Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Lukter skinnseter i bilen min syns jeg. Vil ikke ødelegge bilen med div lukter selv om de kan lukte godt. Lukter kan sette seg bilen. Og man kan bli lei at det lukter et eller annet rart i bilen.

Kan bli verre og selge bilen også. Ikke sikkert en potensiel kjøper digger at det vælver en lukt ut av bilen når døra åpnes.

Så ville ikke hatt no lukte greier inn i bilen min om noe ikke hadde død der og lukta ille.

Enig med det. Har man en gang hatt lukt i bilen, så setter det seg overalt og forsvinner aldri. Lukter ingenting i mine biler! Bedre det enn søt kvalm lukt! :mrgreen:

Skrevet

Hmm... Hadde en "sabotasje" i en bil jeg hadde som ungdom. Innholdet fra en hel flaske med Poppy havnet på gulvet av bilen. Ikke nok med at det ble en langvarig intens "godlukt" i bilen, men lukta satte seg i klærne mine også. Fikk russenavnet "wonderbaum" på videregående etter den hendelsen...

Skrevet

Har selv hatt uhell med denne flaska, kombinert med lastebil og telehiv på dårlig vei uten stoppmuligheter. Kjenner lukten av "hibiskus" ennå, siden deler av den rant ned i varmeapparat.. :oops:

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Skrevet
Ok.

Jeg syns ikke det er noen ulukt i 740'n. Så vil ikke ha noe luktegreier inn i bilen min hvertfal.

Kjente det lukta skinn i bilen din! Hadde samma lukta før jeg og, tidligere i vinter, men så begynte det og lukte svette/tåfis eller hva faen det var, så nå lukter det Mango Cello fra Chemical Guys! Tror jeg må få rensa klimanlegget, legger fortsatt dritt lukt og null kald luft :(

Skrevet

Good news! Biltema ser ut til å dekke skaden/ny del så det går nok bra. Han duden fikk sjokk når han så dette. Kjemikaliene begynte å spise plasten på SELVE BEHOLDEREN også ha ha ha, ha en fin sommer videre bimmers :-)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Skrevet

Har fortsatt ikke sett at noen lager wunders som lukter ny bil, men forskjellige merker.

For ny bil lukter ikke bare ny bil - Audi lukter helt annerledes enn BMW.

Markedsidè for noen som kjeder seg - "New BMW scent"! ;)

Skrevet

Min '09 også. Bortsett fra sur-sokk-lukta uten AC, men det fikser man på andre måter :P

Skrevet

Sur-sokk lukten kommer fra bakteriedannelse i kondensvannet fra AC-systemet. Jeg var mye plaget av denne lukten tidligere, men etter at jeg begynte å bruke klimaanlegget på "motsatt" måte er lukten borte. Med "motsatt" måte mener jeg at AC-kjøledelen normalt ikke er aktivert og kun blir aktivert ved behov (ekstra varme sommerdager + ekstra fuktige høst/vinterdager). Fordelen utover en luktfri bil er at man også sparer AC-anlegget. Selv etter 10 år og 340000 Km uten vedlikehold virker mitt klimaanlegg 100%... :)

Skrevet

Yeah, må få rensa opp i systemet. Til tross for at bilen bare er 4 år gammel, så har den rulla en del kilometer, så det er vel bare å få dritten rensa.

Skrevet
Sur-sokk lukten kommer fra bakteriedannelse i kondensvannet fra AC-systemet. Jeg var mye plaget av denne lukten tidligere, men etter at jeg begynte å bruke klimaanlegget på "motsatt" måte er lukten borte. Med "motsatt" måte mener jeg at AC-kjøledelen normalt ikke er aktivert og kun blir aktivert ved behov (ekstra varme sommerdager + ekstra fuktige høst/vinterdager). Fordelen utover en luktfri bil er at man også sparer AC-anlegget. Selv etter 10 år og 340000 Km uten vedlikehold virker mitt klimaanlegg 100%... :)

Etter det jeg har hørt bør A/C normalt stå på for å unngå dårlig lukt. Eneste gang jeg har hatt problemer med A/C var da vi hadde E39 og stein hadde truffet akkurat inn en liten åpning og punktert kondenseren. I Bergen er det også ganske ofte behov for å tørke luften i bilen litt...

Når det gjelder lukt i bilen så skal det aldri noe luktgreier inn i noen av mine biler!

Skrevet

Etter det jeg har hørt bør A/C normalt stå på for å unngå dårlig lukt. Eneste gang jeg har hatt problemer med A/C var da vi hadde E39 og stein hadde truffet akkurat inn en liten åpning og punktert kondenseren. I Bergen er det også ganske ofte behov for å tørke luften i bilen litt...

Når det gjelder lukt i bilen så skal det aldri noe luktgreier inn i noen av mine biler!

Denne forklaringen har jeg aldri hørt, men jeg har derimot hørt at klimaanlegget bør være aktivert slik at oljen og gassen i systemet sirkulerer og smører systemet. Bakteriedannelsen i kondensvannet kommer ikke fra den ene dagen til den andre så hvis man ikke bruker kjøledelen så ofte vil det heller ikke kunne bli nok kondensvann til at bakeriene kan utvikle seg (vannet fordamper fortløpende). Det finnes imidlertid flere måter å redusere vannet selv om man bruker kjøledelen aktivt. Et godt tips er å skru av kjøledelen 3-4 minutter før man stopper bilen (husk å åpne et vindu). På den måten vil vannet få en sjanse til å fordampe, mens luften stadig sirkulerer i systemet. Jeg synes imidlertid at mitt "motsatt" system er mer effektivt + at jeg er mindre forkjølet. Ellers er jeg helt enig med deg i at luktegreier aldri skal inn i min bil heller... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...