulig midt i bilen av hensyn til sikkerheten. Hvis dere kikker litt på dette bildet av e-Golf som jeg postet for 5-6 sider siden ser dere hvor batteripakkene på bilen er plassert. Det er spesielt batteripakken bak under bagasjerommet som viser at dagens Golf ikke er konstruert spesifikt med tanke på å være en elektrisk bil. Bagasjerommet på e-Golf er på 275 liter mot 380 liter i den konvensjonelle Golf VII.
02-Jan Skrevet November 17, 2013 Skrevet November 17, 2013 Men e golfen på tegningen er golf 6, vw har forøvrig testet ut siden tidlig 90 tallet med el motor (city stormer). Hvordan de har løst batteri/ el motor gjenstår å se, har også som Fredrik 90 skriver tenkt at de i høyeste grad har tenkt el da de utviklet mk7. Er også usikker på om det lønner seg at produsentene skal lage egne modeller/plattformer for samme bilstørtelse basert på om det skal vær ren el, PHEV eller forbrenningsmotor. Er kundene som skal betale dette til slutt. Er også usikker på om i3 er første bmw el, da du kunne få bmw 1600-2 som el i 1972. Da så el bilen ut som en bil. Fredrik reagerte på dette 1
Fredrik Skrevet November 17, 2013 Skrevet November 17, 2013 Der må jeg ærlig innrømme at du/dere er bedre informert enn jeg er iom. at jeg ikke så at bilen på bildet er en Golf VI. Som man kan se på følgende bilde har utviklingen gått videre og batteripakkene har både blitt mindre og implementert på en bedre måte. Jeg synes imidlertid at mitt poeng langt på vei allikevel består iom. at heller ikke Golf VII er en "ekte" elektrisk bil i relasjon til f.eks Tesla Model S der batteripakken er endel av bilens konstruksjon. Altså i motsetning til e-Golf som utnytter plass som tidligere ble brukt til bl.a drivstofftanken. Model S har som kjent en dobbel bunn der batteripakken er montert for lavest mulig tyngdepunkt. Volkswagen´s e-Golf er imidlertid på godt og vondt en annen og mye billigere konstruksjon... og ikke nødvendigvis en dårligere konstruksjon av den grunn. Som man kan se på dette bildet av e-Golf anno 2013 (altså Golf VII) er plassen i bagasjerommet frigjort fra den tidligere omtalte batteripakken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå