Gå til innhold

Kjøp av BMW 318 E36 til 1000kr.

Share

Anbefalte innlegg

Haha. Alle begynner ett sted vet du! Mange her inne som hadde skvist saften ut av blåbæret!

Men snart skal blåbæret bole seg, så det får holde for min del.

Men jeg startet som sagt med et vrak til 5000 og fikset og solgte meg opp. Så solgte meg og samboeren bilene våre og kjøpte en nyere og bedre enn vi hadde hatt råd til alene. Så solgte vi den og tok en liten finansiering på enda nyere, så solgte vi den når nedbetalt og kjøpte blåbæret.

Men hvis ikke jeg kunne skru selv, hadde vi hatt mye høyere lån på div. Biler, og vi hadde nok ikke hatt råd til å ha en BMW med litt motor. Sparer enormt på vedlikehold når man skrur selv, så penger andre bruker på slikt, bruker vi på lån/forsikring.

Det negative er at du blir budbringeren av dårlige nyheter, og det er kjedelig å fortelle samboeren at noe har røket og hva det koster. Er jo alltid noe med biler. Men når disse damene snakker med andre damer, da er det "Ååå. Jeg er så glad han kan fikse selv.. Sparer ditt og datt" haha. Men det er sjeldent du får skryt til trynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 174
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Haha. Alle begynner ett sted vet du! Mange her inne som hadde skvist saften ut av blåbæret!

Men snart skal blåbæret bole seg, så det får holde for min del.

Men jeg startet som sagt med et vrak til 5000 og fikset og solgte meg opp. Så solgte meg og samboeren bilene våre og kjøpte en nyere og bedre enn vi hadde hatt råd til alene. Så solgte vi den og tok en liten finansiering på enda nyere, så solgte vi den når nedbetalt og kjøpte blåbæret.

Men hvis ikke jeg kunne skru selv, hadde vi hatt mye høyere lån på div. Biler, og vi hadde nok ikke hatt råd til å ha en BMW med litt motor. Sparer enormt på vedlikehold når man skrur selv, så penger andre bruker på slikt, bruker vi på lån/forsikring.

Det negative er at du blir budbringeren av dårlige nyheter, og det er kjedelig å fortelle samboeren at noe har røket og hva det koster. Er jo alltid noe med biler. Men når disse damene snakker med andre damer, da er det "Ååå. Jeg er så glad han kan fikse selv.. Sparer ditt og datt" haha. Men det er sjeldent du får skryt til trynet.

Blir litt inspirert.

I og med at Kvitveisen (Kaller bimmarn min det fra nå av...)

koster meg 1000kr og jeg skal frakte den nedover med tralle på farens regning på diesel, så sparer jeg ca 3,5k fra mine originale planer.

Kanskje jeg skal rett og slett bare fikse BMW'en helt flunkende grei og så selge den for 20 lapper?

Da kan jeg finansiere et kjøp av en dyrere bil som kanskje ikke er full av majones :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha. Joda, du gjorde mest sannsynlig en god investering her. Spesielt når din far hjelper til.

Bare sørg for å gjøre skikkelig arbeid, med realistiske mål og priser. Mye dill-dall og oppgraderinger ville jeg ventet med til jeg fikk en bil som var ment for meg, og for en god stund. Slikt er som regel tapsprosjekt, så gjør det for egen glede, og ikke fortjeneste.

Underveis kan du tenke litt på "hva er den verdt akkurat nå, og hva koster det å få den ferdig?". For av og til lønner det seg sjeldent å fikse absolutt alt av feil på så billige biler. Men på min første, gjorde jeg det mest for erfaringen og moro, og selv om du taper noen kroner og blir noen erfaringer rikere, får du fortsatt mer enn du ga for den i utgangspunktet, og har mer penger til neste bil. Man skal jo lære litt også. :D

Så vil jeg anbefale å være helt ærlig i annonser. Det lønner seg ofte å være rævhål, for noen kjappe lapper ekstra, men ser det er veldig mange som går på baksmell med dagens forbrukerrettigheter o.l. Både meg og kjøpere har ihvertfall satt pris på ærlighet og god tone, og i noen tilfeller holdt kontakten i ettertid og sendt hverandre bildeoppdateringer. Det er jo bare hyggelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ingenting som er så moro som det å skru bil når en er ung :-) Jeg gikk også kjøretøylinja og hadde det mye moro med egen bil der. Var en 12 år gammel Mazda Mx-3 og alle gutta i klassen ville være med å skru. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ingenting som er så moro som det å skru bil når en er ung :-) Jeg gikk også kjøretøylinja og hadde det mye moro med egen bil der. Var en 12 år gammel Mazda Mx-3 og alle gutta i klassen ville være med å skru. :-)

Gleder meg til det jeg har og gjøre framover, nå som dere har inspirert meg :)

jeg skal vel få hentet bilen i løpet av denne måneden eller i August.

Da blir det mekking og Prosjekt-Thread!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lånte en gang 20K av foreldrene til å kjøpe en importert 328i av min onkel. Han hadde gått personlig konkurs og solgte den billig på engelske skilter.

Begynte aldri å betale tilbake, for jeg hadde bare stipend. Haha. Etter halvannet år ble jeg påkjørt av en pensjonist og bilen ble kondemnert. Da fikk jeg igjen 12K på forsikring, og ga disse til foreldrene, pluss at min far fikk en celica jeg hadde stående.

Så begynte jeg på mekanisk, og min mor sin 316 fikk rådebank. Fikk låne et lokale av min onkel. Det var stort, men manglet strøm. Så det var iskaldt og mørkt. Der sto jeg i 3 måneder og bygget om 328en i 316. Var planlagt å ta 2-3 uker, men tok grundig feil der. Haha. Første gang og greier.

Det var mye rust i kanaler og på innfestninger til bakstilling osv. Begynte å balle på seg, og jeg hadde regnet med at det måtte holde med 2 delebiler, uten å kjøpe noe nytt. Ung og utviten. Haha. Mye gikk i stykker ved demontering, og noe gikk i stykker pga rust. Så fikk jeg beskjed om å komme meg ut fra verkstedet innen 2 uker, pga jeg skulle jo bare være der noen uker, egentlig, og han ville ikke betale leie for noe han ikke brukte lenger. Da hadde jeg ikke sted å stå, eller penger til å fullføre, så solgte bilen i deler. Det eneste som gjensto var bremserør og noen deler til å få montert bakstilling igjen. Samt litt uvesentlig småplukk. Hadde fått start og alt.

Der sto jeg dag inn og dag ut, med en og annen kompis, i boblejakke med lommelykt, uten penger til mat og drikke, skjelven i hånden med dårlig utvalg av kaldt verktøy. Måtte til og med låne bil og penger til bensin for å komme meg dit. Og det noen et av de beste minnene jeg har. Det var da jeg innså at jeg elsket biler og det å skru (hvertfall på fritid), og det var det å kjøre 328en som fikk meg BMWfrelst.

Poenget er: Ting tar mer tid enn du regner med. De minste og letteste tingene kan bli de jævligste tingene. Ting går skeis. Ting koster penger!

Ellers kan jeg nevne at på mekanisk, og med prosjekt til fordypning: Kjøretøy, fikk vi et langtidsprosjekt over et halvt år. Jeg fikk ha mitt om BMW, samt en mekkelogg over ombyggingen min. Det gjorde ingenting at bilen ikke ble ferdig. Hadde bare litt info om BMWs historie, modellene, fabrikker og kontorer i begynnelsen av prosjektet, og resten var ren mekkelogg. Show and tell. Fikk 5er på det. Hadde fått 6er om jeg hadde husket sidetall og innholdsfortegnelse. SÅ HUSK DET :D

Så kan jeg nevne at på både mekanisk/TIP og på lakk og karosseri, får du skru MYE på egne biler. Så lenge det er praktiske fag du holder på med når du skrur. Jeg tok støtt og stadig inn mine biler, for alle slags små og store reparasjoner. Noen ganger fikk de til og med stå på bukk over flere dager. Så kan du vaske dem der, og andre får gjerne lov til å hjelpe deg med mekkingen også.

Til og med på lakklinjen sto jeg opptil 3 dager i uken og mekket på mine og kompiser sine biler. De andre pusset sparkel, mens jeg sto under bilen på bukken fra første time, og til over en time etter skoletid. Byttet alt fra eksosanlegg, sveisejobber, bremser, toppdekselpakning, servicer, lakkjobber, drivaksling, termostat og lufting etc. Læreren spurte alltid om det kom til å ta lang tid, og jeg sa alltid "Tssss. Neida, 3 kvarter". Så sto jeg hele dagen. Haha. Må jo gjøre ferdig det man starter. Men det er ikke tvil om at du lærer utrolig mye, og får gode minner du aldri glemmer, når du restaurerer og ombygger for første gang. Selv om det ikke blir ferdig :D

328en var også 4d og hvit. Og den hadde den jævligste stylingen. Men jeg hadde jo ikke råd til å bytte den, så jeg kjørte rundt og nøt motorlyden. :D Til slutt nappet jeg den av og kjørte uten. Fikk mange kommentarer, og bilen ble spottet og uthengt på gatebilforumet pga stylingen. Hehehe. Så stygg var den. Til og med lærerne sa "Åja.. Er det en 316 til 3 tusen?", og humret mellom seg selv. Dette var første gang jeg kjørte inn på mekanisk, for å montere senkesett. Så sa jeg: "Nei, det er en 328!" og flekket opp panseret. Da holdt de på å drite på seg. Jeg hadde raskere bil enn hele bunten, og vel så det. Haha.

Dette vekker mange gode gamle minner gitt :applause:

Savner fortsatt klassen jeg gikk i på lakk og karosseri Bjørkelangen, var en flott gjeng! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det seg sånn at jeg skal og hente bilen på tralle om ikke så veldig lenge (forhåpentligvis).

Hva ville dere gjort med det første dere fikk den hjem på gårdsplassen?

Jeg tror jeg ville gitt den en skikkelig vask for og få vekk eventuell mose og drit så ikke det sitter der lenger.

Men så hva bør jeg gjøre videre?

jeg vil gjerne ordne med ting som skal være greit til EU-kontroll før jeg begynner og bry meg om noe annet (styling osv).

Burde jeg sende den inn på EU-kontroll med en gang så jeg får hele lefsa som forteller hva som er galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på hvordan du skal få råd til deler, styling osv når du brukte så lang tid på å ha en diskusjon rundt en 1000 lapp. Garantert en del ting som må byttes ut, rust må bort, og lakk trenger du. Dette er ting som kommer til å koste mer enn 1000kr

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på hvordan du skal få råd til deler, styling osv når du brukte så lang tid på å ha en diskusjon rundt en 1000 lapp. Garantert en del ting som må byttes ut, rust må bort, og lakk trenger du. Dette er ting som kommer til å koste mer enn 1000kr

Problemet var at jeg måtte frakte bilen 45 mil fra der den sto til hjemme via prøveskilt og masse styr med og få med en fyr som kunne kjøre nedover.

Jeg sparer ca 3560,- på å heller hente den på tilhenger som min far foreslo :)

I tillegg så har jeg jobbet en del, og 2 mopeder som skal selges.

Så det blir vel penger etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det der var et unødvendig dritt innlegg!!! gutten er ung og har spm. Han lurer på osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...