Gå til innhold

Spørsmål ang. skademelding på steinsprut

Alpejohn
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Har en steinsprut i frontruta og har funnet skademelding på siden til mitt foriskringsselskap.

Men stusser litt på at dem spør om hvor slitt/ripete den ødelagde ruta er (lite, moderat, og mye)..

Blir naturligvis bekymret om dem kommer til og kreve mer penger av meg siden ruta ikke er strøken..? :?

Kan det være at jeg må betale mer pga. dette? :|

Hilsen Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har kasko betaler du ingenting om ruta kan lappes sammen.

Kan ruta derimot ikke reddes og den må byttes får du en egenandel på 2000 for skifte av hele frontruta.

Tror ikke du trenger å fylle ut noe skademeldingsskjema. Rimelig sikker de ordner alt der du velger å få det fikset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steinpsruten er etter min bedømmelse i synsfeltet, og da kan den vel ikke fikses etter hva jeg har forstått.

Har funnet skademeldingsskjema hos min foriskring da, og der står også beskrevet at jeg kan fylle ut den dem har på nett, eller jeg kan fylle ut når jeg kommer på verkstedet.

Har kasko ja, og egenandel på 2000,-. Var nemmelig en på jobb som fortalte at det er noen selskap som har begynt og kreve mer betalt om ruta er veldig slitt fra før.. At du liksom må legge ut mer siden ruta allerede er "gåen".. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste er å dra inn til noen også la dem se på ruta. Min erfaring, er at dem er veldig hyggelige å på din side. Aldri hørt om dette selv, måtte ut med 2000kr i egenandel. Ca 1-2 år side, så mulig forandring. Har gjensidige, å der står det 2000kr egenandel.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært hos Riis en gang for et par år siden, og da sa han at den var helt gåen, bare og bytte..

Fult i små steinprut overalt.. Når man får sola i mot så bør man egentlig parkere bilen.. :P Vertfall om det faller skygge inn på veien, for der ser du ikke en dritt..

Var tenkt og sote ruter bak hos Riis, og tenkte og få fiksa frontruta i samme slengen.

Kanskje jeg får ringe i morgen og høre om det er slik det funker.. Frister ikke og plutselig måtte punge ut enda mer fordi ruta er slitt.. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bytta frontvindu 2 ganger de siste 2 årene pga steinsprut og har kun betalt 2000,- begge gangene. Skjema blir fylt ut på stedet som bytter ruta. De har spurt om selskap og hvor det hendte begge gangene. Tror ikke du skal bekymre deg, som sagt lenger oppe her så er de som skifter ruta på din side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok :) Men er det noe minstestørrelse for å måtte bytte ruta? Den jeg har er ikke STOR, men man ser den når man kjører.. :) Og slik jeg har forstått det så må den byttes uansett når det er i synsfeltet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men gjelder det i synsfeltet også? Mener og ha forstått det slik at steinsprut i synsfeltet ikke kan fikses. Er ikke det noe slikt dem sier på reklamen også? ELler husker jeg feil? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter skaden midt i synsfeltet er det kun de minste skadene som normalt repareres.

Ved en slik reparasjon kan ruten bli tilnærmet så god som ny, og du kan vanligvis kun se skaden under spesielle lysforhold. Skadet frontrute kan gi deg mangellapp på periodisk kjøretøykontroll.

Områder hvor steinsprutskader kan repareres:

Sone A - Synsfelt foran fører: Kan reparere skader inntil 1 cm i diameter.

Sone B - Viskeområde på førersiden: Skader inntil 1,5 cm i diameter.

Sone C - Viskeområde på passasjersiden: Skader inntil 2,5 cm i diameter.

Sone D - Øvrig ruteareal: Skader inntil 4 cm i diameter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok :) Men er det noe minstestørrelse for å måtte bytte ruta? Den jeg har er ikke STOR, men man ser den når man kjører.. :) Og slik jeg har forstått det så må den byttes uansett når det er i synsfeltet?

Som sagt så er de på din side :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...