Gå til innhold

Koble av/på div sensorer


Clevion
 Share

Anbefalte innlegg

Som sikkert noen av dere har fått med dere går bilen min ujevnt, og fikk lest ut lambda feilkoder for noen helger siden av Sjøbuse her på bruket.

Jeg har tråla litt rundt på både google, bimmerfest, youtube for og se om noen har samme symptomer, og til og med her. Jeg har fått forslag sålangt som følgende!

Kamaksel sensor

Veivaksel sensor

Oxygen sensor

Vacuum lekasjer

Falskluft

Det jeg lurer på er, si bilen min hadde gått helt rent, ikke noe problemer i det heletatt, og man kobler ut begge oxygen sensorer, vil bilen gå ujavnt da? Det jeg og fatter prøvde igår, var og koble ut begge oxygen sensorene, som resulterte i at bilen gikk akkurat som den gikk før, altså null forskjell. Er dette et tegn på at en eller begge sensorene er gåene? Det jeg tenker på er at vis begge er funskjonelle, så vil den jo måle likt og gi riktig mengde med luft kontra bensina? Men vis man kobler de ut, så har den ikke noe å måle på, og da vil det bli ujevn gange? Eller er jeg helt på jordet nå?

Problemet har vart i et par tusen kilometer nå, det eneste som er plagsomt med det er at bilen KAN stoppe i kryss eller vis jeg må stoppe for en fotgjenger/vikeplikt stopp, men det er sjeldent jeg kjører på sånne type veier, ellers planlegger jeg veldig godt i forveien så jeg så og si aldri får behovet for og stoppe, også at turtallet detter ned til 500 i fart, motoren dør ikke, men servoen kan kutte i et par hundredels sekunder. Utenom det har jeg vel ikke noe tap av kraft tror jeg, og bensinforbruket er noe høyere enn det var tidligere. Det hender også at turtallet faktisk oppfører seg riktig, så falskluft er i følge fatter utelukket, vis det var falskluft, ville turtallshopp og ujevn gange vært der kontinuerlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk feilkodene først lest ut på mekonomen, da var det 6 feilkoder, dvs burning fail på alle sylindere, 1 til 6. Lampa kom tilbake, så fikk jeg diagnotisert bilen igjen, og da kom de samme bare med Lambda Control Tolerance Bank 1 og 2, Lambda Regulating Limit Bank 1 og 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikkje utelukka falskluft.

Motoren vil ikkje gå ujevnt viss du kobler ut oksygensensoren. Men kanskje du kan merka litt endring i turtallet?

Drivstoff forbruket vil øka når du kobler ut sensorane. Når du kobler ut sensorane så vil styreenheten laga ein fast verdi, somregel ein feit bensin-blanding.

For å sjekka oksygensensorane så må du måla spenningen i signal ledningen i sensoren, eller med eit diagnose apparat. Spenningen skal vandra mellom ca 0.1-0.9volt.

At motoren stopper når bilen er i fart kan vera mangen ting. Hastighetsensoren og Instrumentet er med på å gje signal til styreenheten om at du er i fart.

Oksygensensorane er med på å opprettholda turtallet når du slepp gasspedalen. Eller så kan luftmasse eller gasspjeldsensoren vera defekt.

Får du feilkode på oksygensensorar, så burde du sjekka dei, eller bare skifta dei viss dei er gamle. Gamle oksygensensorar er treige med å fanga opp oksygenen i eksosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikkje utelukka falskluft.

Motoren vil ikkje gå ujevnt viss du kobler ut oksygensensoren. Men kanskje du kan merka litt endring i turtallet?

Drivstoff forbruket vil øka når du kobler ut sensorane. Når du kobler ut sensorane så vil styreenheten laga ein fast verdi, somregel ein feit bensin-blanding.

For å sjekka oksygensensorane så må du måla spenningen i signal ledningen i sensoren, eller med eit diagnose apparat. Spenningen skal vandra mellom ca 0.1-0.9volt.

At motoren stopper når bilen er i fart kan vera mangen ting. Hastighetsensoren og Instrumentet er med på å gje signal til styreenheten om at du er i fart.

Oksygensensorane er med på å opprettholda turtallet når du slepp gasspedalen. Eller så kan luftmasse eller gasspjeldsensoren vera defekt.

Får du feilkode på oksygensensorar, så burde du sjekka dei, eller bare skifta dei viss dei er gamle. Gamle oksygensensorar er treige med å fanga opp oksygenen i eksosen.

Har ikke fått feilkode på selve oxygen sensorer, men "Lambda Control Tolerance Bank 1 og 2", "Lambda Regulation Limit Bank 1 og 2" og "Burning fail cylinder 1-6".

Motoren stopper ikke når bilen har fart, men turtallet detter ned til 500 av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dei feilkodane seier jo at det er feil på oksygensensorane, Eller feil drivstoff trykk, tette dyser, tenning eller luftproblemer. Mest sannsynlig luftproblemer viss bilen går bra med gasspådrag.

Merker du noke forandring fra kald til varm motor ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dei feilkodane seier jo at det er feil på oksygensensorane, Eller feil drivstoff trykk, tette dyser, tenning eller luftproblemer. Mest sannsynlig luftproblemer viss bilen går bra med gasspådrag.

Merker du noke forandring fra kald til varm motor ?

Bilen går bra ved gasspådrag, flyr forbi de jeg skal kjøre forbi osv.

Ingen merkbar forandring, turtallet kan hoppe uansett om motoren er kald eller driftsvarm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sensorene som du ramset opp i innledningen, er dette byttet eller er det tips fra andre brukere? De symptomene som du nevner kan ofte komme av dårlig eller gåen veivaksel sensor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sensorene som du ramset opp i innledningen, er dette byttet eller er det tips fra andre brukere? De symptomene som du nevner kan ofte komme av dårlig eller gåen veivaksel sensor.

Ingenting er byttet, kun tatt ut kontakter til begge oxygen sensorer for og se om motoren ville forandre gange eller ikke.

Det er kun tips fra andre for hva som kan være årsaken til den ujavne gangen på bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilkoder på Oksygensensorer kommer som oftest av andre feil. Er bare det at Oksygensensorene er de eneste som legger merke til feil blanding og dermed gir en feil.

Se om du får lånt en luftmengdemåler med samme nummer for å utelukke denne.

Ville også gått grundig over slanger osv i motorrom, da feilkoder på lambdaverdien som oftest kommer av falskluft. Kontroller spesielt slanger til tomgangsregulator siden den har en tendenes til å dø på tomgang.

Evt kan dette være kam-sensor eller veivsensor, selvom folk flest merker at bilen blir vanskelig å starte på varmstart vis en av disse er defekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starter motoren lett? For viss veivsensoren mister av og til signalet på lavt turtall, så burde du kanskje få problemer med start?

Motoren starter lett vær gang, kinner i et sekund og motoren går som ei klokke.

Feilkoder på Oksygensensorer kommer som oftest av andre feil. Er bare det at Oksygensensorene er de eneste som legger merke til feil blanding og dermed gir en feil.

Se om du får lånt en luftmengdemåler med samme nummer for å utelukke denne.

Ville også gått grundig over slanger osv i motorrom, da feilkoder på lambdaverdien som oftest kommer av falskluft. Kontroller spesielt slanger til tomgangsregulator siden den har en tendenes til å dø på tomgang.

Evt kan dette være kam-sensor eller veivsensor, selvom folk flest merker at bilen blir vanskelig å starte på varmstart vis en av disse er defekt.

Jeg fikk anbefaling fra en jeg kjenner som har en del peiling når det kommer spesifikk til E39 modeller at det mest sannsynelig var falskluft, men fatter kunne ikke skjønne at det skulle være det, siden motoren kan plutselig gå reint vis jeg ruser den på turtallet, en sjelden gang, så går den som den skal. Kan jeg finne ut om det er veiv/kam sensor ved og koble de ut og starte motoren? Hvordan ser en LMM ut? Jeg har null peiling når det kommer til skruing på motor også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Falskluft kan være variabelt innimellom, vis det er en knekk på en slange feks så suger den falskluft i en spesiell vinkel. Men kan høres ut som LMM. Står på innsugsslangen. Finner ikke ut ved å koble fra VEiv/kam-sensorer, men såvidt jeg har erfart får man alltid feilkode på disse.

Få lånt en LMM! Evt koble den fra og se om det blir noe forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller aller letteste er å sjekke gummislangene som går fra LMM og luftfilteret og inn på motoren for hull eller sprekker. Du bare bender litt på de osv så ser du ganske lett om de er ødelagte.

Koster deg ca 700 spenn å kjøpe de 2 stykkene du trenger om de har blitt utslitte.

Jeg skifta nettopp de på min egen bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...