Jump to content

f30/31 316/318/320 d ? forskjell


blå528bergen
 Share

Recommended Posts

Hva er forskjellen på 316/318/320 diesel i siste generasjons 3 serie ? Det er vel i utgangspunktet samme motor ?

Vurderer å bytte ut femmeren i noe nyere og ser at det er helt klart rikest utvalg i 316d i maks 400k klassen .

Og er det ingen som blir levert med webasto lenger ?

Beklager visst dette er feilpostet

erik a

Link to comment
Share on other sites

316/318 er alt samma, bare forskjellig hjerne. 320 har annen hjerne og annen turbo. Webasto får dem, men få som faktisk kjøper. Det koster jo mer en 10k, defa er mye billigere. :)

Link to comment
Share on other sites

KireS har rettet på meg. Da vil jeg anbelfale deg Defa, par tusen kroner.

Ja det er fult forsvarlig å chippe en 316 d. Husk dette er den samme motoren som 525d, den har 218 hk. :)

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Du får dessverre ikke Webasto montert fra fabrikk på 3 serien av en eller annen grunn. Må evt ettermontere og det koster hinsides mye.

du som har diesel f31 :) Bruker ann lang tid på å bli varm ? tenker om vinteren. Lenge siden eg har hatt diesel bil no .

mvh erik

Link to comment
Share on other sites

Motoren bruker ganske så lang tid på å bli varm. Må fort kjøre 1-2 mil før det skjer noe på motor temperaturen. Men det blir veldig fort varmt inne i bilen, mye kjappere enn min forrige 2004 316i så er nok noen ekstra varme et eller annet sted.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe forskjell på e9x eller f3x diesel. jeg har samme motor i min e90 som alle andre med 4 diesel i f3x. Vil ikke si at den bruker lang tid. Lar du bilen stå å gå i 20 minus i 15 min er den god og varm inni. Hvis du kjører med engang bruker den nok litt kortere tid :)

Link to comment
Share on other sites

KireS har rettet på meg. Da vil jeg anbelfale deg Defa, par tusen kroner.

Ja det er fult forsvarlig å chippe en 316 d. Husk dette er den samme motoren som 525d, den har 218 hk. :)

Er du helt sikker på dette? Ikke det at jeg vet noe annet altså, synes bare det virker rart om 316d/318d har samme motor, mens 320d har annerledes turbo bl.a. Ville det ikke vært mer nærliggende å tro at 320d og 525d deler motor, enn at 316d og 525d deler motor? Igjen, jeg vet ikke noe om dette, bare synes det virket merkelig om 316d og 525d var en identisk motor, mens 320d hadde større turbo igjen :)

Link to comment
Share on other sites

525d er jo nå en firer diesel. Den har to turboer(tror jeg). 316/318/320/518/520/525 har alle sammen en 2 liter rekke firer diesel. 525d er vell basert på samme motor som var i 123d som hadde to turboer på 204hk. Så ikke noe tvil at denne firer dieselen tåler mye hk og nm. :)

BMW sparer masse med penger ved å bruke den samme motoren i forskjellige modeller. Du har jo samme motor som en 530/535d i din bil. Bare du har litt annen hjerne og tre turboer. :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, de alle er to liters motorer, men noen forskjeller er det allikevel. X1 16/18d, 116/118d og 316/318d deler samme blokk og turbo. X1 20/25d, 120/125d, 320/325/328d og 518/520/525d deler samme blokk. Det som skiller x25 modellene fra x20 (inkludert 518d) er to turboer. 328d har igjen bare én turbo.

Link to comment
Share on other sites

525d er jo nå en firer diesel. Den har to turboer(tror jeg). 316/318/320/518/520/525 har alle sammen en 2 liter rekke firer diesel. 525d er vell basert på samme motor som var i 123d som hadde to turboer på 204hk. Så ikke noe tvil at denne firer dieselen tåler mye hk og nm. :)

BMW sparer masse med penger ved å bruke den samme motoren i forskjellige modeller. Du har jo samme motor som en 530/535d i din bil. Bare du har litt annen hjerne og tre turboer. :)

Jada, jeg vet de benytter en del av samme motorene om hverandre, men det gjøres vel gjerne endringer i disse ettersom effektuttaket øker? Større turboer/intercoolere osv. selv om blokka i seg selv er den samme. Så det å chippe opp en 316d til å yte like mye som en 525d behøver vel ikke nødvendigvis være like enkelt, uten da å bytte deler. Ser bare på 320d, om man velger M-performance pakke til den, så innebærer jo det både chip og bytte av intercooler, og da er det jo snakk om å øke effekten fra 184 til 204 hk. Hvis du skal øke effekten fra en 316d til å yte 218 hk som i 525d, så vil jeg tro at det da kreves mer enn bare en hjerneoppgradering..? Men som sagt, jeg hevder ingenting - kun graver i nysgjerrighet :) Husker det var slik på den gamle A4´n vi også har, det er en 1.8T motor, men det en TS utgave, denne ble originalt levert med 180 hk, og da var det en større turbo samt annen hjerne på bilen, selv om mange hevdet det var akkurat den samme saken som var i en "vanlig" 1.8T med 150 hk. Så poenget mitt er vel at det gjøres en del forandringer med tanke på turbo/intercooler mellom de forskjellige modellene, selv om motoren i seg selv er samme utgangspunktet :)

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig er det endringer på antall turboer, størrelse, hjerne osv. Men jeg sier ikke at en 316d kan chipes til 218 hk som 525d uten inngrep. Men de strørre som x20d kan fint chipes like mye og mer enn x25d. :)

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig er det endringer på antall turboer, størrelse, hjerne osv. Men jeg sier ikke at en 316d kan chipes til 218 hk som 525d uten inngrep. Men de strørre som x20d kan fint chipes like mye og mer enn x25d. :)

Da er vi enige, det var alt jeg lurte på :wink:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...