Gå til innhold

Pedi's Pedi-Truck anno 1929. Garasjebilder s11


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

tvillinghjul eller singel med insane kant ! ;) Typ 15-16" hah :D

En av delene blir det iallefall... :) regner med du mener 15-16" BREDE felger, ikke høye ;)

Tror jeg sliter litt med akseltrykk vs breie dekk/felger...

Selvsagt mener jeg Brede! :beer: ser kidsa legger mobilen på kanten, du kan jo kjøre på og legge en ipad eller laptop inni der :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hah. Syntes jeg nevnte stiv aksel på fb her om dagen Ivar;)

Blir nok minst styr med den ja, og ikke minst billig. Og du kan velge å vrake i tvillinghjul.

Kanskje kromma stålfelger blir stilig?

Tror ikke utvekslingen er sååå hinsides. Men må da være mulig å finne alternativer.

Mb sprinter har jo ikke så voldsomt turtall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidstegning

[ Bilde ]

Ja, men nei...

Den bilen er bygget med to direkte formål:

1) Oppmerksomhet (den er jo dødstøff å se på, bygget på de beste oppskrifter)

2) Photoshoot (er jo et råskinn som er et syn for øyet)

Her har han cab-over-chassis drop, kraftig taksenk, droppet ramme og høy kick-up bak.

Ergo: En ramme som er direkte ulovlig på norske (og amerikanske også faktisk) veier. Han sitter i en "stol" som er kun en plate omtrent, i bunn av cab'en. Og i tillegg så er taksenkinga så grov at det er omtrent ingen sikt ut.

Jeg for min del er litt mer forfengelig. Jeg vil egentlig bare ha et godkjent kjøretøy, med sikt ut og komfort nok til å kunne kjøre 50 mil om det skulle være ønskelig. Ja, en del av "tøffhetsgraden" må da ofres - men jeg er litt "function before fashion". Kjøreglede er et stikkord som er essensiellt for meg, mer enn bare kule bilder....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidstegning

[ Bilde ]

Ja, men nei...

Den bilen er bygget med to direkte formål:

1) Oppmerksomhet (den er jo dødstøff å se på, bygget på de beste oppskrifter)

2) Photoshoot (er jo et råskinn som er et syn for øyet)

Her har han cab-over-chassis drop, kraftig taksenk, droppet ramme og høy kick-up bak.

Ergo: En ramme som er direkte ulovlig på norske (og amerikanske også faktisk) veier. Han sitter i en "stol" som er kun en plate omtrent, i bunn av cab'en. Og i tillegg så er taksenkinga så grov at det er omtrent ingen sikt ut.

Jeg for min del er litt mer forfengelig. Jeg vil egentlig bare ha et godkjent kjøretøy, med sikt ut og komfort nok til å kunne kjøre 50 mil om det skulle være ønskelig. Ja, en del av "tøffhetsgraden" må da ofres - men jeg er litt "function before fashion". Kjøreglede er et stikkord som er essensiellt for meg, mer enn bare kule bilder....

Ja, visste jo egentlig alt du sier her men syns tråden trengte det bildet :)

Hadde en -51 Chevrolet for en mannsalder siden. På den tiden var vel reglene ca like løsslupne som det Pedien får kverlulert i gjennom nå for tiden :) Og jeg fikk godkjent 50cm karosseridrop over ramma, 400cid smallblock/th400 gear, korte akselavstand og korte ramma, for og bakaksling fra en 80talls Chevy pickup.

Men, kom ikke unna original lasteevne og måtte ha bakdekk som tålte vekta. Altså tvillinghjul, så det er tvilsomt at du kan ombestemme deg og gå for noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en del Ford van som er ombygd med stort skap bak, de har aksling bak med tvilling hjul.

...og Chevrolet har levert tvillinghjul på Silverado Heavy Duty i en årrekke. Burde ikke bli et stort problem å få tak i en brukbar aksling, du må bare se på pris og evt. utveksling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så gale, lyst til å dele med oss som sliter med ETT prosjekt åssen du har tid til alt?

Blir knallfett dette, beste av alt så er det jo litt trearbeid og, håper inderlig det er planlagt litt godt treverk og ikke bare noe impregnert plank fra byggern...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en del Ford van som er ombygd med stort skap bak, de har aksling bak med tvilling hjul.

...og Chevrolet har levert tvillinghjul på Silverado Heavy Duty i en årrekke. Burde ikke bli et stort problem å få tak i en brukbar aksling, du må bare se på pris og evt. utveksling...

Vil jo egentlig helst ha en BMW-hovedaksel... Men får se litt mer på det. Har begynt å regne og måle litt.... Men hvis ikke er dette gode alternativ, eneste de er normalt sett litt tyngre enn en liten Dana....

Ja, visste jo egentlig alt du sier her men syns tråden trengte det bildet :)

Hadde en -51 Chevrolet for en mannsalder siden. På den tiden var vel reglene ca like løsslupne som det Pedien får kverlulert i gjennom nå for tiden :) Og jeg fikk godkjent 50cm karosseridrop over ramma, 400cid smallblock/th400 gear, korte akselavstand og korte ramma, for og bakaksling fra en 80talls Chevy pickup.

Men, kom ikke unna original lasteevne og måtte ha bakdekk som tålte vekta. Altså tvillinghjul, så det er tvilsomt at du kan ombestemme deg og gå for noe annet.

Stilig! Tråden skulle egentlig hatt bildet, men kom aldri så langt ;)

50 cm karossdropp?? Jeg har VURDERT 15 cm chassisdrop, men alt må vurderes fortløpende...

Jeg vil egentlig ha rammen lengst mulig, for ENTEN må man ha skikkelig kort akselavstand ELLER så skal en ha "skikkelig lang" akselavstand på en lastebil. Og jeg syns det er kulere med litt lang akselavstand. Og hvis alt går etter planen, så trenger jeg litt plass til 3 akslinger tross alt...

Jeg er noget usikker på det med lasteevne og bakdekk. I utgangspunktet er det jo noen simple single hjul bak på min, som garantert ikke i utgangspunktet tåler noenting som helst egentlig. Men grunnet min ombygging er det nok ikke lett å følge forskriftene fra 20-tallet, kanskje jeg klarer å snike meg til de fra 1942. Men ser ut for at jeg må forholde meg til de fra 1971.

Det er så gale, lyst til å dele med oss som sliter med ETT prosjekt åssen du har tid til alt?

Blir knallfett dette, beste av alt så er det jo litt trearbeid og, håper inderlig det er planlagt litt godt treverk og ikke bare noe impregnert plank fra byggern...

Har ikke tid jeg heller egentlig. Men jeg TROR "trikset" mitt (eller fordelen min) er at jeg ser på meg selv som over snittet god på logistikk. Så når jeg først setter i gang, så vet jeg eksakt hva jeg skal til med. Delmål og milepæler er stikkord, og har jeg dagen - så kan jeg tidvis være effektiv når jeg først kommer meg utav sofaen/vekk fra tven...

Det VERSTE av alt er jo at hytta er laget i tre i sin helhet, foruten torpedoveggen selvsagt. Så jeg må nok bygge min egen hytte på egne mål i stål. Og det passer meg ypperlig, for jeg er lang i beina. Og jeg orker ikke å sitte som en krykke presset inn i en gul kinderegg-kapsel, så her skal det bygges for å passe Pedien perfekt. Jeg haaaater jo snikkerier. Plank er forbeholdt båt, og jeg liker ikke båt heller...

Haha, LITT mye av det gode?? ;)

Hadde det ikke vært for vektene, så hadde jeg LETT satt inn en Scania 143 V8er. DET hadde vært gromt... Men med den forakselvekta som hadde blitt tilfelle der da, så hadde nok Arne Bakkevig og godeste Petra på BT revet håret av hverandre i forferdelse... ;)

Men ang denne tråden...

Jeg beklager at ikke prosjektet er påbegynt eller noe sånn, men jeg elsker dette. Bra oppmerksomhet og gode innspill hjelper på i planleggingen av dette bygget. Jeg vil også takke for den enorme haugen av PMer som også er kommet i innboksen min etter at jeg opprettet denne tråden. Folk her inne engasjerer seg (nok en gang) og er behjelpelige på alle måter. Helt fantastisk, og skikkelig morro. Takk for alle gode tips og tilbakemeldinger, jeg kan ikke annet enn å si takk og gi tilbake masse bilder etterhvert som bygget går i gang...

Her er en bil som ikke er en Rat Rod, men kommer mer inn i BadAss-Rod - The way I like it... Den er dog litt mer badass enn det jeg kunne gått for, men dere får en liten følelse av tanken min...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke bakstillinga til en MB Sprinter noe nyere (og bedre?) enn den der gamle LT'n?

Meget mulig. Men husk at jeg har ikke tenkt å flå meg selv med innkjøp av akslinger. Denne trucken skal bygges på et moderat budsjett. Men for all del, MB-bakaksel er kanskje billige de også, for alt jeg vet. Ingen peiling på dette...

Men takk for input, kom ikke på å tenke i retning MB engang. Ser for meg at jeg liker tanken på MB bedre enn VW i hekken... ;)

Men for meg som er direkte ukjent med dette, er det samme bakaksel på singel- og tvillingaksel?

Hva med Toyota Hiace bakaksling? (2000-til i dag)

Den er delt, tar ikke mye plass i chassiset du bygger, og har originalt lamellsperre som enkelt kan shimses opp litt. Kort utveksling er det også, slik at du får akselerasjon, i motsetning til USA trucks bakakslingene, som går 90 på 1 giret.....

Tror det tåler en del, da jeg aldri har hørt om noen som har klart å ødelegge en slik. Minner en del om E30 bakstilling i oppbygging.

Som alltid, du lager gode tråder som er moro å følge med på. Og etter hva du har vist tidligere, tviler jeg ikke på at dette prosjektet blir noe helt eget, på en positiv måte. Og ikke minst med øye for detaljer og finish som du har :applause:

Må følge med her videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å her sitter jeg med store øyne og bare tvinner tommeltotter. Jeg må nok finne meg noe tøft å ha å mekke på i framtida :) Det her blir ubergromt!!

Ja, jeg tror du må finne deg noe gromt, Knut. Ser for meg at du hadde sklidd rett inn i en mørk E3, akkurat såpass senket at du kom klar fartshumpene. Litt mafia-style, med sotede vinduer osv... Svarte el. comfortstoler fra E32 og en M60 b40 motor med dobbel blås ut bak... Det ser jeg for meg...

Hva med Toyota Hiace bakaksling? (2000-til i dag)

Den er delt, tar ikke mye plass i chassiset du bygger, og har originalt lamellsperre som enkelt kan shimses opp litt. Kort utveksling er det også, slik at du får akselerasjon, i motsetning til USA trucks bakakslingene, som går 90 på 1 giret.....

Tror det tåler en del, da jeg aldri har hørt om noen som har klart å ødelegge en slik. Minner en del om E30 bakstilling i oppbygging.

Takk for innspill, det hadde jeg ikke tenkt på engang. Men nå ser det ut som at jeg sannsynligvis går den veien jeg har sett for meg hele tiden (les nedenfor)...

Som alltid, du lager gode tråder som er moro å følge med på. Og etter hva du har vist tidligere, tviler jeg ikke på at dette prosjektet blir noe helt eget, på en positiv måte. Og ikke minst med øye for detaljer og finish som du har :applause:

Må følge med her videre.

Takk for de fine ord, kan bli vondt å følge opp de til den fulle verdighet...

Denne trucken skal bygges litt mer innenfor min komfortsone. En sunn blanding av råskap og non-elegance. Jeg elsker jo at ting er skikkelig og pent osv, men det som ligger mitt hjerte aller nærmest er slike prosjekt som dette. Det jeg liker aller best er jo å bygge sammen ting som ikke passer, og som i noens øyne ikke ment for hverandre.

Her planlegges det en tysk V12er i en Amerikatralle, med diverse mengder BMW-detaljer/utstyr. Og det gjør jo bare trucken til en bedre utgave, på alle måter. At jeg garantert blir hatet og uglesett av Baseball-spillende Yankees, det driter jeg jo loddrett i. Jeg satser på en skikkelig oppbygget ramme, med "skikkelig" forstilling (det beste Am-cars kan by på, iallefall) og skikkelig bakstilling. Jeg har målt, og målt og målt nå. Med litt modifikasjon av ramma (detaljer kommer etterhvert som jeg går i gang), så havner jeg ut med at jeg også går for en E39 Touring bakstilling, slik som han Per fra Vinstra. Det er en lettvekter, lett justerbar og bør være solid nok. Og sist, men ikke minst, det er jo BMW. Samtidig som det tekniske skal være 100%, så skal ikke det bli noen glansbilde-finish på det utvendige. Jeg vil jo ha en "BadAss-look" på denne, et kjøretøy som jeg ikke trenger å gnikke og gnu på...

Jeg hadde meg en lengre samtale med Arne Bakkevig (BT Haugesund), og fremla planene mine. Det var faktisk litt morro....

Jeg må nesten bare dele de første setningene med dere ifra min samtale med Bakkevig på mobilen i dag, les her: :)

Arne: "Bakkevig."

meg: "God dag, det var Ivar Lae Pedersen fra Sveio som ringer..."

Arne: "God dag, hva kan jeg hjelpe deg med?"

meg: "Jo nå skal du høre, det har seg slik at jeg har funnet et lokalt prosjekt som jeg vil modifisere litt på med din velsignelse."

Arne: "Ehh, ok?"

meg: "Ja, det er en Chevrolet Truck, 1929 modell...."

Arne: "Huh? Det er ikke en BMW???"

Hehe, slik setting liker jeg ;)

Etter å ha kommet seg over første "sjokket", så diskuterte vi litt om planene mine. Og han likte tilogmed tanken på BMW V12er i en slik kjerre. Luftet tanken min om en tredje aksel, og det var han også åpen for å diskutere videre.

Den store settingen med å bygge en Hot Rod/Truck ut fra en original ramme i Norge, er jo den hårfine klaringen mellom oppbygging og ombygging.

Så vi har nå avtalt et besøk i Retrogarasjen neste mandag, der han skal komme og se utgangspunktet og ta det derfra.

Jeg lever fortsatt i trua på at jeg skal få det til som jeg ønsker....

yx0anxp8jih1j1ixiinx.jpg

yi9bf7v2ezn0jedyzln4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...